وبلاگ
چطور فرزندان با خطرات و مزایا چت آنلاین آشنا شوند؟
چطور فرزندان با خطرات و مزایا چت آنلاین آشنا شوند؟

۱۴ مرداد ۱۴۰۲

چطور فرزندان با خطرات و مزایا چت آنلاین آشنا شوند؟

ابتدا بهتر است در خصوص خطرات چت آنلاین برای کلیه افراد صحبت کنید تا متوجه عمق موضوع شوید. در واقع، چت کردن تا حدی می‌تواند آسیب زا باشد که در افراد بزگسال نیز مشکلاتی را ایجاد کند. به همین دلیل با جدیت می‌توان گفت که چت آنلاین در بعضی موارد خطرناک است. چت با افراد ناشناس، حضور در روم‌ها و اتاق‌های کنفرانس در چت آنلاین می‌تواند زمینه ساز مشکلات مختلفی باید که در این بخش به آن‌ها اشاره می کنیم.

اگر چند دقیقه‌ای چشمان‌تان را ببندید و دنیای 4 یا 5 سال قبل را مرور کنید، قطعا به خاطر می‌آورید که در خانواده‌ها قوانین محکمی برای استفاده از تبلت و موبایل وجود دارد و نوجوانان تنها رنج سنی مجاز برای استفاده از این لوازم بودند. قوانین مختلفی نیز وجود داشت که این استفاده را کنترل می‌کرد، اما با شروع پاندمی کرونا و آنلاین شدن کلاس‌ها، تبلت، لپ تاپ و موبایل به دست کودکان رسید و کلاس‌های آموزشی، ورزشی و حتی رقص به صورت آنلاین برگزار شد. ارتباط کودکان با دوستان شان نیز وارد همین فضا بود و چت کردن‌های پی در پی ارسال عکس و ویدئو کال بخشی از کارهای روزانه آن ها شد. همه چیز آن‌قدر سریع پیش رفت که فرصتی برای آموزش و آگاه سازی مزایا و معایب چت آنلاین برای کودکان و نوجوانان نبود. حتی بسیاری از والدین از خطرات چت آنلاین نیز بی اطلاع بودند. اما پس از مدتی شاهد دردسرهای مختلف از معایب چت آنلاین بودیم. همین مشکلات، منشا آگاه سازی شد تا امروز جزییاتی را در این خصوص مرور کنیم.

بیشتر بدایند : بررسی تأثیر گوشی‌های هوشمند بر روان کودکان

معایب چت آنلاین چیست؟

ابتدا بهتر است در خصوص خطرات چت آنلاین برای کلیه افراد صحبت کنید تا متوجه عمق موضوع شوید. در واقع، چت کردن تا حدی می‌تواند آسیب زا باشد که در افراد بزگسال نیز مشکلاتی را ایجاد کند. به همین دلیل با جدیت می‌توان گفت که چت آنلاین در بعضی موارد خطرناک است. چت با افراد ناشناس، حضور در روم‌ها و اتاق‌های کنفرانس در چت آنلاین می‌تواند زمینه ساز مشکلات مختلفی باید که در این بخش به آن‌ها اشاره می کنیم.

  • ریسک امنیتی: یادتان باشد که هویت افراد حاضر در چت آنلاین مشخص نیست. به همین دلیل گاهی افراد به راحتی می‌توانند خودشان را به جای افراد آشنا یا حتی غریبه‌های متمایل به آشنایی جا بزنند و اطلاعات مفیدی برای سو استفاده از شما دریافت کنند. سرقت اطلاعات یکی از اصلی‌ترین خطراتی است که در این مدل سرگرمی احساس می‌شود.
  • محتوای نامناسب: عدم نظارت بر چت آنلاین ریسک تبادل محتوای نامناسب، پورنوگرافی یا اطلاعاتی در خصوص رفتارهای ناهنجار را افزایش می‌دهد. تبادل برخی اطلاعات آسیب‌های جدی بر ذهن و روان افراد وارد می‌کند که درمان آن بسیار زمان بر است.
  • آسیب روانی: افراد ممکن است در چت‌ها مورد تحقیر، تهدید و آزار قرار بگیرند. چت به دلیل ساختار نوشتاری، لحن تنود و تیزی دارد و افراد در بیان هر جمله بسیار بی پروا عمل می‌کنند. به همین دلیل محتوای چت و کامنت‌های نوشتاری بسیار تند و تیز است.
  • سو استفاده: افراد به راحتی می‌توانند از اطلاعات، عکس‌ها و احساسات سو استفاده کنند. به همین دلیل فضای چت آنلاین بسیار آسیب پذیر است.

خطرات چت آنلاین برای کودکان

چت آنلاین برای کودکان می‌تواند در حوزه‌های مختلفی خطرناک باشد. شاید مزیت چت‌های آنلاین، کمک به کودکان برای ارتباط گرفتن با دیگران و گسترش ارتباطات اجتماعی باشد، اما یادتان باشد که عدم نظارت به همین روند موجب می‌شود تا کودک با هر  خود را تقویت کنند. اما از سوی دیگر، این فضاها همچنین ممکن است مخاطراتی داشته باشند. کودکان ممکن است در معرض محتواهای نامناسب، تبلیغات مضر، افراد ناشناس و مسائل امنیتی قرار گیرد. گاهی افراد دارای ناهنجاری‌های جنسی، از کودکان سو استفاده کرده و محتوای نامناسبی در اختیار آن ها قرار می‌دهند یا اصرار به گرفتن عکس و ویدئو از کودک دارند. این موارد به مرور موجب می‌شود تا آسیب‌های جدی متوجه کودک شود. اما محدود کردن چت آنلاین برای کودکان در این روزها ممکن نیست و تنها راه مراقبت هوشمندانه از آن‌ها، استفاده از اپلیکیشن ایمینو است. به این ترتیب می‌توانید بدون آگاهی کودک، نظارت مطلوبی بر نحوه استفاده او داشته باشید و غیرمحسوس کنترل اوضاع را به دست بگیرید.

خطرات چت آنلاین برای کودکان

 

خطرات چت آنلاین برای فرزند نوجوان

یکی از مشکلاتی که اکثر خانواده‌های دارای نوجوان خصوصا در سنین بلوغ با آن درگیر هستند، چت کردن‌های پی در پی در هر زمان و مکان است. اگر توجه کرده باشید نوجوانان بدون درنظر گرفتن ساعت ناهار و شام، زمان گردش یا دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه، در حال استفاده از سیستم چت آنلاین هستند. قطعا ادامه این روند مشکلات خاصی را ایجاد می‌کند. درک همین دغدغه‌ها موجب شد تا اپلیکیشن ایمینو با همراهی نخبگان برنامه نویسی و طراحی ارائه شود. برای آگاهی بیشتر از مخاطرات نوجوانان، بهتر است بدانید که ریسک تعاملات این گروه سنی با افراد ناشناس بالا است. بی تجربه بودن نوجوانان اصلی‌ترین مشکلی است که می‌تواند زمینه ساز انحرافات اخلاقی و رفتاری را ایجاد کند. چرا که شما نمی‌دانید مخاطب نوجوان در این تعامل چه کسی است!

نکته قابل توجه، مورد تمسخر قرار دادن نوجوانان، ایجاد آسیب‌های روحی و روانی در آن ها است. فضای چت خصوصا با افراد ناشناس یا افرادی که نسبت‌های دوری دارند، به شکلی است که هیچ وابستگی و دغدغه‌ عاطفی برای حمایت طرف مقابل وجود ندارد و واقعیات با چاشنی آزار و اذیت بیان می‌شوند. گاهی نیز به دلیل بی احتیاطی شاهد دزدی از حساب بانکی، سرقت از منزل یا سو استفاده از اعضای خانواده هستیم! چرا که نوجوانان به دلیل کم تجربه بودن و عدم آموزش صحیح، بی پروا اطلاعاتی را در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

در این میان جایگاه افراد پدوفیل یا آزارگر جنسی را نمی‌توان منکر شد! بسیاری از افراد در ماسک یک دوست یا جنس مخالف در فضای مجازی پرسه می‌زنند تا چت با افراد در این گروه سنی را آغاز کنند. با شروع این ارتباط انواع سو استفاده، هدایت به سمت و سوی نامناسب حتی اعتیاد رخ می‌دهد. پس بدیهی است که نظارت والدین حتی در این دوران نیز ضروری است. شما باید با ادامه دادن روند مدیریت بر استفاده از فضای مجازی تلاش کنید تا متناسب با رشد فرزندان، آگاه سازی را جدی بگیرید تا بدون مشکلات مختلف از این مرحله عبور کنید.

خطرات چت آنلاین برای نوجوانان

 

پرسشنامه مخصوص والدین در خصوص استفاده از چت آنلاین

این متن در مورد اهمیت اجرای مکالمات با کودکان در مورد فعالیت‌های آنلاین آنها است. این مکالمات به والدین اطلاعات مفیدی در مورد فعالیت‌های آنلاین کودکان خود ارائه می‌دهد تا بتوانند در نظر بگیرند:

  • آیا برای مراقبت و مدیریت عملکرد فرزندان به صورت نامحسوس، نیاز به یک اپلیکیشن پرنتال کنترل داریم؟ آیا اپلیکیشن جامع و مطمئنی در این زمینه وجود دارد؟
    • در پاسخ به این سوالات باید گفت بله! ایمینو اپلیکیشنی کاربردی است که با امکانات خود می‌تواند فرزندان شما در تمام رده‌های سنی را ساپورت کند تا زندگی آرام، شاد و بی خطری را بگذرانند.
  • آیا بازی‌ها و برنامه‌هایی که فرزندان از آن‌ها استفاده می‌کنند، مناسب سن آن‌ها است؟
    • در این مورد باید با کودکان و نوجوانان دوستانه مکالمه کنید. نوشتن یک توافق‌نامه برای استفاده از بازی‌های مجاز می‌تواند ایده خوبی در این راستا باشد. به کار بردن برنامه‌های کنترلی مثل ایمینو نیز، می‌تواند در اجرای این قوانین همراه شما باشد. تعیین ساعت استفاده از گوشی یا محدود کردن تبلیغات همگی بخش‌های مهمی از همین برنامه کاربردی هستند.
  • آیا فرزندان در مورد تنظیمان امنیتی و حفاظتی برنامه‌ها چیزی می‌دانند؟
    • وظیفه شما به عنوان یک والد هوشمند، آگاه سازی نوجوانان و کودکان است. شما باید ضمن ایجاد محیطی امن برای گفتگو و آموزش، در خصوص مخاطرات احتمالی عدم توجه به این تنظیمات اطلاعاتی را ارائه کنید. حفظ حریم خصوصی و اهمیت آن موضوع مهمی است که باید به آن بپردازید.
  • پروفایل‌هایی که در بازی‌ها و برنامه‌ها توسط کودکان و نوجوانان انتخاب می‌شود، چه مطالبی را درباره‌ آن‌ها نمایش می‌دهد؟ تصویر یا آواتار آن‌ها چه مفهومی را می‌رساند؟
    • جو خاص گروه دوستان و هم سن و سال‌ها، گاهی موجب می‌شود تا کودک نا آگاهانه از نمادهای خاص و دردسرسازی استفاده کنید. این بحث در نوجوانان نیز بسیار پر رنگ است. وظیفه شما به عنوان یک والد، پیگیری، بررسی و آگاه سازی است. در مراحل پیگیری و بررسی، می‌توانید روی اپلیکیشن ایمینو حساب کنید.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

مزایا چت آنلاین برای کودکان و نوجوانان

تا اینجا در خصوص خطرات چت آنلاین برای فرزندان در گروه سنی کودک و نوجوان اطلاعاتی را ارائه داده‌ایم. اما تعادل در قضاوت از مهم‌ترین پارامترهای یک والد دانا است. به همین دلیل باید مزایای چت آنلاین برای کودکان و نوجوانان را درک کنید. همین مزایا و اثرات آن بر ذهن کودک و نوجوان موجب می‌شود تا این روزها هیچ والدی منع غیرمنطقی برای استفاده از چت آنلاین ایجاد نکند. بلکه استفاده از راهکارهای هوشمندانه و تکنولوژیک جایگزین عالی در این شرایط است.

  • تقویت روابط اجتماعی: چت آنلاین به کودکان و نوجوانان امکان مکالمه مجازی و ارتباط با دوستان و همسالان‌شان را فراهم می‌کند. این موضوع در بهبود روابط اجتماعی و تقویت روابط دوستانه آن‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند.
  • کسب مهارت‌های ارتباطی: چت آنلاین به کودکان و نوجوانان یک فرصت عالی می‌بخشد تا مهارت‌های ارتباطی و نوشتاری خودشان را بهبود ببخشند. آن‌ها می‌توانند به بهترین شکل ممکن افکار و احساسات خود را در قالب کلمان بیان کنند و مهارت بیشتری در بیان حس‌ واقعی‌شان کسب کنند.
  • امکان مشارکت در گروه‌ها و فعالیت‌های مشترک: در برخی از پلتفرم‌هایی که چت آنلاین ارائه می کنند، کودکان و نوجوانان در گروه های مورد علاقه تقسیم می‌شوند تا یک هدف مشخص را دنبال کنند. ارتباطات اجتماعی و کار گروهی نیز در این ابعاد تقویت می‌شود.
  • تبادل اطلاعات: شاید ما به عنوان والدین فاصله زیادی تا دنیای کودکان و نوجوانان داشته باشیم. اما بهتر است بدانید که تبادل اطلاعات در دنیای شخصی آن‌ها که با گروه سنی خودشان درگیر است، تاثیر فوق العاده‌ای دارد.
  • امکان دسترسی به منابع آموزشی: بعضی از پلتفرم‌هایی که دارای سیستم چت آنلاین هستند، دسترسی به منابع آموزشی را فراهم می‌کنند. گاهی نیز کودکان و نوجوانان به شخصه وارد عمل می‌شوند و برای یکدیگر محتواهای آموزشی مفیدی ارسال می‌کنند. آموزش شخصی نیز بخشی از شیرینی این فضا است.
  • ارتباط با اعضای خانواد: ایجاد یک گروه چت آنلاین مخصوص اعضای خانواده، حس نزدیک‌تری را ایجاد می‌کند و فرزندان را در یک فضای امن هدایت می‌کند. این مدل ارتباط می‌تواند انسجام خانواده را بیشتر کرده و درک متقابل را افزایش دهد.

باتوجه به تمام این مزایا، بدیهی است که محدودیت 100% عملا شیوه مناسبی نیست. به همین دلیل باید با روش‌های نظارت و مدیریت، بتوانید فضایی امن همراه با آگاهی بسازید.

چطور با فرزندان خود درباره خطرات چت آنلاین صحبت کنیم؟

راهکارهای آگاه سازی فرزند در استفاده از تکنولوژی

وقتی تمام ابعاد ماجرا را بررسی کردیم، نوبت به مشخص کردن نحوه آگاه سازی فرزندان در استفاده از چت آنلاین است. شما باید ذهنیت آن‌ها را برای استفاده اصولی آماده کنید.

  • به کودکانتان بگویید که دستگاه‌های دیجیتال دقیقا شبیه خانه و اتاق آن ها هستند. پس باید برای استفاده از موبایل و تبلت والدین اجازه بگیرند.
  • تلاش کنید تا کودکان را با مفهوم سو استفاده‌های احتمالی آشنا کنید و نقاط شخصی بدن‌شان را مشخص نمایید. به آن ها آگاهی دهید که تحت هیچ شرایطی نباید به درخواست کسی بدون اطلاع والدین، عکس و فیلمی از خودشان و منزل یا فضاهای شخصی تهیه و ارسال نمایند.
  • از کودکی و سنین پایین‌تر، قوانین وضع کنید که استفاده از تکنولوژی و چت‌های دوستانه را مدیریت می‌کند. برا یاین کار ایمینو همراه شما است تا زمان بندی استفاده روزانه از تبلت و گوشی را کنترل کند.
  • خودتان یک الگوی مناسب باشید! شما والد هستید و یک الگوی خوب برای کودک و نوجوان محسوب می‌شوید. پس حساب شده و مطابق برنامه چت کنید و فضای امن چت را با فرزندان سهیم شوید.
  • برای هر کودک، یک توافقنامه فناوری تهیه کنید. در این توافقنامه مشخص شود که وظایف کودک در طول روز چیست و چت آنلاین چه میزان از زمان او را درگیر می‌کند.
  • با کودکان در مورد محرمانه نگهداشتن اطلاعات شخصی و خانوادگی صحبت کنید و نوجوانان را از خطرات احتمالی آگاه سازید.
  • هدایت به سمت و سوی مناسب با جدی بگیرید. با ثبت نام در سایت‌های خاص و گروه های مشخص، تلاش کنید تا سرگرمی چت آنلاین به آموزش و سرگرمی مفیدی ختم شود.
  • در مورد محتوای بزرگسال و پورن متناسب با سن فرزندان و نظر روانشناس همین حیطه آموزش‌هایی را ارائه کنید.
  • منطقی و صبور باشید. پروسه آموزش و نظارت بر عملکرد کودکان اهمیت بالایی دارد و نمی‌توانید تحت هیچ شرایطی این نظارت را با چاشنی نا امنی، ترس، دعوا و تنبیه اجرایی کنید.

چند نکته طلایی

✍️ وقتی صحبت از چت یا گفت‌وگو آنلاین وسط باشه، ممکنه مکالماتی در حین این‌که سالم و عادی به نظر می‌رسن، خیلی خطرناک باشن. بعضی بچه‌ها چون فکر می‌کنن از پشت گوشی و اینترنت جاشون امنه، با خیال راحت با غریبه‌ها در مورد هر موضوعی صحبت می‌کنن.
باید بدونین ارتباط مستمر با فرزندانتون یه عنصر کلیدیه! برای اطمینان، گفتگوهای خودمونی و مداوم در مورد فعالیت‌ها و دوستی‌های آنلاینشون داشته باشین.

چند نکته مهم و ضروری برای محافظت از فرزندتون که باید رعایت کنین:
1️⃣ با برنامه‌ها و پلتفرم‌هایی که استفاده می‌کنه آشنا شید و درباره خطرات احتمالی این برنامه‌ها به روز باشین.
2️⃣ درباره امنیت و حریم خصوصی آنلاین به طور منظم صحبت کنین و اهمیت محتاط بودن تو دنیای دیجیتال را بهشون گوشزد کنین.
3️⃣ به فرزندتون یاد بدین در مورد اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی حواسش جمع باشه و کمک کنین عواقبش رو درک کنه.
4️⃣ قوانین و مرزهایی برای رفتار و سبک زندگی آنلاین داشته باشین و یه محیط امن و با حساب کتاب ایجاد کنین.
5️⃣ تشویقشون کنین تا هر تعامل مشکوک یا ناراحت کننده رو حتماً بهتون خبر بدن و حواستون به رفتارشون باشه.
6️⃣ سعی کنین با تمرین عادات آنلاین، خودتون یک الگوی مثبت براشون باشید.

✅ اگه شما هم نگران زندگی دیجیتالی فرزندتون هستید ایمینو اینجاست تا بهتون کمک کنه!
🔸 امیدواریم با این نکات، بتونین فرزندتون را در استفاده صحیح و امن از تلفن همراه راهنمایی کنین. اگر سوال یا نظری داشتید، با ما در میون بذارین.

🌐لینک دانلود ایمینو
ایمینو راهکاری نو برای استفاده فرزندان از گوشی هوشمند