وبلاگ
چالش های فضای مجازی و تاثیر آن بر کودکان و نوجوانان
چالش های فضای مجازی و تاثیر آن بر کودکان و نوجوانان

۱۲ مهر ۱۴۰۲

چالش های فضای مجازی و تاثیر آن بر کودکان و نوجوانان

"چالش" در فضای مجازی یک نوع کری خانی یا رفتار تقلیدی از روی دست یک فرد معروف میباشد. مثلا فردی روی سر خودش سطح آب یخ میریزید و بقیه با تکرار این حرکت ،چالش رو را پاسخ داده و رفتار او را تکرار میکنند. گاهی در خواندن یک موسیقی یا رقصیدن و سایر رفتارهای پرخطر ممکن است این چالش گسترده شود.

چالش” در فضای مجازی یک نوع کری خانی یا رفتار تقلیدی از روی دست یک فرد معروف می‌باشد. مثلاً فردی روی سر خودش سطح آب یخ می‌ریزید و بقیه با تکرار این حرکت، چالش رو پاسخ داده و رفتار او را تکرار می‌کنند. گاهی در خواندن یک موسیقی یا رقصیدن و سایر رفتارهای پرخطر ممکن است، چالشی گسترده شود. برخی از چالش‌ها مانند چالش سطل یخ بهتر هستند و آگاهی و هیجان را در مورد مسائل مختلف روز افزایش می‌دهند. اما ممکن است بقیه موارد آن به این شکل نباشند و می‌توانند هم جوانان و هم والدینشان را در معرض خطر قرار دهند.

سوال ما با والدین این می‌باشد که چه چیزی این چالش‌های فضای مجازی را برای جوانان جذاب می‌کند؟ والدین چگونه باید به امنیت آنلاین فرزندان خود با آنها برخورد کنند؟

بیشتربدانید : بهترین سن خرید گوشی برای فرزندم چیست؟ خرید اولین گوشی برای فرزند

چرا مهم است که با فرزندان خود در مورد خطرات چالش های اینترنتی صحبت کنید؟

اگرچه صحبت‌هایی مانند این مورد می‌تواند برای والدین دشوار باشد؛ زیرا ممکن است ندانند چگونه این موضوع را درست مطرح کنند، اما صحبت رک و راست درباره این مضرات چالش‌های اینترنتی برای کودکان و فرزندانتان بسیار مورد نیاز است. درست مانند سایر رفتارهای مخاطره آمیز (نوشیدن نوشابه انرژی‌زا در سنین پایین، سیگارکشیدن، مصرف مواد مخدر و غیره)، والدین می‌توانند گفتگو را با این موضوع آغاز کنند که به فرزندان خود در گام اول بفهمانند که آنها را دوست دارند و همیشه در کنار آنها خواهند بود و سلامت، ایمنی و رفاه آنها برای آنها اولویت اول است. این راه را برای گفتگو برای والدین باز می‌کند تا با فرزندان خود درباره خطرات و مضرات چالش‌های اینترنتی و یا چنین رفتارهایی صحبت کنند. مهم است که یک خط ارتباطی امروزی و درست داشته باشد تا آنها بدانند که شما از این چالش‌ها آگاه و مطلع هستید، و بعد با آنها در صورت شرکت در این چالش‌ها که چه خطراتی دارند، و چرا در آنها نباید شرکت کنند و عواقب مرتبط با انجام این کار دقیقاً چیست صحبت کنید.

صحبت‌کردن با فرزندانتان در مورد رفتارهای بد و خطرناک آمیز یک گفتگوی همیشگی است؛ زیرا چیزهای جدیدی همیشه به وجود می‌آیند. با این حال، انجام این گفتگو سخت در اوایل زندگی به فرزندان شما کمک می‌کند تا تشخیص دهند که رفتار درست چیست و رفتار نادرست چیست. باید بگذارید خود آنها یاد بگیرند و تصمیمات درست را بگیرند که از این انتخاب درستشان احساس قدرت کنند.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

خطرات جدی بعضی از چالش ها و انواع چالش در فضای مجازی

در ادامه می‌خواهیم به چند مورد از چالش‌های فضای مجازی که تاثیر نامناسبی برای کودکان و نوجوانان داشته‌اند را بیاوریم. چالش آهنگ‌های مبتذل (مانند ساسی مانکن) که در فضای مجازی ترند شد و تنها به آهنگ‌هایی که یک فارسی زبان آن‌ها خوانده باشد محدود نمی‌شود؛ بلکه آهنگ‌های خارجی نیز در اینستاگرام و فضای مجازی نیز بعضاً مناسب کودک و نوجوان نبوده و پدر و مادر عزیز بایستی یادآور شویم که در صورت شرکت فرزندتان در این چالش آهنگ‌ها سلامتی روح و روان فرزند خود را در اصل به چالش کشیده اید که اثرات مخرب آن را سال‌های بعد مشاهده خواهید نمود.

مورد دوم از این چالش‌ها چالش خشک شدن (freeze)  است که بسیار در وهله و دید اول چالش پرهیجان و خوبی به نظر می‌رسد؛ اما باید دقت کرد که این چالش در مکان‌های پرخطر نباید انجام شود؛ مانند خیابان، مترو و وسایل نقلیه چون ممکن است خطر تصادف را بالا برده و سلامت جسمی کودک و نوجوان شما ممکن است به خطر بیوفتد. مورد سوم می‌توانیم اشاره کنیم به چالش آب یخ که بسیار در فضای مجازی و ایران مورد استقبال قرار گرفت و چالش بسیار جذاب و خوبی برای افراد بوده و هنوز هم کلیپ‌ها و فیلم‌هایی نیز از این چالش جذاب و خنده‌دار هستند اما بایستی شما والدین عزیز به یاد داشته باشید که اگر کودک و نوجوان شما مشکل قلبی داشته باشد ممکن است برای او مضر باشد.

در ادامه چند نمونه خارجی را نیز به‌عنوان نمونه معرفی خواهیم کرد البته که با ترند شدن این موارد چالش‌های مشابهی هم در داخل کشور ترند مشوند یا شده‌اند، مانند چالش خوردن خوراکی‌های تند که ممکن است از چالش «One Chip Challenge» که باید چیپس بسیار تند بخورند سرچشمه گرفته باشد، یا چالش اخیر مرغ نای کویل یا چالش دارچین که در آن نوجوانان یکدیگر را به چالش کشیدند تا یک قاشق دارچین آسیاب شده را در 60 ثانیه یا کمتر، بدون آب بخورند!! همانطور که ملاحظه می‌کنید این چالش‌ها بسیار خطرناک هستند. این چالش‌ها می‌توانند خطرات جدی برای سلامتی داشته باشند و فرزندان ما باید از این موضوع آگاه و مطلع باشند. پس وقتی با فرزندتان درباره چالش‌های اینترنتی خطرناک می‌خواهید صحبت کنید در ابتدا با او در مورد کارهایی که دوست دارند به صورت آنلاین انجام دهند مانند تماشای انیمیشن و یا بازی‌های آنلاین که از آنها لذت می‌برند، صحبت کنید. بعد در مورد آنچه آنها به اشتراک گذاشته اند تحقیق کنید. توصیه و راهبردهایی را درباره چالش‌های نامناسب فضای مجازی با فرزندان خود درمیان بگذارید و بگذارید کودکتان یا نوجوانتان درباره آن نتیجه گیری نهایی را انجام دهد.

اگر فرزندانتان تمایلی گوش کردن این توصیه‌ها و پیشنهادات شما راجب این موضوعات را ندارند بایستی شما مدت زمان صفحه نمایش و کارهای آنلاین فرزندتان را تحت نظر خود داشته باشید. اگر بعد از کارکردن با گوشی و گذراندن وقت خود در فضای آنلاین غمگین، افسرده یا ناراحت به نظر می‌رسیدند، باید به آنها پیشنهاد دهید که از اینترنت فاصله بگیرند. همچنین، برای نظارت دقیق‌تر و ایمن‌تر بر کارهایی که فرزندانتان در اینترنت انجام می‌دهند باید یک اپلیکیشن برای مدیریت گوشی فرزندانتان در نظر بگیرید. وقتی فرزند شما می‌خواهد آنلاین باشد، در این اپلیکیشن‌های مدیریت و مراقب فرزند باشد. این به شما امکان می‌دهد همیشه مراقب فرزند خود بوده و از انجام کارهایی که مناسب سنشان نیست در فضای مجازی و آنلاین جلوگیری نمایید حتی اگر کودک و نوجوان شما گوشی خودش را در رختخواب ببرد.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

خطرات جدی بعضی از چالش ها

برخی از چالش هایی که والدین در رابطه با چالش های فضای مجازی با آن دست و پنجه نرم می کنند چیست؟

بزرگ‌ترین چالشی که والدین با آن روبرو هستند، عدم آگاهی از چالش‌های موجود است. برای مبارزه با این موضوع، با کودک خود در مورد چالش‌هایی که از آنها آگاه است و افکارش در مورد آنها سوال کنید، گفتگوی آرام و بدون قضاوت داشته باشید. دانستن احساس امنیت آنها به بحث و بررسی و تعیین اینکه چه چیزی ایمن است و چه چیزی نیست کمک خواهد کرد. علاوه بر این، مطمئن شوید که فرزندتان و دوستانش را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به سمت صفحات ترویج دهنده این چالش‌ها نرفته باشند.

مراقب دوستان شبکه‌های اجتماعی فرزندانتان باشید که این دوستان باعث انجام این چالش‌های فضای مجازی توسط کودکانتان نشود. برای آگاهی از این مورد بایستی بدانید که نوجوانان ممکن است تمایل بیشتری به صحبت در مورد دیگران داشته باشند تا خودشان، بنابراین از آنها سؤالات مستقیمی در مورد روندها، مدها و فعالیت‌هایی که دوستانشان در آن انجام می‌دهند بپرسید. اگر در مورد دوستانش سوال بپرسید، ممکن است از رفتارهای نامناسبی که دوستانشان در حال انجام هستند و فرزندتان هم می‌خواهد از آنها پیروی کنند جلوگیری کنید.

بیشتر بدانید: نحوه صحیح مدیریت گوشی فرزندان که باید والدین بدانند

چالش چیبس تند | برخی از چالش هایی که والدین در رابطه با چالش های فضای مجازی با آن دست و پنجه نرم می کنند چیست؟

آیا میدانید فرزندتان در یک چالش شرکت کرده است؟ مطمئن هستید یا خیر؟

اگر مشکوک هستید که فرزندتان ممکن است در چالشی شرکت کند یا به آن علاقه دارد، با او صحبت کنید. در مورد چالشی که فکر می‌کنید آنها ممکن است در آن شرکت کنند بایستی درباره مزایا و معایب انجام آن بحث کنید. از آنها بخواهید بدترین نتیجه ممکن را در نظر بگیرند و آیا شرکت آنها در چالش ارزشش را دارد یا خیر. سؤالات مستقیم بپرسید، مثلاً آیا رفتن به اورژانس ارزش لایک یا بازدیدهایی را دارد؟

به عنوان یک فرد، خطرات چالش های فضای مجازی را در چه چیزی می بینید؟

بسیاری از چالش‌های فضای مجازی برای کسانی که شرکت می‌کنند خطرناک می‌باشد و حتی بعضاً ربطی به سن هم ندارند! به عنوان مثال، چالش نمک و یخ می‌تواند باعث سوختگی شیمیایی یا آسیب دائمی عصبی شود. در دهه گذشته، تعداد جوانانی که در شبکه‌های اجتماعی مشغول هستند، به‌شدت افزایش یافته است. پس نوجوانان و جوان به بودن و ارتباط داشتن در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام وابستگی پیدا کردند. نوجوانی دوران بسیار مهمی در رشد روانی و جسمانی است، زیرا با رشد و بلوغ مغز همراه است. از آنجایی که مغز به طور کامل بالغ نشده است، تصمیم گیری و انتخاب فرزندتان ممکن است به خطر بیفتد. شبکه‌های اجتماعی تأثیر زیادی بر ذهن جوانان دارند و به دلیل اینکه دیگران در آن شرکت می‌کنند، بیشتر مستعد امتحان چالش‌های خطرناک فضای مجازی می‌شوند.

برخی از چالش‌هایی که جوانان با این چالش‌های فضای مجازی با آن مواجه هستند، چیست؟

به همان اندازه که جوانان به فضای مجازی وابستگی دارد، پس از چالش‌های فضای مجازی به احتمال بالا مطلع هستند چون با مشاهده شرکت افراد مشهور یا همسالان در یک چالش فضای مجازی خطرناک می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر جوانان داشته باشد و منجر به رفتارهای تقلیدی شود. این می‌تواند به دلایل مختلفی مانند فشار همسالان، تمایل به تناسب یا بخشی از یک روند، و این باور که اگر فرد مشهور یا مشهوری این کار را انجام می‌دهد، باید بی خطر باشد. با این حال، درک این نکته مهم است که صرفاً به این دلیل که چیزی محبوب یا مد روز است، به این معنی نیست که امن یا مناسب است. برای افراد، به ویژه جوانان، بسیار مهم است که قبل از شرکت در هر چالش یا فعالیتی، خطرات و پیامدهای آن را ارزیابی کنند.

چالش آب یخ

چه توصیه ای به نوجوانان بدهیم تا به شیوه سالم رفتار کنند؟

در حالی که چالش‌های فضای مجازی تاثیرهای مخربی می‌توانند داشته باشند اما تاثیرهای بسیار خوبی نیز دارند؛ مانند حس همدلی و همراهی با دوستان در چالش‌های مفید و پرهیجان مانند چالش تست غذا با چشمان بسته که می‌تواند برای کودک و نوجوان شما بسیار هیجان انگیز باشد و در این بین کلی نکات خنده‌دار ممکن است اتفاق بیوفتد. چالش مفید دیگری که مدنظر است چالش چوب بستنی و برج فنجان که حس همکاری و هم‌فکری را هم می‌تواند در بین هم سن و سالان نوجوان خود تقویت کند.

چگونه جوانان می توانند تفاوت بین چالش های فضای مجازی نامناسب در مقابل چالش های مثبت را بدانند؟

بایستی هنگام تصمیم گیری در مورد شرکت یا عدم شرکت در یک چالش فضای مجازی، این سوالات را در نظر داشته باشید:

  • چرا می‌خواهید این کار را انجام دهید؟
  • مزایای این چالش چیست؟
  • آیا این چالش می‌تواند به شما یا شخص دیگری آسیب برساند؟

بعد از مشخص شدن جواب خودکار متوجه مناسب یا نامناسب بودن این مورد خواهید شد و می‌توانید آن را انجام دهید یا از آن صرفه نظر کنید.

راهکار والدین برای جلوگیری از وابستگی چالش های نامطلوب فضای مجازی

یکی از راهکارهایی که در دنیای امروزه دیجیتالی بسیار فراگیر شده است استفاده از نرم افزارهای پرنتال کنترل است که به والدین این امکان را می‌دهد تا مطالب نا مطلوب را از فرزندان دور کرده و کلاً از دسترس خارج می‌کند تا بعداً که فرزندتان بزرگ شد و به خوبی تفاوت خوب و بد را متوجه شد بتواند خودش تصمیم بگیرد.

راهکار والدین برای جلوگیری از وابستگی چالش های نامطلوب فضای مجازی

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار
#ایمینو #باهات_هستم