وبلاگ
تاثیر محتوای خشن بر رفتار کودک
تاثیر محتوای خشن بر رفتار کودک

۱۵ مهر ۱۴۰۲

تاثیر محتوای خشن بر رفتار کودک

قرار گرفتن در معرض محتوای خشونت آمیز صرفاً یک شکل بی ضرر از سرگرمی نیست. صدها مطالعه نشان داده است که قرار گرفتن در معرض محتوای خشونت آمیز یک عامل خطر برای رفتار پرخاشگرانه و خشونت آمیز است و می تواند باعث شود افراد نسبت به درد و رنج دیگران بی حس شوند.

تحقیقات در مورد محتوای خشن

کودکان امروز در سرگرمی و رسانه های خبری غوطه ور هستند، درست مانند ماهی هایی که در آب غوطه ور هستند. کودکان با استفاده از گوشی‌های هوشمند می توانند رسانه ها را تقریباً در هر مکان یا زمانی که می خواهند دنبال کنند.

محتوای خشن یک موضوع رایج در رسانه ها است (به عنوان مثال، برنامه های تلویزیونی، فیلم ها، ویدیوها، بازی های ویدیویی، موسیقی، کتاب ها و کتاب های کمیک). پزشکان اطفال، سیاست گذاران و والدین اغلب تعجب می کنند که آیا رسانه های محتوای خشن برای کودکان مضر هستند؟

خوشبختانه، ما نیازی به تکیه بر منابع غیرقابل اعتماد برای پاسخ به این سوال نداریم، علم پاسخ این سوال را به ما داده است. طی شش دهه گذشته، صدها مطالعه تحقیقاتی در مورد این موضوع انجام شده است.

مطالعات تجربی نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض خشونت های مختلف توسط کودکان و نوجوانان باعث می شود آنها بلافاصله پس از آن پرخاشگرانه تر رفتار کنند. آزمایش‌های میدانی تأثیرات مشابهی را در محیط‌های طبیعی با معیارهای واقع‌بینانه پرخاشگری ایجاد کرده است. اثرات می تواند ماندگار باشد.

مطالعات متعدد نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض رسانه های خشونت آمیز در کودکی، رفتار پرخاشگرانه و خشونت آمیز را سال ها بعد به عنوان یک بزرگسال پیش بینی می کند. اگرچه در هیچ زمینه علمی هیچ اتفاق نظری وجود ندارد، اما شواهد آنقدر قانع کننده هستند که ده ها سازمان علمی و پزشکی بزرگ بیانیه هایی درباره اثرات مضر قرار گرفتن در معرض رسانه های خشونت آمیز صادر کرده اند، مانند آکادمی آمریکایی طب اطفال، انجمن پزشکی آمریکا، انجمن روانپزشکی آمریکا، انجمن مطالعات روانشناختی مسائل اجتماعی و انجمن بین المللی تحقیقات در مورد پرخاشگری.

بازی های ویدیویی خشونت آمیز به دلیل ماهیت تعاملی آنها ممکن است به ویژه مضر باشند، اما تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع مورد نیاز است. در نتیجه، پزشکان اطفال، والدین و سیاست گذاران باید اقداماتی را برای محافظت از کودکان در برابر اثرات بالقوه مضر ناشی از قرار گرفتن در معرض رسانه های خشونت آمیز انجام دهند.

تاثیر محتوای خشن بر رفتار کودک

نکات کلیدی در مواجه شدن با بازی‌هازی ویدئویی خشن و خشونت آمیز

قرار گرفتن در معرض محتوای خشونت آمیز صرفاً یک شکل بی ضرر از سرگرمی نیست. صدها مطالعه نشان داده است که قرار گرفتن در معرض محتوای خشونت آمیز یک عامل خطر برای رفتار پرخاشگرانه و خشونت آمیز است و می تواند باعث شود افراد نسبت به درد و رنج دیگران بی حس شوند.

بازی های ویدیویی ذاتاً “خوب” یا “بد” نیستند. بازی های ویدیویی می توانند معلمان بزرگی باشند که می توانند تأثیرات مثبت یا منفی داشته باشند، بسته به محتوای آنها و اینکه کودکان چقدر وقت صرف بازی آنها می کنند.

قرار گرفتن در معرض بازی های ویدیویی خشونت آمیز تنها عامل خطر برای رفتار پرخاشگرانه و خشونت آمیز نیست، یا حتی مهم ترین عامل خطر، اما یک عامل بی اهمیت نیز نیست. مهمتر از آن، قرار گرفتن در معرض محتوای خشونت آمیز یکی از معدود عوامل خطری است که والدین می توانند کنترل کنند.

بیشتربدانید : بهترین سن خرید گوشی برای فرزندم چیست؟ خرید اولین گوشی برای فرزند

 

چگونه می توان تشخیص داد که یک بازی ویدیویی بالقوه مضر است؟

 

ابتدا، بازی را بازی کنید یا از کسی بخواهید که آن را برای شما نشان دهد. همچنین می توانید ویدیوهای دیگران را که بازی را در آپارات بازی می کنند تماشا کنید. پس از تماشای گیم پلی به مدت کافی (به عنوان مثال، 15 دقیقه)، از خود این 6 سوال را بپرسید:

  • آیا بازی شامل تلاش برخی از شخصیت ها برای آسیب رساندن به دیگران است؟
  • آیا این اتفاق اغلب می افتد، بیش از یک یا دو بار در 30 دقیقه؟
  • آیا آسیب به هر طریقی پاداش داده می شود؟
  • آیا آسیب به صورت طنز به تصویر کشیده شده است؟
  • آیا راه حل های غیرخشونت آمیز وجود ندارد یا کمتر “سرگرم کننده” از راه حل های خشونت آمیز هستند؟
  • آیا عواقب واقعی خشونت از بازی حذف شده است؟

اگر دو یا چند پاسخ “بله” باشد، قبل از اجازه دسترسی کودک به بازی، به دقت در مورد درس هایی که آموزش داده می شود فکر کنید.

مطمئن شوید که بازی مناسب سن است. بازی های ویدیویی دارای برچسب های مبتنی بر سن (به عنوان مثال، “M” برای بازیکنان بالغ 17 سال به بالا) و کدهای محتوا (به عنوان مثال، “خشونت گرافیکی”) هستند. اما فقط به این دلیل که یک بازی ویدیویی مناسب سن است به این معنا نیست که بی ضرر است. بسیاری از والدین همچنین فکر می کنند که برچسب های مبتنی بر سن و کدهای محتوا کافی نیست. برخی از بازی هایی که توسط صنعت بازی ویدیویی برای “همه” مناسب تلقی می شوند، حاوی محتوای خشونت آمیز هستند. بسیاری از بازی های ویدیویی که برای نوجوانان 13 سال به بالا مناسب هستند بسیار خشونت آمیز هستند.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

چه کارهای دیگری می توانید برای کاهش اثر بازی های خشن انجام دهید؟

آیا تاثیر محتوای خشن بر رفتار کودکان یکسان است؟

یک مصرف کننده باهوش باشید:

  • بازی های ویدیویی را که به کودکان شما کمک می کند بخرید.
  • بازی های ویدیویی که به طور بالقوه مضر هستند را نخرید.

یک والد/بزرگسال باهوش باشید:

  • بدانید که فرزندانتان چه بازی می کنند.
  • از نرم افزارهای مراقب فرزند (کنترل پرنتال) استفاده کنید.
  • به کودکان خود اجازه دسترسی به بازی های ویدیویی خشونت آمیز ندهید.
  • زمان صرف شده برای بازی های ویدیویی را محدود کنید.
  • مطمئن شوید که تمام تلویزیون ها و رایانه ها در مکان های عمومی قرار دارند، نه در فضاهای خصوصی مانند اتاق خواب.
  • از رمزهای عبور در تلویزیون ها برای مسدود کردن برنامه هایی که حاوی خشونت هستند استفاده کنید.
  • از نرم افزار روی رایانه ها برای مسدود کردن سایت هایی با محتوای خشونت آمیز استفاده کنید.
  • وقتی فرزندتان به خانه دوستی می رود، به آن والدین بگویید که فرزندتان مجاز به بازی یا تماشای بازی های ویدیویی نامناسب سن نیست.
  • به فرزندان خود توضیح دهید که بازی های خشونت آمیز مضر هستند.
  • در هر فرصتی به فرزندان خود حل مسئله غیرخشونت آمیز را بیاموزید.

یک عضو فعال جامعه باشید:

  • اگر متوجه شدید که شخصی یا جایی بازی های ویدیویی خشونت آمیز را به کودکان می فروشد، به صاحب/مدیر شکایت کنید.
  • اگر متوجه شدید که شخصی یا جایی کار خوبی در غربالگری فروش یا دسته بندی موارد خشونت آمیز انجام می دهد، از صاحب/مدیر تشکر کنید و از کسب و کار حمایت کنید، شاید با خرید بازی های ویدیویی آموزشی غیر خشونت آمیز.
  • در نظر بگیرید که محصولات شرکت هایی را که بازی های ویدیویی خشونت آمیز را حمایت می کنند خریداری نکنید و دلیل آن را توضیح دهید.

در نهایت، والدین باید بهترین قضاوت خود را در مورد اینکه چه محتوایی برای فرزندانشان مناسب است انجام دهند. با این حال، شواهد علمی نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض محتوای خشونت آمیز می تواند تأثیرات منفی بر کودکان داشته باشد. والدین می توانند با نظارت بر محتوایی که فرزندانشان مصرف می کنند و محدودیت هایی را در مورد زمان صرف شده برای رسانه ها اعمال می کنند، به محافظت از فرزندان خود در برابر این اثرات کمک کنند.

چه ابزارهایی که خطر انتقال محتوای خشن به کودک را دارند؟

چگونه می توان تشخیص داد که یک بازی ویدیویی بالقوه مضر است؟

کودکان و نوجوانان می توانند از طریق راه های مختلفی در معرض محتوای خشن قرار گیرند، از جمله:

  • تلویزیون و فیلم ها: محتوای خشن در بسیاری از فیلم ها و برنامه های تلویزیونی وجود دارد.
  • بازی های ویدئویی: بسیاری از بازی های ویدئویی شامل صحنه های خشونت آمیز هستند.
  • رسانه های اجتماعی: محتوای خشن اغلب در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود و رسانه های فارسی زبان نسبت به محتوای خشن فارسی علاقه بیشتری دارند.
  • شبکه های اجتماعی: برخی از شبکه های اجتماعی روی اشتراک گذاری محتوای خشن روی کاربر فارسی زبان حساسیت ندارند و اتفاقا به آن دامن میزنند.

نحوه درمان وابستگی به محتوای خشن یا بازی ویدئویی خشن

اگر کودک شما به محتوای خشن وابسته شده است، باید برای کمک به او اقدام کنید. درمان وابستگی به محتوای خشن می تواند شامل موارد زیر باشد:

مشاوره: مشاوره می تواند به کودک شما کمک کند تا با عواقب دیدن محتوای خشن کنار بیاید و رفتارهای سالم تر را یاد بگیرد.

درمان دارویی: در برخی موارد، ممکن است دارو برای کمک به کودک شما برای کنترل علائم اضطراب و افسردگی تجویز شود.

نرم افزار پرنتال کنترل: اگر می خواهید محتواهایی که فرزندتان میبیند را کنترل کنید تا او در طول زمان بهتر شده باید از نرم افزارهای کنترل والدین استفاده کنید و محتواهای خشن را برای آنها دور از دسترس قرار دهید.

نرم افزارهای پرنتال کنترل راهی برای کمک به فرزندان و والدین

نرم افزارهای پرنتال کنترل می توانند به والدین کمک کنند تا از دسترسی فرزندان خود به محتوای نامناسب، از جمله محتوای خشن، جلوگیری کنند. این نرم افزارها می توانند برای جلوگیری از محتوای خاص، محدود کردن زمان استفاده از اینترنت و ردیابی فعالیت های آنلاین کودک استفاده شوند.

نتیجه گیری نهایی

کودکان در دنیای امروزه وقت بیشتر خود را برای در فضای مجازی و بازی‌های مختلف آنلاین یا آفلاین می پردازند و در این میان بایستی والدین دغدغه مند بدانند که این فضای مجازی و بازی‌های خشن روی فرزندشان موثر است و حتی موجب خشونت و رفتارهای نامناسب می شود پس بایستی همواره این موارد را رسد کنند تا اتفاق بدی رخ ندهد. این نکته را باید بدانید که تاثیر پذیری هر کودک و نوجوان با یکدیگر متفاوت است اینطور نیست که اگر کودک یا نوجوانی تاثیر این فضای مجازی را در او نمی بینیم پس همه بچه ها اینطور هستند خیر بلکه شما باید متناسب با فرزند خود و روحیات او باید در استفاده او در فضای مجازی حرکت کنید.

والدین باید بدانند با اتخاذ اقدامات پیشگیرانه، می توانند از دیدن محتوای خشن توسط کودک و نوجوان جلوگیری کنند که یکی از این اقدامات نصب و استفاده از ابزارهای کنترل پرنتال ها است برای محافظت و مراقبت از فرزندان در دنیای مجازی بسیار پرکاربرد و مفید است.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار
#ایمینو #باهات_هستم