وبلاگ
راهنمای مراقبت والدین از کودکان در اینترنت بر اساس سن و حفظ امنیت آنها
راهنمای مراقبت والدین از کودکان در اینترنت بر اساس سن و حفظ امنیت آنها

۱۷ مهر ۱۴۰۲

راهنمای مراقبت والدین از کودکان در اینترنت بر اساس سن و حفظ امنیت آنها

والدین، معلمان و مراقبان کودکان به بررسی آسیب‌های جهان واقعی و اینترنت و نحوه نظارت بر کودکان بدون به آسیب رساندن به احساس امنیت آنها در جهان می‌پردازند. مراقبت والدین از کودکان در اینترنت و حفظ امنیت آنها، یکی از این راه‌ها است. اما والدین چگونه می‌توانند از کودکان در فضای  نموده و امنیت آنها را حفظ کنند؟ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

در گذشته، به دلیل عدم توسعه اینترنت و فناوری، کودکان، امکان استفاده از اینترنت و دستگاه‌هایی مانند گوشی هوشمند، تبلت، جستجو در اینترنت و انجام بازی‌های اینترنتی را نداشتند. اما امروزه، والدین در دنیای پرشتاب فناوری زندگی می‌کنند و کودکان به فضای اینترنت و استفاده از دستگاه‌های هوشمند روی آورده‌اند. از همین رو، والدین، معلمان و مراقبان کودکان به بررسی آسیب‌های جهان واقعی و اینترنت و نحوه نظارت بر کودکان بدون به آسیب رساندن به احساس امنیت آنها در جهان می‌پردازند. مراقبت والدین از کودکان در اینترنت و حفظ امنیت آنها، یکی از این راه‌ها است. اما والدین چگونه می‌توانند از کودکان در فضای  نموده و امنیت آنها را حفظ کنند؟ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

بیشتربدانید : بهترین سن خرید گوشی برای فرزندم چیست؟ خرید اولین گوشی برای فرزند

لزوم مراقبت والدین از کودکان در اینترنت و حفظ امنیت آنها

اگر فرزند خردسالی دارید احتمالا با مسائلی چون اعتیاد کودکان به بازی، استفاده زیاد از گوشی یا گذراندن ساعات زیاد در اینترنت کودکان خود مواجه شده‌اید. در حال حاضر، علاوه بر مسائل و نگرانی‌های مربوط به حفظ امنیت کودکان در دنیای واقعی تاثیرات ارتباط با افراد غریبه در دنیای اینترنت و رسانه نیز اضافه شده است که باید درباره آنها با کودکان صحبت کرد. خوشبختانه، ابزارهای جدیدی نیز معرفی شده است که به حفظ امنیت کودکان در فضای اینترنت کمک می‌کنند. به گفته کارشناسان، میزان نظارت‌ها، مراقبت‌ها و گفتگوها با کودکان باید با هر مرحله از رشد فرزند شما تغییر کند. سارا ورل کیمل، کارشناس تربیت دیجیتالی کودک می‌گوید: باید ترسی سالم را القا و آن را مدیریت کنیم.

اما چه چیزی تحت مراقبتشما است؟ وقتی نوبت به مراقبت والدین می‌رسد، برنامه‌ها و ابزارهایی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید، اما در نهایت، شما بیشترین نظارت و مراقبت را را بر روی مکالمه کودکان دارید.

لزوم مراقبت والدین از کودکان در اینترنت و حفظ امنیت آنها

والدین چه چیزی را می‌توانند مدیریت کنند؟

به طور کلی، شما باید هر فناوری که کودکان از آن استفاده می‌کنند را تحت نظارت قرار داده و درباره نحوه استفاده از آن با کودکان خود صحبت ‌کنید. الیزابت میلوویدوف، نویسنده و کارشناس تربیت کودکان می‌گوید: در حالت ایده‌آل، صحبت با کودکان با یاد دادن نحوه استفاده از دستگاه شروع می‌شود. پس از آن تصمیم می‌گیرید که آیا فناوری یا دستگاه مورد نظر برای فرزندتان مناسب است یا خیر.

میلوویدوف می‌گوید : شما باید کتاب‌ها و موضوعات مربوط به مراقبت والدین از کودکان در اینترنت را بخوانید. زمانی را برای مطالعه شرایط و ضوابط استفاده کودکان از اینترنت و فضای اینترنتی اختصاص دهید. به گفته او، همیشه این اطلاعات در اینترنت نیست. بنابراین، باید وقت بگذارید، درباره بهترین کتاب‌ها و منابع در این زمینه تحقیق کنید و با اصول مراقبت از کودکان در فضای اینترنت آشنا شوید . در نهایت، می‌توانید تصمیم بگیرید که فناوری‌هایی چون گوشی و تبلت را چه زمانی در اختیار کودکان قرار دهید.

مربی والدین به نام بئاتریس مویز که در کمک به والدین با بچه‌های عصبی واگرا تخصص دارد می‌گوید: کسب اطلاعات درباره نحوه نظارت بر کودکان در اینترنت به شما کمک می‌کند بهتر از فرزند خود مراقبت کنید و فرزندان نیز از فناوری به درستی و به شکلی مثبت استفاده کنند.

مراقبت والدین از کودکان در اینترنت برای حفظ امنیت چگونه است؟

مویز می‌گوید: «بسیاری از تصمیماتی که والدین می‌گیرند بر اساس تجربه نیستند. وقتی کودکان می‌خواهند بازی ماین‌کرافت را انجام دهند، خود مادر بهتر است یک ماه این بازی را انجام دهد. سپس می‌تواند تشخیص دهد که این بازی چه محتوایی دارد و چه کاری باید انجام دهد.

مویز می‌گوید: «آن افرادی که بازی‌ها را می‌سازند، خلاق هستند. اما اگر بازی را امتحان کنید ممکن است چیزی را پیدا کنید که برای کودک مناسب نیست. در این صورت، حداقل بچه‌ها می‌دانند که سعی کردید اجازه بدهید اما به دلایل منطقی نتوانستید به آنها اجازه انجام این بازی را بدهید. مویز در ادامه درباره مراقبت والدین از کودکان در اینترنت می‌گوید: شما با این کار، یک دلیل واقعی برای عدم صدور مجوز بازی دارید (نه صرفا چون خودتان آن را دوست ندارید به آنها اجازه بازی ندهید). اگر صرفا به این خاطر که خودتان چیزی را دوست ندارید استفاده از آن را برای دیگران منع کنید در معرض آسیب‌های ناشی از نادیده گرفتن دیدگاه فرزندتان هستید و فرزند شما نیز یاد می‌گیرد که چگونه کارهای خود را از شما پنهان نگه دارد.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

نحوه تنظیم قابلیت‌های مراقبت‌های والدین

ورل کیمل می‌گوید در زمینه مراقبت والدین از کودک در اینترنت برای حفظ امنیت کودک می‌توان تنظیمات مراقبت والدین را در لایه‌های مختلفی اعمال کرد. والدین می‌توانند ابتدا قابلیت‌های مربوط به مراقبت‌های والدین در داخل گوشی یا تبلت را فعال کنند، سپس پیام‌ها را نظارت و در نهایت، محتوا را محدود کنند.

مدیریت گوشی: به دنبال تنظیمات داخلی مراقبت والدین گوشی باشید که معمولاً در منوی تنظیمات یافت می‌شوند. در گوشی‌های هوشمند آی او اس، به دنبال آیکون چرخ‌دنده بگردید، سپس روی Screen Time تپ بزنید. قابلیت‌های علاوه بر این، شما می‌توانید از برنامه‌های ایرانی مراقبت والدین مانند شقایق و سانیار استفاده کنید.

نظارت بر پیام‌ها: می‌توانید برنامه‌های شخص ثالث را برون‌سپاری کنید و سرویس‌هایی مانند Smart Family را برای نظارت و مدیریت فهرست تأییدشده مخاطبین در تلفن فرزندتان نصب کنید.

محدود کردن محتوا: در نهایت، گزینه‌های محدودیت محتوا مانند Smart Family را روی جستجوهای اینترنتی و اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی اعمال کنید تا محتوای نامناسب نمایش داده نشود.

این روش‌ها برای نظارت و مراقبت از فرزندان در فضای اینترنت به کار می‌روند. شما می‌توانید روی گوشی یا تبلت فرزندتان، محدودیت‌های استفاده از اینترنت و محتوای نامناسب را اعمال کنید. اما با افزایش سن فرزندتان، میزان مراقبت والدین از کودکان در اینترنت باید تغییر کند تا با مرحله رشد او مطابقت داشته باشد. علاوه بر این، نوجوانان را آماده کنید تا در بزرگسالی خودشان بتوانند به درستی از فضای آنلاین استفاده کنند.

راهنمای مراقبت والدین از کودکان در اینترنت بر اساس سن

سنین 3 تا 5: مراقبت‌های والدین روی اسپیکرهای هوشمند یا ساعت هوشمند

در برخی خانواده‌ها، ساعت هوشمند، اولین وسیله کودک است. در طول همه‌گیری، اسپیکرهای هوشمند به اولین دستگاه کودک تبدیل شدند. 3 تا 5 سالگی، سن ایده‌آلی است که کودکان می‌توانند با اجازه شما و در زمان حضور یک بزرگسال، از یک دستگاه استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر کودک شما این دستگاه را می‌خواهد، ابتدا باید آن را از شما بخواهد و زمانی که در اتاق هستید با آن بازی کند، در غیر این صورت، ممنوع است.

مراقبت‌های والدین: مویز می‌گوید برای مراقبت والدین از کودک در اینترنت با یک اسپیکر هوشمند، و قرار دادن دستگاه در مکان اصلی زندگی، کودکان را مدیریت ‌کنید. اسپیکرهای هوشمند به اتاق خواب یا اتاق بازی کودک تعلق ندارند چون والدین نمی‌توانند روی آن نظارت کنند.

میلوویدوف می‌گوید: شما می‌توانید تغییراتی در دستگاه‌های هوشمند اعمال کنید. بیشتر اسپیکرهای هوشمند تنظیماتی برای محدود کردن دسترسی کودکان دارند. اگر این تنظیمات را اعمال کنید فرزندتان متوجه می‌شود دسترسی آنها محدود شده و تحت نظارت هستند. در نتیجه، از اینترنت و دستگاه هوشمند به درستی استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید اسپیکر هوشمند را به یک حساب خانوادگی مانند Amazon Kids برای دستگاه‌های Alexa یا Digital Wellbeing برای اسپیکرهای هوشمند گوگل متصل کنید تا یک کتابخانه، تنها محتوای مناسب برای کودکان را نمایش دهد.

بیشتر ساعت‌های هوشمند کودکان مانند GizmoWatch، از قابلیت داخلی مراقبت والدین از کودکان در اینترنت بهره می‌برند که برای حفظ امنیت کودکان طراحی شده‌اند. گیزمو برنامه‌ای دارد که والدین آن را روی گوشی‌های خود نصب می‌کنند و در نتیجه، فقط لیست مخاطبان مورد تایید والدین می‌توانند با بچه‌ها ارتباط برقرار کند.

مکالمه با کودکان درباره اسپیکرهای هوشمند

در سن 3 تا 5 سالگی، کودکان یاد می‌گیرند چیزهایی بگویند که گفتن آنها در جمع خوب نیست. به عنوان مثال، گفتن الفاظ زشت هنگام صرف شام مناسب نیست. همین امر برای یادگیری آنچه در هنگام استفاده از فناوری مناسب است نیز صدق می‌کند.

همیشه با فرزندان خود درباره آسیب‌های فضای آنلاین صحبت کنید و به آنها بگویید که حریم خصوصی خود را نباید با دیگران به اشتراک بگذارند. همچنین به آنها گوشزد کنید که در فضای آنلاین، همه اطلاعات و هر نوع محتوایی به سرعت منتشر شده و ممکن است اشتباهی کوچک به مشکلی بزرگ بدل شده و آسیب‌های روحی جبران‌ناپذیری به آنها وارد کند.

مویز می‌گوید: تعیین مرزهای مناسب و مراقبت والدین روی اینترنت برای حفظ امنیت کودک با استفاده از ساعت هوشمند نیز مهم است. ساعت هوشمند برای نظارت یا ردیابی به کار می‌رود. او می‌گوید: « بازی کردن کودکان در حضور والدین مانعی ندارد. با نظارت بر ساعات بازی و مدت زمانی که کودکان در فضای آنلاین سپری می‌کنند به آنها یاد می‌دهید که نباید تمام وقت خود را در اینترنت بگذرانند. اگر برای مدت زیادی همه چیز را بدون هیچ اعمال محدودیتی در اختیار آنها قرار دهید، مدیریت کودکان سخت شده و هرگونه محدودیتی که ایجاد کنید را یک نوع تنبیه در نظر می‌گیرند.

سنین 5 تا 8 سال: تبلت‌ها و مراقبت والدین از کودکان در اینترنت

به گفته مرکز تحقیقات پیو، 81 درصد از کودکان در این سن، اولین تبلت خود را برای تماشای ویدئو و دسترسی به اینترنت دریافت می‌کنند. در این سنین باید درباره ابزارهای مراقبت والدین از کودکان در اینترنت ، اطلاعات لازم را کسب کنید.

مراقبت‌های والدین: تبلت‌ها، بخشی برای اعمال تنظیمات مراقبت والدین روی دستگاه دارند. شما می‌توانید محدودیت‌های زمانی برای نمایش صفحه نمایش و دسترسی به وای فای را تنظیم کنید. برای مثال، ساعات ۳ تا ۳:۳۰ بعد از ظهر در روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه را برای استفاده کودک خود از تبلت در نظر بگیرید. علاوه بر این، شما می‌توانید بفهمید آیا کودکان شما، خریدهای درون برنامه‌ای انجام می‌دهند یا خیر.

مویز می‌گوید: «ما نظارت بر کودکان در فضای اینترنت را با استفاده از قابلیت‌های گوشی، تبلت و دیگر دستگاه‌ها انجام می‌دهیم. از همین رو، والدین بهتر است با این نوع دستگاه‌ها و قابلیت‌های آنها آشنایی داشته باشند. یک روز وقت بگذارید و خودتان کار با دستگاه و ویژگی‌های آن را یاد بگیرید.”من عاشق تنظیمات زمان صفحه نمایش هستم، و از حالت محدود‌کننده استفاده می‌کنم، بنابراین محتوای نامناسب را حذف کرده و پس از اتمام وقت صفحه قفل می‌شود.

وقتی صحبت از نظارت بر فعالیت کودکان به صورت آنلاین می‌شود، کارشناسان ابزارهای دیگری مانند Smart Family یا یک برنامه ایرانی مانند را توصیه می‌کنند.

صحبت با کودکان درباره مراقبت والدین از کودکان اینترنت برای حفظ امنیت آنها در سنین 5 تا 8 سالگی

مویز در رابطه با مراقبت والدین از کودک در اینترنت برای حفظ امنیت در عصر فناوری می‌گوید: کودکان من دو ساعت وقت دارند که از تبلت‌هایشان استفاده کنند. در حالت محدود‌کننده، دستگاه به راحتی پس از این زمان خاموش می‌شود. اگر آنها زمان بیشتری بخواهند، باید از من اجازه بگیرند. این روش ایده‌آل است؛ زیرا کودکان زودتر عادت می‌کنند که وقتی می‌خواهند از فناوری استفاده کنند، ابتدا باید به سراغ شما بیایند.

میلوویدوف می‌گوید، با فرزندتان بنشینید و درباره ابزارها و برنامه‌های مراقبت والدین از کودکان در اینترنت صحبت کنید. به میکروفون‌های این دستگاه‌ها اشاره کنید و به آنها یادآوری کنید که دستگاه در حال گوش دادن به آنها است.

به آنها بگویید که آسیب‌ها از چت آنلاین شروع می‌شود. آنها تنها باید با افرادی به صورت آنلاین تعامل داشته باشند که در مدرسه می‌شناسند. اگر غریبه‌ای خواست با کودک شما ارتباط داشته باشد، ابتدا باید به سراغ شما بیاید. در این سنین، باید درباره عدم به اشتراک گذاشتن اطلاعات هویتی و شخصی به صورت آنلاین صحبت کنید. به آنها بگویید که همان‌طور که اطلاعات شخصی خود را به افراد غریبه در شهر نمی‌دهید، در این فضا نیز باید به همین شکل عمل کنید.

سنین 9 تا 11 سال: بازی و مراقبت والدین روی گوشی هوشمند

بر اساس همین مطالعه، 67 درصد کودکان، اولین گوشی هوشمند یا کنسول بازی خود را در این سن دریافت می‌کنند. در این سن، والدین می‌توانند به شدت بر فعالیت‌ها و پیام‌های آنلاین فرزندشان نظارت کنند؛ زیرا این دستگاه‌ها امکان ارسال  مستقیم پیام در شبکه‌‌های اجتماعی یا هنگام بازی با سایر بازیکنان در بازی‌های آنلاین را به کودکان می‌دهد.

مراقبت‌های والدین: مویز می‌گوید: «من گاهی اوقات، به صورت اتفاقی، گوشی کودکانم را چک می‌کنم ». وقتی فرزندانتان، گوشی را تحویل می‌دهد احتمالا آن را چک می‌کنید. هنگام آغاز مراقبت والدین از کودک در اینترنت، احتمالا فرزندانتان به دنبال گوشی می‌گردند و یا همچنان پیام می‌دهند اما کم کم با آموزش والدین سازگار شده و این کار به یک تمرین عادی تبدیل می‌شود.

با برنامه‌هایی مانند شقایق یا سانیار می‌توانید تماس‌ها و پیامک‌ها را محدود کنید و محدودیت‌های محتوا را نیز اعمل کنید. علاوه بر این، می‌توانید زمانی را برای خاموش شدن وای فای در زمان خواب تعیین کنید تا کودکان، برای مدتی هم که شده از این ابزارها  فاصله بگیرند.

به گفته ورل کیمل، برخی از برنامه‌های مراقبت والدین از کودکان در اینترنت حتی کلمات یا تصاویر آسیب‌زا را علامت‌گذاری و بخش‌‌هایی از مکالمه را برای شما ارسال می‌کنند.

ورله-کیمل با خنده می‌گوید: به عنوان مثال، پسرم وقتی مسئله‌ای جنسی را جستجو کرد متوجه شدم اما معلوم شد که او به دنبال «توپ‌های جهشی» بوده است. اما من این مکالمات را دوست دارم؛ زیرا گفتگوی دشوار با کودک را آسان‌تر می‌کند و آنها می‌دانند که من به آن توجه می‌کنم.»

در زمینه بازی نیز مراقبت‌های والدین روی بازی‌هایی مانند روبلوکس، فورتنایت و ماین کرافت  را بررسی کنید و مطمئن شوید که چت‌ها پاک شده‌اند تا افرادی که نمی‌شناسند با بچه‌های شما تماس بگیرند.

صحبت با کودکان درباره گوشی هوشمند

صحبت با کودکان درباره گوشی هوشمند

کیمل می‌گوید: درباره این موضوع که کدام کنترل‌های والدین فعال شده‌اند و دلیل آن با فرزند خود صحبت کنید. فرزندان شما شاید گارد بگیرند و بگویند که شما بیش از حد کنجکاو هستید و این کار، نقض حریم خصوصی آنها است. اما به آنها یادآوری کنید که وقتی مکالمه‌ای آنلاین دارید، هیچ حریم خصوصی حتی برای بزرگسالان، وجود ندارد. هر کاری که من آنلاین انجام می‌دهم در معرض عموم قرار دارد. شما می‌توانید با یک قلم و کاغذ، تمام حریم خصوصی خود را حفظ کنید.

سن 13 سال به بالا: مراقبت و نظارت والدین روی شبکه اجتماعی

بر اساس گزارش اخیر Morning Consult که درباره مراقبتوالدین روی اینترنت برای حفظ امنیت کودک است، بیش از نیمی از بزرگسالان می‌گویند که طرفدار قوانین دولتی درباره شبکه‌های اجتماعی هستند. وکلای ایالتی نیز از سازندگان برنامه‌هایی مانند TikTok و Snap می‌خواهند که قابلیت‌های مراقبت والدین درون برنامه‌ای خود را افزایش دهند. استفاده از اکثر برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی مستلزم آن است که کودکان حداقل 13 سال داشته باشند. اما در ابتدا، باید مراقبت والدین از کودکان در اینترنت و محدودیت‌های محتوا به قدر کافی باشد تا پس از بزرگ‌تر شدن، فرزندانتان به تنهایی، آن را مدیریت کنند.

مراقبت‌های والدین: اولین قدم برای حفظ امنیت کودکانی که در این سنین هستند این است که حساب‌های شبکه اجتماعی خود را به حساب شما وصل کنند تا بتوانید به راحتی به تعاملات و پیام‌ها دسترسی داشته باشید. آنها می‌فهمند که هیچ چیز در فضای آنلاین، خصوصی نیست و شما در حال تماشای آنها هستید. دلیل آن را توضیح دهید. همه چیز در فضای آنلاین واقعی نیست و شما، به عنوان یک بزرگسال، تجربه بیشتری در این زمینه‌ها دارید. به همین دلیل تلاش می‌کنید بر آنها نظارت کرده و امنیت آنها را حفظ کنید. میلوویدوف اغلب ترفندهای فیشینگی که در بزرگسالی انجام می‌دهد را برای اثبات این موضوع به کودکان خود نشان می‌دهد.

او می‌گوید: «وقتی کسی می‌خواهد با گوشی، مرا فریب دهد، به فرزندان این ترفند را نشان می‌دهم. من نمی‌خواهم در موقعیتی قرار بگیرند که مردم بخواهند آنها را فریب دهند.»

علاوه بر این، شما می‌توانید تنظیمات مراقبت والدین را در برنامه‌هایی که تعامل فرزندتان را فقط به مخاطبینی که می‌شناسد محدود می‌کند پیدا کنید. اعمال محدویت روی محتوا در اوایل نوجوانی و اولین مراحل رشد، ضروری است.

صحبت با کودکان درباره مدیریت شبکه‌های اجتماعی و مراقبت والدین از کودکان در اینترنت

درباره اعمال مراقبت والدین از کودکان در اینترنت و ایجاد محدودیت صحبت کنید و به کودکان یادآوری کنید که آنها می‌توانید همه چیز را زیر نظر شما انجام دهند. اما با وجود همه این تلاش‌ها، باز هم ممکن است اتفاقاتی رخ دهد. تبلیغات هنوز هم ممکن است مزاحم کاربر شوند و به روش‌های مختلف در پیام‌های خصوصی شما در برنامه‌ها قرار بگیرند.

سخن پایانی

همزمان با ایجاد اعتماد دوطرفه و اجرای برنامه‌های مراقبت والدین از کودکان در اینترنت می‌توانید به آنها بگویید که وقتی به 18 سالگی رسیدند این مراقبت‌ها دیگر وجود نخواهد داشت؛ چون در نهایت، خود آنها باید یاد بگیرند که چگونه به تنهایی از این فناوری‌ها به درستی استفاده کنند.

ورل کیمل می‌گوید: من دوست دارم وقتی کودکانم به 16 یا 17 سالگی رسیدند مراقبت و نظارت بر آنها را کنار بگذارم. چون در 18 سالگی، آنها می‌توانند هر کاری که می‌خواهند انجام دهند. آیا فرزندپروری در عصر اینترنت آسان‌تر خواهد شد؟ احتمالا نه. ورل کیمل می‌گوید: وظیفه ما کمک به آنها برای خلق عادات خوب است. در نتیجه این کار، وقتی فرزندان ما به سن 18 سالگی برسند، همچنان این عادات را خواهند داشت.

 

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار
#ایمینو #باهات_هستم