وبلاگ
آیا فیلم های تبلیغاتی سایت‌ها، برای فرزندان مناسب است؟
آیا فیلم های تبلیغاتی سایت‌ها، برای فرزندان مناسب است؟

۷ آبان ۱۴۰۲

آیا فیلم های تبلیغاتی سایت‌ها، برای فرزندان مناسب است؟

ممکن است پیشنهادهای تبلیغاتی سایت‌ها نامناسب برای فرزندان محسوب شود! چرا که این تبلیغات بدون درنظرگرفتن سن‌وسال کودک یا حتی هدفمند با درنظرگرفتن ساختار ذهن کودک پخش شده و جهان او را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

این روزها سرگرمی بسیاری از کودکان ما در آپارتمان، مشاهده فیلم و انیمیشن است! دیدن ویدئوهای سرگرم‌کننده بخشی از تفریح روزانه کودکان است. در برخی پلتفرم‌ها، حین زمان نمایش فیلم تبلیغات مختلفی نشان داده می‌شود. از یوتیوب تا آپارات و سایت‌های داخلی، همگی بخشی برای تبلیغات دارند که یا در اواسط ویدئو یا اوایل آن پخش می‌شود، یا به‌صورت بنر و پاپ‌آپ در سیستم باز می‌شود. پیشنهادهای تبلیغاتی سایت‌ها دلیل اصلی نگرانی والدین است. این نگرانی تنها مربوط به فرهنگ ایرانی نیست! بلکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته این نگرانی موجب شده است تا وب‌سایت‌ها تحت قوانین مشخصی اقدام به پخش تبلیغ در ویدئوهایی با مخاطب کودک نمایند! چون ممکن است پیشنهادهای تبلیغاتی سایت‌ها نامناسب برای فرزندان محسوب شود! چرا که این تبلیغات بدون درنظرگرفتن سن‌وسال کودک یا حتی هدفمند با درنظرگرفتن ساختار ذهن کودک پخش شده و جهان او را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

به دلیل همین نگرانی از پیشنهادهای تبلیغاتی سایت‌ها و تلاش برای حذف تبلیغات برای فرزند در گوشی، در این مقاله به بررسی دقیق راهکارها و تحدیدها می‌پردازیم.

اگر شما نیز دچار همین دغدغه‌ها هستید، تا پایان همراه ما باشید.

بیشتربدانید: تاثیر محتوای خشن بر رفتار کودک چطور است؟

چرا مشاهده تبلیغات سایتها برای فرزندان نگران کننده است؟

شاید از خودتان بپرسید، چرا پیشنهادهای تبلیغاتی سایتها خطرناک است؟ چرا این سایت‌ها بی پروا تبلیغات می‌کنند؟

قطعا خط مشی بیزینسی هر کسب و کار، درآمد مشخصی را نیاز دارد. تبلیغات رایج‌ترین شیوه کسب درآمد وب سایت‌ها است. حتی می‌توان گفت که قلب تپنده حیات این سایت‌ها وابسته به تبلیغات است. حتی با روشن کردن نوتیفیکیشن و اجازه دسترسی پخش آن، شاهد باز شدن تبلیغات گاه و بی گاه در گوشی و تبلت هستیم! همه این راه‌کارها برای کسب و کارها تبلیغات محسوب می‌شوند تا خودشان را نشان دهند. اما برای ما چطور؟ آیا محتوای تبلیغات قابل کنترل است؟ آیا کودک با دیدن برخی تبلیغات دچار مشکل و تعارض نخواهد شد؟ برای پاسخ دقیق‌تر به ضرورت حذف تبلیغات برای فرزند در گوشی، قصد داریم به موارد مختلف و پیامدهای گوناگون تبلیغات در سایت‌ها اشاره کنیم.

چرا مشاهده تبلیغات سایتها برای فرزندان نگران کننده است؟

1-تحریک خواسته‌های نامتعارف فرزندان

وظیفه تبلیغات تحریک ذهن به خرید بی چون و چرا است! زمانی که فرزند شما در حال تماشای یک ویدئو در یوتیوب است یا بازی خاصی را انجام می‌دهد، شرکت ارائه کننده این خدمات با شرکت‌های دیگر قرارداد تبلیغاتی دارد و با نمایش تبلیغات وسوسه انگیز، تلاش می‌کند تا عکس العملی از کاربر که در اینجا فرزند شما است، دریافت نماید. نتیجه این اقدام تحریک ذهن کودک به خواسته‌های نامتعارفی است که اصلا در لیست اقدام خانواده نبوده است! حتی این امر در نوجوانان نیز وجود دارد. فرزند شما با مشاهده یک ویدئوهای جذاب، خوش رنگ و لعاب و وسوسه برانگیز، علاقه‌مند به خرید یا انجام یک اقدام می‌شود که اصلا از پیش در مورد آن تصمیمی نگرفته بودید! همین موضوع منشا مشخصی برای حواس پرتی، پرخاشگری و شروع دردسرهای دیگر می‌شود.

2-افزایش مصرف گرایی

پیشنهادهای تبلیغاتی سایتها در ذهن فرزندان شما حفره‌ای از خواسته های غیرضروری ایجاد می‌کنند و ضمن تحمیل هزینه به خانواده، موجب افزایش مصرف گرایی می‌شوند. این مفاهیم به طور مشخصی با رویکرد تربیتی صحیح در تضاد است و می‌تواند روند رشد کودک و تربیت نوجوان را با مشکل مواجه کند. بازاریابی دیجیتال برای فروش میلیون‌ها محصول یکسان، تبلیغات را انتخاب می‌کند. ثروت واقعی کسب و کارها به دلیل تنوع است. به همین دلیل با تبلیغ در بین ویدئوها و بازی‌ها، تلاش می‌کنند تا یک محصول با تنوع بالاتر را به کودک و نوجوان نمایش دهند و حس خواستن و میل به داشتن آن را تحریک نمایند.

از نمایش دوچرخه­های رنگارنگ تا کفش‌های متنوع و اسباب بازی‌های روز دنیا، همگی بخش‌هایی از همین سیاست هستند که چرخ یک برند بزرگ را می‌چرخانند. آخرین باری که سری به معروف­ترین سایت پخش فیلم ایرانی برای دیدن یک نماهنگ مفید زدم، تبلیغ کلاس­های فوق برنامه­ای را انجام میداد که اصلا در حد توان خرید هر خانواده­ای نباشد، ولی یقینا رویت این تبلیغ، باعث میشود میل به اصرار در فرزندان برای رفتن به کلاس­های خصوصی بیشتر شود.

بیشتربدانید : بهترین سن خرید گوشی برای فرزندم چیست؟ خرید اولین گوشی برای فرزند

3-ارسال پیام‌های اشتباه به ذهن فرزند

تبلیغات ماهیتی غیرواقعی دارند! در واقع همه چیز در یک ویدئو یا بنر تبلیغاتی اغراق شده است. همین موضوع موجب می‌شود تا شما ناچار باشید در مقابل این پیام اشتباه سر خم کنید و تسلیم خواسته فرزندتان باشید. گاهی استفاده از یک نوشیدنی مضر برای کودک و نوجوان به عنوان یک عامل تامین انرژی معرفی می‌شود و گاهی نیز استفاده از یک الگوی زندگی تشریفاتی، به منظور فروش کالایی خاص، تبلیغ می‌شود. همین موارد ساز و کار تغییر رفتار و ذهنیت فرزند را رقم می‌زند. با توجه به محدود بودن طول عمر هر انسان، ورود میلیاردها پیام تبلیغاتی در سال و ایجاد ارزش مخفی در ذهن فرزند، بسیار قویتر از توان تربیت و توجیه و هدایت والدین میباشد و یقینا باید مدیریتی برای نرخ ورود محتوای تبلیغاتی ناخواسته و نامرتبط، به ذهن پاک فرزندان صورت بگیرد.

ارسال پیام‌های اشتباه به ذهن فرزند | راهکارهای عملی موفق برای کاهش خطرات پیشنهادهای تبلیغاتی سایتها

4-نمایش غیرواقعی دنیای واقعی ما

یکی از پیامدهای پیشنهادهای تبلیغاتی سایتها، نمایش غیرواقعی، واقعیت‌های زندگی است. در این تبلیغات تصاویر زیبا و طرح‌های جذاب به نمایش گذاشته می‌شود. همین امر موجب می‌شود تا کودک به دلیل نا آگاهی از دنیای واقعی، تصوری ورای آن چه هست در ذهن خود تشکیل می‌دهد. این امر در طول مدت زمان موجب نا امیدی و مشکلات روحی مختلف در ذهن کودک خواهد شد. نمایش برش زده و تقطیع شده تبلیغاتِ اسباب­بازی­ها یا غذاها یا لوازم خانگی یا سفرها باعث میشود که کودک دچار خودتحقیری و خودبدبخت انگاری بداند.

 

5-آسیب به سلامت روان فرزندان

یکی از دلایلی که پیشنهادهای تبلیغاتی سایتها خطرناک برای فرزند محسوب می‌شوند، آسیب روحی روانی ناشی از مشاهده آن است. برخی تبلیغات حاوی محتوای مستجهن هستند و کودک را دچار اختلالات روحی به شکل میان مدت میشود. در طرف دیگر برخی تبلیغات ممکن است به کودکان فشار بیش از حدی برای خرید و مصرف محصولات و خدمات تجاری وارد می‌کنند! تبلیغات حاوی محتوای فیلم ها یا بازی های خشن نیز ممکن است کودکان را به سمت کابوس های شبانه ببرد.

آسیب به سلامت روان فرزندان | تبلیغاتی سایت‌ها، ممکنه برای فیلم دیدن فرزند خطرناک باشه؟

6-زیان مالی

پیشنهادهای تبلیغاتی سایتها همیشه برای کودکان نیست! شاید در کودکان تنها میل به خرید را درگیر کند اما برای سنین نوجوانی منجر به خرید بدون بررسی و فکر می‌شود! نتیجه چنین اقدامی، بروز آسیب‌های گوناگون مثل فیشینگ، ازدست رفتن سرمایه مالی و زیان مالی ناشی از خرید یک کالای غیرقابل استفاده است. در بعضی موارد نیز، خرید کالاهای غیرمتعارف و ضد ارزش انجام می‌شود که پیامدهای خاص خودش را دارد.

7- پیام های نامناسب

گاهی تبلیغات وب سایت‌ها تنها برای فروش محصول یا خدمات نیست! بلکه تبلیغ یک تفکر، ذهنیت و فرقه خاصی است که قطعا آشنایی با آن توسط کودک مناسب نخواهد بود. این امر برای سنین نوجوانی نیز مخاطرات زیادی ایجاد می‌کند. فرقه­های شیطان پرستی یا عرفان­های کاذب یا ضدخدایی از یک طرف و از طرف دیگر گروه­های قاچاق کالا و فروش مواد مخدر و خفت­گیری از طرف دیگر. حتی سیستم جاسوسی رژیم کودککش صهیونیستی بارها از طریق تبلیغات گوگل، بدنبال پیدا کردن مزدورهایی در ایران بوده است و کودک ممکن است به اشتباه روی آن کلیک کند.

در بعضی نمونه‌های تبلیغاتی، صمیمیت افراد و اعتماد بیش از اندازه را نمایش می‌دهند، همین امر ذهن کودک و نوجوان را از خطرات احتمالی چنین رفتارهایی پاک می‌کند. پیامد چنین چیزی اعتماد در دنیای واقعی و تحمل عواقب ناخوش آیند آن است. حتی گاهی نمایش تبلیغات غیرواقعی پرواز یا موارد این‌چنینی کودکان را تحریک به امتحان کردن قابلیت پرواز می‌کند! قطعا پیامدهای این رفتارها بسیار خطرناک و گاهی مرگبار است. پس لازم است تا پیام‌های خارج از نظارت والدین به سمت و سوی کودک مدیریت شود. این امر چاره و راه حلی غیر از حذف تبلیغات برای فرزند در گوشی نخواهد داشت. چرا که این تبلیغات در یوتیوب، گوشی، گوگل کروم، انواع بازی و ویدئوهای مختلف وجود دارند.

8-  ریسک مصرف دخانیات

در بسیاری از پلتفرم‌ها سن و سال مخاطب اهمیتی ندارد! به همین دلیل هر محتوایی نمایش داده می‌شود تبلیغات برای مصرف دخانیات نیز بخشی از این ماجرا است. تبلیغات دخانیات و تنباکو برای کودکان یا نوجوانان می تواند عواقب قابل توجهی بر عملکرد آن ها داشته باشد. تبلیغات دخانیات اغلب آسیب پذیری جوانان را هدف قرار می دهد. در پیام­رسانی­های آمریکایی، صفحات متعدد فروش مواد مخدر وجود دارد که هم آموزش و هم محل فروش راحتی برای گروه حساس جوان و نوجوان میتواند باشد.

9-خشونت و رفتارهای ناهنجار مستهجن

یکی از پیامدهای بسیار خطرناک تبلیغات بین فیلم ها و بازی‌ها، نمایش بی پروایی از خشونت است! گاهی برای تبلیغ یک دستکش بوکس یا خرید یک اسکیت با کیفیت، ویدئویی سراسر خشونت به نمایش می‌گذارند که قطعا اثر ذهنی آن بسیار جدی است. در میان این تبلیغات، استفاده از جذابیت های نامناسب سن کودک برای جلب توجه نیز رایج است! همین موضوع منجر می‌شود به دیدن تصاویر و ویدئوهای ناخوش آیند. کودک و نوجوان در حساس‌ترین سن، تحت تاثیر بدترین محتواهای مستهجن و خشن قرار می‌گیرد. حتی گاهی با تبلیغ یک گرایش خاص، ذهن فرزند دچار سو گیری و انحراف می‌شود.

خشونت و رفتارهای ناهنجار مستهجن | چرا پیشنهادهای تبلیغاتی سایت‌ها، ممکنه برای فیلم دیدن فرزند خطرناک باشه؟

10-ایجاد کلیشه‌های ذهنی

در تبلیغات معمولا از زنان جوان و زیبا و لاغر برای تبلیغ محصولات زیبایی استفاده می شود. استفاده از زنان با پوست روشن به یک امر عادی تبدیل شده است و سفید و شاداب نبودن پوست یک موضوع ناخوش آیند احساس می‌شود.  این کلیشه حتی در شبکه های اجتماعی نیز دیده می‌شود. اما کنترل آن در تبلیغات ناخواسته بین نمایش فیلم‌های یوتیوب، بازی‌های مختلف و جستجو با گوگل کروم، کار دشواری است. تغییر ذهنیت و ایجاد کلیشه­ها منجر به کاهش اعتماد به نفس، عدم میل به خوردن غذای سالم یا موارد این‌چنینی می‌شود.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

آیا نگرانی برای تبلیغات در بین بازی و فیلم‌ها منطقی است؟

با توجه به تمام جزییاتی که تا اینجا مرور کردیم، قطعا نگرانی والدین از مشاهده تبلیغات وب سایت‌ها کاملا منطقی است. باید توجه داشت که شرکت‌ها از تبلیغات سود کسب می‌کنند، اما کودکان باید هزینه‌ از دست دادن سلامت روانی خودشان را متحمل شوند. بازاریابی تاثیرات منفی پیام‌های تجاری را که به فرزندان شما منتقل می‌کند. برای دنیای کسب و کار اهمیت چندانی ندارد که تبلیغات، چه اثری بر روان کودک دارد و مخالفت خانواده در راستای تربیت صحیح برای نخریدن یک کالای بی ارزش، تا چه اندازه تنش در خانواده ایجاد می‌کند! آن چه در این پلتفرم‌ها اهمیت دارد، پول و سرمایه‌ای است که از نتیجه تبلیغات حاصل می‌شود. پس بدیهی است که شما به عنوان والد باید گوش به زنگ باشید و برای سلامت روح و روان خانواده و فرزندتان راهکار درستی را انتخاب کنید.

 

پیشنهادهای تبلیغاتی سایتها در کشورهای دیگر چگونه است؟

همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، وضعیت این نگرانی در والدین دغدغه‌مند تمام دنیا به همین شکل است. با این تفاوت که در کشورهای دیگر، تبلیغات حوزه کودکان کنترل می‌شود. در کشورهایی مانند انگلیس، آمریکا، آلمان، نروژ، ایرلند، بلژیک، اتریش، کانادا و یونان و …  قوانین و مقررات واضحی در خصوص محدود کردن تبلیغات قابل نمایش برای کودکان دارند. مثلا در سوئد، نمایش تبلیغات به کودکان زیر 12 سال محدود و در بعضی موضوعات ممنوع است!  حتی استفاده از کودکان در تبلیغات نیز ممنوع است! اما در برزیل این قوانین وجود ندارد و باز هم والدین باید دغدغه‌مندانه در این زمینه اقدام کنند و از اپلیکیشن‌های محافظتی استفاده نمایند.

پیشنهادهای تبلیغاتی سایتها در کشورهای دیگر چگونه است؟

راهکارهای عملی موفق برای کاهش خطرات پیشنهادهای تبلیغاتی سایتها

تا اینجا باید به شما تبریک بگوییم که سختکوشانه تلاش می‌کنید تا ضمن تربیت صحیح فرزندتان به روز باشید و برای داشتن یک خانواده امن، آگاهانه اقدام کنید. خوشبختانه با درک عمیق از پیامدهای پیشنهادهای تبلیغاتی سایتها، می‌توانید با انگیزه بیشتری راهکارهای عملی برای کاهش خطرات این تبلیغات را دنبال کنید. در این بخش از مقاله ، به شرح روش‌های آسان و کاربردی برای پیشگیری از بروز مشکلات ناشی از تبلیغات سایت‌ها و بازی‌ها اشاره می‌کنیم. این راه‌کارها حاصل تحقیقات گسترده در زمینه حریم شخصی کودکان و مباحث روانشناسی تربیت فرزند از کودکی تا نوجوانی است!

 

1-با فرزندتان صحبت کنید

یادتان باشد که صحبت کردن با فرزندان بهترین راهکار برای آگاه سازی آن ها است. زمانی که فرزند شما تعامل مطلوبی با شما داشته باشدف قطعا پس از مشاهده تبلیغات خاص، آن را با شما مطرح می‌کند تا دقیق‌تر اقدام به بررسی نمایید. هنگامی که کودک پس از تماشای یک تبلیغ، کالای خاصی را مطالبه می کند، به جای تسلیم شدن، باید به او توضیح دهید و اثرات سوء تبلیغات و تأثیر آن را برایش شرح دهید. با این کار حتی در سنین نوجوانی نیز، کودک را از بروز مشکلات این‌چنینی و خطرات رایج واکسینه کرده­اید. نوجوانان نیز شرایط مشابهی دارند. شما باید به مرور با افزایش سن، آن‌ها را آگاه‌تر نموده و پیامدهای برخی تبلیغات را شرح دهید

راهکارهای عملی موفق برای کاهش خطرات پیشنهادهای تبلیغاتی سایتها

2-از افزونه‌ها کمک بگیرید

برخی از افزونه‌ها توانایی محدود کردن تبلیغات وب سایت‌ها را دارا هستند. به این ترتیب می‌توانید با استفاده از افزونه ها این موارد را کنترل نمایید. هرچند معمولا هرکدام از آن ها تنها برای مدت محدودی قابل استفاده است و کاربرد آن تنها در حوزه گوگل کروم و براوزرهای مشابه است.

 

3-محدود سازی موبایل و تبلت

شما می‌توانید موبایل و تبلت را محدود کنید و با دانلود یک ویدئو خاص، فرزندتان را محدود به دیدن همان گزینه کنید. انتخاب‌های تک گزینه ای امن با ارائه یک موبایل جداگانه که اتصالی به اینترنت ندارد، یک راهکار موقتی است! چرا که معمولا امکان ارائه چنین موبایل و تبلتی به فرزند وجود ندارد و قطع اتصال اینترنت یا دانلود فایل فیلم یک راهکار کاملا مقطعی است. چرا که به هر حال نیاز به دسترسی آنلاین و مشاهده ویدئوهای آنلاین یا بازی های آنلاین برای فرزندتان پا برجاست!

 

4-استفاده از اپلیکیشن پرنتال کنترل

خوشبختانه دغدغه شما برای حذف پیشنهادهای تبلیغاتی سایتهای دارای خطر برای فرزند کاملا برای تیم ایمینو قابل درک است. حتی نیاز سنجی انجام شده توسط مجموعه ایمینو، منجر به استارت یک تیم قوی برای مراقبت از حریم تربیتی کودک و نوجوان شده است. با استفاده از اپلیکیشن ایمینو می‌توانید به راحتی با چند کلیک ساده، تبلیغات را غیرفعال کنید. خیال شما را راحت می‌کنیم که اطمینان داشته باشید، هیچ تبلیغاتی در بین بازی یا استفاده از موبایل توسط فرزندتان دیده نمی‌شود!

امکانات جذاب دیگری که در ایمینو پیش بینی شده است، امکان در اختیار قرار دادن چند اپلیکیشن مشخص برای کودکان است! در واقع شما در تلفن همراه خودتان، با باز کردن ایمینو می‌توانید یک لانچر مخصوص کودک داشته باشید. در این رابط کاربری اپلیکیشن‌های مجاز برای کودک را قرار دهید و دسترسی به تصاویر یا ویدئوها را مشخص کنید. به این ترتیب بدون هرگونه نگرانی از مشاهده فیلم‌های دیگر، ورود به سایر اپلیکیشن‌ها یا بروز خطا در باز کردن لینک، می‌توانید موبایل را در اختیار کودک قرار دهید. این اپلیکیشن به راحتی بر روی تبلت نصب می‌شود و تمام امکانات را با بالاترین کیفیت در اختیار شما والد دغدغه‌مند قرار می‌دهد.

 

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار
#ایمینو #باهات_هستم