وبلاگ
آیا صفحه‌ نمایش موبایل و مانیتور کامپیوتر برای چشم مضر است؟
آیا صفحه‌ نمایش موبایل و مانیتور کامپیوتر برای چشم مضر است؟

۵ دی ۱۴۰۲

آیا صفحه‌ نمایش موبایل و مانیتور کامپیوتر برای چشم مضر است؟

صفحه‌ نمایش کامپیوتر، گوشی و تبلت همگی موجب می‌شود تا خستگی چشم را تجربه کنید. آسیب ناشی از عدم توجه به این امر بسیار جدی است و بینایی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. .

اوقات فراغت درگذشته، صرفاً با مطالعه، تماشای تلویزیون، گوش‌دادن به رادیو، ورزش و دورهمی با اقوام و دوستان صرف می‌شد! اما در روزگار کنونی ما استفاده از تلویزیون، انواع تبلت و گوشی یا گجت‌های مشابه، تا حدی محبوب شده‌اند که در تمام زمان شبانه‌ روز همراه ما هستند. اما به نظرتان این حجم استفاده از موبایل و تبلت برای چشم چه شرایطی را رقم می‌زند؟

صفحه‌ نمایش کامپیوتر، گوشی و تبلت همگی موجب می‌شود تا خستگی چشم را تجربه کنید. آسیب ناشی از عدم توجه به این امر بسیار جدی است و بینایی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل برای درک ضررهای صفحه‌ نمایش برای چشم، در این مقاله به جزییاتی اشاره می‌کنیم.

بیشتر بدانید: علت‌های سر به هوا بودن کودک و نوجوان

چرا باید در خصوص ضررهای صفحه‌ نمایش برای چشم بدانید

میزان استفاده از موبایل و گجت‌های تکنولوژیکی در این روزها به‌شدت افزایش‌یافته است. بسیاری از کودکان و نوجوانان در سنین پایین‌تر استفاده از صفحه‌ نمایش را تجربه می‌کنند. لزوم محافظت از چشم در برابر دستگاه‌های دیجیتالی مانند صفحه‌نمایش رایانه و تلفن‌های هوشمند، بیش از قبل مهم شده! چرا که ادامه روند استفاده بی حد و اندازه می‌تواند بر روی بینایی ما اثرات جبران‌ناپذیری داشته باشد. به همین دلیل باید در این زمینه آگاهی کافی داشته باشید.

 

مشکلات چشم ناشی از صفحه‌ نمایش

استفاده بیش از حد از موبایل و دستگاه‌های مشابه می‌تواند به مشکلات بینایی و علائم سندرم بینایی کامپیوتری (CVS) منجر شود. این مشکلات شامل مواردی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  • تاری دید: استفاده طولانی‌مدت از موبایل و تبلت ممکن است باعث تاری دید شود. این امر معمولاً به دلیل فرسودگی عضلات چشمی اتفاق می‌افتد و فشار زیاد به عضلات زمینه‌ساز سردرد است.
  • سردرد: نگاه مداوم به صفحه موبایل ممکن است سردرد شدیدی را ایجاد کند. خشکی سطح چشم به دلیل پلک‌نزدن، اصلی‌ترین دلیلی بروز سردرد محسوب می‌شود. به همین دلیل باید حتماً هوشیارانه پلک بزنید و از اشک مصنوعی استفاده نمایید.
  • چشم‌های خشک و قرمز: نگاه به صفحه موبایل ممکن است باعث خشک‌شدن چشم‌ها و تحریک آن‌ها شود که به‌عنوان چشم‌های خشک و قرمز شناخته می‌شود. گاهی این شرایط زمینه‌ساز بروز سردرد است.
  • ایجاد خطا: افراد ممکن است در شرایط نامناسب استفاده از صفحه‌نمایش گوشی و تبلت، به دلیل ضعیف‌شدن چشم‌ها دچار خطای عملکردی شوند.

برای پیشگیری از این مشکلات، باید مراقبت از چشمان خودتان را در اولویت قرار دهید. استراحت پی‌درپی در مدت‌زمان‌های مشخص، استفاده از عینک‌های مخصوص و قطره اشک مصنوعی راهکارهای رایج و دم‌دستی است.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

مشکلات چشم ناشی از صفحه‌نمایش

آیا صفحه نمایش‌ها می‌توانند بینایی شما را ضعیف؟

فشار چشم دیجیتال (DES) یا سندرم بینایی کامپیوتری، یکی از مشکلات رایجی است که امروزه بیشتر از هر زمان دیگری ما را دچار مشکل کرده است. به طور واقع‌بینانه، تقریباً همه در زندگی روزمره ما، در معرض استفاده از صفحه نمایش قرار دارد! به همین دلیل اثرات ناخوش آیند آن بر چشم‌ها بسیار جدی است.

شاید فکر کنید که همه هر روز به مانیتور کامپیوتر نگاه نمی‌کنند! این ادعای درستی است؛ اما اکثر مردم حداقل روزی چند دقیقه و حتی چندین ساعت از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. کارشناسان معتقدند که DES در حدود 50 درصد از کاربران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به دلایل عدم رعایت اصول استفاده از صفحه نمایش‌ها، قطعاً آسیب به چشم‌ها وجود دارد. اما با رعایت نکات مهم در استفاده از این ابزارهای تکنولوژیکی می‌توانید آسیب بینایی را کاهش دهید.

نحوه تاثیر صفحه نمایش بر روی چشم

صفحه نمایش دقیقاً چه تاثیری روی چشمان شما می‌گذارد؟ آیا اثرات صفحه نمایش موقتی است؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت، چندین نشانه وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. انجمن بینایی‌سنجی آمریکا شایع‌ترین علائم خستگی چشم را به سردرد، تاری دید، خشکی چشم، در گردن، تحریک درد در ناحیه گردن و شانه‌ها می‌داند. فشار به مهره کردن درد ناحیه سر را ایجاد می‌کند و بینایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جالب است بدانید  که وقتی به یک صفحه نمایش با وضوح‌بالا نگاه می‌کنیم، ناخودآگاه کمتر پلک می‌زنیم. سایر پاسخ‌های درد می‌توانند کاهش پیدا کنند و بدن هیچ سیگنال طبیعی را به روال قبل دریافت نمی‌کند. همین موضوع موجب می‌شود تا آگاهی شما از شرایط فعلی کاهش یابد و متوجه درد و ناراحتی در نواحی مختلف نشوید. این مشکل به‌عنوان “سندرم بینایی کامپیوتر” نامیده می‌شود. همین موضوع در درازمدت تاثیر صفحه نمایش بر روی چشم و بینایی را مشخص می‌کند.

چگونه از چشمان خود در برابر صفحه نمایش کامپیوتر محافظت کنیم؟

چشم‌ها دریچه ذهن و روح ما محسوب می‌شوند. ما به‌وسیله دیدن مناظر طبیعی حس لذت را تجربه می‌کنیم، با دیدن عزیزانمان عشق را لمس می‌کنید و با مطالعه دانش بیشتری را می‌افزاییم! پس چشم‌ها اولویت بالایی برای انسان دارند. به همین دلیل کشف راهکارهای جلوگیری از آسیب چشمی ناشی از صفحه نمایش، اهمیت بالایی دارد. در این بخش راهکارهای جلوگیری از آسیب چشمی ناشی از صفحه نمایش را بررسی می‌کنیم.

چگونه از چشمان خود در برابر صفحه نمایش کامپیوتر محافظت کنیم؟

1. از قانون 20/20/20 استفاده کنید

قانون 20/20/20 به عنوان یک روش عالی و یکی از راهکارهای جلوگیری از آسیب چشمی ناشی از صفحه نمایش شناخته می‌شود. چشمان شما طوری طراحی نشده اند که تمام روز را مستقیماً به چیزی نگاه کنند.

پس باید روند استفاده از موبایل، تبلت و رایانه را تغییر دهید. در این تکنیک، اگر به مدت 20 دقیقه به صفحه نمایش نگاه کنید، باید به مدت 20 ثانیه به چیزی در فاصله حداقل 20 فوتی خود نگاه کنید (20 فوت حدود 6 متر است).

2. از نور کافی در محیط مطمئن شوید

یکی از عوامل ایجاد فشار و آسیب چشم، نور ناکافی است. فضاهای تاریک می‌توانند بدترین شرایط را برای کار با موبایل و تبلت ایجاد کنند. نور صفحه‌نمایش در یک محیط تاریک‌چشم را نابود می‌کند!

به همین دلیل باید نور کافی در محیط شما وجود داشته باشد و از نورهای فلورسنت استفاده نکنید! سعی کنید از لامپ‌های ولتاژ پایین استفاده کنید و مطمئن شوید که نور محیط شما تقریباً نصف روشنایی یک دفتر معمولی (بدون وجود کامپیوتر) است.

3. به طور منظم معاینه چشم داشته باشید

پزشک متخصص چشم، باید به‌صورت دوره‌ای چشم‌های شما را معاینه کند تا از وضعیت سلامت آن اطمینان حاصل کنید. پزشک با بررسی دقیق و آگاهی از میزان استفاده شما از صفحه نمایش، می‌تواند نسبت به کنترل سلامت چشم به شما مشاوره ارائه کند و روند درمان مشکلات چشمی را دنبال کند.

4. تابش خیره کننده را کاهش دهید

نور صفحه نمایش را متعادل کنید! تابش نور شدید از صفحه نمایش به چشم‌ها موجب بروز خستگی، سردرد و مشکلات دیگر می‌شود. به همین دلیل باید هوشمندانه از صفحه‌نمایش استفاده کنید. یک گلش ضد تابش می‌تواند نیاز شما را در این راستا پاسخ دهد. در بعضی موارد افراد از عینک‌های ضد تابش استفاده می‌کنند. لنزهای چشمی ضد انعکاس نیز گزینه خوبی محسوب می‌شوند.

5. از صفحه نمایش با وضوح بالا استفاده کنید

بیشتر مردم دیگر نیازی به استفاده از صفحه نمایش CRT ندارند. این مدل صفحه نمایش در کامپیوترهای قدیمی رایج بود و نرخ تازه‌سازی پایینی داست. به همین دلیل حالتی از سوسوزدن را نمایش می‌داد. امروزه، صفحه‌نمایش‌ها نرخ تازه‌سازی 75 هرتز یا بیشتر را ارائه می‌دهند. هر چه این نرخ بالاتر باشد، کیفیت صفحه نمایش بیشتر است و آسیب به چشم‌ها کمتر خواهد شد.

6. نور آبی را کاهش دهید

یکی از بدترین نورهایی که زمینه‌ساز آسیب صفحه نمایش برای چشم است، نور آبی اسکرین موبایل و تبلت است. نور آبی اسکرین‌ها طول‌موج کوتاهی دارد، به همین دلیل عامل آسیب رساندن به چشم شناخته می‌شود. برای محافظت در برابر نور آبی مضر، هنگام نشستن جلوی کامپیوتر یا زمان استفاده زا موبایل و تبلت، از آن استفاده کنید.

7. فاصله را حفظ کنید

شما باید بتوانید همه چیز را از فاصله 40 سانتی متری مشاهده کنید. پس قرار دادن موبایل و تبلت در این فاصله به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید شرایط را مدنظر قرار داده و هوشمندانه اقدام کنید. نزدیک گرفتن صفحه نمایش آسیب چشمی زیادی را به شما تحمیل می‌کند. اگر احساس می‌کنید خواندن متنون در گوشی با این فاصله ممکن نیست، از بزرگنمایی استفاده کنید.

8. از حالت شب استفاده کنید

جالب است بدانید که تلفن‌های هوشمند مدرن نسل جدید،  ویژگی حالت شب را ارائه می‌کنند! در این ویژگی، گوشی و تبلت خیلی راحت می‌توانند به طور خودکار، فشار ناشی از نور و انعکاس روی چشمان شما را در تاریکی شب کاهش دهند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتماً این ویژگی را روشن کنید و آن را به‌صورت خودکار و قابل‌تنظیم با سنسور مخصوص نگهدارید.

9. پلک زدن را فراموش نکنید!

بخش زیادی از مشکلات چشم و آسیب‌های ناشی از آن، وابسته به خیره‌شدن و پلک‌نزدن است. ممکن است برای شما هم جالب باشد، اما زمانی که تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها را استفاده می‌کنید، به‌راحتی پلک‌زدن را فراموش خواهید کرد.

در واقع تمرکز و حواس شما معطوف به صفحه‌نمایش است و بدون هوشیاری کافی، پلک‌زدن را فراموش می‌کنید. هر بار که پلک می‌زنیم، چشم‌هایمان را مرطوب نگه می‌داریم و چشم‌هایمان را دوباره متمرکز می‌کنیم. برای جلوگیری از فشار و خشکی چشم باید به‌اندازه کافی پلک بزنید. یادتان باشد که اگر در این راستا خوب عمل نمی‌کنید، باید حتماً از قطره اشک مصنوعی استفاده نمایید.

10-استفاده از ابزارهای پرنتال کنترل

اگر بزرگسال باشید، قطعاً تا حدودی اختیار و اراده برای کنترل شرایط دارید و باتوجه‌به آسیب‌های اثبات شده از سوی صفحه نمایش، مراقبت‌های لازم را در پیش می‌گیرید. اما برای کنترل شرایط نوجوان و کودک، باید از ابزارهای پرنتال کنترل کمک گرفت.

ایمینو بهترین ابزار کنترلی در این زمینه است که به شما والدین امکان می‌دهد تا هوشمندانه شرایط را سنجیده و بر اساس قوانین خانه، از ذهن و جسم فرزندان مراقبت کنید. با اعمال قوانین استفاده از موبایل و تبلت همراه با تنظیم مدت‌زمان استفاده روزانه توسط کودک، می‌توانید همه چیز را کنترل نمایید.

چه زمانی باید احساس خطر کنید؟

تا اینجا متوجه شده‌اید که صفحه نمایش مضر برای چشم‌ها محسوب می‌شود. افرادی که از قبل مشکلات بینایی را تجربه کرده‌اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به CVS هستند. همچنین ممکن است شرایطی مانند خشکی و قرمزی چشم در این افراد بیشتر باشد!

ناگفته نماند که هر چه زمان بیشتری را صرف تماشای صفحه نمایش‌ها کنید، خطر بروز مشکلات در شما افزایش می‌یابد. بیش از 83 درصد از افرادی که در مورداستفاده از صفحه نمایش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، استفاده از موبایل و تبلت را بیش از 2 ساعت در روز بیان کرده‌اند! به همین دلیل می‌توان گفت که این روزها موبایل و صفحه نمایش‌ها بخش مهم زندگی ما هستند که وابستگی زیادی به آن‌ها داریم. به همین دلیل در صورت مشاهده مشکلات پزشکی، سردرد، چشم‌درد، خشکی چشم، احساس خستگی و موارد این چنینی، حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

آسیب صفحه نمایش برای چشم در سنین مختلف

آسیب صفحه نمایش برای چشم در سنین مختلف

باتوجه‌به مشکلاتی که صفحه‌نمایش برای چشم ایجاد می‌کند، لازم است تا هوشیارانه عمل کنید و با درک آسیب‌های احتمالی آن در سنین مختلف، کنترل اوضاع را دست بگیرید.

  • آسیب صفحه نمایش برای کودکان و نوجوانان
    • نگاه‌کردن به صفحه نمایش برای مدت‌زمان طولانی، موجب بروز خستگی چشم شده و خشکی چشم یا احساس تورم در چشم را رقم می‌زند.
    • کودکان به دلیل پروسه تکامل چشم، در معرض آسیب بیشتری هستند. نسبت به نرو آبی حساسیت بلاتری دارند. به همین دلیل استفاده از عینک‌های مخصوص ضروری است.
  • آسیب صفحه نمایش برای جوانان و بزرگسالان
    • در سنین جوانان و بزرگسالان، ممکن است افراد احساس مشکل در تمرکز بر روی صفحه نمایش کنند و احتمال ایجاد خستگی چشمی و سردرد افزایش یابد. تاری دید در این سن‌وسال بیشتر دیده می‌شود و سردرد ناشی از تلاش ماهیچه‌های چشم در وضوح تصویر بسیار رایج است.
    • اثرات نور آبی از صفحه نمایش ممکن است بر میزان ترشح ملاتونین (هورمون خواب) تأثیر مستقیمی داشته باشد.
  • آسیب صفحه نمایش برای افراد مسن
    • در سنین بالاتر، افراد ممکن است از دید کج‌وکوله رنج ببرند! مشکلات متعدد در خواند حروف کوچک یا کارهای ظریف نیز منشا صفحه نمایشی دارد!

برای پیشگیری از تأثیرات منفی صفحه نمایش بر چشم در هر سن و سالی، باید از روش‌های پیشگیری از آسیب صفحه‌نمایش برای چشم استفاده کنید. ابزارهای پرنتال کنترل به شما کمک می‌کنند تا زمان استفاده از موبایل در سنین کم را مدیریت کنید و یک سازوکار دائمی در ذهن فرزندان ایجاد نمایید.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار
#ایمینو #باهات_هستم