وبلاگ
چگونه کودکان را در برابر محتوای مستهجن محافظت کنیم؟
چگونه کودکان را در برابر محتوای مستهجن محافظت کنیم؟

۱۴ مرداد ۱۴۰۲

چگونه کودکان را در برابر محتوای مستهجن محافظت کنیم؟

در فیلم‌ها، سریال‌ها، بازی‌های موبایلی و بازی‌های ویدئویی کنسولی، تبلیغات میان برنامه‌ها به آسانی در دسترس کودکان قرار گرفته ‌است

شاید درگذشته که دسترسی کودکان به اینترنت بسیار محدود و منحصر به کامپیوترهای رومیزی و خانگی می‌شد، مراقبت در برابر محتوای مستهجن چندان سخت نبود! اما این روزها با گسترش علم و تکنولوژی روند آموزش نیز به سمت استفاده از موبایل، تبلت و لپ‌تاپ رفته است. همین موضوع بحرانی جدی در روند عملکرد کودکان ایجاد کرده است. آمار وب‌سایت‌های پورنوگرافی نشان می‌دهد که از هر 10 مراجعه کننده به چنین وب سایت‌هایی، 1 نفر کودک است و زیر 10 سال سن دارد! همین موضوع ضرورت محافظت از کودکان در برابر محتوای مستجهن را پر رنگ می‌کند. در این شرایط، هیچ راهی غیر از آگاهی، عملکرد صحیح و اقدام اصولی نخواهید داشت.

ما در ایمینو همراه شما هستیم تا به روزترین تکنیک‌های مراقبت از کودکان در مقابل محتوای نامناسب را ارائه کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

بیشتربدانید: بهترین مدت‌زمان استفاده کودکان از گوشی و تبلت در هر سنی چقدر است؟

چرا محافظت از کودکان در برابر محتوای مستهجن اهمیت دارد؟

بسیاری از والدین وحشت‌زده با شکایت از مشاهده جستجوهای نامناسب توسط کودکانشان به روان‌شناسان و مشاوران مراجعه می‌کنند. بی شک نگرانی از حالات روحی کودکان و ریسک بروز آسیب‌های شدید در بزرگسالی یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که والدین را ناچار به جستجو و کشف راه‌های مراقبت می‌کند. به همین دلیل در این بخش به دلایل مهمی که موجب می‌شود تا نسبت به مراقبت از کودکان در مقابل محتوای مستهجن جدی عمل کنید را مرور می‌کنیم.

  • اثرات روحی و روان‌شناختی: دسترسی کودکان به محتوای مستهجن می‌تواند تأثیرات جدی بر روان آن‌ها داشته باشد. این محتوا ممکن است عواقب منفی مثل افزایش استرس، اضطراب، ترس، تغییر در رفتار و افکار را همراه داشته باشد. معمولاً کودکان در سنین پایینی هستند که توانایی تحلیل صحیح یا آگاهی در خصوص این محتوا را دارند. همین امر موجب می‌شود تا افکار آن‌ها در سنینی که برای رشد و بلوغ اهمیت ویژه‌ای دارد، به سمت‌وسوی دیگری معطوف شود.
  • بلوغ زودرس: محتوای مستهجن و نامناسب در فضای مجازی می‌تواند منجر به بلوغ زودرس کودکان شود. زمانی که اطلاعات جنسی بدون هیچ فیلتر و محدودیتی در اختیار گروه سنی کودک قرار می‌گیرد، تبادل نظر در گروه‌های دوستانه، فکرکردن یا کنجکاوی‌های بیشتر، زمینه را برای بلوغ زودرس فراهم می‌کند.
  • سوءاستفاده: متأسفانه فضای اینترنت بدون هیچ محدودیتی می‌تواند محتوای نامناسب را در اختیار کودکان قرار دهد. ادامه این روند با کنجکاوی‌های کودکانه و بی‌اطلاعی کودک، زمینه را برای سو استفاده از او فراهم می‌کند. آسیب‌های احتمالی چنین رویدادی در تمام طول زندگی همراه کودک خواهد بود.
  • نابود شدن قوه خیال: قوی ترین قوی یک فرد خیال اوست. قوه ای که باعث میشود از بند زمان و مکان رها شده و در مسیر عرفانی یا اخلاقی، رشد نماید. با الوده شدن ذهن فرد به تصاویر مستهجن، امکان رها شدن و پرواز نمودن و حتی دیدن خواب و رویای سالم سخت میشود و قوی ترین قوه یک فرد، ضعیف میشود.
  • اختلال خلقیات و روابط اجتماعی: کودکان هیچ درک درستی از روابط جنسی ندارند، قطعاً ابتدایی‌ترین ورودی آن‌ها از فضاهایی است که با محتوای پورن این روابط را توصیف می‌کنند. همین اطلاعات اشتباه از روابط جنسی موجب می‌شود تا آسیب‌های شدیدی متوجه کودک شود. به همین دلیل باید نسبت به این موضوع هوشیار باشید و با مشورت متخصصین روان‌شناس، آموزش‌های جنسی لازم را متناسب با سن کودکان ارائه کنید.
  • مسئولیت والدگری: شما به‌عنوان والدی که نسبت به کیفیت زندگی کودک مسئولیت مستقیمی دارد، موظف هستید تا از طریق روش‌های رایج و موفق، برای آگاهی‌بخشی کودک و ایجاد موانع کاربردی در عدم دسترسی به محتوای نامناسب اقدام کنید. این کار موجب می‌شود تا بدون بروز آسیب‌های احتمالی، روند رشد کودک را شاهد باشید.

چرا محافظت از کودکان در برابر محتوای مستهجن اهمیت دارد؟

محتوای مستهجن در اینترنت، در چه بخش هایی بیشتر رویت میشود

یکی از نگرانی‌های اساسی والدین، مشاهده محتوای مستهجن توسط فرزندان است. مشکلاتی که چنین محتواهای ناخواسته‌ای بر ذهن کودک ایجاد می‌کنند بسیار جدی است. به همین دلیل باید بدانید که چنین محتواهایی معمولا در کجاها وجود دارند. در این بخش به بررسی گزیده‌ای از این موارد می‌پردازیم.

  1. بازی های ویدئویی: در بازی‌های ویدئویی، ریسک مشاهده محتوای مستهجن وجود دارد. به همین دلیل لازم است تا برای انتخاب بازی مناسب، از منابع معتبر کمک بگیرید.
  2. تبلیغات درون برنامه‌ای یا درون وبسایت‌ها: تبلیغات مستهجن ممکن است درون برنامه یا در وبسایت‌ها ظاهر شوند. شما با کمک ایمینو می‌توانید فرزندتان را از این شرایط دور نگهدارید.
  3. فیلم‌های غربی یا شرقی: محتوای مستهجن در فیلم‌ها می‌تواند ذهن فرزندتان را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل هر نوع فیلم غربی و شرقی را پیش از مشاهده فرزند، خودتان دیده و بررسی نمایید.
  4. موتورهای جستجو: یکی از فضاهایی که احتمال مشاهده محتوای نامناسب در آن وجود دارد، موتورهای جستجوی خارجی است.. توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از این امر، موتورهای جستجوی داخلی و کودکانه مثل شادبین است.
  5. پیام‌رسان‌هایی با کاربرهای گسترده: در پیام‌رسان‌هایی که جهانی هستند و کاربران متعددی از سراسر دنیا دارند، ریسک مواجهه با محتوای نامناسب بالا است. به همین دلیل انتخاب پیام رسان مناسب نیز موضوع مهمی است.
  6. کتاب‌های غیرمجاز: کتاب‌های غیرمجاز، تحت نظارت و مجوز چاپ نشده‌اند پس ریسک محتوای نامطلوب در آن‌ها بسیار بالا است.
  7. موبایل همکلاسی و دوستان: محتوای نامناسب ممکن است از طریق موبایل همکلاسی‌ها یا دوستان به اشتراک گذاشته شود. به همین دلیل ضرورت آگاه سازی فرزند و مدیریت شرایط اهمیت بالایی دارد.

 

روش‌های رایج برای محافظت از کودکان در برابر محتوای نامناسب

احتمالاً تصور می‌کنید که مراقبت از کودکان در برابر محتوای مستهجن تنها مختص ایران است! اما بهتر است بدانید که در تمام کشورهای پیشرفته، استفاده از روش‌های کاربردی در محدودسازی کودکان از مهم‌ترین موضوعاتی است که والدین به دنبال آن هستند. عدم دسترسی کودک به چنین محتواهایی تا حدی اهمیت دارد که تیم‌های حرفه‌ای زیادی در دنیا تلاش کرده‌اند تا بستری برای کنترل آن فراهم کنند. اپلیکیشن ایمینو نیز به همین شکل همراه شما است تا بتوانید از کودکتان در مقابل چنین آسیب‌هایی مراقبت کنید. در این بخش از مقاله، روش‌های مختلفی که برای محافظت از کودکان در برابر محتوای نامناسب استفاده می‌شود را مرور می‌کنیم.

روش‌های رایج برای محافظت از کودکان در برابر محتوای نامناسب

1. مسدودسازی وب سایت‌های نامناسب از طریق وای فای

مسدود سازی و اعمال محدودیت در  وای‌فای یکی از اقدامات رایجی است که شما می‌توانید با استفاده از آن، دسترسی کودک را محدود کنید. شما می‌توانید با کانفیگ کردن مودم، دسترسی به برخی وب‌سایت‌ها را غیرممکن کنید یا حتی در مواقع موردنیاز، دسترسی دیوایس کودک را قطع نمایید. این اقدامات معمولاً اثربخشی مطلوبی دارد؛ اما کلیات ماجرا باز هم سر جای خود وجود دارد. مسدود سازی سایت‌های نامناسب با کمک وای فای، باز همراهی را برای دسترسی باقی می‌گذارد. ضمن این که در بعضی مواقع، تبلیغات اپلیکیشن‌ها دارای چنین محتوایی هستند و می‌توانند کودک را به سمت لینک‌های مشخصی هدایت کنند.

 

2. نظارت شخصی بر نحوه استفاده از موبایل و تبلت

والدین از ابتدایی‌ترین روزهایی که پدر و مادر شدن را تجربه می‌کنند، باید پیوسته در حال آموزش و آگاهی باشند. شما باید بدانید که در هر مرحله از زندگی کودک، چه خطراتی در انتظار او است و چطور می‌توانید با افزایش آگاهی خودتان و سپس کودک عزیزتان، همه چیز را تبدیل به یک تجربه مناسب کنید. در خصوص مراقبت از کودکان در مواجهه با محتوای نامناسب نیز شرایط به همین شکل است. شما باید با نظارت شخصی، تبلت و موبایل را در اختیار کودک قرار دهید. این روند باید به شکلی باشد که کودک حضور همیشگی شما را احساس کند؛ اما حسی از کنترل نداشته باشد. قطعاً چنین رفتاری نیازمند صبر و استمرار زیاد است. خوشبختانه این روزها اپلیکیشن‌های کاربردی مثل ایمینو، برای این اقدام وجود دارد. کافی است زمان استفاده از گوشی را محدود نموده و باز شدن تبلیغات تصادفی را کنترل نمایید. ایمینو با در اختیار گذاشتن تمام این امکانات، شرایط را برای یک استفاده امن ممکن می‌سازد.

 

3. افزایش آگاهی و درک کودکان در خصوص محتوای نامناسب

هرچند آگاهی کودکان در این سن بسیار محدود است، اما شما به‌عنوان والد حمایتگر و منطقی، باید آگاهی کافی را در اختیار کودک بگذارید. برای آشنایی با این اقدام، باید با یک روان‌شناس حرفه‌ای مشورت کنید. روان‌شناس نحوه مطرح‌کردن این موضوع و آگاهی دادن به کودک را شرح می‌دهد. با همین راهنمایی‌های ساده می‌توانید به‌راحتی مبحث آموزش در این حوزه را اجرایی کنید. آگاهی کودک از آسیب‌های صنعت پورت و اطلاع از این که روابط انسانی فاصله زیادی با چنین محتواهایی دارند، ریسک آسیب روحی را برای آن‌ها کاهش می‌دهد. به همین ترتیب می‌توانید با خیالی آسوده برای داشتن یک کانون گرم در خانواده برنامه‌ریزی کنید.

افزایش آگاهی و درک کودکان در خصوص محتوای نامناسب

4. استفاده از موتور جستجوی شادبین

یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توانید جستجویی ایمن برای فرزندان تان رقم بزنید، استفاده از موتور جستجوی شادبین است. شما به راحتی می‌توانید تنظیمات براوزر گوشی را طوری تغییر دهید که Default Search Engine به شادبین تغییر کند. اگر چنین امکانی در تنظیمات مرورگر شما وجود نداشت، می‌توانید شادبین را به HomePage یا صفحه اول مرورگرتان اضافه کنید یا دسترسی میان بر برای ان ایجاد نمایید و از طریق اپلیکیشن ایمینو، آن را در دسرتس فرزندتان قرار دهید. به این ترتیب همه چیز برای یک جستجوی امن فراهم می‌شود و نگرانی بابت نتایج ناخواسته و گمراه کننده در جستجو نخواهید داشت.

 

5. پیکربندی تنظیمات تلفن همراه

یکی دیگر از روش‌های محافظت از کودکان در برابر محتوای مستهجن، پیکربندی تلفن همراه یا تبلت است. شما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از محدودسازی زمان استفاده از موبایل یا مسدودکردن وب‌سایت‌های خاصی که در این زمینه وجود دارند، دسترسی کودک را محدود نموده و ریسک مواجهه با محتوای نامناسب را کاهش دهید. اگر به هر دلیلی نگران استفاده از دوربین موبایل برای کودکان هستید، حتی محدودسازی آن نیز امکان‌پذیر است. فقط باید هوشمندانه و آگاهانه اقدام کنید.

6. استفاده از نرم‌افزارهای کنترل والدینی یا پرنتال کنترل

نرم‌افزارهای کنترل والدین از جدیدترین تکنیک‌هایی است که برای نظارت بر کودکان از آن استفاده می‌شود. نظارتی نامحسوس بدون اعمال حس کنترل‌گری! با کمک نرم‌افزارهای کنترل والدین می‌توانید استفاده از اپلیکیشن‌ها را محدود نمایید. باز کردن دوربین یا ضبط صدا را غیرفعال کنید و به طور مستقیم بر روند استفاده از تلفن همراه توسط کودک نظارت کنید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این مدل نرم‌افزارها وجود دارد، محدودسازی دسترسی به اینترنت و گالری است. تمام این اقدامات برای افزایش امنیت کودک و امکان استفاده از تکنولوژی در بستری مناسب است. هرچند امکان استفاده از نمونه‌های خارجی اپلیکیشن‌های پرنتال کنترل برای ما وجود ندارد، اما خوشبختانه ایمینو با کمک نوابغ ایرانی، دسترسی به نرم‌افزاری امن و بومی‌سازی شده را فراهم کرده است. در ایمینو خدمات در بالاترین سطح ارائه می‌شود تا کودک و والدین فضایی مناسب را برای تعامل و رشد پیدا کنند.

 

ایمینو بهترین ابزار برای محافظت از کودکان در برابر محتوای مستهجن

ایمینو از پیشروترین اپلیکیشن‌های نظارت بر عملکرد کودکان است که در حوزه اپلیکیشن‌های پرنتال کنترل فعالیت می‌کند. امکانات متعدد این اپلیکیشن موجب شده است تا استفاده از آن برای سنین کم تا نوجوانان و جوانان ممکن باشد. هرچند حفظ حریم خصوصی در سنین بالاتر موضوعی اخلاقی است، اما ایمینو بستری امن برای مراقبت از کودکان و نوجوانان فراهم کرده است. در ایمینو سرویس قفل برنامه‌ها وجود دارد. در این حالت امکاناتی برای محدودسازی اینترنت زیر 12 سال و بالای 12 سال وجود دارد. در هر کدام از این طیف‌های سنی، کودک به محتوای مختص خودش دسترسی دارد. کاربرد مهم بعدی ایمینو، بلاک کردن تبلیغات است. به‌این‌ترتیب ریسک هدایت‌کردن کودک از یک اپلیکیشن خاص به سمت بازی یا وب‌سایت‌های خاص وجود ندارد.

بهترین ابزار برای محافظت از کودکان در برابر محتوای مستهجن

 

✍ در دنیای امروز محتواهای مستهجن در فیلم‌ها، سریال‌ها، بازی‌های موبایلی و بازی‌های ویدئویی کنسولی، تبلیغات میان برنامه ها به آسانی در دسترس کودکان قرار گرفته ‌است. چند نکته مهم راهگشا برای محافظت از فرزندانمان که برای عموم پدر و مادرها لازم هست در ادامه تقدیم میشه:

🔸 اطلاع از رده‌بندی سنی بازی‌ها و فیلم‌ها
برخی از بازی و فیلم ها از کاراکتر با لباس‌های نامناسب، مکان‌ها فساد یا جملات نامناسب با روابط جنسی استفاده کرده اند، باید والدین از رده‌بندی سنی بازی و فیلم‌ها پیش از درگیر شدن خانواده درون فیلم یا بازی اطلاع داشته باشند.

🔸 استفاده از اینترنت خانواده به جای اینترنت بزرگسال
استفاده از اینترنت خانواده می‌تواند یک راهکار موثر برای جلوگیری از دسترسی کودکان به هر محتوایی باشد. اینترنت خانواده بومینو در بستر سیم‌کارت‌های همراه اول، هم‌زمان به فرزند فرصت تجربه کردن فضای دیجیتال می‌دهد و هم دسترسی بچه‌ها به محتوای نامناسب را مدیریت میکند.

🔸 آگاهی بخشی و رتباط مهربانانه با فرزند و تشویق به فعالیت‌های مفیدتر
با فرزندانتان درباره اینترنت و محتوای آن بحث کنید. به سوالاتشان پاسخ دهید. به آنها اعتماد کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکل به شما اطلاع دهند. به شکل موازی، آن‌ها را به فعالیت‌های سازنده مانند انجام فعالیت‌های ورزشی، هنری، مطالعه و مشارکت‌های اجتماعی تشویق کنید.

🔸 اعمال محدودیت‌های زمانی و فعال کردن جستجوی ایمن در موبایل
فعالیت فرزند بدون زمان‌بندی احتمال مواجه فرزند با محتوای مستهجن را بیشتر می‌کند. لذا از ابزارهای محافظت والدینی (پرنتال کنترل) برای محدود کردن ساعت‌های کارکرد فرزند در موبایل استفاده نمایید.

🔸 مسدودسازی تبلیغات درون برنامه‌ها و بازی‌ها
فرزند ممکن است با برنامه یا بازی مناسبی مشغول شود ولی بدلیل اتصال به اینترنت، تبلیغات نامناسب خشونت آمیز یا مستهجن در لابه لای بازی یا برنامه پخش شود. لذا از ابزارهای مسدودسازی تبلیغات استفاده نمایید.

✅ ایمینو می‌تواند تبلیغات برنامه‌ها و بازی‌ها را تا درصد زیادی مسدود نماید و قابلیت قفل زمانی در اختیار والدین برای اختصاص سقف ساعت فعالیت در شبانه روز برای هر فرزند فراهم می‌آورد. در ایمینو بستری برای رده‌بندی سنی انیمیشن‌ها و فیلم‌ها با همکاری کدومو ایجاد شده است.

لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار
#ایمینو #باهات_هستم