وبلاگ
8  نکته برای تربیت فرزندانی که بازی‌های آنلاین انجام می‌دهند
8  نکته برای تربیت فرزندانی که بازی‌های آنلاین انجام می‌دهند

۲ مرداد ۱۴۰۲

8  نکته برای تربیت فرزندانی که بازی‌های آنلاین انجام می‌دهند

پس طبیعی است که شما به‌عنوان یک والد دغدغه‌مند به دنبال یافتن روش‌های تربیت فرزندانی باشید که عاشق بازی‌های آنلاین هستند

این روزها بسیاری از کودکان و نوجوانان درگیر بازی‌های آنلاین و آفلاین هستند. بازی یکی از سرگرمی‌های رایج کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود. حتی بزرگسالان نیز در مواقعی که زمان خالی داشته باشند، از بازی برای سرگرمی و گذران وقت استفاده می‌کنند. سنین کودکی و نوجوانی، در دسته‌بندی سن و سال‌های حساس و کلیدی در رشد و نمو شناخته می‌شود. همه افراد در این شرایط تجربیات مختلفی به دست می‌آورند و رشد ذهنی خوبی در آن‌ها رخ می‌دهد. اما بازی‌های آنلاین، فرصت تجربه‌کردن با محیط واقعی اطراف را ممکن است محدود کند و برای بعضی از فرزندان، این فرصت به کمترین میزان می‌رسد. پس طبیعی است که شما به‌عنوان یک والد دغدغه‌مند به دنبال یافتن روش‌های تربیت فرزندانی باشید که عاشق بازی‌های آنلاین هستند.

در ادامه به بررسی جزییاتی در خصوص بازی‌های آنلاین، نحوه تربیت کودکان و برخورد با نوجوانان علاقه‌مند به بازی‌های آنلاین اشاره می‌کنیم.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

مفهوم بازی آنلاین چیست؟

استفاده از بازی‌هایی که به‌صورت جمعی یا انفرادی در بستری اینترنتی و طراحی شده انجام می‌شود، بازی آنلاین می‌گوییم. بازی آنلاین معمولاً به‌وسیله کنسول‌های بازی و کامپیوتر قابل‌دسترسی است. حتی در بعضی انواع ساده‌تر می‌توان از گوشی هوشمند برای بازی آنلاین استفاده کرد. بسیاری از افراد عاشق بازی آنلاین هستند چرا که با سایر کاربران امکان رقابت دارند و در یک پلتفرم طراحی شده، بازی می‌کنند. تبادل تجربیات، کارگروهی و اقدامات این‌چنینی همگی بخش‌هایی از بازی آنلاین هستند که نوجوانان، جوانان و حتی کودکان را به خود جذب کرده‌اند.

بیشتربدانید: راهنمای مراقبت والدین از کودکان در اینترنت بر اساس سن و حفظ امنیت آنها

تاثیر بازی‌های آنلاین بر روح و روان تا چه حد جدی است؟

در این مقاله برخلاف بسیاری از مقالات، قصد داریم به شما کمک کنیم تا بدانید که بازی آنلاین همیشه هم بد نیست! گاهی یکی از سرگرمی‌های سالم و مفید برای فرزند شما است، مشروط بر اینکه حد و حدود استفاده از آن را رعایت کنند و مرزهایی برای مراقبت از حریم شخصی و خودشان مدنظر داشته باشند. به‌این‌ترتیب همه چیز در یک نظم بی‌نظیر قرار دارد. اگر بازی‌های آنلاین بدون قانون و ملاحظات مورداستفاده قرار گیرند، قطعاً موجب اختلال در کار و فعالیت‌های روزمره می‌شوند. به‌مرور شاهد فاصله‌گرفتن فرد از محیط زندگی واقعی خواهید بود. کاهش ارتباطات اجتماعی و دوستانه نیز بخشی از ماجرا است. همین اثرات ناخوش آیند موجب شده است تا بسیاری از افراد تاثیر بازی‌های آنلاین بر روان کودک و نوجوان را منفی بدانند! درحالی‌که این موارد همگی به دلیل عدم وجود آموزش صحیح استفاده از این امکانات است. برخورد آگاهانه شما می‌تواند بستری ایمن برای تفریح و استفاده از بازی‌های آنلاین ایجاد کند که هیچ خطر و مشکلاتی را ایجاد نکند. داشتن کنترل به‌وسیله اپلیکیشن‌هایی مثل ایمینو، شرایط را برای یک تربیت سالم در کودکان فراهم می‌کند. هرچند این امر برای نوجوانان ابعاد خاص دیگری دارد که مشاوره با متخصصین روان‌شناس را ضروری می‌کند.

تاثیر بازی‌های آنلاین بر روح و روان تا چه حد جدی است؟

تاثیر بازی‌های آنلاین

همان‌طور که می‌دانید، تجربیات متفاوت در دنیای امروز ما نشان می‌دهد که بازی‌های آنلاین می‌توانند تیغ دو لبه‌ای باشند که با کوچک‌ترین ناآگاهی، اثرات نامطلوب خودشان را نشان دهند. تاثیر بازی‌های آنلاین بر سلامت روان فرزندان کاملاً جدی است. داشتن تجربیات اجتماعی منفی در زمان بازی می‌تواند آسیب‌هایی بر روان کودکان و نوجوانان وارد کند. برای مثال اگر فرزند شما با سایر بازیکنان در یک پلتفرم آنلاین تعاملات ناراحت‌کننده‌ای داشته باشد یا پیام‌های منفی در مورد هویت خود دریافت کند، بازی می‌تواند بر سلامت روانی افراد تأثیر منفی بگذارد و ابعاد اجتماعی فرزند شما را تحت تاثیر قرار دهد. چرا که در نهایت یک فرد واقعی پشت اکانت یا آواتار یوزر بازی آنلاین نشسته است. همین موضوع می‌تواند به شکلی دنیای امن و فضای مناسب خانه را برای کودک تغییر دهد. در این شرایط به هر میزان که برای فراهم‌کردن نیازهای او زمان اختصاص دهید کافی نیست، چرا که آسیب روحی از ناحیه‌ای وارد شده است که شما اصلاً روی آن حساب نکرده بودید! به همین دلیل باید هوشیار باشید و استفاده از این فضاها را در دوران کودکی با نظارتی ایمن جهت‌دهی کنید.

 

تاثیر مثبت بازی‌های آنلاین از دید مخاطبان آن چیست؟

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، بازی‌های آنلاین تنها معایب ندارند! مزایای بازی‌های آنلاین نیز کم نیست. با یک نظرسنجی واقعی و دریافت نظرات کاربران مشخص شد که بازی‌های آنلاین در برخی مواقع بسیار اثربخش و مفید هستند. نظر یکی از گیمرها بیان می‌کند که “برای من، بازی‌کردن به مکانی خاص تبدیل شده است که می‌توانم از مدرک تحصیلی، زندگی و شرایط سلامت روانم در شرایط سخت فرار کنم. بازی برای من امکانی را فراهم کرده است تا کارهای لازم برای درمان افسردگی و اضطراب را اجرا کند و اثرات خوب آن را مشاهده کنم” از نگاه گیمر دیگری گفته می‌شود که “اگر بازی‌کردن موجب می‌شود تا بتوانید از استرس و عصبانیت دور شوید و تمام این مکانیزم‌ها را در محیطی امن مثل بازی پیاده‌سازی کنید، قطعاً ارزش فکرکردن دارد که بازی را برای یک سرگرمی روزانه در کنارتان داشته باشید”

همین موارد نمایانگر اثرات مطلوب بازی‌کردن در پلتفرم‌های آنلاین با شرط رعایت اعتدال و اصول است.

 

مزایا و معایب بازی‌های آنلاین بر سلامت  کودکان و نوجوانان

آگاهی همیشه بهترین راه‌حل برای تربیت فرزندان است. به همین دلیل باید برای آگاهی آن‌ها تعامل کلامی را جدی بگیرید. برای شروع این تعامل بسیار مهم، حتماً با عبارت «من» شروع کنید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید بگویید، “من متوجه شده‌ام که در حال حاضر خیلی بیشتر از حد معمول بازی می‌کنید، و فکر کردم که می‌توانیم در مورد آن گپ  و گفت کنیم؟” شروع مکالمه در حین انجام یک فعالیت مشترک می‌تواند حس همدلی بیشتری را بروز دهد. به‌این‌ترتیب فرزند شما می‌تواند از این نکته اطمینان حاصل کند که شما هویت او را جدی گرفته‌اید!

پس از این مرحله باید از مخاطرات جدی که برای فرزندتان وجود دارد صحبت کنید. فرهنگ استفاده از این امکانات را شرح دهید و چارچوب‌های پیشنهادی را با مشورت یکدیگر بسازید. همین اقدامات موجب می‌شود تا بتوانید با خیالی آسوده برای داشتن یک تربیت مناسب زمینه‌سازی کنید.

مزایا و معایب بازی‌های آنلاین بر سلامت  کودکان و نوجوانان

تاثیر بازی‌های آنلاین بر سلامت فرزندان در سنین کودکی

  • بهبود آموزش و رشد: بازی‌های آنلاینی که این روزها در محدوده سنی کودکان ارائه می‌شود، می‌تواند به توانایی‌های شناختی کودکان کمک زیادی کند. در بستر این بازی‌های آنلاین می‌توانید مهارت‌های گوناگون و مباحث علمی را به کودکان آموزش دهید و در یک قالب سرگرم‌کننده به ارائه دانش بپردازید.
  • تأثیرات اجتماعی مثبت و منفی: اگر بازی آنلاین با نظارت والدین و بسترسازی مناسب انجام شده باشد، تعاملات اجتماعی کودک را گسترش می‌دهد و کارگروهی را تقویت خواهد کرد. اما اثرات منفی بازی‌های آنلاین بدون آموزش کافی و نظارت والدین، منجر به کاهش ارتباط کودک با محیط و دوستان می‌شود. عدم تعامل، گوشه‌گیری و عدم ایجاد اجتماعی از پیامدهای همین امر است. حتی بازی­های آموزش گدایی نیز ساخته شده است و روی سکوهای داخلی نیز موجود است و به راحتی مسیر تربیتی و ذهن پاک فرزندان را آلوده میکنند.
  • تأثیرات روحی: انجام بازی‌های آنلاین مخصوصاً در سبک‌های فرقه ای،  ترسناک و بسیار اکشن بدون درنظرداشتن محدودیت زمانی در فرزندان، موجب افزایش استرس و افسردگی خواهد شد. به همین دلیل نظارت والدین و استفاده از اپلیکیشن‌های پرنتال کنترل در این راستا توصیه می‌شود.
  • تأثیرات بر سلامت جسمی: بازی‌های آنلاین ممکن است باعث کاهش تحرک فرزندان شوند. به‌این‌ترتیب کودک با سرگرمی دائمی مواجه است که نیازی به حرکت ندارد و تنها با دکمه‌های ساده کار می‌کند! این روند منجر به چاقی، بروز بیماری‌های گوناگون و اختلالات مختلف در کودکان می‌شود.
  • کاهش کیفیت خواب: استفاده بیش از حد بازی‌های آنلاین یا بازی‌های ترسناک و وحشتناک می‌تواند منجر به کاهش مدت‌زمان خواب کودک شده و زمینه‌ساز اختلالات یادگیری، تمرکز و پرخاشگری را فراهم کند.
  • عادت شدید: بعضی بازی‌های آنلاین مخصوصاً در سبک‌های بتل رویال‌ها و یا بازی‌های داستانی می‌توانند عادت شدیدی در کودکان ایجاد می‌کنند! همین موضوع موجب می‌شود تا آسیب‌های روحی و اختلافات متعددی با والدین رخ دهد.
  • ترس و وحشت: در برخی بازی‌ها میزان ترس و تنش بالایی به کودک القا می‌شود که در نتیجه، اثرات ناخوش آیندی بر روحیه او می‌گذارد. خواب وحشتناک و موارد این‌چنینی از پیامدهای بازی‌های خشن و ترسناک است. یادتان باشد که بذر خشونت و قتل در برخی از این بازی‌ها، در ذهن فرزندان کاشته می‌شود و ادامه همین روند موجب عادی‌سازی قتل و آسیب به دیگران خواهد شد.
  • محتوای مستهجن: گاهی در بخش‌های گرافیکی، مراحل مختلف بازی‌ها و نواحی پنهان بازی‌ها محتوای مستهجن وجود دارد. به همین دلیل باید بازی را از منابع تایید شده دانلود و استفاده نمایید. یکی دیگر از راه ها برای دانلود بازی مناسب تر توجه به رده بندی سنی و نقد و بررسی بازی میباشد.
  • گرایش به فرقه‌ها و ادیان تندرو: سرمایه‌گذاری‌های پنهانی در پس برخی بازی‌ها وجود دارد که گرایش‌ها و ذهنیت کودکان را برای جذب فرقه‌ها و ادیان تندرو تحریک می‌کند. لذا باید نقد و بررسی بازی‌ها را مطالعه نمود و یا شرکت‌های سازنده ی آن را بررسی داشت.
  • کاهش تحرک: بازی‌های آنلاین می‌توانند منجر به کاهش تحرک در کودکان شوند. این امر می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت جسمی کودکان داشته باشد.

 

تاثیر بازی‌های آنلاین بر سلامت فرزندان در سنین نوجوانی

بازی‌های آنلاین در سنین نوجوانی تاثیرات متنوعی بر سلامت روان و جسم فرزندان شما دارند. تأثیرات مثبت این بازی‌ها شامل توسعه مهارت‌های اجتماعی و بهبود عملکرد مغز در حل مسئله است! اما سبک استفاده از این فضا نیز اهمیت دارد. اگر نحوه بازی قانونمند و در چارچوب یک سری رفتار مشخص نباشد، قطعاً اثرات ناخوش آیندی از آن تجربه می‌کنید. بروز رفتارهای خشونت‌آمیز، عدم تعادل رفتار اجتماعی و مشکلات روحی همگی از عواقب عدم مدیریت نوجوانان در راستای استفاده درست از بازی‌ها است.

 

8 نکته برای تربیت فرزندانی که بازی آنلاین و افلاین انجام می‌دهند

آگاهی از نکات مهم تربیتی در راستای استفاده از بازی‌های آنلاین و آفلاین، به شما کمک می‌کند تا والدی دانا باشید و تصمیمات هوشمندانه‌ای بگیرید. این مهم‌ترین بخش ماجرا است که بتوانید با درنظرگرفتن تمام نکات، روند تربیتی فرزند را به شکلی مطلوب پیش ببرید. در این بخش 6 نکته مهم برای تربیت فرزندان را مشاهده می‌کنید.

8 نکته برای تربیت فرزندانی که بازی آنلاین و افلاین انجام می‌دهند

1-بازی‌ها را تجربه کنید

یکی از اقدامات جذاب برای بهبود صمیمیت با فرزند و درک عمیق از نحوه بازی‌ها، همراهی فرزندان است. از آن‌ها بپرسید که در مورد بازی از چه چیزی لذت می‌برند و چه چیزی از آن به دست می‌آورند. سعی کنید نوع بازی را بررسی کنید. موارد خشک یا دستاوردهای آن را ارزیابی کنید. سعی کنید بدون مخالفت قطعی، بازی‌های بهتری را پیشنهاد کنید یا در صورت تایید بازی، نسبت به ادامه آن شوق‌وذوق نشان دهید.

 

2-حد و حدود مجاز برای بازی‌های آنلاین فرزندان

همان‌طور که از ابتدا تا کنون گفته شد، بازی‌ها می‌توانند جنبه‌های مثبت و منفی زیادی داشته باشند. با کمک بازی‌کردن می‌توانید دستاوردهای متعددی را تجربه کنید. پس درک کنید که برای فرزندان کاملاً طبیعی است که بخواهند زمانی را صرف بازی کنند. اما مسئولیت شما در کنترل این زمان به شکلی است که فرزند به تمام وظایف و کارهای خود رسیدگی کند. به همین دلیل باید حد و حدود مجاز بازی را از کودکی نهادینه کنید. به‌این‌ترتیب سبک عملکرد کودک در سنین نوجوانی نیز قانون‌مدار است و حد و حدود استفاده از بازی‌های این‌چنینی و سرگرمی را رعایت می‌کند. گاهی اوقات، تعیین حدومرز در مورد زمان استفاده از گوشی و بازی‌های مختلف، ارتباط شما را تبدیل به میدان جنگ می‌کند. اما در همین زمان است که باید هوشیار باشید و با مشورت روان‌شناسان حوزه کودک و نوجوان، سازوکار مناسبی را دنبال کنید.

 

3- محدودیت‌هایی را مشخص کنید که خواب را تامین می‌کند

یکی از پارامترهای حیاتی در کودک و بزرگسال، میزان خواب روزانه است. شما به‌راحتی می‌توانید با تعیین محدودیت برای کودک و نوجوان، اصول استفاده از بازی‌های آنلاین و آفلاین را تعیین کنید. وضع قوانین از سوی والدین باید هوشمندانه باشد! در واقع شما باید بدانید که با چه قوانینی می‌توانید حد و حدود استفاده کودک را مشخص کنید. محدودیت استفاده از موبایل و تبلت توسط کودکان در رختخواب یکی از بهترین سازوکارهایی است که به شما اجازه می‌دهد از خواب باکیفیت دفاع کنید. وضع قوانین باید به همین میزان هوشمندانه و هوشیارانه باشد!

 

4- در مورد هزینه‌هایی که صرف بازی می‌کنند صحبت کنید

در بسیاری از موارد بازی‌های آنلاین تحت تاثیر برخی هزینه‌ها قرار می‌گیرد. خرید گیفت‌کارت برای توسعه و پیشرفت در یک بازی، از جمله اصلی‌ترین اقداماتی است که از سوی کودک و نوجوان انجام می‌شود. حتی مواردی در تجربیات والدین وجود داشته است که فرزند برای تامین این هزینه‌ها دست به کارهای ناخوش آیندی زده بوده! به همین دلیل باید آگاهانه او را آموزش دهید و ضرورت در جریان قراردادن والدین در چنین تصمیماتی را مدنظر قرار دهید.

 

5- بازی را پاداش عملکرد معرفی کنید

کودک باید از طریق عملکرد والدین تشویق شود تا عملکردی مناسب در تمام سطوح کسب کند. زمانی که والدین هوشمندانه اقدام به صدور مجوز بازی می‌کنند و این اقدام را در گرو پرداختن به وظایف روزانه، تکالیف مدرسه، اقدامات مثبت و تعامل مطلوب با والدین می‌کنند، بازی در جایگاه یک پاداش قرار می‌گیرد و زمان استفاده از آن مشخص است. به‌این‌ترتیب می‌توانید کارهای مثبت کودکان را در طول روز تقویت کرده و به‌وسیله بازی، دوپامین موردنیاز برای نشاط و هیجان آن‌ها را تامین کنید. هرچند این روش تنها برای کودکان گزینه مناسبی است و در سنین نوجوانی نیازمند مشورت با متخصص روان‌شناس است.

 

6- به دنبال بازی‌های تقویت کننده مهارت و علم

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، بازی‌ها می‌توانند به تقویت مهارت و دریافت اطلاعات علمی اما سرگرم‌کننده، کمک زیادی کنند. به همین دلیل شما به‌عنوان والد می‌توانید از همان ابتدایی‌ترین بازی‌های کودکانه، ریزبین باشید و انتخاب‌های اصولی هوشمندانه‌ای انجام دهید. به‌این‌ترتیب می‌توانید با آسودگی خیال، بهترین و باکیفیت‌ترین اثربخشی را از بازی‌های آنلاین و آفلاین مشاهده کنید. حتی در برخی از بازی‌هایی که برای کودکان طراحی شده است، آموزش چگونگی رفتار در فضاهای آنلاین ارائه شده است و به‌مرور کودک با مشاهده چنین بازی‌هایی، ضمن افزایش آگاهی می‌تواند هوشمندانه در فضای مجازی اقدام کند و از خطرات متعدد به‌دور باشد.

به دنبال بازی‌های تقویت کننده مهارت و علم

7-رده بندی سنی بازی‌ها را جدی بگیرید

یکی از موضوعاتی که توسط والدین به آن توجهی نمی‌شود، درنظرداشتن رده سنی بازی‌ها است. میزان خشونت بازی‌ها، گرافیک و جزییاتی که در ان وجود دارد، متناسب با سنین مختلف تولید و عرضه شده است. شما نیز بر اساس همین جزییات، باید بازی‌هایی متناسب با سن وسال کودک انتخاب کنید. هرچند در بعضی موارد این سنین چندان دقیق مشخص نشده‌اند و باید خودتان به شخصه نسبت به بررسی بازی و ارزیابی از طریق منابع معتبر اقدام کنید.

 

8-کودکان را نسبت به دزدی هویت هوشیار کنید

دزدی هویت یکی از عواقب حضور کودکان در فضای مجازی است. متأسفانه ناآگاهی کودکان زمینه‌ساز این سو استفاده شده است. به همین دلیل می‌توانید با آگاه‌سازی کودک و شرح پیامدهای این رویداد، مانع از بروز آن شوید. والدین با آگاه سازی و آموزش کودکان می‌توانند ریسک بروز این مشکلات را کاهش داده و کودک را نسبت به ارائه اطلاعات مهم از هویت خود و اعضای خانواده هوشیار کنند.

 

نشانه‌های هشداردهنده را بشناسید

برخی نشانه‌ها می‌تواند به شما اطلاع دهد که مشکلی وجود دارد! با دیدن این علائم می‌توانید به‌راحتی برای برنامه‌ریزی، بازبینی و کمک‌گرفتن از مشاور متخصص در حوزه کودک و نوجوان اقدام کنید. نشانه‌های هشداردهنده همیشه به شما زمان کافی برای اقدام می‌دهند. به همین دلیل باید نسبت به شناسایی و بررسی آن با جدیت عمل کنید. برخی از این نشانه‌ها شامل مواردی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  • مشاهده احساس خستگی مداوم در تمام طول روز.
  • اختلال تمرکز برای انجام کارهای مدرسه یا دانشگاه!
  • اولویت نداشتن کارهای حیاتی روزمره مثل رعایت بهداشت، خواب، استراحت، استحمام و خوردن غذا!
  • عدم صحبت و معاشرت با خانواده یا هم سن و سال‌ها می‌تواند نشانه‌ای از هشدار عادت به بازی‌های آنلاین و آفلاین باشد.
  • همراه‌داشتن همیشگی گوشی و تمرکز بر روی آن نیز نشانه‌ای هشداردهنده است.
  • بروز رفتارهای خشن یا پرخاش‌گرایانه.
  • عدم تعامل و صحبت برای حل مشکلات روزمره در زندگی.
  • عدم میل به حضور در فضاهای خارج از خانه و تمایل به سکوت و کار با کنسول بازی یا موبایل.

 

اقدامات مجاز والدین در شرایط هشداردهنده

اگر هر کدام از علائم هشداردهنده در فرزند شما وجود داشته باشد، قطعاً نیاز دارید تا مجموعه اقداماتی را انجام دهید. این اقدامات کمک می‌کند تا بتوانید هوشمندانه در هر زمینه‌ای عمل کنید و بدون هرگونه اشتباه، روند تربیت و رشد فرزند را دنبال نمایید.

اقدامات مجاز والدین در شرایط هشداردهنده

1-مشاوره با متخصصین روانشناسی

اگر به برخی از این علائم توجه کرده‌اید و در فرزندتان آن‌ها را مشاهده نموده‌اید، قطعاً نوبت به آن رسیده که از مشاوره متخصصین روان‌شناس در حوزه کودک و نوجوان کمکم بگیرید. این اقدام به شما کمک می‌کند تا بتوانید مشکلات پیش‌آمده را مطرح نموده با علمی بسیار عمیق، در راستای بهبود آن اقداماتی را ترتیب دهید. معمولاً پایان‌دادن به یک جلسه بازی سخت و ناراحت‌کننده است. این اقدام واکنش‌هایی مثل پرخاشگری، کلافگی، اضطراب و موارد این‌چنینی را تحریک می‌کند. اما با شرح ماجرا و دریافت راهکار از متخصصین می‌توانید به‌خوبی چنین رویدادی را مدیریت کنید.

 

2- حمایت عاطفی را جدی بگیری

گاهی بازی‌کردن به طور مداوم، نشان از مشکلات مختلف و نیازهای سرکوب شده در کودک و نوجوان شما است. به همین دلیل باید حمایت‌کردن را جدی بگیری و برای به‌دست‌آوردن اطلاعات در خصوص نیازهای فرزندتان تحقیق کنید. اگر فرزند شما نیاز به صحبت دارد، حتماً این زمان را به او اختصاص دهید و تلاش کنید سرگرمی‌هایی غیر از بازی مدنظرتان باشد. با این روند می‌توانید ذهن فرزندتان را از تمرکز روی بازی‌ها خارج کرده و راهکارهای کاربردی دیگر را مطرح نمایید.

 

3- وضعیت درسی را بررسی کنید

در برخی مواقع، نگرانی والدین از بازی‌کردن فرزندان زیاد است و در ذهنشان همه چیز به شکلی عجیب بزرگ‌نمایی می‌شود. به همین دلیل برای پیگیری‌های جدی‌تر و دقیق، نیاز دارید تا وضعیت درسی فرزندتان را بررسی نموده و شرایط او در کلاس درس را جویا شوید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بدانید دقیقاً چه اتفاقی در حال وقوع است؟ آیا فرزندتان به دلیل بازی مداوم تمرکز ندارد؟ آیا عادت شدیدی در او شکل‌گرفته است؟ با درک پاسخ این سوالات همه چیز برای شما روشن خواهد شد.

 

4-قوانین را بازبینی کنید

اگر از آن دسته والدین قانون‌مداری هستید که از کودکی یک چارچوب مشخص برای بازی کودک انتخاب کرده باشید، قطعاً نیاز دارید تا شرایط را مجدد مرور کنید و ایرادات احتمالی آن را کشف نمایید. شما باید بدانید دقیقاً اشتباه کجا بوده است که فرزندتان مطابق با قوانین پیش نمی‌رود! سعی کنید قوانین را مرور کرده و نحوه اجرای آن را بسنجید. به‌این‌ترتیب شانس بالایی دارید تا برای داشتن یک عملکرد ایمن در خانواده اقداماتی را از سر گیرید.

 

5-فرهنگسازی و ارزش گذاری

فرزندان شما در فضای امن خانواده باید ارزش‌های والایی را شناسایی کرده و آن را در درونشان نهادینه کنند. فرهنگ‌سازی نیز بخش مهم این ماجرا است. تصور کنید کودکی از ابتدایی‌ترین روزهای درک جهان پیرامون، خانواده‌ای را مشاهده می‌کند که زمان زیادی با گوشی صرف می‌کنند! نتیجه رشد در چنین فضایی بدون فرهنگ‌سازی و تلاش برای پایبندی به قوانین، تربیت کودکان و نوجوانانی است که پیوسته در حال استفاده از تلفن همراه هستند. به‌این‌ترتیب هیچ نیازی به معاشرت ندارند و دوستان کمی در اطرافشان تجربه می‌کنند. امام این موارد پیامدهای ناخوش آیندی را ایجاد می‌کند که به‌شدت در زندگی کودک و نوجوان اثرات منفی خواهد داشت. اما تصور رشد یک فرزند در خانواده‌ای که زمان خوردن غذا همگی دورهم جمع می‌شوند، برای استفاده از موبایل تنها زمان مشخصی را اختصاص می‌دهند و در مهمانی‌ها همه افراد موبایل را در کیف و جیبشان قرار می‌دهند و استفاده از آن را محدود می‌کنند؛ کاملاً متفاوت خواهد بود. چنین فردی وجود بازی و سرگرمی را در چارچوب قوانین می‌پذیرد و سبک زندگی سالم با تمام جزئیات، تحرکات و اولویت را تایید می‌کند. به همین دلیل ارزش‌گذاری در خانواده و فرهنگ‌سازی برای استفاده از لوازم مختلف تکنولوژیکی بسیار مهم است.

 

جمع‌بندی

باتوجه‌به تمام نکاتی که در این مقاله اشاره شد، باید برای ترتیب فرزندانی که بازی آنلاین و آفلاین تجربه می‌کنند، زمانی اختصاص دهید تا ذهنشان را برای مواجهه با دنیایی پر رمز و راز و گاهاً آسیب‌پذیر آماده کنید. آگاهی از نحوه برخورد با کودکان و نوجوانان در کنار آموزش صحیح آن‌ها ضروری است.

۱- در مورد بازی‌های فرزندانتان همیشه قلباً و ظاهراً علاقه‌مند باشید تا بفهمید از چه ویژگی یا قسمتی از بازی لذت می‌برند و درگیر چی شده‌اند.

۲- از آن‌ها جویا شوید با چه کسانی بازی می‌کنند و در حین بازی چه صحبتی می‌کنند. حتی در مورد موضوعات و لحن صحبت کردن آنها اطلاع پیدا کنید. مطمئن شوید فرزند شما نسبت به رفتار و صحبت‌های توهین آمیز و برخلاف عرف جامعه آگاه هست و به شما اطلاع می‌دهد.

۳- فرزندانمان می‌دانند چگونه از حالت پرواز گوشی خارج شوند، لذا برای قطع اینترنت نیاز هست از برنامه‌های محافظت والدینی استفاده کنید تا مطمئن شوید فرزند شما به صورت آفلاین بازی می‌کند و اتفاقی خرید درون برنامه‌ای انجام نمی‌دهد و با غریبه‌ها در حین بازی ارتباط نمی‌گیرد.

۴- از رده‌بندی سنی بازی‌های مختلف اطلاع پیدا کنید. مجموعه اسرا و کدومو در ایران این رده‌بندی‌ها را تا حدودی انجام داده‌اند. حتما با فرزندان خود صحبت کنید تا متوجه شوند چرا برخی از بازی‌ها متناسب با سن آنها نیست.

۵- بازی‌های موبایلی می‌توانند بسیار اعتیاد آور باشند، بنابراین تعیین کنید که چند ساعت مجاز به بازی کردن هستند و با چه کسانی مجاز به بازی آنلاین هستند. به آنها یادآوری کنید که ممکن است افراد پشت پروفایل‌های جعلی پنهان شوند و آنچه که ادعا می‌کنند، نباشند.

۶- حتما با فرزندانتان صحبت کنید که دوست‌هایی که با آنها بازی آنلاین انجام می‌دهند، وارد حلقه‌های شبکه‌های اجتماعی، یا محله یا سایر بخش‌های زندگی وارد ننمایند. تفاوت‌های فرهنگی از پشت بازی‌های آنلاین قابل تشخیص نیست. حتی افشای اطلاعات شخصی مثل محل زندگی یا درآمد و وضعیت زندگی و شغل والدین و غیره در حین بازی‌های آنلاین بسیار پرخطر است.

ایمینو قابلیت “قفل زمانی” را برای اختصاص ساعت بازی روی موبایل به والدین ارائه می‌دهد و توسط قابلیت “مدیریت اینترنت برنامه‌ها”، والدین می‌توانند اینترنت برنامه‌ها را قطع یا وصل نمایند.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

#ایمینو #باهات_هستم