وبلاگ
بهترین راه حل گرفتن گوشی از بچه چیست ؟ بدون گریه و ناراحتی
بهترین راه حل گرفتن گوشی از بچه چیست ؟ بدون گریه و ناراحتی

۲۰ مهر ۱۴۰۲

بهترین راه حل گرفتن گوشی از بچه چیست ؟ بدون گریه و ناراحتی

گرفتن گوشی از بچه به شدت چالش برانگیز شده است. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به صورت تخصصی و علمی، بهترین راه حل گرفتن گوشی از بچه را مرور کنیم و روش‌های مطلوبی برای گرفتن گوشی از کودک و نوجوان را مرور کنیم.

تصور کنید که در یک خانه همه اعضای خانواده مشغول کارهای شخصی خودشان هستند. پدر خانواده در حال استفاده از لپ تاپ، مادر خانواده در حال ارسال آخرین پست اینستاگرام یا فیسبوک و سایر فرزندان بزرگ‌تر با کنسول بازی سرگرم هستند! در این میان کودک نوپای خانواده در حال مشاهده فیلم از گوشی یا تبلت است. پس از مدتی زمان خواب فرا می‌رسد و تمام اعضای خانواده با خاموش کردن تلفن همراه، تبلت، گجت‌های هوسمند و هرچیز تکنولوژیکی دیگر، آماده خواب می‌شود. دقیقا همین زمان با گرفتن گوشی از بچه، شاهد جیغ‌های بنفش او خواهید بود. قطعا اواخر روز با دنیایی از خستگی، والدین تاب و توان این بخش ماجرا را ندارند. در نتیجه، با گفتن این جمله که “5 دقیقه هیچ اشکالی نداره” به کودک اجازه می‌دهند تا همچنان گوشی به دست فیلم‌های مختلف را مشاهده کند. این دقیقا تسلیم شدن با مواجهه ناخوش آیند است! ولی شاید تدبیر تربیتی خوبی باشد.

روایتی که در بالا شرح دادیم برای بسیاری از شما آشنا و قابل لمس است. گرفتن گوشی از بچه به شدت چالش برانگیز شده است. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به صورت تخصصی و علمی، بهترین راه حل گرفتن گوشی از بچه را مرور کنیم و روش‌های مطلوبی برای گرفتن گوشی از کودک و نوجوان را مرور کنیم.

بیشتربدانید: راهنمای مراقبت والدین از کودکان در اینترنت بر اساس سن و حفظ امنیت آنها

زمان تسلیم شدن در مقابل خواسته کودکان چه اتفاقی می‌افتد!

شاید برای شما هم جالب باشد که تمام جزییات این مبحث را به وسیله همین مثال اولیه مرور کنیم. کافی است خودتان را جای کودک بگذارید و تصور کنید که پس از گریه و جیغ زدن‌های پی در پی، موفق به اجرای خواسته‌تان توسط دیگران شده‌اید. چه احساسی دارید؟ قطعا چنین موقعیتی تنها به ادامه بازی با گوشی ختم نمی‌شود. الگوی رفتاری جیغ و اعمال فشار به اطرافیان برای تحقق خواسته‌ها، چیزی است که با همین تعامل ساده به بچه‌ها می‌آموزید.

شاید جالب باشد که بدانید با تحقیقاتی که در دوران پادمی کرونا انجام شد، محققات دریافتند که بچه‌ها به دلیل اعمال فشارهای گوناگون برای حضور در خانه و عدم وجود تفریحات، مراودات اجتماعی، مهمانی‌ها و اجتماعات خاصی مثل مهدکودک و گردن و تفریح در پارک، تنها سرگرمی خودشان را گوشی و تبلت‌ می‌دانند. در این مدت زمان، والدین برای جبران عدم وجود تفریح مناسب، تلفن همراه و تبلت را در اختیار کودکان قرار دادند تا سرگرم باشند. به مرور مشاهده شد که کودکان قبل از یادگیری لباس پوشیدن، خوردن غذا یا حتی دستشویی رفتن، کار با این وسیله‌ها را یاد گرفتند. همین موضوع موجب شد تا سبک سرگرمی کودکان به اشتباه تغییر کند و عدم تحرک و چشم دوختن به صفحه نمایش این وسیله‌های هوشمند جایگزین تحرک، روابط اجتماعی و بازی‌های تقویت کننده جسم و روح شود. یادتان باشد که مدیریت نمودن گوشی در اختیار فرزند، نه تنها یک قانون مطلوب است، بلکه کمکی بزرگ به رشد فکری و جسمی کودک محسوب می‌شود. شما می‌توانید با همین اقدام ساده، شاد بودن را به کودک بازگردانید و سبک زندگی او را به سمت بخشی از مراحل رشد هدایت کنید. به همین سادگی آسیب‌های بازی مداوم با گوشی را از کودک دور می‌کنید.

به مرور همه چیز به سمت و سوی خاصی رفت که محققات ادامه آن را برابر با آسیب‌های جدی می‌دانند. به همین دلیل یافتن روش‌هایی برای مدیریت نمودن گوشی در اختیار کودک اهمیت پیدا کرد.

بیشتربدانید: نحوه صحیح مدیریت گوشی فرزندان که باید والدین بدانند!!

4 علامت عادت شدید به گوشی (و انواع گجت‌های هوشمند)

خود آگاهی و درک عمیق از آسیب‌های جانبی دست گرفتن مداوم تلفن همراه و گجت‌های هوشمند بسیار جدی است. شما باید بدانید که علائم عادت پیدا کردن به این وسایل تکنولوژیکی چیست و زنگ خطر دقیقا چه جایی شما را هوشیار می‌کند. در اینجا 4 نشانه مهم عادت به گجت‌های هوشمند را مطالعه می‌کنید.

  1. یکی از علائمی که به شما هشدار می‌دهد که کودک‌تان دچار عادت استفاده از گوشی است، بررسی رفتار او است. اگر زمانی که گوشی را از دسترس او خارج می‌کنید علائمی مثل افسردگی، بی حالی، بی انگیزگی، عصبانیت، پرخاشگری و تنفر نشان می‌دهد، قطعا می‌تواند یک نشانه مهم در این راستا باشد.
  2. به عنوان یک نشانه مهم دیگر، تغییر در حالات روحی و رفتار کودک است. در صورتی‌که هر زمان از گوشی یا تبلت استفاده می‌کند، حال بهتری دارد، شادتر به نظر می‌رسد و هیجان زده است، می‌توانید آن را به عنوان یک علامت مهم مدنظر داشته باشید.
  3. سومین نشانه مهم در این خصوص، عدم میل به فعالیت بدنی است. کودکانی که اعتیاد به گجت‌های هوشمند دارند، علاقه‌ای به بازی، سرگرمی خانوادگی و بازی‌های دوستانه ندارند. آن‌ها تعاملات اجتماعی و خانوادگی ضعیفی از خودشان نشان می‌دهند و هیچ اسباب بازی (خصوصات از نوعی که نیاز به تحرک بدنی داشته باشد) آن‌ها را هیجان زده نمی‌کند. این مدل بچه‌ها معمولا تمایل دارند تا با گوشی تنها باشند.
  4. اگر استفاده از گجت‌های هوشمند در زمان کارهای اصلی روزمره قرار گیرد، یک هشدار مهم است. مثلا اگر کودک بازی با موبایل را نسبت به خوابیدن مهم‌تر بداند یا غذا خوردن را در اولویت پایین‌تری نسبت به گوشی قرار دهد، باید هوشیار باشید و علائم اعتیار را درک کنید. کودکانی که به استفاده از موبایل و تبلت عادت دارند، زمان خواب، استراحت، بازی و غذا خوردن را ازدست می‌دهند تا بیشتر به این گجت‌ها بپردازند.

4 علامت عادت شدید به گوشی (و انواع گجت‌های هوشمند) | دور کردن گوشی از بچه

بهترین راه حل گرفتن گوشی از بچه

اگر شما هم علائم عادت به گوشی را در فرزندتان احساس کرده باشید، احتمالا دچار نگرانی و اضطراب خاصی شده‌اید. کشف راه حل صحیح برای گرفتن گوشی از بچه اهمیت بالایی دارد. این که بدانید بهترین راه حل گرفتن گوشی از بچه چیست و چطور می‌توانید برای گرفتن گوشی از کودک راه حلی واقعی کشف کنید، ذهن هر والدی را درگیر می‌کند. اما بهتر است آرامش‌تان را حفظ کنید، خیال‌تان را راحت کنید و با توجه به دستاوردهای علم روانشناسی و تضمین موفقیت با این تکنیک‌ها، اقدام کنید.

  • همدلی: قبل از هر کاری، باید با کودک‌تان همدلی کنید. باید به او بفهمانید که احساساتش چقدر برای شما اهمیت دارد و شما تا چه اندازه تلاش می‌کنید تا او را درک کنید. با همدلی مطلوب، کودک احساس ناخوش آیندی نخواهد داشت و پروسه گرفتن گوشی از بچه، به خوبی طی می‌شود.
  • اعتماد سازی: شما باید برای کودک اعتماد سازی کنید. لازم است به او اطمینان دهید که همه چیز بهتر خواهد شد و راه حل شما، موفقیت آمیز است. با اعتماد سازی و اطمینان دادن به کودک، می‌توانید خیلی حرفه‌ای این مراحل را پشت سر بگذارید.
  • پیشنهاد جایگزین: زمانی که قصد دارید یک کودک معتاد به گوشی را از داشتن این سرگرمی مهم محروم کنید، باید پیشنهادی جایگزین ارائه نمایید. کودک باید جایگزین مطلوب و سرگرم کننده‌ای به جای گوشی کشف کند تا به مرور بتواند آن را از لیست سرگرمی‌های خود کنار بگذارد. مثلا به او بگویید ” مامان قراره با تو بازی کنه، بریم اسباب بازیاتو بیاریم تا یه خونه خوشگل با لگوها بسازیم”
  • آرامش: یادتان باشد که شما با یک کودک عاشق تکنولوژی مواجه هستید که عادت شدیدی نسبت به آن احساس می‌کند. به این ترتیب باید آرامش‌تان را حفظ کنید و تحت هیج شرایطی با فریاد، پرخاشگری و عصبانیت برخورد نکنید. زمانی که کودک این بهم ریختگی را مشاهده کند، قطعا دچار مشکل خواهید شد. شما باید به اعصاب‌تان مسلط باشید و این پروسه را به آرامی طی کنید.
  • اگر احساس کردید کودک اصلا با شما همراه نیست، سعی کنید از موقعیت دور شوید. مثلا بگویید “میدانم عصبانی هستی و درک می‌کند، به خاطر همین میرم لباسارو جمع کنم تا وقتی آماده بازی کردن بشی”
  • زمانی که از این معرکه دور شدید، خودتان را مشغول نگهدارید اما چشمان کاملا به کودک باشد تا هیچ آسیبی به خود وارد نکند. یادتان باشد که در این شرایط کودک عصبانی است و از هر ترفندی برای جلب توجه شما استفاده می‌کند. مثلا بعضی کودکان نفس‌شان را نگه می‌دارند، برخی دیگر گریه‌های شدید تا مرز استفراغ می‌کنند و بعضی دیگر صدمات جسمی یا مالی ایجاد می‌کنند. پس این بخش ماجرا را مدیریت کنید.

بهترین راه حل گرفتن گوشی از بچه | گرفتن گوشی از نوجوان

روش‌های کارآمد برای کنترل عصبانیت کودک نوپا

کودکان در آستانه تحکم و الگو برداری از رفتار ما، به شدت دچار تعارضات مختلف و عصبانیت می‌شوند. والد و هر فردی که در جایگاه او قرار داشته باشد، باید حتما نسبت به کنترل عصبانیت کودک اقدام صحیحی داشته باشد. درک این موضوع کمک می‌کند تا بتوانید بدون آسیب روحی، کودک را به سمت و سوی درستی هدایت کنید. در این خصوص دو روش رایج وجود دارد. یکی این که کودک را نادیده بگیرید و بدون توجه به عصبانیت او کارهای خودتان را انجام دهید. روش دومی نیز وجود دارد که در آن کودک را در آغوش می‌کشید و حس امنیت القا می‌کنید و پیوسته در گوش او تکرار می‌کنید “کافیه” “بسه”

این دو تکنیک هر دو با توجه به سبک فرزند پروری شما می‌تواند گزینه مناسبی باشد. اما باید خود کنترلی و مدیریت اوضاع را بررسی کنید.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

چگونه فعالیت با گوشی را مدیریت کنیم تا کودکان از زندگی لذت ببرند؟

قطعا متوجه این موضوع هستید که عدم بازی با گوشی و مشاهده آن، تا چه اندازه در کیفیت زندگی کودکان اهمیت دارد. شما به راحتی می‌توانید پس از بررسی شرایط کودک و یاد گرفتن این تکنیک‌ها، کمک کنید تا بهترین راه حل گرفتن گوشی از بچه را کشف کنید. در این راستا چند تکنیک ساده وجود دارد. شما باید زمان استفاده از گوشی را کنترل کنید. برای این منظور لازم است تا زمان استفاده از صفحه نمایش را محدود کنید و پس از خاموش شدن آن، کودک را به کارهای دلنشین و جذاب تشویق نمایید. تلاش کنید تا فعالیت‌های بدنی او را بیشتر کنید.

اقدام جالب دیگر، تشویق کودک برای زمان‌هایی است که خود خواسته‌ گوشی را کنار می‌گذارد. به این ترتیب با آغوش، تشویق کلامی و بازی‌های مورد علاقه تشویق مثبتی انجام دهید. یادتان باشد که شما الگو و رهبر کودک نوپا هستید. اگر می‌خواهید برای گرفتن گوشی از کودک اقدام کنید، باید این پروسه را به شکل گرفتن گوشی از نوجوان و سایر اعضای خانواده جلو ببرید. در خانه‌ای که همه سرگرمی اعضای خانواده تلفن همراه و گجت‌های هوشمند است، نمی‌توانید انتظاری غیر از این در خصوص کودک داشته باشید.

چگونه فعالیت با گوشی را مدیریت کنیم تا کودکان از زندگی لذت ببرند؟

چگونه زمان گوشی دست گرفتن را سودمند کنید؟

در دنیای تکنولوژیکی امروزه، باید حتما در خصوص نحوه برخورد با تعامل کودکان و گوشی اطلاعات جامعی کسب کنید. داشتن دغدغه در زمینه گوشی به دست بودن بچه‌ها، کاملا طبیعی است. این امر نشانه‌ای از والد مسئولیت پذیر بودن شما است. به همین دلیل باید حتما هوشمندانه تصمیم بگیرید و زمان استفاده کودک از گوشی را به سه بخش تعاملی، سرگرم کننده و آموزشی تقسیم کنید تا زمان استفاده از گوشی مفید باشد.

  • تعاملی: برای فعالیت‌های تعاملی برنامه ریزی نیاز دارید. تماس تصویری با خانواده، بازی‌های آنلاین همراه با خانواده، مشاهده انیمیشن و فیلم‌های رده سنی کودکان یا دیدن عکس‌های مرتبط با کودکان و انیمیشن‌ها با صحبت در خصوص هرکدام ایده خوبی برای کارهای تعاملی است.
  • سرگرم کننده: فعالیت‌های سرگرم کننده با گوشی، شامل دیدن انیمیشن، ویدئوهای کودکانه و حفظ کردن شعرهای مرتبط است که کودک با نظارت شما انجام می‌دهد.
  • آموزشی: استفاده از گوشی برای آموزش نیز ایده بسیار هوشمندانه‌ای است. شما می‌توانید از بازی‌های آموزشی و ویدئوهای آموزشی کمک بگیرید تا مفاهیم مناسب سن او را در قالب یک بازی یا ویدئو نشان دهید.

یادتان باشد آموزش به کودکان و ایجاد چارچوب برای‌شان، باید هوشمندانه و اصولی انجام شود تا آسیبی به روان آن‌ها وارد نگردد. شما باید به کودک اجازه عملکرد وسیعی دهید تا بتواند خودش را در زمینه‌های مختلف بشناسد، اما نظارت قوی مهم‌ترین پارامتری است که باید مدنظر داشته باشید.

 

چی کار کنیم فرزندان بعد از دیدن فیلم ، گوشی رو بدون دعوا تحویل بدن؟

در این خصوص کافیه از دستورالعمل‌های بالا استفاده کنید و هوشمندانه در کنترل اوضاع اقدام کنید. یادتان باشد که دور کردن گوشی از بچه یک پروسه زمان‌بر است و باید با حوصله و صبر دنبال شود.

چی کار کنیم فرزندان بعد از دیدن فیلم ، گوشی رو بدون دعوا تحویل بدن؟

چرا لازم هست بعد از دیدن انیمیشن، گوشی خودکار قفل شود؟

اگر پروسه گرفتن گوشی از بچه و راهکارهای ساده آن را مطالعه کرده باشید، متوجه خواهید شد که محدود کردن زمان استفاده از تبلت و گوشی و تنظیم صفحه نمایش برای قفل شدن در زمان‌های خاص و بازه‌های زمانی مشخص، به شما کمک می‌کند تا پروسه گرفتن گوشی از بچه را به بهترین شکل ممکن دنبال کنید. یادتان باشد که بهترین راه حل گرفتن گوشی از بچه، خشونت نیست و این پروسه نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد.

لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار
#ایمینو #باهات_هستم