وبلاگ
مهم‌ترین دلایل بی‌خوابی کودکان و نوجوانان چیست؟ گوشی‌ها تاثیری دارند؟
مهم‌ترین دلایل بی‌خوابی کودکان و نوجوانان چیست؟ گوشی‌ها تاثیری دارند؟

۲۵ آبان ۱۴۰۲

مهم‌ترین دلایل بی‌خوابی کودکان و نوجوانان چیست؟ گوشی‌ها تاثیری دارند؟

این روزها یکی از نگرانی‌های رایج در بین والدین، بی‌خوابی کودکان و نوجوانان است. استفاده مداوم از لوازم تکنولوژیکی، دغدغه‌های گسترده، اخبار بی حد و اندازه و موارد این چنینی همگی موجب شده است تا بی‌خوابی در نوجوانان و کودکان رایج شود.

این روزها یکی از نگرانی‌های رایج در بین والدین، بی‌خوابی کودکان و نوجوانان است. استفاده مداوم از لوازم تکنولوژیکی، دغدغه‌های گسترده، اخبار بی حد و اندازه و موارد این چنینی همگی موجب شده است تا بی‌خوابی در نوجوانان و کودکان رایج شود. درک مهم‌ترین دلایل بی‌خوابی کودکان و نوجوانان بسیار دشوار است و هر خانواده متناسب با شرایط ویژه خود، باید به بررسی و درپیش‌گرفتن اصولی مشخص برای درمان و بهبود آن تلاش کند. به‌این‌ترتیب می‌توانید راهکارهای مقابله با بی‌خوابی کودکان و نوجوانان را به دست آورده و شرایط را بهبود بخشید. در این مقاله به بررسی دقیق دلایل بروز بی‌خوابی، روش‌های پیشگیری و همچنین راهکارهای درمانی آن می‌پردازیم.

بیشتر بدانید: بررسی تأثیر گوشی‌های هوشمند بر روان کودکان

بی‌خوابی کودکان و نوجوانان

بی‌خوابی کودکان و نوجوانان مسئله‌ای جدی است که می‌تواند اثرات منفی بر سلامت جسم و  روح آن‌ها داشته باشد. کودکان و نوجوانان به علت تغییرات فیزیولوژیک در دوران رشد، نیاز به ساعات خواب بیشتری دارند. اگر زمان خواب آن‌ها متفاوت از الگوی طبیعی و استاندارد باشد، قطعاً به پدیده بی‌خوابی منتهی می‌شود. اختلال در خواب کودک و نوجوان دلایل مختلفی دارد.  مشکلات مدرسه، روابط اجتماعی، فشارهای تحصیلی، وضعیت خانوادگی و… می‌توانند باعث ایجاد استرس و نگرانی در کودکان و نوجوانان شود که همین امر زمینه‌ساز بی‌خوابی است. گوشی‌ها و تبلت‌ها با دارابودن بازی‌ها، اپلیکیشن‌های متنوع، شبکه‌های اجتماعی و ویدئوهای آنلاین می‌توانند سرگرمی بی‌انتهایی ایجاد کنند و در نتیجه اثرات منفی بر روی خواب کودکان و نوجوانان داشته باشند. استفاده بیش از حد این دستگاه‌ها در ساعات شبانه‌روز می‌تواند زمینه‌ساز بروز بی‌خوابی شود! به دلیل استفاده نادرست از تکنولوژی، ممکن است کودکان و نوجوانان اختلالات متعددی ناشی از بی‌خوابی را تجربه کنند. پس نگرانی از سلامت آن‌ها در زمان بروز بی‌خوابی کاملاً منطقی است. همین عوامل موجب می‌شود تا به دنبال کشف راهکارهای مقابله با بی‌خوابی کودکان و نوجوانان باشید.

مهم‌ترین دلایل بی‌خوابی کودکان و نوجوانان چیست؟ گوشی‌ها تاثیری دارند؟

خواب موردنیاز انسان در طول روز چقدر است؟

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید خواب موردنیاز انسان در طول شبانه‌روز چقدر است؟ دقیقاً چند ساعت خواب می‌تواند به کاهش ریسک بروز اختلالات مختلف منتهی شود؟

  • نوزادها (۴ تا ۱۲ ماه): نوزادان باید در طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز حدود ۱۲ تا ۱۶ ساعت خواب بخوابند. این خواب معمولاً به‌صورت متقاطع است.
  • کودکان (۱ تا ۲ سال): کودکان این گروه سنی باید حدود ۱۱ تا ۱۴ ساعت خواب در شبانه‌روز داشته باشند. این شامل خواب شبانه و یک یا دو دوره خواب در طول روز است.
  • کودکان (۳ تا ۵ سال): کودکان این گروه سنی باید حدود ۱۰ تا ۱۳ ساعت خواب داشته باشند. خواب شبانه و یک دوره خواب در طی روز برای آن‌ها مناسب است.
  • کودکان (۶ تا ۱۲ سال): کودکان این گروه سنی باید حدود ۹ تا ۱۲ ساعت خواب کافی داشته باشند. خواب شبانه با یک دوره خواب در طی روز بهترین الگویی است که می‌توانید برای آن‌ها دنبال کنید.
  • نوجوانان (۱۳ تا ۱۸ سال): نوجوانان باید حدود ۸ تا ۱۲ ساعت خواب در طول شب داشته باشند.

همین جزییات نشان می‌دهد که نیاز به خواب در سنین مختلف متغیر است. شما باید بر اساس همین الگو، قوانین استفاده از موبایل، دیدن تلویزیون و ویدئوهای انیمیشنی را محدود کنید. تحت هیچ شرایطی گجت‌های تکنولوژیکی نباید موجب بروز اختلال در روند خواب شوند.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

عوامل و دلایل بی خوابی کودکان و نوجوانان

بی‌خوابی کودکان و نوجوانان ممکن است به دلایل مختلفی رخ‌داده باشد. آگاهی شما از دامنه وسیع این دلایل، کمک می‌کند تا هوشمندانه در این زمینه بررسی کرده و انتخاب کنید. یادتان باشد که بی‌خوابی کودکان و نوجوانان می‌تواند به یک دلیل مشخص یا چند دلیل رایج باشد! پس بر اساس سبک زندگی شخصی عوامل را بسنجید.

  • استرس و نگرانی: یکی از رایج‌ترین دلایلی که انسان را بی‌خواب می‌کند، نگرانی و استرس است. هر دو این عوامل موجب ترشح هورمون‌هایی است که بدن را در شرایط آماده‌باش قرار می‌دهد و همین عوامل امکان خواب را از انسان می‌گیرد. مشکلات مدرسه، روابط اجتماعی، فشارهای درس، اختلافات در بین دوستان یا شرایط اقتصادی و فشار مسئولیت‌ها موجب بروز نگرانی و استرس در کودکان و نوجوانان می‌شود. ثمره تمام این عوامل، بی‌خوابی و خواب‌های متقاطع است.
  • تغییرات هورمونی: در دوران نوجوانی، تغییرات هورمونی به جهت رشد و افزایش سن صورت می‌گیرد. طبیعی است که بدن دچار یک شرایط ویژه و جدید خواهد شد. همین امر الگوی خواب را دچار تغییر می‌کند. به همین دلیل باید با آگاهی از این موضوع و هم‌فکری مشاور متخصص در حوزه کودک و نوجوان شرایط را ارزیابی کنید.
  • استفاده از تکنولوژی: دستگاه‌های موبایل، کامپیوترها و تلویزیون‌ها همگی موجب بروی اختلال خواب می‌شوند. با مشاهده نور آبی در این دستگاه‌های تکنولوژیکی سرگرم‌کننده، هورمون مخصوص خواب ترشح نمی‌شود و اختلالات بی‌خوابی بروز می‌کند.
  • تغییر: تغییر در انسان روال عادی زندگی را متحول می‌کند. حتی سفر، جابه‌جاشدن و تغییر جای خواب یا نوع بالشت نیز می‌تواند اختلالات خواب را رقم بزند.
  • مشکلات روحی و جسمی: در این بخش پرداختن به مشکلات جسمی هدف نیست و مشکلات روحی بیشتر مدنظر قرار می‌گیرد. در واقع گاهی مشکلات روحی نیز منشا تکنولوژیکی دارند! استفاده بی‌اندازه از گوشی، حضور در شبکه‌های اجتماعی بدون آموزش کافی، آسیب روحی در فضای مجازی و… همگی دغدغه‌های متعددی ایجاد می‌کنند که بروز آسیب جسمی و روحی مهم‌ترین آن است.
  • عدم تمرکز: شاید جالب باشد که بدانید خواب کودک و نوجوان، نیازمند تمرکز است. زمانی که افکاری پراکنده در ذهن کودک و نوجوان باشد، قطعاً خواب با کیفیتی را شاهد نخواهید بود. عدم تمرکز ناشی از اعلان‌های مختلف در گوشی و تبلت نیز یکی از این موارد است.
  • نور و صدا: نورهای مزاحم، پیامک، تماس تلفنی، اعلان‌های مختلف و… همگی از جمله صداهای مزاحمی است که رشته خواب را پاره می‌کند و آغازی برای اختلالات خواب است.

عوامل و دلایل بی خوابی کودکان و نوجوانان

راهکارهای مقابله با بی‌خوابی کودکان و نوجوانان

تحقیقات نشان می‌دهد که خواب ناکافی باعث عدم دفع سموم بدن می‌شود. شما می‌توانید با درنظرگرفتن همین موضوع، جدیت درمان و مقابله با بی‌خوابی را درک کنید. در این بخش به بررسی راهکارهای علمی دقیق برای مقابله با بی‌خوابی کودکان و نوجوانان می‌پردازیم.

  • ایجاد الگوی خواب منظم: تعیین یک الگوی خواب منظم برای کودکان و نوجوانان می‌تواند به تنظیم ساعات خواب کمک کند. تعیین ساعت مشخص برای خواب و بیداری راس زمان مقرر می‌تواند ساعت بیولوژیکی بدن را تنظیم نموده و به‌مرور شرایط را بهبود بخشد.
  • عدم استفاده از صفحه‌نمایش پیش از زمان خواب: استفاده از دستگاه‌های موبایل، کامپیوتر، تلویزیون و دیگر لوازم تکنولوژیک این‌چنینی موجب اختلال در ترشح هورمون ملاتونین می‌شود. این هورمون مسئول فراهم‌کردن شرایط مناسب برای خواب و استراحت است. با اعمال محدودیت در استفاده می‌توانید شاهد بهبود شرایط خواب باشید.
  • فضای مناسب خواب: یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌خوابی کودکان و نوجوانان، فضای نامناسب برای خوابیدن است. به همین دلیل باید اطمینان حاصل کنید که تخت یا رختخواب مناسبی برای کودک و نوجوان در اختیار دارید، فضای اتاق بی‌صدا و تاریک است و هیچ شلوغی دکوراسیونی در محیط وجود ندارد.
  • ورزش و فعالیت بدنی منظم: فعالیت بدنی منظم می‌تواند به بهبود الگوی خواب کمک کند. یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل بی‌خوابی کودکان و نوجوانان، عدم تحرک کافی و عدم احساس خستگی است. با برنامه‌ریزی انجام ورزش‌های سنگین در طور روز می‌توانید بدن را به‌اندازه کافی برای خواب راحت آماده کنید. یادتان باشد ورزش در ساعات پایانی شب می‌تواند اختلال خواب را تشدید کند.
  • تغذیه مناسب: مصرف مواد محرک دارای کافئین مثل قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زای و مواد غذایی دارای ویتامین ث و مولتی‌ویتامین‌ها می‌توانند خواب آرام را برهم زده و انرژی برای ادامه بیداری فراهم کنند. پس رعایت یک اصول تغذیه‌ای اهمیت زیادی دارد.
  • کنترل اضطراب و استرس: یکی از دلایل بی‌خوابی نوجوانان و کودکان، احساس اضطراب و استرس است! با کنترل این شرایط، شناسایی عوامل، مراجعه به مشاور روان‌شناس و اقدامات این‌چنینی این بخش را کنترل نمایید.

راهکارهای مقابله با بی‌خوابی کودکان و نوجوانان

تاثیر گوشی‌ها بر بی‌خوابی کودکان و نوجوانان

یکی از دلایل بی‌خوابی نوجوان و کودک، استفاده از گوشی تلفن همراه، تبلت و گجت‌های هوشمند است. این لوازم تکنولوژیکی به‌راحتی می‌توانند زمینه اصلی بروز بی‌خوابی را فراهم کنند. در این بخش به بررسی تاثیر گوشی‌ها بر بی‌خوابی کودکان و نوجوانان اشاره می‌کنید.

  • استرس و اضطراب: یکی از مشکلات استفاده مداوم از گوشی برای کودک و نوجوان، بروز احساس همیشه دردسترس‌بودن و ضرورت آنلاین ماندن برای عدم ازدست‌دادن اطلاعات جدید است! همین موارد زمینه‌ساز استرس و اضطراب آن‌ها را فراهم می‌کند. از سوی دیگر، احساس اضطراب در مواجهه با حجم زیادی از اطلاعات بدون فیلتر سن، آشنایی با افراد غریبه و مشکوک، کامنت‌های ناخوش آیند شبکه‌های اجتماعی، قرارگرفتن در معرض آسیب توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی یا سرشکسته شدن در پروسه بازی‌های گروهی همگی از عوامل محرک استرس در کودک و نوجوان است!
  • نور آبی: صفحه‌نمایش گوشی‌ها نور آبی را انتشار می‌دهد. این نور مانع از ترشح هورمون ملاتونین می‌شود. پس بدیهی است که حتی در بزرگسالان نیز استفاده از گوشی و تبلت پیش از خواب، زمینه‌ساز بروز مشکلات متعدد خواب است. مشاهده سریال، فیلم‌های مختلف، شبکه‌های اجتماعی و… همگی در همین راستا موجب بروز مشکل می‌شوند.
  • جذابیت کار با گوشی پیش از خواب: استفاده از گوشی قبل از خواب یکی از عاداتی است که معمولاً از والدین الگوبرداری می‌شود! به همین دلیل کودکان و نوجوانان نیز همراه با گوشی و تبلت به رختخواب می‌روند و با خواندن کامنت، چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی، مشاهده ویدئوهای مختلف خودتان را سرگرم می‌کنند تا خوابشان ببرد! اما همین الگوی عملکرد خواب را از چشم آن‌ها می‌گیرد.
  • عدم تحرک: استفاده از موبایل و تبلت در کودکان نوجوانان حجمی از بی‌تحرکی را رقم می‌زند که قطعاً نتایج مستقیمی بر سلامت آن‌ها دارد.
  • نقض حریم شخصی و قوانین خانه: برخی از نوجوانان و کودکان ممکن است به قوانین خانه پایبند نباشند و در طول شبانه‌روز تماس و پیام با دوستان و افراد دیگر برقرار کنند! در این شرایط با اعلان تلفن و تبلت از خواب پریده و دچار بی‌خوابی می‌شوند.
  • عادت شدید به تکنولوژی: عادت شدید به گوشی‌ها و دستگاه‌های موبایل می‌تواند باعث بروز بی‌خوابی و نیاز به استفاده از آن پیش از خواب شود!

بیشتربدانید : بهترین سن خرید گوشی برای فرزندم چیست؟ خرید اولین گوشی برای فرزند

 رفتار والد هوشمند در حل مشکل بی‌خوابی کودک و نوجوان

با بررسی مهم‌ترین دلایل بی‌خوابی کودکان و نوجوانان، متوجه برخی از مشکلات این راستا شدید. خوشبختانه والدین آگاه و هوشمند، با تحقیق و بررسی دقیق همیشه راهکارهای خوبی برای مدیریت بحران به دست می‌آورند. در اینجا نیز والدین هوشمند با درک مهم‌ترین دلایل بی خوابی کودکان و نوجوانان و آسیب‌های جانبی آن‌ها، می‌توانند راهکارهای مدیریتی را در پیش بگیرند. معمولاً کنترل کودک و نوجوان در سنین بالای 2 سال تا 14 سال مشکل است! برای مقابله با ارائه گوشی که عامل و ریشه بسیاری از دلایل بی خوابی نوجوانان و کودکان است، نیاز به یک اهرم قوی دارید. ایمینو اپلیکیشن پرنتال کنترل دقیقاً مطابق با همین نیاز طراحی و پیاده‌سازی شده است. ایمینو به شما امکان می‌دهد تا زمان استفاده از گوشی را کنترل کنید، ساعات مجاز استفاده تعیین نمایید، اعلان‌ها را قطع یا شخصی سازی کنید و استفاده از اینترنت را نیز محدود نمایید. به این ترتیب می‌توانید خیلی راحت همه چیز را تحت کنترل داشته باشید و بدون کم‌ترین چالش با کودک و نوجوان قوانین خانواده را برای استفاده از تکنولوژی مشخص نمایید.

 رفتار والد هوشمند در حل مشکل بی‌خوابی کودک و نوجوان

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار
#ایمینو #باهات_هستم