وبلاگ
بررسی تأثیر گوشی‌های هوشمند بر روان کودکان
بررسی تأثیر گوشی‌های هوشمند بر روان کودکان

۲۶ شهریور ۱۴۰۲

بررسی تأثیر گوشی‌های هوشمند بر روان کودکان

تأثیر گوشی‌های هوشمند بر روان کودکان زمانی برای همه جدی می‌شود که می‌بینیم حتی کودکان نوپا هم با موبایلی در دست، به صفحه نمایش خیره شده‌اند. اینجاست که اولین سؤال در ذهن ما شکل می‌گیرد که «چقدر زود است؟!»

تأثیر گوشی‌های هوشمند بر روان کودکان زمانی برای همه جدی می‌شود که می‌بینیم حتی کودکان نوپا هم با موبایلی در دست، به صفحه نمایش خیره شده‌اند. اینجاست که اولین سؤال در ذهن ما شکل می‌گیرد که «چقدر زود است؟!»

هر پدر و مادری که قبل از همه‌گیری کووید-19 سعی می‌کرد زمان استفاده از فرزندش را محدود کند، پس از درگیری با این بیماری متوجه شد که این محدودیت‌ها شکسته شده‌اند. زیرا کودکان مجبور بودند ساعت‌های زیادی را در مقابل گوشی قرار بگیرند.و روند یادگیری را ادامه دهند. اما اگر بیشتر فکر کنیم متوجه خواهیم شد که حتی قبل از دوران آموزش مجازی ، بچه‌های کوچک به اندازه بزرگسالان در فناوری‌ها غرق شده بودند. با این تفاسیر سؤال دومی که به ذهن ما خطور می‌کنید این است که استفاده کودکان از فناوری برای رشد آنها مفید است؟

بیشتربدانید : کودکان حساس در زندگی دیجیتال، چه خلاهایی دارند؟

کودکان و تلفن‌های همراه

در مقایسه با حتی 5 یا 10 سال پیش، تعداد بیشتری از کودکان از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند و خیلی زودتر از آنچه که باید، کار کردن با گوشی را یاد می‌گیرند. در یک نظرسنجی در سال 2020 که توسط مرکز تحقیقات پیو انجام شده، 60 درصد از کودکان قبل از 5 سالگی در معرض استفاده از تلفن‌های هوشمند قرار گرفتند. در این گروه، 31 درصد قبل از 2 سالگی با تلفن همراه آشنا شده بودند.

فرصت‌های مثبت و تأثیر گوشی‌های هوشمند بر روان کودکان

فرصت‌های مثبت و تأثیر گوشی‌های هوشمند بر روان کودکان

برخی از کارشناسان معتقدند وقتی کودکان نحوه کار کردن با موبایل را یاد می‌گیرند، فرصت‌های مناسبی برای آنها به وجود می‌آید تا مسیر رشد بهتری داشته باشند. در واقع اذعان دارند تأثیر گوشی‌های هوشمند بر روان کودکان می‌تواند جنبه‌های مثبتی داشته باشد. به گفته متخصصان دانشگاه کنکوردیا نبراسکا، فناوری می‌تواند به کودکان کمک کند تا با آموزش نحوه استفاده از علائم مختلف به صورت عملکردی آشنا شوند و سواد فناوری داشته باشند.

دکتر اوا لازار، مدیر مرکز The Lazar در نیوجرسی می‌گوید: «تکنولوژی یک ابزار آموزشی باورنکردنی است. کودکان خردسال می‌توانند از برنامه‌های آموزشی مانند Sesame Street چیزهای زیادی بیاموزند و روابط خود را با اعضای خانواده که در کنار آنها حضور ندارند، تقویت کنند».

ما که بزرگ شدیم، خاطراتمان را با دیدن عکس‌های خانوادگی، نگه داشتن دفترچه آدرس و چیدن تقویم عکس سالانه تازه می‌کردیم. اما بسیاری از افراد نسل Z و جوان‌تر از آنها از این چیزها بی‌خبرند. زندگی آنها همه و همه در تلفن‌های هوشمند است که ما به دستشان داده‌ایم و فضای ابری که همه خاطراتشان را ذخیره می‌کند.

ممکن است آنها فکر کنند که زندگی با شارژ و خالی شدن باتری متوقف شده یا ادامه پیدا می‌کند. اما مهم است که از کودکی یاد بگیرند تعادل بین زندگی در فضای مجازی و واقعی را رعایت کنند تا از زیبایی‌های زندگی دور از نمایشگر هم لذت ببرند. مانند هر چیز خوب دیگری، اعتدال در این مورد نیز امری ضروری است. استفاده بیش از حد از گوشی برای خردسالان یا دسترسی بدون محدودیت و کنترل نشده برای نوجوانان ممکن است عواقب منفی در رشد آن‌ها داشته باشد.درمان آسان‌تر در دسترس است

دسترسی به درمان ساده‌تر شده است

مزیت دیگر استفاده از فناوری‌ها برای رشد کودک و مشارکت در سلامت روانی آنها، این است که درمان در حال حاضر به صورت آنلاین (هم به صورت چت و هم به صورت ویدیویی) در دسترس است. زمان بررسی تأثیر گوشی‌های هوشمند بر روان کودکان می‌تواند ادعا کنیم که چنین مسئله‌ای برای برخی از کودکان و نوجوانان گزینه خوبی است. به خصوص برای کسانی که در مناطق دورافتاده یا شرایطی زندگی می‌کنند هستند که دریافت مراقبت‌های مشاوره را برای آنها دشوارتر کرده است.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

تأثیر گوشی‌های هوشمند بر مغز کودکان

 

تأثیر گوشی‌های هوشمند بر مغز کودکان

به گزارش Common Sense به عنوان دستیار چندرسانه‌ای محتوایی، 95 درصد از خانواده‌های دارای فرزند زیر 8 سال حداقل یک گوشی هوشمند در خانه دارند. همچنین 42 درصد از کودکان به گوشی به عنوان یکی از وسایل شخصی خود، دسترسی داشتند. این آمارها نشان می‌دهند که باید تأثیرات استفاده از گوشی بر روان فرزندانمان را جدی بگیریم.

نوزادان و کودکان نوپا

هنوز مطالعات کافی انجام نشده است تا بفهمیم که چگونه گوشی‌های هوشمند می‌توانند بر رشد کودک تأثیر بگذارند. همچنین باید در نظر داشته باشیم که چگونه فیلترها می‌توانند واقعیت و ادراک کودک را تحت تأثیر قرار دهند. با این حال، باور عمومی این است که زمان استفاده از موبایل برای خردسالان باید بسیار محدود باشد.

اخطار جدی در مورد تأثیر گوشی‌های هوشمند بر روان کودکان

کودکان در سنین پایین نمی‌توانند تصاویر متعددی که می‌بینند را به درستی پردازش کنند. فقط رنگ‌ها و روشنایی صفحه نمایش برای آنها جذاب است. استفاده از گوشی برای تماس با اعضای خانواده که دور هستند، می‌تواند خوب باشد، اما کودک شما در ابتدا نمی‌تواند تصویری که می‌بیند را درک کند، حتی اگر تصویر خودش باشد.

لازار می‌گوید: «هنگامی که نوزاد در آینه نگاه می‌کند مراحل متعددی برای شناسایی «خود» را از سر می‌گذارند». وی همچنین معتقد است که گرچه دوربین گوشی یک آینه نیست، اما تأثیر گوشی‌های هوشمند بر روان کودکان حتمی است و باید در نظر داشته باشیم که کودک در مراحلی از رشد به شناخت خودش نیاز دارد. لازار توضیح می‌دهد که اگر از فیلتر سلفی بدی استفاده شود، کودک حتی کمتر از حالت عادی، خودش را تشخیص می‌دهد. پژوهشگران در حال بررسی تأثیر فیلتر AR بر اختلال بدشکلی بدن هستند.

رده سنی پیش دبستانی و دبستان

سازمان بهداشت جهانی بر اهمیت به حداقل رساندن زمان استفاده از موبایل به دلیل ارتباط آن با حالت‌های بی‌تحرکی مداوم تأکید کرده است. همه ما می‌دانیم که فعالیت بدنی، خواب مناسب و زمان بازی چقدر برای کودکان در حال رشد مهم است. تماشای بیش از حد صفحه گوشی می‌تواند بهداشت خواب را مختل کرده و کودکان خردسال را از بلند شدن برای بازی یا حرکت منصرف کند. اما دور نگه داشتن گوشی هوشمند از کودک دبستانی می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

لازار توضیح می‌دهد: «داشتن گوشی هوشمند برای بسیاری از بچه‌های دبستانی یک نماد وضعیت خوب است. حتی والدینی که بهترین نیت را دارند هم ممکن است با فشار اجتماعی فرزندشان برای داشتن تلفن شخصی برای صحبت با دوستان خود مواجه شوند». توانایی ردیابی کودکان در گروه‌های خانوادگی هم برای بزرگسالان جذاب شده است.  اما مزایای افزایش ارتباطات اجتماعی کودک با دوستان و خانواده ممکن است با خطراتی نیز همراه باشد.

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که استفاده بیش از حد از گوشی‌های هوشمند توسط کودکان دبستانی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات رفتاری (مانند بیش فعالی، بی توجهی و نافرمانی) شود. این مطالعه به بررسی جنبه‌های منفی زمان استفاده از گوشی پرداخته است. شاید تا به حال دیده باشید که بسیاری از مطالعات جدید در مورد تأثیر گوشی‌های هوشمند بر روان کودکان قبل از سال 2020 انجام شده‌اند.

زمانی که همه‌گیری کرونا شروع شد، کودکان در قرنطینه بودند و مجبور شدند به صورت مجازی آموزش ببینند. یعنی زمان بیشتری را با گوشی، تبلت و رایانه سپری کردند. بچه‌ها در سراسر جهان باید از لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها برای ارتباط آنلاین با کلاس‌هایشان، انجام تکالیف و خواندن کتاب‌های الکترونیکی استفاده می‌کردند.

نوجوانان

تأثیر گوشی‌های هوشمند بر روان نوجوانان

وقتی بچه‌ها بزرگتر می‌شوند، در حال یافتن هویت خود هستند. اینکه چگونه دیگران آنها را می‌بینند و چگونه با جامعه اطرافشان هماهنگ هستند، برای آنها مهم است. اما زمانی که نوجوانان به استفاده از رسانه‌های اجتماعی علاقه زیادی دارند یا پیام‌های «خطرناک» آنلاین را جذاب می‌دانند، این احساس از خود می‌تواند منحرف یا به صورت اشتباهی تلقی شود.

البته فراموش نکنید که در این سن، ارتباط با دنیای مملو از دانش و ایده‌های مشترک، می‌تواند مزایای فوق‌العاده‌ای برای نوجوانان داشته باشد. لازار می‌گوید: «نوجوانان از تلفن‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی به عنوان بسترهای فعالیت اجتماعی استفاده می‌کنند و می‌توانند عوامل مهمی برای تغییرات مثبت را پیش رو داشته باشند. این وضعیت سطح استفاده از فناوری در خانواده را بالا برده و رابطه اعضا با شبکه اجتماعی را هم تغییر داده است. همچنین نوجوانان برای پیدا کردن افرادی شبیه به خودشان، فضای بهتری دارند».

چگونه دستگاه‌های هوشمند بر بدن تأثیر می‌گذارند

  • استفاده از گوشی‌های هوشمند علاوه بر مسائل روان‌شناختی و رشدی که به همراه دارد، نگرانی‌هایی در مورد تأثیر مستقیم بر سلامت جسمی را به همراه دارد که اغلب با باورهای غلط و شایعات اشتباه گرفته می‌شوند. برخی از این موارد، این‌طور دسته بندی شده‌اند.فرکانس تلفن مسبب بیماری سرطان است

زمان بررسی تأثیر گوشی‌های هوشمند بر روان کودکان و همچنین شرایط جسمی آنها، چنین باور غلطی هم به میان می‌آید. با توجه به منبع مورد اعتماد سازمان غذا و دارو (FDA)، هیچ ارتباطی بین فرکانس رادیویی و بروز بیماری سرطان وجود ندارد. شواهد قابل توجه نشان داده‌اند که از سطوح قرار گرفتن در معرض این بیماری (در سطوح تعیین شده توسط FCC) چنین ارتباطی را رد می‌کنند.

  • نسل هزاره‌ها به دلیل کشیدگی گردن رشد بدی دارند

این ادعا در سال 2019 و پس از مطالعه‌ای که نشان می‌دهد تعداد فزاینده‌ای از جوانان دارای رشد استخوان در پایه جمجمه خود هستند، منتشر شد. رسانه‌ها سریعا اینها را «شاخ» نامیدند، اگرچه آنها خارهای استخوانی هستند و از پروتئینی که باعث رشد شاخ‌ها می‌شود تشکیل نشده‌اند.

در حالی که پیشنهاداتی برای اثبات دلایل احتمالی ارائه شد، هیچ پیوند آماری نشان نمی‌دهد که استفاده از تلفن همراه یا وضعیت بدنی نامناسب مرتبط است.

واقعیت مربوط به تأثیر گوشی‌های هوشمند بر روان کودکان و شرایط جسمی آنها

نگاه کردن به تلفن همراه درست قبل از خواب می‌تواند آرامش شما را به طور مؤثری کاهش دهد. منبع معتبر تحقیقاتی اذعان داشته که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور آبی صفحه‌های روشن قبل از خواب، می‌تواند میزان ملاتونین آزاد شده را کاهش دهد. این امر می‌تواند با ریتم شبانه روزی شما تداخل داشته باشد و هم به خوابیدن و هم بیدار شدن با انرژی خوب را دشوار کند.

تأثیر استفاده زیاد از گوشی‌های هوشمند بر سلامت روان و جسم کودکان

ممکن است بزرگسالان نه تنها مدت زمانی را که فرزندانشان صرف تماشای موبایل می‌کنند، بلکه اطلاعاتی که صفحه نمایش‌ها به کودکانشان می‌دهد را کنترل کنند. لازار توضیح می‌دهد: «کودکان کوچک‌تر زودتر در معرض استانداردهای زیبایی غیرممکن قرار می‌گیرند. همچنین با بررسی بیشتر تأثیر گوشی‌های هوشمند بر روان کودکان، نوعی از اضطراب هم شناسایی شده که می‌تواند با دانستن اینکه هم سن و سال‌های ما در زندگی شخصی دقیقا چه کاری انجام می‌دهند، در ذهن کودکان و نوجوانان به وجود می‌آید. همه ما می‌دانیم که اکثر محتواهای فضای مجازی ویرایش شده‌اند و در رسانه‌های اجتماعی به صورت تصاویر بدون عیب و نقص به نظر می‌رسند. در نتیجه چشم‌انداز غلط و غیر واقع‌بینانه‌ای از شادی را منتقل می‌کنند ».

این امر ممکن است یکی از دلایلی باشد که چرا برخی از نوجوانان با استفاده بیش از حد از موبایل علائم اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنند.

خلاصه کلام

در جامعه آرمانی، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که فرزندتان تا زمان آگاهی کامل، در معرض تلفن‌های هوشمند قرار نمی‌گیرد. اما از آنجایی که استفاده از انواع موبایل، لپ تاپ و تبلت در فرهنگ ما به یک نیاز اساسی تبدیل شده است، این سطح از نگاه کمال‌گرایانه عملا غیرممکن به نظر می‌رسد.

بهترین کاری که در حال حاضر می‌توانیم انجام دهیم این است: «زمانی که فرزندانمان کوچک هستند، محدودیت‌های معقولی برای زمان استفاده از گوشی تعیین کنیم». همچنین می‌توانیم با بزرگ‌تر شدن آن‌ها به ‌طور مکرر فعالیت مجازی‌شان را مدیریت کنیم و با ارتباط مؤثر به کودکان نشان دهیم چقدر برای ما ارزشمند هستند. می‌توانید کاربردی‌ترین برنامه‌ها را به آنها معرفی کنید تا روند بهتری را برای آموزش فرزندتان در نظر بگیرید.

✍️ در دنیای امروز محتواهای مستهجن در فیلم‌ها، سریال‌ها، بازی‌های موبایلی و بازی‌های ویدئویی کنسولی، تبلیغات میان برنامه ها به آسانی در دسترس کودکان قرار گرفته ‌است. چند نکته مهم راهگشا برای محافظت از فرزندانمان که برای عموم پدر و مادرها لازم هست در ادامه تقدیم میشه:

🔸 اطلاع از رده‌بندی سنی بازی‌ها و فیلم‌هابرخی از بازی و فیلم ها از کاراکتر با لباس‌های نامناسب، مکان‌ها فساد یا جملات نامناسب با روابط جنسی استفاده کرده اند، باید والدین از رده‌بندی سنی بازی و فیلم‌ها پیش از درگیر شدن خانواده درون فیلم یا بازی اطلاع داشته باشند.

🔸 استفاده از اینترنت خانواده به جای اینترنت بزرگسالاستفاده از اینترنت خانواده می‌تواند یک راهکار موثر برای جلوگیری از دسترسی کودکان به هر محتوایی باشد. اینترنت خانواده بومینو در بستر سیم‌کارت‌های همراه اول، هم‌زمان به فرزند فرصت تجربه کردن فضای دیجیتال می‌دهد و هم دسترسی بچه‌ها به محتوای نامناسب را مدیریت میکند.

🔸 آگاهی بخشی و رتباط مهربانانه با فرزند و تشویق به فعالیت‌های مفیدتربا فرزندانتان درباره اینترنت و محتوای آن بحث کنید. به سوالاتشان پاسخ دهید. به آنها اعتماد کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکل به شما اطلاع دهند. به شکل موازی، آن‌ها را به فعالیت‌های سازنده مانند انجام فعالیت‌های ورزشی، هنری، مطالعه و مشارکت‌های اجتماعی تشویق کنید.

🔸 اعمال محدودیت‌های زمانی و فعال کردن جستجوی ایمن در موبایلفعالیت فرزند بدون زمان‌بندی احتمال مواجه فرزند با محتوای مستهجن را بیشتر می‌کند.  لذا از ابزارهای محافظت والدینی (پرنتال کنترل) برای محدود کردن ساعت‌های کارکرد فرزند در موبایل استفاده نمایید.

🔸 مسدودسازی تبلیغات درون برنامه‌ها و بازی‌هافرزند ممکن است با برنامه یا بازی مناسبی مشغول شود ولی بدلیل اتصال به اینترنت، تبلیغات نامناسب خشونت آمیز یا مستهجن در لابه لای بازی یا برنامه پخش شود. لذا از ابزارهای مسدودسازی تبلیغات استفاده نمایید.

✅ ایمینو می‌تواند تبلیغات برنامه‌ها و بازی‌ها را تا درصد زیادی مسدود نماید و قابلیت قفل زمانی در اختیار والدین برای اختصاص سقف ساعت فعالیت در شبانه روز برای هر فرزند فراهم می‌آورد. در ایمینو بستری برای رده‌بندی سنی انیمیشن‌ها و فیلم‌ها با همکاری کدومو ایجاد شده است.

لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار
#ایمینو #باهات_هستم