وبلاگ
نکات مهم در مورد کلاهبرداری ایمیلی
نکات مهم در مورد کلاهبرداری ایمیلی

۱۲ شهریور ۱۴۰۲

نکات مهم در مورد کلاهبرداری ایمیلی

کلاهبرداری ایمیلی که به عنوان کلاهبرداری‌ فیشینگ نیز شناخته شده‌، نوعی از جرایم آنلاین محسوب می‌شود.

کلاهبرداری از طریق ایمیل که به عنوان کلاهبرداری فیشینگ نیز شناخته می‌شود، رایج‌ترین شکل جرایم سایبری است. گفته شده که روزانه بیش از 3 میلیارد ایمیل هرزنامه برای افراد مختلف ارسال می‌شود و در نتیجه می‌توان گفت تقریبا نیمی از ایمیل‌های ارسال شده در سال 2022 هرزنامه بوده‌اند. داده‌ها نشان می‌دهند که کاربران اینترنت در نسل هزاره (Millennials) و نسل زد (Gen-Z) به احتمال زیاد قربانی حملات کلاهبرداری ایمیلی می‌شوند. این نوع از کلاهبرداری‌های ایمیلی برای فریب افراد طراحی شده‌اند تا آنها اعتماد کنند و اطلاعات شخصی و مالی خود را ارائه دهند. در نظر داشته باشید که متن این ایمیل‌ها اغلب با جعل هویت یک سازمان یا فرد قابل اعتماد نوشته می‌شود. در این راهنما، انواع مختلف کلاهبرداری‌های ایمیل، نحوه شناسایی و البته مصون ماندن از آنها را با هم بررسی می‌کنیم.

بیشتر بدانید : راهنمای کمک به کودکان برای استفاده بهینه از فضای مجازی

انواع مختلف کلاهبرداری ایمیلی چیست؟

انواع مختلفی از کلاهبرداری‌های ایمیل وجود دارد، اما اکثر آنها در دسته «فیشینگ» قرار می‌گیرند. کلاهبرداری‌های فیشینگ به گونه‌ای طراحی می‌شود که فرد کلاهبردار بتواند شما را فریب داده و اطلاعات شخصی و مالی‌تان را به دست آورد. این مسئله با ظاهرسازی از طرف یک منبع قابل اعتماد مانند یک بانک، یک شرکت اعتباری یا یک پلتفرم رسانه‌های اجتماعی رخ می‌دهد. برخی از کلاهبرداری‌ها سعی می‌کنند با ایمیل شخصی سازی شده و ظریف‌تر پیش بروند و شما را از طریق فیس بوک و یا اکانت مایکروسافت فریب بدهند.
با توجه به این موارد برخی از رایج‌ترین روش‌ها برای کلاهبرداری ایمیلی عبارتند از:

کلاهبرداری از طریق ایمیل برنده شدن در قرعه کشی

کلاهبرداری‌های خاص برای قرعه کشی، مجموعه ایمیل‌هایی هستند که ادعا می‌کنند شما مبلغ زیادی را در یک قرعه کشی یا لاتاری برنده شده‌اید. برای دریافت جایزه خود، از شما خواسته می‌شود اطلاعات شخصی مانند نام، آدرس و جزئیات حساب بانکی خود را ارائه دهید. البته هیچ جایزه‌ای وجود ندارد و کلاهبردار فقط سعی می‌کند اطلاعات شما را بدزدد.

کلاهبرداری از طریق ایمیل برای پیشنهاد شغلی

کلاهبرداری‌های شغلی با ایمیل‌ها، همان پیام‌هایی هستند که به شما فرصت شغلی یا فرصت داشتن یک شغل مناسب از خانه را پیشنهاد می‌دهند. آنها اغلب ادعا می‌کنند که می‌توانید مقدار قابل توجهی از کار را در خانه انجام دهید، اما ابتدا باید هزینه‌ای بپردازید یا اطلاعات شخصی را برای شروع ارائه دهید. این ایمیل‌ها یک نوع کلاهبرداری هستند؛ زیرا یک فرصت شغلی قانونی هرگز شما را وادار به پرداخت پول نقد برای شروع کار نمی‌کند.

کلاهبرداری از طریق ایمیل فیس‌بوک

نکات مهم در مورد کلاهبرداری ایمیلی فیسبوک

کلاهبرداری ایمیلی فیس بوک هم به طور کلی حول محور هک کردن اکانت شما شکل می‌گیرد. کلاهبردار سعی می‌کند به یک حساب دسترسی پیدا کند تا هرزنامه بیشتری را از طریق مخاطبان شما پخش یا پیام‌های آزاردهنده ارسال کند. معمولا ایمیل هرزنامه از شما می‌خواهد رمز عبور یا داده‌های ورود خود را به‌روزرسانی کنید و حاوی پیوندی برای کلیک کردن و انجام این کار است. به همین دلیل است که فیس بوک توصیه می‌کند هر ایمیل مشکوکی را بلافاصله حذف کنید.

نحوه شناسایی کلاهبرداری ایمیلی و راهکارهای محافظتی

شناسایی کلاهبرداری‌های ایمیلی ممکن است دشوار باشد، زیرا کلاهبردارها معمولا با استفاده از رنگ‌ها، لوگوها و حتی لحن نوشته می‌توانند علاقه‌مندی‌های ما را کپی کنند. اما توجه به مواردی که در ادامه توضیح می‌دهیم، شما را هوشیار می‌کند تا حتی در بازه زمانی کوتاه هم بتوانید اطلاعات دریافت شده را بیشتر بررسی کنید.

        • توجه به فرستنده‌های مشکوک

آدرس ایمیل فرستنده را به دقت بررسی کنید. کلاهبرداران اغلب از آدرس‌های ایمیلی استفاده می‌کنند که بسیار شبیه به آدرس‌های قانونی هستند، اما با تغییرات جزئی نوشته شده‌اند. برای نمونه @g00gle.com بسیار شبیه به @google.com نوشته می‌شود. با کمی دقت بیشتر متوجه می‌شویم که این یک کلاهبرداری ایمیلی است و آدرس ایمیل مشکوک به نظر می‌رسد. پس طبیعی است که ایمیل را باز نکرده و روی هیچ پیوندی کلیک نکنیم. بهتر است همیشه با استفاده از آدرس ایمیلی که در وب سایت برند مورد علاقه‌تان پیدا کرده‌اید، بررسی‌های لازم را انجام دهید تا مشروعیت ارتباطی که دریافت کرده‌اید، را تأیید کنید.

        • زبان فوری یا تهدیدآمیز

کلاهبرداران اغلب از زبان فوری یا تهدیدآمیز استفاده می‌کنند تا به شما این احساس را بدهند که باید فورا اقدام کرده و باید از چیزی بترسید. به عنوان مثال، آنها ممکن است ادعا کنند که حساب شما در معرض خطر قرار گرفته و باید روی پیوندی کلیک کنید تا رمز عبور خود را بازیابی نمایید. همچنین به این مورد هم اشاره می‌کنند که اگر مشکل را فورا اصلاح نکنید، با اقدام جنایی یا جریمه روبرو خواهید شد.

        • غلط املایی یا جمله بندی ضعیف

کسب‌وکارهای قانونی و برندهای معروف، کپی رایترها، ویراستاران و طراحان گرافیک ماهر را استخدام می‌کنند تا به این اطمینان برسند که ارتباطات آنها با مشتریان، نقصی ندارد. اما کلاهبرداران اغلب از املا و جمله بندی غلط در ایمیل‌های خود استفاده می‌کنند. اگر ایمیلی نامرتب به نظر می‌رسد یا حاوی اشتباهات املایی است، به احتمال زیاد یک کلاهبرداری است.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

بهترین راه مقابله با کلاهبرداری از طریق ایمیل

نکات مهم در مورد کلاهبرداری ایمیلی

در نهایت باید بگوییم بهترین راه برای محافظت از اطلاعات خودتان این است که پاسخ ندهید و روی هیچ پیوند یا پیوستی در ایمیل کلیک نکنید. همچنین حساب‌ شبکه‌های اجتماعی و صورت‌حساب‌های اعتباری خود را برای هرگونه فعالیت غیرمجاز بررسی نمایید. در نهایت می‌توانید مراجع قانونی را از وجود و ارسال چنین پیام‌هایی مطلع کنید. در نظر داشته باشید که محافظت از خودتان در برابر کلاهبرداری ایمیلی نیاز به ترکیبی از آموزش، آگاهی و فناوری (مانند فیلترهای هرزنامه، نرم افزار آنتی ویروس و کنترل‌های والدین) دارد. با توجه بیشتر به این موارد حریم شخصی خود را حفظ کرده و در برابر این نوع حملات مصون می‌مانید.

خلاصه مقاله:

کلاهبرداری ایمیلی که به عنوان کلاهبرداری‌ فیشینگ نیز شناخته شده‌، نوعی از جرایم آنلاین محسوب می‌شود که در آن مجرمان ایمیل‌های جعلی را ارسال می‌کنند. در متن این ایمیل‌ها پیامی نوشته شده که به نظر می‌رسد از یک منبع قانونی است تا گیرنده را فریب داده و اطلاعات شخصی و یا مالی آنها را به دست آورند.
کلاهبرداری‌های فیشینگ یکی از رایج‌ترین انواع حملات سایبری هستند که سالانه میلیون‌ها نفر از افراد ناآگاه قربانی آنها می‌شوند. این مورد فقط افراد مسن یا غیرمسلط به فناوری را درگیر نمی‌کند و حتی در بسیاری از موارد، کاربران اینترنت با سواد دیجیتال و بومی هم از خطرات حملات فیشینگ پیچیده در امان نبوده‌اند.
به یاد داشته باشید که رایج‌ترین انواع کلاهبرداری‌های ایمیلی شامل پیشنهادهای مربوط به شغلی جعلی، کلاهبرداری‌های قرعه کشی و درخواست کمک مالی هستند. کلاهبرداران اغلب از تکنیک‌های مهندسی شده مانند ایجاد احساس فوریت برای انجام یک کار یا ترس برای همراه کردن قربانیان و دریافت پاسخ به ایمیل‌های تقلبی، استفاده می‌کنند.
به این ترتیب، ممکن است شناسایی کلاهبرداری‌های ایمیلی دشوار باشد، زیرا اغلب به نظر می‌رسد که این پیام‌ها از طرف یک منبع قانونی ارسال می‌شوند. ضمن این که اغلب از تکنیک‌های پیچیده برای تقلید ظاهر و لحن پیام یک ایمیل واقعی استفاده می‌کنند. برخی از کلاهبرداری‌های ایمیلی پیچیده‌تر از سایرین هستند و کلاهبرداران از تاکتیک‌های پیشرفته مانند فیشینگ نیزه‌ای (spear phishing) برای هدف قرار دادن افراد یا سازمان‌های خاص استفاده می‌کنند.
از آنجایی که کلاهبرداری ایمیلی می‌تواند عواقب جدی از جمله ضرر مالی، سرقت هویت و آسیب به اعتبار سازمان داشته باشد، مهم است که با آن آشنا شویم و راهکارهای مهم و پیشگیرانه را بیاموزیم.

لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار
#ایمینو #باهات_هستم