وبلاگ
آیا بازی با موبایل کودکان، رقیب رشد طبیعی کودکان است؟
آیا بازی با موبایل کودکان، رقیب رشد طبیعی کودکان است؟

۲۲ مهر ۱۴۰۲

آیا بازی با موبایل کودکان، رقیب رشد طبیعی کودکان است؟

در این متن می خواهیم به این سوال بپردازیم که آیا بازی موبایل برای رشد کودکان مضرر است ؟ و یا مانعی برای رشد آنها محسوب میشود یا خیر.

اجازه بدهید یک داستان را با هم بخوانیم و بعد نتیجه گیری کنیم. یک روز پدری برای کوتاه کردن مو به آرایشگاه آمده بود به همراه بچه 2یا 3 ساله خود. پدر پسرش را روی صندلی کناری گذاشته و فورا با دادن گوشی خودش به فرزندش و گذاشتن یک بازی برای او خودش را راحت کرد و بچه هم از این مسئله خوشحال شد.

کوتاه کردن موهای پدر شروع شد و در این بین، او مراقب بود که ویدیو یا هر چیزی که روی موبایل گذاشته است خاموش نشود. به محض اینکه کودک صدایی در می آورد بلافاصله به سمت پسرش میرفت و صفحه نمایش را روشن می کرد. این بچه در موبایل غرق شده بود!

بیشتربدانید : بهترین سن خرید گوشی برای فرزندم چیست؟ خرید اولین گوشی برای فرزند

کل فرآیند کوتاه کردن موی پدر حدود 30 تا 40 دقیقه طول کشید . پدر بچه را گرفت، و گفت: “عزیزم، تو به بابات اجازه دادی موهای خودش رو با خیال راحت کوتاه کنه. ممنونتم. ”

حالا، چیزی که او در طول کوتاه کردن مو متوجه نشد، چه چیزی بود بنظر شما؟

پدر خودش این گوشی رو به بچه‌اش تحویل داد بود! و به عنوان یک مانع در رشد کودک عمل کرد چون مشاهده، تفکر، مهارت های تحلیلی و اجتماعی فرزند میتوانست رشد پیدا کند در فضای جدید و با کمک افراد جدید ولی گوشی مانع آن شد.

کودک هیچ کنجکاوی برای مکان و افراد جدید نشان نداد و تنها غرق موبایل شده بود. کودک با کسی ارتباط برقرار نمی کرد و حتی سرش را بالا نمی آورد تا چیزهای اطراف را ببیند. کودک سعی نکرد حتی یک کلمه صحبت کند، پس هوش گفتگو و بیان کودک اصلا رشد پیدا نکرد.

مهارت های حرکتی کودک نیز توسعه نیافت چون او به مدت 30 تا 40 دقیقه در یک مکان ثابت نشسته بود.

این پدر است که فرزندش را به گوشی وابسته کرده است بعد همین پدر و مادر ممکن است فرزندشان را به خاطر استفاده زیاد با گوشی سرزنش هم کنند!

مدیریت و صلاح فرزندانمان والدین عزیز در دست خود ما است. نباید فقط برای اینکه زندگی خود را راحت کنیم، این وسایل را به آنها بدهیم و تمام!

استفاده زیاد و خارج از تعادل باعث عدم رشد کودک و فرزندمان میشود و بعد این خود ما هستیم که شکایت می کنیم که چرا فرزندمان درست صحبت نمی کند. یکی از موارد استفاده زیاد و نابه‌جا در بازی های موبایلی میباشد.

اجازه دهید فرزندانتان آزاد باشند، بگذارید خسته شوند و بازی های دیگر را تجربه کنند، این به آنها کمک می کند که خارج از چارچوب فکر کنند. کودکان و فرزندان ناظران خوب، انسان های خلاق و فعال اجتماعی خواهند شد.

مزایای بازی های ویدئویی و بازی های موبایلی برای بچه ها

اما یک مسئله مهم دیگر هم مطرح هست آیا همه بازی های ویدئویی دارای نقص و عیب دارند؟ آیا باعث هیچگونه رشدی نمی شوند؟ جواب خیر است.

در حال حاضر، خیلی از افراد و رسانه ها تمایل دارند در مورد بازی‌های رایانه‌ای روی نکات منفی تمرکز کنند و به آن تنها بپردازند. اما اگر این بازی‌هایی که بچه‌ها انجام می‌دهند فواید مثبتی داشته باشند، چی؟ خوب، با ما همراه باشید!

مزایای بازی های ویدئویی و بازی های موبایلی برای بچه ها

انجام بازی های رایانه ای هماهنگی را بهبود می بخشد

وقتی هم بزرگسالان و هم کودکان بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند، ممکن است به نظر برسد که ساعت‌ها متوالی به صفحه‌نمایش خیره شده‌اند و مغزشان را درگیر نمی‌کنند، اما آنچه در واقع اتفاق می‌افتد نقطه مقابل آن است. اعمال و فعالیت‌هایی که بازی‌های رایانه‌ای روی صفحه ارائه می‌دهند، باعث تحریک ذهنی می‌شوند. انجام یک بازی کامپیوتری به مهارت های هماهنگی برای حرکت شنیداری، بصری و فیزیکی نیاز دارد که نیاز به نیروی مغزی زیادی دارد!

بیشتر بدانید: نحوه صحیح مدیریت گوشی فرزندان که باید والدین بدانند!!

انجام بازی های رایانه ای توجه و تمرکز را بهبود می بخشد

شاید تعجب آور نباشد که بازی های رایانه ای تمرکز و توجه را بهبود می بخشند، اگر تا به حال سعی کرده اید هر یک از این مهارت ها را از کسی در میانه بازی رایانه ای بیدار کنید. حالت غافلگیرانه ای که هنگام بازی رایانه ای وارد آن می شویم شبیه به تماشای فیلم یا خواندن کتاب است. بازی‌های رایانه‌ای با ارائه انگیزه‌هایی مانند دستیابی به اهداف خاص یا عبور از خط داستانی، توجه بازیکن را برای مدت طولانی به خود جلب می‌کنند.

انجام بازی های رایانه ای سرعت مغز را بهبود می بخشد

انجام بازی های رایانه ای منابع متعددی از تحریک مانند شنیداری و دیداری را به مغز ارائه می دهد. این امر به ویژه در مورد «بازی‌های آموزشی برای حافظه» صادق است. تحقیقات نشان می‌دهد که انجام بازی‌های رایانه‌ای برای مغز می‌تواند کمک کند تا سریع‌تر از کسانی که بازی‌های رایانه‌ای را انجام نمی‌دهند، محرک‌ها را سریع‌تر پردازش کنند.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

انجام بازی های رایانه ای مهارت های حل مسئله را بهبود می بخشد

اکثر بازی‌های رایانه‌ای هدفی قطعی دارند و در بازی‌های رایانه‌ای قوانین و محدودیت‌های خاصی وجود دارد. این قوانین و محدودیت‌ها اغلب بازیکنان را مجبور می‌کند تا مشکلات را حل کنند و به مسیرها یا حرکت‌های جایگزین فکر کنند. کسب این مهارت‌ها نه تنها به یک بازی رایانه‌ای مربوط می‌شود، بلکه به زندگی واقعی ترجمه می‌شود و به کسانی که بازی می‌کنند کمک می‌کند بتوانند به طور موثر مشکل را در زندگی واقعی حل کنند.

 

انجام بازی های رایانه ای مهارت های اجتماعی را بهبود می بخشد

انجام بازی‌های رایانه‌ای ممکن است یک فعالیت منزوی به نظر برسد، اما اکنون با فناوری و ابزارها، ما وارد سطح جدیدی از تعامل شده‌ایم. شما می‌توانید بازی‌های رایانه‌ای آنلاین را در سرتاسر جهان بازی کنید، به این معنی که با مردم سراسر جهان نیز تعامل دارید. بازی‌ها اغلب در حین بازی دارای میکروفون هستند، به این معنی که ارتباط دائمی بین هم بازیهایتان وجود دارد. این یک زمینه عالی برای تشکیل دوستی های جدید، بلکه برای تقویت دوستی های فعلی است زیرا بازی ها اغلب به عنوان زمینه مشترک برای گروه های سنی خاص عمل می کنند.

انجام بازی های رایانه ای مهارت های چند وجهی را افزایش می دهد

بازی‌های رایانه‌ای در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. مانند موسیقی و فیلم، برخی بازی‌های رایانه‌ای مهارت‌های چندوظیفه‌ای را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال، یک بازی اکشن از شما می‌خواهد که در بازی مراقب باشید و موانع مختلف را در هر نقطه مختلف بررسی کنید. اطلاعات بسیار زیادی وجود دارد که باید مرتباً بررسی شوند، مانند زمان باقی مانده از بازی، سطح انرژی یا حمله ای که در راه است. بازیکنان تمایل دارند همه این ها را مدیریت کنند و به نوبه خود مهارت های چند وظیفه ای خود را بهبود بخشند. مانند بسیاری از مهارت‌های دیگر که در حین بازی آموخته می‌شوند، اینها مهارت‌های قابل انتقالی هستند که می‌توانند در زندگی واقعی مورد استفاده قرار گیرند.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

مدیریت فرزندان در بازی های رایانه ای و موبایلی

مانند همه رسانه‌ها، بازی‌ها باید متناسب با سن باشند، و مهم است که به یاد داشته باشید که کودکان مهارت‌های شناختی را با سرعت خوبی توسعه دهند.

با تمام این فواید بازی های رایانه ای و موبایلیکه در بالا ذکر شد اما همیشه هم تجربه ای ایمن و مثبت برای بچه ها نیست.

در اینجا نحوه مدیریت فرزندان برای وابسته نشدن به بازی های رایانه ای و موبایلی را آورده ایم تا با رعایت این نکات حتما تجربه بازی کردن برای آنها مثبت و ایمن باشد:

مدیریت فرزندان در بازی های رایانه ای و موبایلی

قوانین روشن و واضحی تعیین کنید

با فرزندانتان در مورد اینکه با چه کسی و چگونه ارتباط برقرار می کنند و با چه کسی می تواند ارتباط داشته باشد صحبت های صریحی داشته باشید.

با فرزندتان همکاری کنید تا قوانینی را در مورد اینکه چگونه، چه زمانی و کجا از دستگاه ها استفاده کند، تعیین کنید و همیشه نسبت به رعایت آنها بایستی پایبند باشند و در صورت نقض ان برای آنها تنبیهی از جنس دوری کردن از این بازی ها داشته باشد.

این قانون استفاده از بازی ها در ساعات مختلف شبانه روز مهم است که در خواب کودکان و نوجوانان اختلالی ایجاد نکند.

این قوانین همچنین باید دارای دسته بندی بازی ها متناسب با سن فرزندتان باشد و او نباید بدون اجازه شما بازیی را نصب کند که بالای سن قانونی او باشد.

از نرم افزارهایی برای مراقبت و مدیریت از آنها استفاده کنید

برای آنکه بتوانید نسبت به استفاده کودکان نظارت بیشتر و بهتری داشته باشید بایستی از نرم افزارهای مراقبت فرزند یا پرنتال کنترل اپ ها استفاده کنید که بتوانید به صورت کاملا مفید و درست فرزندتان را در مدیریت زمان صفحه نمایش، بازی های نصب شده، لانچر اختصاصی برای تماس نگرفتن بی مورد و بستن اینترنت موقع بازی استفاده نمایید.

رفتارهای آنلاین سالم را به عنوان الگو قرار دهید

با عملکرد و رفتار درست برای فرزندانتان یک مثال باشید که هیچگاه به بازی های آنلاین وابستگیی نداشته باشند و با الگو قراردادن شما از انها حتی دوری کنند!! مثلا رفتار منظم کتاب خوانی را به فرزند خود یاد دهید تا او نیز کتابخوان شود.

بگذارید خوش بگذرانند و سخت گیری بیش از اندازه نکنید.

بازی آنلاین و افلاین می تواند فرصت خوبی برای فرزندان شما باشد تا خلاق باشند، یاد بگیرند، از صدای خود برای به صحبت کردن استفاده کنند و مزایایی که در بالا به انها اشاره شد.

نکته مهم این بخش این است که در صورتی که سخت گیری و مدیریت سفتی را از خود نشان دهید با توجه به پتانسیل موجود در این نسل امکان دارد با شما لجبازی کرده و کلا جهت تربیتی و فکری شما کاملا عوض شود و به مشکل بزرگی برخورد کنید. پس همیشه تعادل را در مدیریت فرزندانتان به یاد داشته باشید.

نتیجه گیری:

کمک به فرزندتان برای داشتن یک تجربه بازی آنلاین و افلاین ایمن و مثبت مهم است. با صحبت کردن با آنها در مورد خطرات بالقوه و نحوه محافظت از خود، می توانید به آنها کمک کنید تا از تمام مزایا و معایب بازی های رایانه ای  بهره مند شوند و راه درست را با کمک و مشاوره شما تشخیص داده و در ان حرکت کنند. در صورتی که نیاز هست یکی از بهترین راه ها برای مدیریت و کنترل فرزندان نصب کردن و استفاده از نرم افزارهای کنترل پرنتال در گوشی های هوشمند است.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار
#ایمینو #باهات_هستم