وبلاگ
علت‌های سر به هوا بودن کودک و نوجوان
علت‌های سر به هوا بودن کودک و نوجوان

۲۵ آذر ۱۴۰۲

علت‌های سر به هوا بودن کودک و نوجوان

یکی از نگرانی‌های بزرگی که در والدین احساس می‌شود، سر به هوا بودن کودک و نوجوان است! معمولاً این شرایط در ابتدای دوره آموزش در سنین مختلف بروز می‌کند و اضطراب والدین را از عدم آموزش صحیح و روند کند یادگیری بیشتر و بیشتر خواهد کرد.

یکی از نگرانی‌های بزرگی که در والدین احساس می‌شود، سر به هوا بودن کودک و نوجوان است! معمولاً این شرایط در ابتدای دوره آموزش در سنین مختلف بروز می‌کند و اضطراب والدین را از عدم آموزش صحیح و روند کند یادگیری بیشتر و بیشتر خواهد کرد. سر به هوا بودن نوجوان و کودک اصلی‌ترین دلیل حواس‌پرتی از آموزش است. این مشکل گاهی فقط به یادگیری و آموزش ختم نمی‌شود و پیامدهای جدی‌تری را به همراه دارد! گم‌شدن کودکان در فضاهای مختلف، فراموش‌کاری و بروز تروما می‌شود.

به همین دلیل در این بخش به بررسی دلایل این امر می‌پردازیم و راهکارهای جلوگیری از سر به هوایی کودکان و نوجوانان را مرور می‌کنیم. پس برای دریافت پاسخ سوالاتتان، تا انتها همراه ما باشید.

بیشتربدانید : بهترین سن خرید گوشی برای فرزندم چیست؟ خرید اولین گوشی برای فرزند

عواقب سر به هوا بودن کودکان و نوجوانان چیست؟

سر به هوا بودن کودکان و نوجوانان یکی از پارامترهایی است که می‌تواند آنان را به چالش بکشاند. والدین به‌خوبی از عواقب سر به هوا بودن کودکان و نوجوانان آگاه هستند. اما در برخی موارد، عدم اطلاع والدین از این موضوع موجب می‌شود که راهکاری برای بهبود شرایط در پیش گرفته نشود و کودک و نوجوان به همان شکل دچار مشکل مانده و رشد کنند! در این بخش به عواقب این مشکل در کودک و نوجوان می‌پردازیم.

  • ایجاد مشکلات اجتماعی: کودکانی که سر به هوا هستند، معمولاً مشکلات اجتماعی زیادی را تجربه می‌کنند. این مشکلات ناشی از نقص در ارتباط برقرارکردن، عدم تمرکز، مشکلات رفتاری و اجتماعی است که مانع از برقراری ارتباطات مناسب در جامعه می‌شود.
  • افت تحصیلی: کودکان و نوجوانانی که به دلایل مختلف دچار سر به هوایی هستند، به‌شدت در آموزش، یادگیری و رشد تحصیلی مشکل خواهند داشت! عدم تمرکز برای یادگیری و حضور واقعی در کلاس درس اصلی‌ترین دلایل بروز این مشکلات است.
  • اختلالات عاطفی:
  • تحت تاثیر قراردادن آینده: زندگی آینده کودکان و نوجوانانی که سر به هوا هستند، دچار تغییر خواهد شد. عدم تسلط بر احساسات شخصی، عدم تمرکز، عدم وجود ارتباطات موثر و روابط اجتماعی مناسب همگی زمینه‌ساز شکست‌های متعدد در بزرگسالی است.

بیشتربدانید: نحوه بالابردن تمرکز بچه‌ها برای درس و یادگیری

عواقب سر به هوا بودن کودکان و نوجوانان چیست؟

سر به هوا بودن کودکان دلایل مختلفی دارد که در این بخش به هرکدام اشاره می‌کنیم:

  1. اختلالات روانی: در بعضی مواقع اختلالات روانی ناشی از حوادث یا رویدادهای زندگی کودکان، زمینه افسردگی، اضطراب و اختلالات مختلف را ایجاد می‌کند. همین موضوع ضمن ازبین‌بردن تمرکز، موجب بروز مشکلات روحی شدیدتری می‌شود.
  2. مشکلات حافظه: در بعضی کودکان، سربه‌هوا بودن ناشی از عملکرد رفتاری نیست! بلکه عدم وجود حافظه سالم و آسیب به این بخش از مغز زمینه‌ساز عدم یادگیری و اختلال در توجه شده است.
  3. بیش‌فعالی: یکی از مهم‌ترین دلایل سربه‌هوا بودن کودکان، بیش‌فعالی است. ADHD یا بیش‌فعالی در کودکان موجب نقص توجه می‌شود و همین موضوع سر به هوایی، انرژی زیاد و تخلیه نشده را پدید می‌آورد.
  4. هوش پایین یا زیاد: در برخی موارد، هوش کم می‌تواند زمینه‌ساز سر به هوایی آن‌ها باشد. اما در بعضی موارد نیز هوش زیاد حواس کودک را از روند یادگیری یا آموزش دور می‌کند.
  5. انرژی تخلیه نشده: یکی از دلایل سر به هوایی کودکان، انرژی تخلیه نشده است. در زندگی آپارتمانی این روزها، باید برای کودکان زمان کافی اختصاص دهید تا خارج از خانه با فعالیت و بازی، ضمن رشد ذهنی، تخلیه انرژی خوبی را تجربه کنند.
  6. ضعف روحیه: ضعف روحیه و عدم انگیزه باعث سر به هوا بودن کودکان می‌شود. کودکانی که در معرض مشکلات بزرگسالان قرار می‌گیرند، به دلیل ناامیدی، نارضایتی و ضعف روحی دچار سر به هوایی می‌شوند. در واقع سر به هوا بودن مکانیزم دفاعی ناخودآگاه در آن‌ها است.
  7. مشکلات بینایی: گاهی منشا سر به هوا بودن کودکان، ضعف بینایی است. به همین دلیل چکاپ مرتب یکی از موارد مهمی است که توصیه می‌شود.
  8. غم و درد عمیق در کودک: غم و درد عمیق ناشی از رویدادها یا تجربیات ناخوش آیند در زندگی می‌تواند منجر به سر به هوایی کودک شود.
  9. خشم و عصبانیت از والدین: بی‌توجهی والدین، عدم آموزش صحیح و موارد این‌چنینی زمینه‌ساز خشم کودک نسبت به والدین را فراهم می‌کند. به‌این‌ترتیب لازم است تا شرایط روحی کودک را مرتب بازنگری کنید.
  10. والدین بی‌نظم: از دلایل سر به هوایی کودکان می‌توان به دارابودن والدین بی‌نظم و سر به هوا اشاره کرد!
  11. بازی بیش از حد: زمانی که والدین کنترلی در روند بازی با موبایل و شبکه‌های اجتماعی نداشته باشند، کودک از دنیای واقعی فاصله گرفته و به‌مرور سر به هوا خواهد شد.
  12. عدم رعایت قوانین و محدودیت‌ها: والدین باید برای کنترل شرایط کودکان، قوانین مشخصی را برای آن‌ها مدنظر داشته باشند. این قوانین شامل زمان استفاده از موبایل و لوازم تکنولوژیکی مثل تلویزیون است. برای اجرایی‌کردن این قوانین نیز، کمک‌گرفتن از سیستم‌های پرنتال کنترل ایمینو، اقدام مطلوبی است که مانع از بروز سر به هوایی در کودک می‌شود.
  13. اعلام برنامه‌ها: در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، اعلان برنامه‌ها اصلی‌ترین عامل حواس‌پرتی بزرگسالان و کودکان است! برای جلوگیری از سر به هوا بودن کودک، باید حتماً اعلان برنامه‌ها یا اتصال آن‌ها به اینترنت را از طریق اپلیکیشن ایمینو محدود کنید.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

دلایل سر به هوا بودن نوجوان چیست؟

سر به هوا بودن نوجوانان نیز دلایل مختلفی دارد. با آگاهی از این دلایل می‌توانید نسبت به کنترل شرایط اقدام مناسبی در پیش بگیرید.

  1. تغییرات هورمونی: در دوره نوجوانی، تغییرات هورمونی متعددی در افراد رخ می‌دهد. این دوران مرز بین کودکی و جوانی است. به همین دلیل بروز احساسات عجیب، رفتارهای خاص و تغییرات خلق‌وخو ناشی از هورمون‌ها می‌تواند منجر به سر به هوایی نوجوانان شود.
  2. تحول جسمی و جنسی: نوجوانان در یک دوره مشخص با تغییرات جسمی و جنسی مواجه می‌شوند! همین موارد زمینه‌ساز بروز اضطراب ناشی از تغییرات است. به‌مرور و گذشت زمان، استفاده از خدمات مشاوره با روان‌شناسان متخصص در این حوزه می‌توان حالات روحی را تلطیف کرد.
  3. استفاده از فضای مجازی: عدم وجود قوانین مشخص در خانواده و استفاده بیش از حد فضای مجازی، زمینه‌ساز بروز سر به هوایی در نوجوانان است! آموزش‌های صحیح در این زمینه همراه با ابزارهای کاربردی که روند استفاده از موبایل را محدود می‌کنند، در بهبود این شرایط مفید است. معمولاً نرم‌افزارهای پرنتال کنترل به‌خوبی از پس این شرایط بر می‌آیند.
  4. فشارهای تحصیلی: تغییر سطح تحصیلی، رقابت با هم سن و سالان و اضطراب کنکور از اصلی‌ترین دلایلی است که موجب فاصله افتادن میان واقعیت اکنون و اینجا می‌شود. همین امر سر به هوا شدن در نوجوانان را بیشتر می‌کند.
  5. فشارهای اجتماعی: نوجوانان ممکن است تحت‌فشارهای اجتماعی قرار بگیرند. مراقبت‌های دوران کودکی در این سن به اتمام می‌رسد و انتظارات جامعه از آن‌ها به‌اندازه یک فرد تکامل‌یافته و بزرگسال است! همین امر اضطراب را ایجاد کرده و سر به هوایی نوجوانان را رقم می‌زند.
  6. کشف هویت: در دوره نوجوانی، نوجوانان در تلاش برای شناسایی خود و توجه به هویت شخصی خود هستند! همین پروسه موجب می‌شود تا سربه‌هوا بودن نوجوانان رقم خورده و در دنیای خاص خودشان شناور شوند.
  7. مسائل خانوادگی: گاهی بروی اختلافات مختلف و مشکلات در خانواده، زمینه‌ساز ناسازگاری و فاصله‌گرفتن نوجوان از واقعیت و زمان حال می‌شود.
  8. تجربه‌های منفی: تجربه‌های منفی حاصل از خشونت، تردید در اعتقادات دینی، یا آسیب‌های عاطفی می‌تواند موجب بروز سر به هوایی در نوجوانان شود.
  9. مصرف مواد مخدر: عدم نظارت والدین و تربیت صحیح در شرایطی خاص زمینه را برای اعتیاد فراهم می‌کند! عادت شدید به هر چیزی می‌تواند منجر به حواس‌پرتی و سر به هوایی نوجوانان شود.
  10. فشارهای اینترنت و رسانه‌های اجتماعی: استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی و عادت شدید به اینترنت ممکن است به نوجوانان فشار مضاعفی تحمیل کند! همین موضوع منجر به بروی سر به هوایی او شده و شرایط را برای زندگی در زمان حال مشکل می‌کند.
  11. عدم آگاهی: عدم آگاهی از راهکارهای مدیریت استرس، احساسات، و مسائل زندگی ممکن است به سر به هوا بودن نوجوانان منجر شود.

دلایل سر به هوا بودن نوجوان چیست؟

راهکارهای جلوگیری از سر به هوایی کودکان و نوجوانان

برای جلوگیری از سربه‌هوا بودن کودکان و نوجوانان، باید راهکارهای به‌روز و دقیقی را بدانید. هرچند شرایط هر کودک یا نوجوان متفاوت است و شما باید بر اساس شرایط فردی هرکدام از آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهید؛ اما در این بخش به‌صورت کلی راهکارهای رایج برای جلوگیری از سربه‌هوا بودن کودکان و نوجوانان را بررسی می‌کنیم. یادتان باشد که روان‌شناس کودک و نوجوان بهترین فردی است که می‌تواند در این زمینه اطلاعاتی را ارائه کند.

  1. ارتباط با کودکان و نوجوانان: برقراری ارتباط قوی با کودکان و نوجوانان از اهمیت بسیاری برخوردار است. والدین باید با کودکان به‌صورت منظم و صادقانه گفت‌وگو کنند تا مشکلات و احساسات آن‌ها را درک نموده و ضمن تعامل سازنده، در بهبود شرایط همراه آن‌ها باشند. به‌این‌ترتیب سربه‌هوا بودن کودک و نوجوان بهبود می‌یابد.
  2. حمایت و عشق: والدین به طور ویژه در سنین کودکی و نوجوانی، باید بالاترین میزان عشق و حمایت خود را به فرزندان ارائه کنند! همین امر موجب می‌شود تا آن‌ها را از مواجهه با حواس‌پرتی و سر به هوایی ایمن کنند.
  3. آموزش مهارت‌های مدیریت احساسات: کودکان و نوجوانان باید بدانند که نحوه مدیریت صحیح احساسات چگونه است؟ در شرایط بحرانی به چه کسی می‌توانند احساساتشان را در میان بگذارند؟ چطور روش سالم بروز احساسات را درک کنند؟ با بررسی تمام این جزییات به‌مرور سر به هوایی کودک و نوجوان درمان می‌شود.
  4. هدف‌سازی: زندگی هدفمند به‌خوبی می‌تواند سربه‌هوا بودن کودک و نوجوان را بهبود بخشد! در این راستا لازم است تا از طریق هدف‌گذاری‌های کوچک اقدام کنید.
  5. ارتقای مهارت‌های ارتباطی: کودکان و نوجوانان باید مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنند تا بتوانند احساسات و نیازهای خود را به دیگران انتقال دهند. همین موارد در بهبود شرایط کمک‌کننده است.
  6. مشاور متخصص در حوزه کودک و نوجوان: همراه‌داشتن توصیه‌های مشاوری متخصص در زمینه کودک و نوجوان موجب می‌شود تا دنیای شگفت‌انگیز آن‌ها را درک کرده و تعامل بهتری را رقم بزنید. همین موارد در نهایت منجر به بهبود شرایط و تمرکز کودک و نوجوان خواهد شد.
  7. مراقبت از سلامت روانی: در صورت وجود نشانه‌های اختلالات روانی مثل افسردگی یا اضطراب در کودکان و نوجوانان، باید به متخصص روان‌شناس مراجعه کنید تا پیش از بروز مشکلات جدی‌تر آن را درمان کنید.
  8. آگاهی از مخاطرات: کودکان و نوجوانان باید اطلاعات کافی در مورد مخاطرات مختلف مثل مصرف مواد مخدر، خطرات اینترنت، تهدیدها و خشونت‌ها را بدانند و آگاهانه در این فضا فعالیت کنند.
  9. تشویق به تفریح و ورزش: فعالیت‌های بدنی و ورزشی می‌تواند ضمن بهبود تمرکز، هدف‌گذاری و بهبود شرایط، برای سلامت جسمی کودک و نوجوان نیز مفید باشد.
  10. تشویق به مسئولیت‌پذیری: کودکان و نوجوانان باید به‌تدریج مسئولیت‌های خود را بپذیرند تا از تقویت مهارت‌های اجتماعی و سازندگی بهره ببرند.
  11. نظارت والدین: برای بهبود سربه‌هوا بودن نوجوانان و جوانان، باید از ابزارهای به‌روز کمک بگیرید. ایمینو به‌عنوان یکی از بهترین ابزارهایی که می‌توانید با کمک آن بستری امن برای استفاده از دنیای مجازی فراهم کنید، شناخته می‌شود. با کمک ایمینو می‌توانید استفاده از اینترنت را در برخی اپلیکیشن‌ها محدود کنید، تبلیغات را مسدود نموده و محیطی امن و شخصی‌سازی‌شده برای کودک ترتیب دهید!

راهکارهای جلوگیری از سر به هوایی کودکان و نوجوانان

 

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار
#ایمینو #باهات_هستم