وبلاگ
نحوه بالابردن تمرکز بچه‌ها برای درس و یادگیری
نحوه بالابردن تمرکز بچه‌ها برای درس و یادگیری

۱۳ آبان ۱۴۰۲

نحوه بالابردن تمرکز بچه‌ها برای درس و یادگیری

اگر بخواهید بچه‌های امروزی را با خودتان مقایسه کنید، قطعاً اقدام درستی نیست! چرا که درگذشته تا این اندازه لوازم و تکنولوژی برای پرت‌کردن حواس شما وجود نداشته است!

اگر بخواهید بچه‌های امروزی را با خودتان مقایسه کنید، قطعاً اقدام درستی نیست! چرا که درگذشته تا این اندازه لوازم و تکنولوژی برای پرت‌کردن حواس شما وجود نداشته است! بچه‌های امروزی به دلیل وجود دستگاه­های دیجیتال مختلف و سرگرمی‌های گوناگون، مسئولیت دشواری را برای تمرکز بر عهده دارند. به همین دلیل پیداکردن روش‌هایی که از کودکی در ایجاد تمرکز آن‌ها مؤثر باشد، بسیار مهم است. شما باید با بالابردن تمرکز کودکان، بتوانید نسبت به ایجاد یک محیط مناسب در جهت رشد اقدام کنید.

در این مقاله نحوه بالابردن تمرکز بچه‌ها را بررسی می‌کنیم و به طور ویژه نحوه بالابردن تمرکز کودکان و نوجوانان را مرور خواهیم کرد. پس تا پایان همراه ما باشید.

بیشتربدانید : بهترین سن خرید گوشی برای فرزندم چیست؟ خرید اولین گوشی برای فرزند

چرا باید برای تمرکز کودک اقدام کنید؟

کودکان در سنین بسیار حساسی قرار دارند. یادگیری به طور ویژه در همین سن‌وسال انجام می‌شود. شما باید با آگاهی کافی در جهت رشد کودکان اقدام کنید. تلاش برای تمرکز کودکان با وجود سرگرمی‌هایی مثل گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ، تبلت و کنسول‌های بازی، کار نسبتاً دشواری است. اما همه چیز در کودکی آسان‌تر رقم می‌خورد.

شما می‌توانید باتکیه‌بر روش‌هایی مثل محدودسازی زمان استفاده از موبایل، نظارت بر نحوه استفاده از آن و همچنین توجه به واکنش‌های کودک در شرایط محدودیت، سازوکار مناسبی را برای رشد و آموزش کودک در پیش بگیرید. استفاده از اپلیکیشن‌های پرنتال کنترل یک رویکرد بسیار مهم، به‌روز و کاربردی در همین راستا است که امکاناتی برای نظارت و مدیریت استفاده از گوشی را برای کودکان و والدین فراهم می‌کند. ایمینو ابزاری به‌روز در همین راستا است. به‌مرور با آگاهی کافی می‌توانید مشکل تمرکز کودکان را حل کرده و برای ورود به دنیای نوجوانی آن‌ها را آماده کنید.

چرا باید برای تمرکز کودک اقدام کنید؟

راهکارهای بالابردن تمرکز کودک

همیشه نمی‌توانید شرایطی را فراهم کنید که هیچ وسیله ارتباطی وجود نداشته باشد، استفاده از موبایل و تبلت ممنوع باشد و یک محدودیت بی حد و اندازه رقم بزنید! قطعاً دنیای امروز ما نیازمند کسب مهارت کودکان در استفاده از چنین فضاهایی است. اما می‌توانید با کمک اپلیکیشن‌هایی نظیر ایمینو، مدت‌زمان استفاده از گوشی را قانونمند کنید. برای بستن تبلیغات برنامه‌ریزی کنید و دسترسی به اپلیکیشن‌های مجاز را برای کودک فراهم کنید. حتی با خاموش‌کردن اعلان‌ها نیز می‌توانید گام مهمی در بالابردن تمرکز بچه‌ها بردارید. این 6 راهکار کمک می‌کند تا بتوانید برای بالابردن تمرکز کودکان اقدامات مفیدی انجام دهید.

1. مستقیم و فوری کار را آغاز کنید

برای موفقیت و افزایش تمرکز کودکان، باید کار را مستقیم و فوری عملی کنید. صبرکردن برای انجام هر کاری موجب می‌شود تا روند انجام آن را به تعویق اندازید. برای تمرکز بهتر کودکان باید یک‌زمان مشخص را تعیین کنید و کار، درس یا هر اقدام دیگر را دقیقاً در همان زمان آغاز کنید.

2. آهسته و پیوسته پیش بروید

برای افزایش تمرکز بچه‌ها در سنین کم، باید آهسته و پیوسته اقدام کنید. با ارائه اطلاعات زیاد و اعمال فشار و محدودیت، فقط کودک را از ادامه مسیر منصرف می‌کنید. پس خیلی آهسته و با برنامه‌ریزی پیشروی کنید. محدودسازی زمان استفاده از موبایل به‌وسیله اپلیکیشن ایمینو نیز یکی از راهکارهایی است که به قانونمندشدن ذهن کودک در تمرکز کمک می‌کند.

3. از قفل زمانی کمک بگیرید

دانستن محدودیت زمان برای کودکان چندان قابل‌لمس نیست. به همین دلیل می‌توانید با تنظیم گوشی در بازه زمانی‌های مشخص و محدودسازی با اپ ایمینو، مفهوم محدودیت زمان را آموزش دهید. پس از این مرحله می‌توانید به استفاده از قفل زمانی، زمان انجام تکالیف، بازی، غذاخوردن و موارد این‌چنینی را برای کودک تعریف کنید تا به‌مرور در این زمینه نیز آموزش کافی را تجربه کند.

4. شرایط تمرکز او را فراهم کنید

تفاوت‌های فردی در کودکان بسیار جدی است. بعضی از آن‌ها برای تمرکز به سکوت کامل نیاز دارند و برخی دیگر در فضاهای پر سروصدا بهتر عمل می‌کنند. به همین دلیل باید از کودک سؤال کنید در چه فضایی احساس بهتری را تجربه می‌کند.

5. محدودیت استفاده از دستگاه‌‌‌­های دیجیتال

برای بالابردن تمرکز بچه‌ها حتماً نیاز دارید تا استفاده از موبایل و تبلت را محدود کنید. برای اجراکردن این استراتژی کافی است محدودیت‌ها را مدنظر قرار دهید. تنظیم اپلیکیشن ایمینو برای محدودیت استفاده یا شخصی‌سازی استفاده از اپلیکیشن‌های مرتبط با درس می‌تواند اقدام خوبی در این راستا باشد. به‌این‌ترتیب ذهن کودک از انجام کارهای روزمره و تمرکز بر روی آن خسته نمی‌شود.

 

تکنیک‌های نوین در بهبود تمرکز کودکان

استراتژی‌ها، تکنیک‌ها و ابزارهای کم‌هزینه دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند بر روی تمرکز کودک تأثیرگذار باشد. با کمک این تکنیک‌های سریع و آسان می‌توانید ذهن کودکان را به سمت تمرکز بالا و عدم حواس‌پرتی هدایت کنید. استفاده از تلفن همراه تنها در شرایطی که با کمک اپلیکیشن‌های مدیریتی و نظارتی کنترل دقیقی بر روی آن وجود داشته باشد، می‌تواند تمرکز کودک را به سمت یک کار خاص هدایت کند. در این تکنیک، ایمینو به شما اجازه می‌دهد تا محیط کاربری کودک را شخصی‌سازی کنید و اپلیکیشن‌های مجاز را قرار دهید.

حتی شخصی‌سازی فایل‌های قابل‌دسترسی گالری نیز ممکن است. به‌این‌ترتیب می‌توانید با قراردادن اپلیکیشن‌های مشخص، تمرکز کودک را به یک سمت خاص هدایت کنید. این اقدام موجب می‌شود تا سایر اپلیکیشن‌ها در دسترس کودک نباشند و تمرکز او به یک سمت‌وسو حفظ شود. اقدام مهم بعدی می‌تواند با محدودسازی اعلان‌ها و تبلیغات در ایمینو ممکن شود. به همین ترتیب می‌توانید وجود هر نوع نوتیفیکیشن را محدود کنید تا ذهن کودک از انجام کاری که تصمیم دارد، منحرف نشود.

و به یاد داشته باشید که باید هرگونه پیشرفت در این راستا را تشویق کنید. این اقدام به کودکان القا می‌کند که ذهن متمرکزی دارند و برای تقویت بیشتر تمرکز تلاش می‌کنند. بازی‌های تمرکزی و تعاملی می‌تواند یک سرگرمی خوبی برای کودک ایجاد کند.

تکنیک‌های نوین در بهبود تمرکز کودکان

چرا باید برای بالابردن تمرکز نوجوان اقدام کنید؟

اگر نگاهی به زمان خودتان بیندازید، احتمالاً تنها عامل حواس‌پرتی‌تان، تلویزیون بوده است. در زندگی گذشته ما، تلویزیون و رادیو تنها لوازم تکنولوژیکی سرگرم‌کننده‌ای بودند که به‌شدت در ذهن نوجوانان جایگاه داشتند. پدر و مادرها کافی بود تا استفاده از تلویزیون را با یک قفل محدود کنند یا برق آن را از دسترس خارج نمایند! اما زندگی مدرن امروزی ما باید آگاهانه‌تر رقم بخورد. شما باید برای برخورد مناسب با نوجوانان اطلاعات کافی داشته باشید. بالابردن تمرکز نوجوانان در زندگی مدرن امروزی، پیچیده‌تر از یک محدودیت ساده است. شما باید به آن‌ها آگاهی کافی ارائه کنید، تعامل مطلوبی برقرار نمایید و ذهنشان را از حواس‌پرتی‌ها دور کنید. وسوسه‌های تکنولوژی به‌شدت می‌توانند زندگی تحصیلی و حرفه‌ای نوجوانان و جوانان را تحت‌تأثیر قرار دهند. پس آگاهانه در این مسیر اقدام کنید.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

راهکارهای بالابردن تمرکز فرزند نوجوان

اگر والد یک نوجوان هستید، قطعاً نیاز دارید تا در جهت رشد به آن‌ها کمک کنید. مراقبت از نوجوانان و آموزش در راستای بهبود عملکردشان تفاوت زیادی نسبت به کودکان دارد. شما نمی‌توانید از روش‌های کنترلی مستقیم برای نوجوانان استفاده کنید و حریم شخصی آن‌ها را بدون توجه به هر عامل انسانی، نقش کنید. به همین دلیل اگر آگاهی زیادی در این حوزه ندارید، حتماً یک مربی و مشاور در کنارتان داشته باشید تا بتوانید با جزئیات کامل، از نحوه بالابردن تمرکز نوجوانان آگاهی پیدا کنید. راهکارهای بالابردن تمرکز نوجوان بسیار حساس و کلیدی است.

راهکارهای بالابردن تمرکز فرزند نوجوان

1. درک سطوح انرژی برای تمرکز بهتر

با بررسی مطالعات متوجه سطوح انرژی و میزان تمرکز نوجوانان در شرایط مختلف خواهید شد. این مطالعات نشان می‌دهد که افراد به‌احتمال زیاد به طور متوسط 1 تا 2 ساعت در روز، بیشترین تمرکز خود را دارا هستند. درک الگوهای انرژی می‌تواند یک خط مشی مناسب برای این موضوع ایجاد کند. برای اکثر مردم، بهترین زمان برای تمرکز در ساعات پایانی صبح و پیش از ظهر است. برای درصد کمتری از افراد این تمرکز در اواخر شب بیشتر می‌شود. پس شما باید بهترین شرایط نوجوان را کشف کنید و در این راستا به او کمک کنید. در زمان‌های پر بازده که تمرکز نوجوان‌تان بالا است، محیطی امن و دور از تنش ایجاد کنید تا به راحتی برای مطالعه و یادگیری از آن زمان ها استفاده شود.

تکنیک تلفیقی دیگری نیز وجود دارد که یادگیری را به زمان‌های 20 دقیقه‌ای تقسیم می‌کند. پس از تمرکزهای پی در پی در همین 20 دقیقه، بلوک زمانی را به 25، 30، 35، 40 و 60 دقیقه افزایش دهید. به این ترتیب یک برنامه مشخص برای بهبود تمرکز نوجوان در اختیار دارید.

2. آموزش مغز برای نادیده گرفتن حواس پرتی

برای کمک به کاهش حواس‌پرتی‌ در نوجوانان با تکنیک‌های مختلفی امکان‌پذیر است. روش اثبات شده‌ای دراین‌خصوص وجود دارد که با آموزش آن می‌توانید بخش زیادی از این مشکل را رفع نمایید. برخی تمرینات مغزی در نوجوانان می‌تواند تغییراتی بزرگ در تمرکز ایجاد کند.

  1. عامل حواس‌پرتی چیست؟ یادداشت کنید
  2. آیا برای فکرکردن و پرداختن به عامل حواس‌پرتی قصد ادامه‌دادن دارید یا خیر! در صورت منفی بودن پاسخ کارتان را ادامه دهید.
  3. پس از پایان‌یافتن کار، به یادداشتتان بازگردید و به عوامل حواس‌پرتی فکر کنید یا آن را انجام دهید.

مدیریت آگاهانه ذهن و تمرکز می‌تواند به بهترین شکل ممکن شرایط را برای شما فراهم کند. زمانی که به نوجوانان این تکنیک را آموزش می‌دهید، آگاهی کامل بر روی حواس‌پرتی‌ها و کشف یک فهرست خوب از حواس‌پرتی‌های رایج کمک می‌کند تا شخصاً بتوانند بر روی ذهنشان اشراف داشته باشند و عوامل حواس‌پرتی را دور کنند. این اقدام مانند آرامش در کنترل ذهن عمل می‌کند و تأثیر بسیار خوبی بر کنترل استرس و حواس‌پرتی دارد.

3. تفاوت بین کار و آرامش را آموزش دهید

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که دانش‌آموزان در زمان مطالعه به‌راحتی حواسشان پرت می‌شود این است که اغلب هیچ تفاوتی بین فضای انجام کار و فضایی که در آن استراحت دارند، احساس نمی‌کنند. به‌این‌ترتیب باید محیط کار و تفریح یا آرامش را جدا کنید. اگر نوجوان شما بر روی مبل یا در رختخواب مطالعه داشته باشد، قطعاً دچار عدم تمرکز خواهد شد. برای کنترل این شرایط باید نظم مشخصی برای این کارها در نظر داشته باشید. مثلاً انجام تکالیف و مطالعه بر روی میزتحریر انجام شود و زمان استراحت خارج از اتاق‌خواب یا روی تحت دنبال شود.

4. محدود سازی تلفن همراه

یکی از اصلی‌ترین عامل‌های که در نوجوانان دیده می‌شود، حواس‌پرتی ناشی از نوتیفیکیشن‌های تلفن همراه است. وجود شبکه‌های اجتماعی موجب شده است تا نوجوانان و جوانان هر لحظه با دریافت صدای زنگ هشدار، سری به این اپلیکیشن‌ها بزنند و ساعت‌ها زمان باارزش را در آن بگذرانند. هر بار صدای زنگ حداقل نیم ساعت از زمان را تلف می‌کند! بخشی از آن برای گشتن در شبکه اجتماعی بخشی دیگر برای بازگشت تمرکز هدر می‌رود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای بهبود تمرکز حتماً گوشی را خاموش، حالت پرواز یا سایلنت کنید!

گاهی نیز استفاده از اپلیکیشن‌های کاربردی مثل ایمینو کمک می‌کند تا نوجوان به‌صورت اختیاری با محدودسازی تبلیغات و نوتیفیکیشن‌ها، میزان کاهش تمرکز خود را کنترل کند. روش دیگری دراین‌خصوص وجود دارد که موجب بالابردن تمرکز بچه‌ها می‌شود؛ در این فن باید زمان شروع مطالعه، درس‌خواندن یا کارکردن گوشی را بی‌صدا کنید تا هیچ صدای زنگی از آن شنیده نشود. به‌این‌ترتیب خیلی راحت شرایط را مدیریت می‌کنید.

5. دسترسی به اینترنت را خاموش کنید

یکی از روش‌هایی که تحت عنوان  نحوه بالابردن تمرکز بچه‌ها قبل از شروع مطالعه از آن استفاده می‌شود، خاموش‌کردن دسترسی به اینترنت است. معمولاً این اقدام در سنین کم‌تر نیز می‌تواند با کمک ایمینو یا دکمه روشن و خاموش مودم انجام شود. اما در سنین نوجوانی، باید با آگاهی کافی نوجوانان اجرایی شود. هرچند وضع قوانین در خانه نیز کمک می‌کند تا بتوانید در ساعاتی از روز، دسترسی به اینترنت را برای اعضای خانواده محدود کنید تا به کارهای شخصی، مطالعه و آموزش بپردازید.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار
#ایمینو #باهات_هستم