وبلاگ
راهنمای کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای مجازی
راهنمای کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای مجازی

۱۳ شهریور ۱۴۰۲

راهنمای کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای مجازی

بسیاری از والدین نگران تأثیر تماشای صفحه موبایل، تبلت و کامپیوتر بر فرزندان خود هستند

نوجوانان به طور متوسط حدود 9 ساعت در روز را در فضای مجازی سپری می‌کنند و بسیاری از والدین نگران تأثیر تماشای صفحه موبایل، تبلت و کامپیوتر بر فرزندان خود هستند. اورس گاسر و جان پالفری، کارشناسان حوزه دیجیتال و نویسندگان کتاب تازه منتشر شده «والد متصل: راهنمای تخصصی برای فرزندپروری در دنیای دیجیتال»، معتقدند که جای نگرانی نیست. آنها در گفتگو با روزنامه گازت به عنوان استاد دانشکده حقوق هاروارد، مدیر اجرایی مرکز اینترنت و جامعه برکمن کلاین، رئیس بنیاد مک آرتور و مدیر سابق دانشکده این مرکز، در مورد کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای مجازی پیشنهاداتی را ارائه کرده‌اند.
در واقع آنها بر روش‌هایی که والدین می‌توانند برای فرزندپروری در دنیای دیجیتال از آنها استفاده کنند، تأکید دارند. این کتاب به والدین راهنمایی می‌کند تا به کودکان خود کمک کرده و در محیط آنلاین ایمنی لازم را ایجاد کنند. در نتیجه آنها می‌توانند از رسانه‌ها و فناوری جدید به بهترین شکل استفاده کنند.

بیشتر بدانید: تأثیر والدین بر رفتار کودکان در عصر اینترنت چگونه است؟

پرسش و پاسخ با اورس گاسر و جان پالفری

خبرنگار گازت: در طول 12 سال گذشته و از زمان انتشار کتاب «زاده دیجیتال: درک نسل اول بومیان دیجیتال» در سال 2008، چه تغییراتی در حوزه رسانه‌های جدید و فناوری مشاهده کرده‌اید؟
گاسر: تغییر اول مربوط به نوع فناوری‌هایی است که جوانان برای ورود به فضای دیجیتال از آن استفاده می‌کنند. وقتی ما «زاده دیجیتال» را نوشتیم، تلفن همراه هنوز وجود نداشت و امروزه آنها دستگاه اصلی هر فرد برای بررسی فضای مجازی هستند. تغییر دیگر مربوط به نوع پلتفرم‌هایی است که جوانان استفاده می‌کنند و مسائلی که با استفاده از آنها به وجود می‌آیند. به عنوان مثال دوازده سال پیش، چالش بزرگی درباره موسیقی و سرگرمی وجود داشت؛ برای جوانان بسیار سخت بود تا موسیقی را به صورت آنلاین پیدا کنند و به خاطر استفاده از سرویس‌های به اشتراک گذاری فایل یا برای دانلود آهنگ‌های مورد علاقه خود با مسائلی نظیر غیرقانونی مواجه شوند.

اکنون این مسئله با حضور مدل‌های کسب و کار نوآورانه، مانند اسپاتیفای یا پلتفرم‌های دیگر (که موسیقی را در هر کجای دنیا به جوانان ارائه می‌کنند)، به طور قابل توجهی حل شده است.
این مسائل ادامه دارند
از سوی دیگر، ما شاهد ظهور مسائل جدید در زمینه فناوری و محیط کسب و کار بوده‌ایم که بر مبحث کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای مجازی تأثیرگذار است. یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها به استفاده از داده‌های رفتار کاربر یا همان «سرمایه‌داری نظارتی» مربوط است. همچنین، وقتی که ما کار خود را شروع کردیم، ارتباط جوانان و فناوری بیشتر شبیه یک موضوع تخصصی بود و این آگاهی بسیار تغییر کرده است. این روزها والدین بسیار نگران مسئله‌ای مانند «زمان استفاده از گوشی موبایل» هستند. همچنین در زمان درگیر با کرونا ویروس معلمان هم با چالش دیگری روبرو شدند. این یک روند عمومی است.

سیاستمداران و قانون‌گذاران نیز درباره مسائل مربوط به جوانان و فناوری فکر می‌کنند. سؤال اصلی این است که آیا می‌توانیم برخی از ریسک‌های مرتبط به این ارتباط را کاهش دهیم؟ و همچنین چگونه می‌توانیم از فرصت‌های جدیدی که فناوری‌های نوین برای مشارکت در جامعه و شرکت در اقتصاد دیجیتال ارائه می‌دهند، به نفع جوانان استفاده کنیم.

5 نکته کلید برای تربیت فرزند در فضای دیجیتال

5 نکته کلید برای تربیت فرزند در فضای دیجیتال

اورس گاسر و جان پالفری این 5 فاکتور را در کتاب خود به والدین پیشنهاد می‌دهند.

  1.  در مورد موضوعات مختلف حوزه دیجیتال و فضای آنلاین با فرزندان خود گفتگوهای صمیمی داشته باشید.
  2.  به موضوعات جدید فناوری با نگاه مثبت نگاه کنید و در عین حال، مهارت‌های لازم برای مدیریت و کنترل خطرات آن را یاد بگیرید..
  3.  به صورت تعاملی و مشارکتی با فرزندانتان در ارتباط باشید تا ضمن حفظ استقلالشان، از آنها حمایت هم کرده باشید.
  4.  فناوری‌های جدید را به عنوان فرصت‌هایی طلایی برای یادگیری و رشد در نظر بگیرید.
  5.  خود شما هم کار با فناوری‌های جدید را تجربه کنید تا بتوانید به روز باشید و الگوی رفتاری مناسبی به فرزندان خود ارائه دهید.

بررسی معنای فرزندپروری دیجیتال

خبرنگار گازت: می‌توانید فلسفه «فرزندپروری دیجیتال» خود را توضیح دهید؟

پالفری: زمان کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای مجازی باید به این اصلاح توجه ویژه داشته باشیم. یکی از ویژگی‌های متمایز این کتاب این است که زمان تدوین آن سعی داشته‌ایم داده‌ها و نصایحی که برای والدین در نظر داریم را با یک فلسفه پایدار ارائه کنیم. هر کس می‌تواند به اینترنت دسترسی داشته باشد و نکاتی درباره تربیت فرزندرا جستجو کند. ما فکر می‌کنیم این کتاب نکات مفیدی دارد؛ اما تا جایی تأثیرگذار است که شما فلسفه فرزندپروری دیجیتال را بپذیرید. ایده‌ها بسیار ساده هستند، اما اجرای آنها مهم است؛ زیرا بر اساس تحقیقات برنامه ریزی شده‌اند.

یکی از اصول مهم این است که والدین باید خطوط گفتگو را با جوانان باز نگه دارند. این مسئله به نظر یک نکته واضح و مبرهن است، اما به طور دائمی انجام نمی‌شود. باید کاری کنیم که کودکان به سطحی از اطمینان برسند و سؤالاتی را از والدین بپرسند که صرفا مربوط به آن فناوری خاص نیست.

این موضوع ما را به سمت نکته بعدی هدایت می‌کند. ما والدین را تشویق می‌کنیم تا با فناوری آشنا شوند. در اصل پیشنهاد می‌کنیم که آنها از آن استفاده کنند تا با فرزندان خود همراه شوند. شما نیازی ندارید تمام روز در شبکه اجتماعی اسنپ چت یا هر فناوری جدید دیگر حضور داشته باشید، اما برای اینکه نصیحت‌هایتان برای جوانان مؤثر باشد، باید در نظر آنها فردی قابل اعتماد و همراه باشید .
ما معتقدیم که والدین باید در تربیت خود نه با ترس، بلکه با اطلاعات مفید راهنمایی شوند. این همان کاری است که امیدواریم از طریق این کتاب انجام داده باشیم. معرفی واقعیت‌ها با انجام تحقیقات در زمینه رایج‌ترین سؤالاتی که والدین در مورد کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای مجازی از ما می‌پرسند. همچنین در مورد جنبه‌های مثبت فناوری و راهکارهای پیش روی جوانان هم صحبت کرده‌ایم تا طرفین ارتباط بهتری داشته باشند.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

ارتباط با فرزندان در اولویت است

گاسر: تنها چیزی که می‌توانم به این بحث اضافه کنم این است که والدین باید ابتدا با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند و سپس با فناوری ارتباط برقرار کنند.

خبرنگار گازت: به نظر شما رسانه‌ها و فناوری‌های جدید چگونه بر فرزند پروری تأثیر گذاشته‌اند؟

پالفری: بیشتر تحقیقات به طور خاص به تجربیاتی که جوانان دارند، متمرکز می‌شود. رویکردی که ما در 15 سال گذشته در آزمایشگاه رسانه و جوانان مرکز برکمن کلاین اتخاذ کرده‌ایم، این بوده که سؤالات را از نقطه نظر آنها بپرسیم. فرد جوان در وند این تحقیقات این بسیار مهم است؛ زیرا پژوهش باید بر اساس واقعیت‌های زندگی کودک پایه گذاری شود. ما از والدین می‌خواهیم که روی تجربه‌های زندگی جوانان تمرکز کنند، زیرا جایگاه آنها به عنوان والدین بسیار مهم است، اما نسبت به آنچه کودکان تجربه می‌کنند در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد.

برای درک این موضوع «ایجاد مزاحمت» را به عنوان یک مثال خاص در نظر می‌گیریم. مردم اغلب در مورد آزار و اذیت‌های فضای مجازی با یکدیگر صحبت می کنند. تحقیر و زورگویی هم به صورت منظم در مدرسه اتفاق می‌افتد. بحث ما این است درحالی‌که آزار و اذیت در فضای مجازی وجود دارد و دیگر انواع بدرفتاری هم در زندگی عادی برای جوانان اتفاق می‌افتد. در واقع همه این اعمال تحت عنوان مزاحمت شناخته می‌شوند. فقط در ابعاد مختلف و در محیط‌های متفاوتی اجرا شده‌اند.

حالا از والدین انتظار می‌رود ارتباط صحیح با فرزند را در اولویت بگذارند. اگر کسی در کافه تریا به کسی بی‌احترامی می‌کند، احتمالا او را در فضای آنلاین هم آزار می‌دهد و بالعکس. راهبردهای مقابله با روش‌های مزاحمت در بیشتر موارد مشابه هستند. این تحقیق نشان می‌دهد که بسیاری از استراتژی‌هایی که در گذشته برای والدین نتیجه بخش بودند، زمان کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای مجازی در حال حاضر هم قابل توجه هستند.

شباهت کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای مجازی و زندگی عادی

گاسر: بگذارید این‌طور بگویم، حس من این است که مسئله فرزندپروری در هسته اصلی خود هنوز شبیه آنچه در دهه‌های قبل از فراگیری استفاده از اینترنت تجربه می‌کردیم است. در واقع میزان تغییراتی که فناوری در این سال‌ها ایجاد کرده از بسیاری جهات فقط یک تغییر ساده در بازی اصلی است. والدینی که با مسائل کودک خود در ارتباط می‌مانند، همیشه چیزهای جدیدی می‌آموزند. در نتیجه می‌توانند پیشرفت‌های جدید در فناوری را پیگیری کنند و بفهمند فرزندانشان چگونه از این تجهیزات استفاده می‌کنند. در این وضعیت حتما با خطرات و مزایای احتمالی آن هم آشنا هستند.

البته سرعت بسیار بالای تغییرات، چالشی را برای والدین ایجاد می‌کند، زیرا باید بدون بهره‌مندی از سال‌ها تجربه یا مشاوره پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها یا شواهدی از سوی محققان، تصمیمات مهمی را اتخاذ کنند. من خودم این چالش را تجربه کرده‌ام. به عنوان یک پدر و مادر، احساس می‌کنم باید دائما یاد بگیرم، دوباره اطلاعات و مهارت‌های خودم را تنظیم کنم و بفهمم که چگونه می‌توانم فرزندانم را توانمند کنم. باید بدانم برای محافظت از آنها پا به چه عرصه‌ای می‌گذاریم و یا از چه ابزاری برای انجام این گفتگوها استفاده می‌کنیم؟

اهمیت تبدیل شدن به والدین مرتبط به دنیای دیجیتال

خبرنگار گازت: می‌توانید در مورد اهمیت تبدیل شدن به والدین مرتبط به دنیای دیجیتال در این عصر صحبت کنید؟

پالفری: اگر والدین از فناوری‌های جدید فاصله بگیرند و با جوانان همراه نشوند، فرزندان خود را در موقعیت سختی رها می‌کنند. داشتن مکالمات صمیمی و راحت برای کمک به جوانان آن هم در دنیایی که با استفاده از سیستم‌های مختلف چندین ساعت به فضای مجازی متصل هستند، به معنای واقعی کلمه ضروری است.

آنچه که زمان کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای مجازی به والدین می‌گوییم این است که باید شنا کردن در این دریای پر تلاطم را یاد بگیرند. هیچ کس کتابچه راهنمایی برای تبدیل شدن به والد خوب را هنگام تولد فرزند دریافت نمی‌کند. ما فقط نسخه‌ای از آنچه والدینمان انجام داده‌اند را یاد می‌گیریم. اما از آنجایی که با چرخش در نسل‌ها مواجه شده‌ایم، راهکارهای قدیمی تا حدودی مؤثر نیستند. کاری که نمی‌خواهید انجام دهید این است که بچه‌ها را به حال خودشان رها کنید. ما امیدواریم که این کتاب بتواند به عنوان «راهنمای گمشده» برای والدین سودمند باشد.

رایج‌ ترین تصورات غلط در مورد تأثیر رسانه‌ها و فناوری‌های جدید

خبرنگار گازت: بیشتر والدین از تأثیر فناوری در زندگی فرزندان خود می‌ترسند و نگران هستند. در این وضعیت، رایج‌ترین تصورات غلط در مورد تأثیر رسانه‌ها و فناوری‌های جدید چیست؟

گاسر: بزرگسالان اغلب مسئله تاثیرگذاری فناوری‌های دیجیتال در زندگی جوانان را دست کم می‌گیرند. به عنوان یک پدر یا مادر در دنیای امروز، هنوز فکر می‌کنیم که «آنلاین» و «افلاین» دو دنیای جدا هستند، اما برای جوانان، این تفکیک وجود ندارد. فناوری‌های دیجیتال به طور کامل با زندگی جوانان ادغام شده‌اند و با شیو‌ه‌های عمیقی زندگی‌ آن‌ها را شکل می‌دهند.

بزرگسالان گاهی فکر می‌کنند که جوانان به خاطر جوان بودن و یا چون همیشه با فناوری در ارتباط بوده‌اند، از همه جنبه‌های آن آگاه هستند. اما تحقیقات ما نشان می‌دهد که اینطور نیست. استفاده از فناوری‌ها بین افراد شکاف‌های عمیقی دارد. در واقع همه کودکان به فضای دیجیتال دسترسی یکسان ندارد و همه مهارت‌های لازم برای بهره‌برداری از آن را هم ندارد. ما باید کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای مجازی را جدی بگیریم و تفاوت‌های بزرگی را در توانایی‌های آن‌ها برطرف کنیم.

مسائل حقوقی نیز بسیار مهم هستند و ما باید سیاست‌هایی را وضع کنیم که به هر جوان امکان دسترسی به فناوری و استفاده سازنده از آن را بدهد.
پالفری: ما این کتاب و کتاب‌های قبلی مانند «Born Digital» را نوشتیم چون می‌خواستیم باورهای غلط بزرگسالان درباره جوانان را اصلاح کنیم. ما فکر می‌کنیم که باید دیدگاه‌های اشتباهی را که نکات مثبت تجربیات جوانان با رسانه‌های جدید را پوشش می‌دهند، کنار بزنیم. بزرگسالان نباید فراموش کنند که جوانان تفاوتی بین زندگی آفلاین و آنلاین نمی‌بینند. این تمام زندگی عادی آن‌ها است.

رایج‌ ترین تصورات غلط در مورد تأثیر رسانه‌ها و فناوری‌های جدید

بررسی چند مثال از جنبه‌های مثبت فناوری

فناوری‌ها فرصت‌های زیادی برای فعالیت مدنی جوانان در ایالات متحده و جهان فراهم کرده‌اند. این فرصت‌ها نشان می‌دهند که جوانان چگونه از فناوری و رسانه‌های جدید برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند. همچنین نشان می‌دهند که جوانان در رابطه با فناوری‌های جدید احساس قدرت و تأثیرگذاری دارند. آنها می‌توانند سازمان‌های جدیدی را تشکیل دهند و پیام خود را در سراسر مرزهای جغرافیایی منتشر کنند. یک مثال بارز اعتراضات Black Lives Matter است که بخشی از آن از طریق شبکه‌های فناوری رشد کرده است. فعالیت‌های زیست محیطی نیز گسترش چشمگیری در ایالات متحده و جهان به دنبال داشته‌اند که بخشی از آن به خاطر اینترنت است. در این چالش بعضی افراد فقط «کلیک‌کننده» هستند. یعنی فقط روی «لایک» در فیس بوک کلیک می‌کنند. این نشان می‌دهد که روش‌های استفاده جوانان از فناوری و تعامل آن‌ها با جهان نقص دارد. این مثال‌ها می‌توانند به ما در درک بهتر چالش کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای آنلاین کمک کنند.

اینترنت مردم را احمق می‌کند!

خبرنگار گازت: بعضی از مردم باور دارند که اینترنت مردم را احمق می‌کند. آیا این صحت دارد؟

پالفری: هیچ نتیجه‌ای در تحقیقات انجام شده وجود ندارد که نشان دهد که این نسل احمق هستند. باید به خاطر داشت که یک کتاب با عنوان «The Dumbest Generation» نوشته شده است که خیلی پرفروش شده است، اما من فکر نمی‌کنم داده‌های قابل اعتمادی داشته باشد. البته سوالاتی درباره تأثیرات بلندمدت استفاده زیاد از فناوری بر یادگیری جوانان وجود دارد، اما فکر نمی‌کنم که مشکل از خود فناوری باشد. مسئله این است که ما چگونه از آن استفاده می‌کنیم و البته چگونه آن را انتخاب می‌کنیم. باور دارم که این نسل باسوادترین نسل تاریخ خواهد بود، نه احمق‌ترین نسل تاریخ و ما در آینده بهتر متوجه این موضوع خواهیم شد.

کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای آنلاین با توجه به تأثیر زمان

خبرنگار گازت: در این کتاب نوشته‌اید که نوجوانان به طور متوسط 9 ساعت در روز را آنلاین هستند. این تحقیق در مورد تأثیر استفاده بیش از اندازه از فضای مجازی بر جوانان چه می‌گوید؟ شما چه توصیه‌ای برای والدین دارید؟
گاسر: نکته مهم این است که وقت جوانان چقدر در فضای مجازی صرف می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که استفاده معقول از فناوری می‌تواند در واقع تأثیر مثبتی بر رفاه اجتماعی و عاطفی جوانان داشته باشد. در نتیجه مشکلات با استفاده بیش از حد به وجود می‌آیند.
یکی از نگرانی‌های اصلی تأثیر بر خواب جوانان است، زیرا اغلب افرادی که در استفاده از فناوری زیاده‌روی می‌کنند، به اندازه کافی نمی‌خوابند. سؤال این است که زمان مناسب استفاده از گوشی، کامپیوتر و دستگاه‌های دیگر چقدر است. البته باید در نظر داشت که این محدوده به سن فرزندان شما هم بستگی دارد. در نتیجه کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای آنلاین آسان‌تر می‌شود.

کتاب ما برخی از راهنمایی‌های عملی را بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه ارائه می‌دهد. با این حال، بزرگ‌ترین بینش حاصل از تحقیقات این است که نه تنها مقدار زمان آنلاین بودن جوانان مهم است، بلکه نوع فعالیت‌هایی که آن‌ها آنلاین انجام می‌دهند هم مهم است. به عنوان مثال، اگر کودکی از تلفن همراه استفاده می‌کند، آیا فقط بازی می‌کند؟ اگر چنین است، چه نوع بازی‌هایی را انتخاب می‌کند؟ برخی از کودکان از فضای مجازی برای تعامل با دوستانشان و یا انجام تکالیف و یادگیری آنلاین در دوران کرونا استفاده می‌کردند. همه این فعالیت‌ها می‌توانند تأثیرات مختلفی بر رفاه و رشد جوانان داشته باشند. به همین دلیل بهتر است تحقیقات آینده به جای پاسخگویی به این سوالات، به کیفیت فعالیت‌های آنلاین جوانان توجه کنند.

کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای مجازی با توجه به کیفیت استفاده از فناوری‌ها

کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای مجازی با توجه به کیفیت استفاده از فناوری‌ها

پالفری: مسئله مهم در مورد زمان استفاده از فناوری‌ها، کیفیت است نه کمیت. این موضوع در دوران همه‌گیری کرونا هم بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. چون دانش‌آموزان دیگر به مدرسه نمی‌روند و تقریبا فقط با دستگاه‌های خود با دنیای بیرون در ارتباط هستند. قبلا بزرگسالان نگران بودند که بچه‌ها زمان زیادی را آنلاین می‌گذرانند، اما حالا چاره‌ای جز این ندارند. این موضوع با تحقیقاتی همخوانی دارد که نشان می‌دهند کیفیت مهم‌تر از کمیت است.

تأثیرات شبکه‌های اجتماعی بر افزایش افسردگی و اضطراب

خبرنگار گازت: شبکه‌های اجتماعی و تماشای نمایشگرها چه تأثیراتی بر افسردگی و اضطراب جوانان دارند؟

پالفری: تحقیقات ما نشان می‌دهند که استرس، اضطراب، افسردگی و خودکشی در ذهن بسیاری از جوانان رو به افزایش است. همچنین می‌دانیم که بچه‌ها بیش از گذشته از فناوری استفاده می‌کنند. اما زمان کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای آنلاین، نمی‌توانیم مطمئن باشیم که آیا این دو با هم رابطه علّی دارند یا نه. به عنوان یک محقق، باید بگوییم که چه چیزهایی را می‌دانیم و چه چیزهایی را نمی‌دانیم. یک تفسیر برای توضیح این موضوع این است که فناوری ممکن است شرایط روانی جوانان را تشدید کند.

به عنوان مثال، یک نوع اختلال روانی به نام اختلال خوردن (eating disorder) وجود دارد که ممکن است با اضطراب، وسواس و غیره همراه باشد. یک جوان ممکن است به دلایل ژنتیکی و محیطی به این اختلال دچار شود. وقتی در اینستاگرام عکس‌های جذابی از افراد خوش‌اندام می‌بیند، ممکن است آن را به عنوان علامت نقص خود تلقّي کند و حس نارضایتی از خود داشته باشد. در چنین حالاتي، فناوري مي‌تواند شرايط رواني را تشديد كند، اما به تنهایی مسبب این وضعیت نیست. چالش پيش روي ما اين است كه هنگام كمك به كودكان براي استفاده از فضای مجازی پاسخ مناسبی به آنها بدهیم.

هم جوانان و هم فناوری دیجیتال از هرآنچه به آنها نسبت داده شده، برتر هستند.

یک نکته مثبت برای کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای مجازی

گاسر: تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که جوانان دارای اضطراب متوسط، می‌توانند از رسانه‌های اجتماعی به عنوان راهی برای مقابله با چالش‌هایشان بهره ببرند. در واقع برخی تأثیرات مثبت هم مشاهده شده و محققان اذعان دارند که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند نه تنها در بخشی از یک مشکل پیچیده، بلکه بخشی از راه حل را هم پیشنهاد کنند.

راهکاری‌هایی برای ایمن نگه داشتن فرزندانشان در فضای آنلاین

خبرنگار گازت: والدین برای ایمن نگه داشتن فرزندانشان در فضای آنلاین چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

گاسر: مهم‌ترین نکته در بحث کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای آنلاین، این است که والدین باید از حریم خصوصی فرزندان خود مراقبت کنند. ما می‌بینیم که بعضی از والدین عکس‌های کودک خود را در فیس بوک به اشتراک می‌گذارند. این الگو باعث می‌شود که کودکان هم وقتی بزرگ شوند، عکس‌های زیبای خود را با دوستانشان در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند که قابل درک است. اما این کار ممکن است در آینده نگرانی‌هایی را برای حفظ حریم خصوصی فرزندان ایجاد کند.

در نظر داشته باشید که باید با فرزندان خود در مورد به اشتراک گذاری داده‌های حساس در فضای آنلاین مکالمات جدی داشته باشید. بچه‌ها باید بدانند که اگر سلفی یا عکسی از خود یا دوستان خود را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، ممکن است چه پیامدهای (مثبت و منفی) را تجربه کنند. همچنین باید به آن‌ها گفت که در برخی کشورها ممکن است پروفایل آنلاین آن‌ها توسط دفتر پذیرش مدرسه بررسی شود. شاید این سخت‌ترین قسمت برای والدین باشد، اما باید قبول کنیم که داده‌ها و ردپای آنلاین ما ممکن است در آینده تأثیراتی بر زندگی ما داشته باشد.

این موضوع به سرمایه‌داری نظارتی که قبلا اشاره کردم مرتبط است. والدین و جوانان در انجام آنچه که برای حفظ حریم خصوصی خود می‌توانند، محدود شده‌اند. اینجا نقش قانون‌گذاران و دولت‌ها را می‌بینیم که باید وارد عمل شوند و به ‌خصوص در ایالات متحده، حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها و قوانین قوی‌تری برای جوانان و بزرگسالان تدارک ببینند. اروپایی‌ها در این زمینه پیشتاز هستند و ما به شدت نیاز داریم که تغییرات اساسی را اعمال کنیم.کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای مجازی با بررسی نحوه تعامل آن‌ها
پالفری: ما فکر می‌کردیم که آسیب‌های روانی جوانان در دوران استفاده از اینترنت بسیار زیاد شده است. اما تحقیقات بیشتر نشان داد که داده‌ها کاملا برعکس این موضوع هستند. وقتی صحبت از کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای آنلاین می‌شود، به این نکته هم می‌رسیم که کودکان در چند دهه گذشته با رشد این فناوری‌ها، کمتر از نظر جسمی یا جنسی توسط غریبه‌های خارج از خانه آسیب دیده‌اند.

البته این یعنی جوانان نمی‌توانند در فضای آنلاین مشکلاتی داشته باشند. مثلا در چت روم‌های بازی یا در جوامع اینترنتی پرخاشگر که به رابطه جنسی علاقمند هستند، مشکلات زیادی وجود دارد. این‌ها فضاهایی هستند که امکان برقراری ارتباط با افراد ناسالم را فراهم می‌کنند. مهم است که والدین راهنمایي‌های عملي در مورد نحوه تعامل فرزندانشان با ديگران در فضای مجازي داشته باشند.

خبرنگار گازت: فکر می‌کنید نکته اصلی از کتاب شما چيست؟

گاسر: اگر بخواهم آن را در یک جمله بگويم، اين‌طور خواهم گفت: «جوانان و فناوري ديجيتال از آنچه كه به آن‌ها نسبت داده مي‌شود، برتر هستند».

لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار
#ایمینو #باهات_هستم