وبلاگ
دلایل درس نخواندن فرزندان چیست؟ + ترفند برای درمان
دلایل درس نخواندن فرزندان چیست؟ + ترفند برای درمان

۶ آذر ۱۴۰۲

دلایل درس نخواندن فرزندان چیست؟ + ترفند برای درمان

در این مقاله به بررسی دقیق دلایل درس نخواندن فرزندان  و راهکارهای درس‌خوان کردن فرزندان را بررسی می‌کنیم

اگر فرزند شما در سن‌وسال آغاز مدرسه یا مقطع متوسطه باشد، قطعاً همیشه نگرانی زیادی بابت درس نخواندن او تجربه می‌کنید. فرزندان به دلایل مختلفی از درس‌خواندن سرباز می‌کنند. در بسیاری از موارد، آگاه به عواقب عدم درس‌خواندن نیستند یا شیطنت و بازیگوشی دوران کودکی و نوجوانی مانع از مطالعه و یادگیری روتین آن‌ها می‌شود. به همین دلایل لازم است تا هوشمندانه دست‌به‌کار شوید و بدون هرگونه دردسر و مشکل، برای کشف دلایل درس نخواندن فرزندان اقدام کنید. به‌این‌ترتیب شانس زیادی دارید تا بتوانید با کشف دلایل اصلی، ترفند درمان درس نخواندن فرزندان را اجرایی کنید و نتیجه آن را مشاهده نمایید.

در این بخش به بررسی دقیق دلایل درس نخواندن فرزندان  و راهکارهای درس‌خوان کردن فرزندان را بررسی می‌کنیم.

بیشتربدانید : بهترین سن خرید گوشی برای فرزندم چیست؟ خرید اولین گوشی برای فرزند

دلایل درس نخواندن فرزندان چیست؟

یکی از مشکلاتی که بسیاری از والدین آن را تجربه می‌کنند، عدم مطالعه و درس‌خواندن منظم فرزندان است. در بسیاری از موارد نمره‌های پایین، ضعف توجه به درس و شکایت معلمان نشان می‌دهد که برخی کودکان و نوجوانان اصلاً اهمیتی به مطالعه و آموزش نمی‌دهند. در این شرایط نمره‌های پایین، مشکل در کلاس درس و موارد این‌چنینی موجب می‌شود تا والدین احساس خطر کرده و دلایل درس نخواندن فرزندان را بررسی کنند.

در این بخش به بررسی 10 علت رایج در عدم مطالعه دروس و یادگیری مناسب اشاره می‌کنیم.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

دلایل درس نخواندن فرزندان چیست؟

1-اختلال نقص توجه یا ADHD

یکی از رایج‌ترین دلایلی که درس‌خواندن را برای فرزندان مشکل می‌کند، اختلال نقص توجه است. کودکان مبتلا به ADHD نمی‌توانند به‌خوبی بر روی درس و انجام کارها متمرکز عمل کنند. به همین دلیل با شروع دوران تحصیل، شیطنت‌های متعدد، حواس‌پرتی و حتی تلاش برای پرت‌کردن حواس هم‌کلاسی‌ها آغاز می‌شود. اختلال نقص توجه با درمان‌های دوره‌ای روان‌شناسان و روانپزشکان قابل بهبودی است. یادتان باشد که این مشکل با محرک‌هایی مثل موبایل و تبلت شدیدتر می‌شود؛ به همین دلیل باید اعلان‌های این دیوایس‌ها را محدود نمایید تا شرایط برای عدم تمرکز فرزندتان ایجاد نگردد.

بیشتربدانید: نحوه بالابردن تمرکز بچه‌ها برای درس و یادگیری

2-عدم برنامه ریزی صحیح برای درس خواندن

قطعاً کودکان درک عمیقی از برنامه‌ریزی و مطالعه ندارند! این والدین هستند که باید نحوه برنامه‌ریزی و تکنیک‌های مطالعه را به کودکان آموزش دهند. یادگیری این جزییات حتی در سنین نوجوانی نیز، به فرزندان کمک می‌کند تا بدانند چگونه درس‌خواندن و نکته نویسی را آغاز کنند.

3-عدم اهمیت قائل شدن برای مطالعه

در خانواده‌هایی که مطالعه صرفاً در زمان آموختن درس انجام می‌شود، میل فرزندان به مطالعه و درس‌خواندن کم‌تر است. به همین دلیل برای حل این مشکل و پیشگیری از آن، برای کودکان از همان سال‌های ابتدایی تولد، کتاب خریداری می‌شود. مطالعه حس مطلوبی در کودک و نوجوان ایجاد می‌کند و شوق یادگیری زمینه لازم را برای بهبود درس‌خواندن خلق می‌کند. پس می‌توان گفت یکی از دلایل درس نخواندن فرزندان، عدم مطالعه والدین و خانواده است.

4- تمرکز بر تکنولوژی

یکی از دلایل درس نخواندن فرزندان، سرگرم‌شدن با تکنولوژی است. زمانی که فرزند شما بدون برنامه‌ریزی و قوانین مشخص کار با موبایل، تبلت و کنسول بازی را آغاز می‌کند، قطعاً تغییر الگو برای شما و او مشکل خواهد بود.  استفاده بیش از حد از تلفن همراه، تلویزیون، و بازی‌های ویدیویی ممکن است فرزند شما را از مطالعه و یادگیری دور کند. در چنین شرایطی باید قوانین مشخصی را تعیین کنید. استفاده از اپلیکیشن‌های پرنتال کنترل جهت اعمال قوانین و کنترل شرایط بهترین راهکار است.

5- عدم توانایی کلاس درس در جذب فرزندان

در برخی شرایط، والدین متوجه کم و کاستی‌هایی در کلاس درس می‌شوند. عدم وجود آموزگار صبور، کتاب‌های جذاب، نحوه تدریس مناسب، واکنش‌های هیجانی آموزگار نسبت به دانش‌آموزان و ایجاد نفرت، تحقیر و… همگی از مواردی است که درس نخواندن کودک و نوجوان را رقم می‌زند!

6- عدم تشویق فرزندان به درس خواندن

در بعضی شرایط، والدین نقش والدگری را فراموش کرده و بدون تشویق از کودکان انتخاب دارند تا در مسیر مناسب قرار گیرند. بخش مهمی از فرایند مطالعه و یادگیری مربوط به همین مسیر است. پس با تشویق و ارائه راهکارهای نوین برای آموزش به کودکانتان انگیزه بیشتری ببخشید.

7-محیط نامناسب از دلایل درس نخواندن فرزندان

فرزندانی که در محیط نامناسب حضور دارند و بدون آرامش، امنیت و حس مثبت زندگی می‌کنند، قطعاً شوقی برای مطالعه و درس‌خواندن نخواهند داشت. محیط نامناسب از دلایل درس نخواندن فرزندان محسوب می‌شود. معمولاً این روند با مشکلاتی مثل دعوای والدین، بیماری والدین، برادر و خواهرهای پرخاشگر و… ایجاد می‌گردد.

8- دوستان نامناسب از دلایل درس نخواندن فرزندان

بعضی از دوستان ناباب در محیط مدرسه می‌توانند بر روی فرزند شما تأثیرگذار باشند. در این شرایط شاهد هستیم که فرزندان رفتارهایی غیرمعمول نشان می‌دهند و برای پذیرفته‌شدن در جمع برخی از افراد، درس نخواندن را در پیش می‌گیرند! چنین علائمی هشداردهنده است و باید با مسئولین مدرسه در این زمینه صحبت نمایید

 

ترفند درمان درس نخواندن فرزندان

همیشه علتی برای درس نخواندن فرزندان وجود دارد. شما به‌عنوان یک والد هوشمند و آگاه، باید مشکل را کشف کنید. در بعضی موارد پاسخ به این سوالات کمک می‌کند تا بتوانید دلیل اصلی این مشکل را به دست آورده و برای بهبود آن تلاش کنید. ترفند درمان درس نخواندن فرزندان، کاملاً وابسته به شما است. پس با آرامش این سوالات را از فرزند بپرسید:

  • آیا از محیط مطالعه ناراضی هستی؟
  • آیا چیزی در اتاق حواس تو را پرت می‌کند؟
  • آیا مشکلی در مدرسه‌داری که باید با هم صحبت کنیم؟
  • آیا شب‌ها خواب مناسبی نداری؟
  • آیا احساس خستگی زیاد می‌کنی؟
  • آیا علائمی از عدم تمرکز و نقص توجه احساس می‌کنی؟
  • آیا مطالبی که توسط معلم در کلاس مطرح می‌شود را یاد می‌گیری؟
  • آیا دوستان تو مانع از توجه به درس و مطالعه هستند؟

پس از پاسخ به این سوالات می‌توانید برای کشف دلایل درس نخواندن فرزند اقدام کنید و با درک دلایل اصلی آن، راهکارهای درس‌خوان کردن فرزندان را در پیش بگیرید.

ترفند درمان درس نخواندن فرزندان

1- علت را مدیریت کنید

راهکارهای درس‌خوان کردن فرزندان قابل کشف و بررسی است. وقتی بتوانید علت بروز مشکل درس نخواندن را کشف کرده و مدیریت نمایید، احتمالاً احساس قدرت و انگیزه خواهید کرد. این احساسات به شما کمک می‌کند تا در طول مطالعه هوشمندانه خودتان، شرایط بهتری را تجربه کنید. زمانی که علت اصلی درس نخواندن مشخص می‌شود، قطعاً روش‌های درمان و بهبودی به شکلی معجزه‌آسا همه چیز را تغییر می‌دهند. با درک دلایل درس نخواند فرزندان اضطرابی وجود ندارد و می‌توانید هوشمندانه برای بررسی شرایط و اقدام لازم عمل کنید.

2- یک برنامه مطالعه ایجاد کنید

پس از کشف دلایل درس نخواندن فرزندان، لازم است تا یک برنامه مطالعه بر اساس تکنیک پومودورو ایجاد کنید و از راهکارهای درس‌خوان کردن فرزندان کمک بگیرید! این تکنیک به شما کمک می‌کند تا زمان مطالعه فرزند خود را به تکه‌های کوتاه تقسیم کنید. برای 30 یا 45 دقیقه مطالعه مستقیم وقت بگذارید، سپس زمانی که تایمر شما خاموش شد، 10 دقیقه استراحت دهید. تکنیک پومودورو چندین مزیت از جمله بهبود دامنه توجه و تمرکز فرزندتان را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، برنامه ریزی جلسات مطالعه شما را آسان‌تر می‌کند و میل به یادگیری را در او افزایش خواهد داد.

3- اضطراب را از فرزندتان دور کنید

یکی از اصلی‌ترین دلایل درس نخواندن فرزندان، اضطراب و استرس است. شما باید برای بهبود شرایط و درمان درس نخواندن، اضطراب را از فرزندتان دور کنید. استرس می‌تواند باعث ایجاد مشکل در تمرکز و توجه شود. سعی کنید مطالعه را زود شروع کنید تا از استرس و احساس نداشتن زمان کافی برای مطالعه در فرزندتان دوری کنید. در صورت امکان، قبل از شروع ترم، مطالب را از طریق بستر یادگیری آنلاین دانلود نمایید و به‌مرور با او پیشروی کنید تا خیالش از بابت یادگیری مطلوب راحت شده و اضطراب کمتری را تجربه کند. در این شرایط مشاور روان‌شناس در حوزه کودک و نوجوان به‌خوبی می‌تواند شما را راهنمایی کند.

4- احساس مسئولیت ایجاد کنید

چند راه وجود دارد که می‌توانید برای مطالعه مؤثر در فرزندان از آن استفاده کنید. همراه‌داشتن یک شریک مطالعه‌ای می‌تواند ایده خوبی در این راستا باشد. کافی است یکی از دوستان او را تشویق به این کار کنید تا همراه با فرزندتان مطالعه را انجام دهند. به‌این‌ترتیب می‌توانید با خیال آسوده برای یک‌روند روتین و مطلوب منتظر بمانید. احساس مسئولیت فرزند شما برای رسیدن به سطح دوست خودش و همراهی او برای رسیدن به سطح مطالعه فرزندتان، یک اقدام دوسویه است.

5- محیط مطالعه را استاندارد کنید

اگر می‌خواهید مشکل درس نخواندن فرزندتان را حل کنید، قطعاً نیاز دارید تا محیط مطالعه مناسبی برای او ایجاد کنید. به‌این‌ترتیب فضای دوست‌داشتنی برای مطالعه ایجاد می‌گردد و محیط از هر جزییاتی که موجب حواس‌پرتی می‌شود، دور خواهد ماند. در این شرایط به‌راحتی می‌توانید با آماده‌سازی محیط مطالعه، حواس‌پرتی فرزندتان را کاهش دهید و راهکارهای درس‌خوان کردن فرزندان را بهبود دهید. یادتان باشد در این محیط وجود کنسول بازی یا گوشی و تبلت توصیه نمی‌شود!

محیط مطالعه را استاندارد کنید | دلایل درس نخواندن فرزندان چیست؟ + ترفند برای درمان

6- از مشاجره و ایجاد دغدغه پرهیز کنید

فرزندان شما باید آرامش مطلوبی را تجربه کنند تا میل به درس‌خواندن در آن‌ها بیشتر شود. راهکارهای درس‌خوان کردن فرزندان، دوری از مشاجره است. به همین دلیل باید به‌عنوان والدین هوشمند و آگاه، از مشاجره دوری کنید و دغدغه‌ای جدایی از تحصیل برای فرزندتان ایجاد نکنید. مشاجره و درگیری والدین اصلی‌ترین دلیل عدم تمایل به درس‌خواندن است. چرا که این کار از سوی کودک و نوجوان یک علامت هشدار و مخالفت با شرایط کنونی است. پس سعی کنید در آرامش و امنیت کامل زندگی کنید.

7- از ابزارهای پرنتال کنترل استفاده کنید

از جمله اصلی‌ترین دلایل حواس‌پرتی کودکان و نوجوانان در زمان مطالعه و درس‌خواندن، نوتیفیکیشن‌ها، پیام‌ها و صدای زنگ موبایل و تبلت است! معمولاً همین یک‌صدای ساده کافی است تا رشته افکار فرزند شما را پاره کرده و شرایط را برای چند ساعت عدم مطالعه فراهم کند. به همین دلیل برای راهکارهای درس‌خوان کردن فرزندان، باید هوشمندانه در این مسیر گام بردارید. شما باید ضمن بررسی شرایط، قوانینی تعیین کنید که به‌وسیله آن کودک و نوجوان شما، در زمان مشخصی اجازه استفاده از لوازم تکنولوژیکی را داشته باشد! پس از این مرحله محدودسازی استفاده از تختخواب را اعمال کنید. حتی می‌توانید تا سنین مشخصی، استفاده از گوشی و تبلت را محدود به سالن پذیرایی و حضور والدین کنید. خوشبختانه با پیشرفت‌های متعدد در این زمینه، شاهد رشد ابزارهای پرنتال کنترل هستیم. ایمینو به‌عنوان یکی از بهترین ابزارهای پرنتال کنترل به‌خوبی شرایط را برای شما مدیریت می‌کند. با ایمینو می‌توانید اعلان‌ها را مسدود کنید و تبلیغات درون برنامه‌ای را محدود نمایید. با این ابزار یک محیط شخصی‌سازی‌شده امن در اختیار دارید که دسترسی‌ها را خودتان مشخص کرده‌اید و اپلیکیشن‌های محدودی را در اختیار فرزند قرار داده‌اید. با ایمینو همه چیز در دسترس شما است تا بتوانید استفاده فرزندتان را در چارچوب قوانین مشخصی هدایت کنید. به‌این‌ترتیب قطعاً حواس‌پرتی ناشی از موبایل و تبلت را تجربه نمی‌کنید، بلکه برای پاداش تلاش در درس‌خواندن می‌توانید قوانین را از سطح سخت‌گیرانه به سطح پایین‌تری تغییر دهید.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار
#ایمینو #باهات_هستم