وبلاگ
کودکان حساس در زندگی دیجیتال، چه خلاهایی دارند؟
کودکان حساس در زندگی دیجیتال، چه خلاهایی دارند؟

۱۹ شهریور ۱۴۰۲

کودکان حساس در زندگی دیجیتال، چه خلاهایی دارند؟

زندگی دیجیتال به سرعت در حال تحول است و این روزها اثرات مثبت و منفی آن بهتر درک می‌شوند. با این توسعه‌های روزافزون در عرصه فناوری، خدماتی که تعداد زیادی از کودکان آسیب پذیر به آنها نیاز دارند، پیچیده‌تر می‌شود.

کودکان در سنین پایین آسیب‌پذیر هستند و در معرض آموزش‌های فراوانی قرار می‌گیرند. معمولا در این روند با تیم‌های مختلفی در ارتباط هستند که می‌توانند خدماتی را به آنها ارائه کنند. در این راستا یک مطالعه تحقیقاتی توسط ربکا لین و همکارانش (منتشر شده در نوامبر 2021) انجام شده است.  هدف اصلی این پژوهش بررسی این مورد بوده که چگونه مشاغل مربوط به خدمات کودکان از زندگی دیجیتال آگاهی پیدا می‌کنند و آن را در عملکرد خود می‌گنجانند. در واقع بررسی سوال کودکان حساس در زندگی دیجیتال، چه خلاهایی دارند؟مسئله اصلی این تحقیقات است.

بیشتر بدانید : راهنمای کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای مجازی

زندگی دیجیتال کودکان آسیب پذیر

زندگی دیجیتال به سرعت در حال تحول است و این روزها اثرات مثبت و منفی آن بهتر درک می‌شوند. با این توسعه‌های روزافزون در عرصه فناوری، خدماتی که تعداد زیادی از کودکان آسیب پذیر به آنها نیاز دارند، پیچیده‌تر می‌شود. این موضوع به ویژه برای برخی از نوجوانان آسیب پذیر بیشتر مورد توجه است؛ زیرا ممکن است به طور مشخصی با خطرات فضای آنلاین مواجه شوند.

این مطالعه شامل 29 کسب و کار مختلف از مجموعه خدمات محلی است که با کودکان ارتباط مستقیم دارند. محققان برای رسیدن به یک نتیجه درست، مصاحبه‌های عمیقی را با یک به یک این شرکت‌ها انجام داده‌اند. متخصصان اهمیت اینترنت برای جوانان را به عنوان عرصه‌ای «تقریبا نامحدود» و «بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی آنها» تلقی می‌کنند. برخی اذعان دارند این فضا بر ظاهر و احساسات فرزندان ما تأثیر دارد.

نقطه ضعف در عرصه آموزش

در حالی که آموزش حفاظت از کودکان در فضای مجازی امری اجباری است، آموزش ریسک دیجیتال (ایمنی آنلاین) اجباری نیست. بیشتر اوقات این مورد به عنوان یک «افزونه» در مسئله آموزش کودکان مورد توجه قرار می‌گیرد. یافته‌های مطالعات قبلی به ما نشان داده‌اند وقتی که آموزش به صورت یک جلسه مستقل ارائه شود، دانش عمومی افراد فعال در زمینه رشد فرزندان ما را بالا می‌برد. در نتیجه آنها می‌توانند دانش تخصصی مربوط به کسب و کار خود را هم ارتقا دهند.

فواید و مضرات ترکیبی اینترنت

فواید و مضرات ترکیبی اینترنت

شرکت‌کنندگان در این مطالعه کیفی، اینترنت را رسانه‌ای می‌دانستند که «خوب و بد چیزهای موجود را بزرگ‌نمایی می‌کند». این مسئله در بررسی پاسخ سوال کودکان حساس در زندگی دیجیتال، چه خلاهایی دارند؟ هم بسیار مهم بوده است. آنها دریافتند که اینترنت به کودکان «آزادی و منابع» ارائه می‌کند و اذعان دارند که جوانان می‌توانند «شیوه بیان منحصر به فرد خودشان را داشته باشند» یا «از بازی‌ها برای فرار از هر چیز دیگری که با آن روبرو هستند استفاده کنند.» آنها همچنین احساس می‌کنند که جوانان «زمان ندارند». این افراد مشاهده کرده‌اند که جوانان با این حس که پناهگاهی آنلاین وجود دارد به دنبال «ارتباط عاطفی» آنلاین هستند (به عنوان مثال برای جوانان دگرباش جنسی وضعیت آسان‌تر شده است).

این افراد می‌گویند که همچنین این محیط قلدری و آزار و اذیت را تسهیل می‌کند و جوانان به دلیل ترس از دست دادن یا اجتناب از «مجازات اجتماعی» درگیر برخی از فعالیت‌های پرخطر می‌شوند. ندیدن عکس‌العمل طرف مقابل هم در این مسئله بی تأثیر نیست. یکی از شرکت کنندگان در روند تحقیقات، تنش فضای آنلاین را این‌گونه توصیف می‌کند: «فضایی که می‌تواند اتفاقات خوبی برای آن فرد جوان از نظر اجتماعی ترتیب دهد، همان فضایی است که در آن کس دیگری می‌تواند قلدری یا آزار دادن دیگران را در نظر بگیرد».

کودکان حساس در زندگی دیجیتال، چه خلاهایی دارند؟ عدم دانش در مورد توانایی کودکان

شرکت کنندگان در این پژوهش اهمیت تصویر و هویت آنلاین را هم در نظر داشته‌اند و به اینکه کودکان چگونه «می‌خواهند در فضای مجازی مهم، مرتبط، قدرتمند و یک شخص کامل باشند» اشاره می‌کنند. علی‌رغم این بینش‌های حساس توسط شرکت کنندگان، دانش آنها در مورد خطرات و آسیب‌های آنلاین و اینکه چگونه ممکن است بر کودکان آسیب پذیر تأثیر بگذارد، ضعیف بود.

همچنین جوانان سهیم در پیشبرد این پژوهش هم ادعا کردند که برخی از معلمان و مشاوران توانایی آنها برای استفاده ساده از فضای آنلاین را هم دست کم می‌گیرند. در واقع عدم توجه به توانایی کودکان یکی از مواردی است که در پاسخ به سوال کودکان حساس در زندگی دیجیتال، چه خلاهایی دارند؟ به آن می‌رسیم. به ویژه آنهایی که می‌توانند مهارت‌های دیجیتال خود را سریع‌تر از آنچه که بزرگسالان انتظار دارند، ارتقا دهند.

چالش‌های پیش رو برای شناسایی ضعف‌های داخلی و همچنین مجموعه‌ای از تعاریف آسیب‌پذیری آنلاین که توسط شرکت‌کنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد، نشان‌دهنده خطر قابل‌توجهی از سقوط کودکان در میان این شکاف‌ها است. این افراد اذعان دارند «ما حتی به بیشتر این جوانان دسترسی نداریم مگر اینکه آنها ظاهری متفاوت داشته باشند، بنابراین دلتنگ کودکانی هستیم که شرایط عادی را در مدرسه نگه می‌دارند».

حذف دستگاه‌های ارتباطی

یک موضوع تکراری زمان نظارت بر فعالیت‌های آنلاین، دور کردن تلفن‌ها از کودکان و پیچیدگی‌های پیرامون آن بود. این امر می‌تواند منجر به از دست دادن منبع حمایتی کودک و منزوی شدن از زندگی اجتماعی شود. حتی برخی از آنها به این تفکر می‌رسند که هویتشان گم شده است. برای مثال، اگر این دستگاه‌های دیجیتال توسط والدین خریداری شوند، چالش‌های دیگری برای سرپرستان یا معلمان در مدرسه وجود دارد. آنها با توقیف تلفن‌ها پیچیدگی‌های قانونی در مورد مالکیت را پیش روی دارند و از طرفی باید مسئولیت‌های خود را هم در نظر بگیرند.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

کودکان حساس در زندگی دیجیتال، چه خلاهایی دارند؟ ترس از سرزنش شدن

کودکان حساس در زندگی دیجیتال، چه خلاهایی دارند؟ ترس از سرزنش شدن

یک نگرانی خاص فرهنگی، مسئله سرزنش فرد است. «کودکان از صادق بودن می‌ترسند و آنچه را که اتفاق افتاده پنهان می‌کنند؛ زیرا والدین آن را اشتباه می‌دانند». یکی از افراد حاضر در این تحقیق اذعان دارد «من فکر می‌کنم یکی از بزرگ‌ترین خطرات آسیب پذیری کودکان در فضای آنلاین این است که آنها را به خاطر چیزی مجازات کنیم که مسبب آن نیستند».

عدم آگاهی در مورد فناوری

شکاف نسلی با عدم آگاهی بزرگسالان و بیزاری از فناوری هم مورد دیگری است که در بررسی مسئله کودکان حساس در زندگی دیجیتال، چه خلاهایی دارند؟ به آن توجه شده است. برخی از افراد اذعان دارند «من کاملا از هر فعالیتی که با فناوری در ارتباط است اجتناب می‌کنم.» اگرچه شرکت کنندگان گفتند که «تعدادی از متخصصان حرفه‌ای هستند که درک خوبی از این فضا دارند»، اما به این موضوع هم اشاره می‌کنند که: «پزشکان عمومی کاملا به این فضا آگاه نبودند». گفته می‌شود که مراقبان و مددکاران اجتماعی «به طور کامل برای استفاده از این فضا آماده نیستند و در مورد ایمنی اینترنت بی‌اطلاع هستند».

ناهماهنگی در دانش، داده‌ها و ارزیابی

شرکت‌کنندگان شکاف‌هایی در دانش خود و همچنین اختلاف در درک خطر فضای اینترنت بین کودکان و بزرگسالان را هم به عنوان یکی از نقاط ضعف شناسایی کرده‌اند. این شکاف‌ها با کمبود داده‌ها و ابزارهای ارزیابی به وجود می‌آیند. فردی در این تحقیق اذعان دارد که: «فکر نمی‌کنم ما همیشه سؤالات درستی بپرسیم». دیگران به همکاری و ارتباطات متناقض، به ‌ویژه در مورد خطرات آنلاین هم اشاره کردند: «با توجه به تجربه ما در چند آژانس خدماتی، حدس می‌زنیم کار آنلاین واقعا ضعیف است» و «کودکان در بیشتر مواقع از شبکه خارج می‌شوند.»

آنها به جابه‌جایی کارکنان و کمبود نیرو اشاره کرده و از افرادی صحبت کردند که با نبود خدمات برای مراجعه و تلاش‌های ناموفق برای دریافت خدمات، یک مجموعه را کنار گذاشته‌اند. اما دلیل اصلی همکاری ضعیف برخی آژانس‌ها، داده‌هایی بود که «به طور معمول جمع آوری و تجزیه و تحلیل نشده بودند».

محدودیت‌های ارجاع برای کودکان حساس

مشکلات همکاری بین نهادهای مختلف نیز به وسیله مفهوم آستانه‌های ارجاع و ترخیص زودهنگام در بحث کودکان حساس در زندگی دیجیتال، چه خلاهایی دارند؟بررسی می‌شوند و بر این امر تکیه می‌کنند که جوانان باید درگیر محدودیت‌ها شوند: «ما یک سیستم دفاعی بسیار محافظه‌کار ساخته‌ایم که درباره مانیتورینگ است. آن را تأیید می‌کنید یا خیر؟» و اگر [جوانان] این نوع نظارت را تأیید نکنند، از لیست حذف می‌شوند. در حالی که به اشتراک گذاری مثبت داده‌ها از نظر حفاظت محیطی و بررسی‌های پلیسی مسئله‌ای قابل توجه است، چالش‌های دیگری در اشتراک گذاری داده‌ها به وسیله سیستم‌های قدیمی نیز ادامه داشته است: «بعضی سیستم‌ها نمی‌توانند با دیگر مجموعه‌ها ارتباط بگیرند».

حذف برخی اطلاعات انتخاب شده

برخی از عوامل دیجیتالی وجود دارند که برای قرار گرفتن در دسترس کودکان، کامل نیستند و بخشی از آنها حذف شده‌اند. این نوع حذف انتخاب شده هم یکی از نقاط ضعف است. نگرانی‌های جدی درباره حذف اطلاعات به دلیل انتخابی بودن آن وجود دارد. این کار به منظور جلوگیری از مسائل حاد یا به دلیل فشارهایی برای قرار دادن کودکان در محدودیت انجام شده است. «اگرچه بسیاری از متخصصان می‌دانند که دیگر دنیایی به نام دنیای دیجیتال وجود دارد، اما آن را دربرگیرنده همه مسائل نمی‌دانند». به طور نگران کننده‌ای، ممکن است مواردی که دارای عناصر دیجیتالی هستند، منجر به مشکلات اضافی شوند و در نهایت، نتایج ضعیف‌تری داشته باشند.

عدم ارزیابی دقیق زندگی دیجیتال

مهم‌تر از همه، یک «شکاف فاحش» در ارزیابی کودکان وجود داشت. اکثر ابزارهای ارزیابی در حال استفاده به عمر دیجیتالی توجهی ندارند. تحقیقات معمول و محدودی در رابطه با خطر فضای آنلاین وجود دارد. در واقع این مسئله «به اندازه کافی در رویه‌ها گنجانده نشده است» و «بستگی به میزان فعال بودن تیم مددکار اجتماعی دارد».

برخی از افراد در این تحقیق اذعان دارند که توجه به این مسئله در تحلیل پاسخ سوال کودکان حساس در زندگی دیجیتال، چه خلاهایی دارند؟احساس نیاز فوری برای تغییر را به وجود می‌آورد. «در حال حاضر هیچ داده‌ای وجود ندارد و ابزارها خیلی عمومی بوده و تخصصی نیستند. داده‌ها در حد یادداشت‌های ساده هستند و فقط در صورت تلاش برای اثبات یک فرضیه و انجام نمونه گیری به اشتراک گذاشته می‌شوند».

در طول همه‌گیری کووید-19، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد جوانان در معرض خطر آسیب‌های آنلاین قرار دارند و حوادث کودک‌آزاری آنلاین هم به طور قابل‌توجهی افزایش یافته‌اند. در نتیجه ما به تغییرات زیادی نیاز داریم تا این نقاط ضعف عملی را برطرف کنیم. چه زمانی مناسب‌تر از امروز؟

خلاصه مقاله

این روزها با سوال جدی کودکان حساس در زندگی دیجیتال، چه خلاهایی دارند؟ مواجه هستیم. برای پاسخ به آن باید بگوییم که عدم توجه به سلامت رفتار و زندگی آنلاین کودکان، می‌تواند سبب به وجود آمدن برخی مشکلات و نقاط ضعف در فعالیت شرکت‌ها و سازمان‌هایی باشد که با این افراد در ارتباط هستند. این مسئله در یک پروژه تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفته و مشاغل مختلفی در این زمینه تحلیل شده‌اند. مطابق با بررسی‌های این پژوهش عدم وجود سیاست‌ها و قوانین محافظتی کافی در کنار کمبود آموزش و آگاهی درباره خطرات و ریسک‌های مرتبط با استفاده از اینترنت، موارد مهمی هستند که باید با جدّیت بررسی شوند.

در واقع نبود نظارت و حمایت کافی از سوی والدین و نهادهای مربوطه و دیگر مشکلاتی که ممکن است در ارتباط با استفاده کودکان آسیب پذیر از فضای آنلاین وجود داشته باشد، در این بررسی مورد توجه قرار گرفته‌اند. در کل، این پژوهش به نواقص و نقاط ضعف در حفاظت و مراقبت از کودکان آسیب پذیر در محیط آنلاین اشاره می‌کند و اذعان دارد باید هرچه سریع‌تر دنیای اطراف کودکان را با زندگی دیجیتال همراه کنیم.

ضمن برداشتن شکاف‌ها و تلاش برای به‌روزرسانی اطلاعات برخی از سازمان‌ها، مهم است که رفتارهای مراقبتی را فراموش نکنیم و اجازه ندهیم کودکان مورد سوءاستفاده قرار بگیرند. در این پژوهش اذعان شده که عدم آگاهی از میزان مهارت کودکان و نوجوانان در مورد دنیای آنلاین و عدم تطبیق بزرگسالان با این فضا، آسیب جدی است که باید به آن توجه شود. در ضمن با حذف همه یا مقداری از اطلاعات و دستگاه‌های مورد استفاده، نمی‌توان این ضعف را جبران کرد. در نتیجه مهم است که پژوهش‌های تخصصی در این زمینه صورت بگیرد تا افراد و مشاغل مختلفی که نقاط ضعف را جدی نمی‌گیرند، آگاهی کافی پیدا کنند. در این وضعیت مهم است که سیستم‌های مختلف بتوانند با هم ارتباط موثری برقرار کنند تا نتیجه بهتری در پاسخ به سوال کودکان حساس در زندگی دیجیتال، چه خلاهایی دارند؟ به دست آورند.

لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار
#ایمینو #باهات_هستم