وبلاگ
چگونه مطمئن شویم فرزندان، در اینترنت ایمن هستند؟
چگونه مطمئن شویم فرزندان، در اینترنت ایمن هستند؟

۱۰ دی ۱۴۰۲

چگونه مطمئن شویم فرزندان، در اینترنت ایمن هستند؟

بسیاری از کودکان و نوجوانان مطمئن هستند که می‌دانند چگونه در اینترنت کار کنند. با این حال، چند دلیل وجود دارد که چرا کودکان اغلب بیشتر در معرض خطر هستند.

اینترنت می‌تواند مکان فوق‌العاده‌ای برای یادگیری، خرید، بازی و صحبت با دوستان باشد. با این حال، در اینترنت نیز خفتگیران، دزدان هویت و افراد دیگری وجود دارند که ممکن است سعی کنند به شما آسیب برسانند. برای اینکه در اینترنت ایمن باشید، مهم است که شما و عزیزانتان از خطرات آگاه باشید.

بسیاری از کودکان و نوجوانان مطمئن هستند که می‌دانند چگونه در اینترنت کار کنند. با این حال، چند دلیل وجود دارد که چرا کودکان اغلب بیشتر در معرض خطر هستند. آنها ممکن است همیشه به عواقب اعمال خود فکر نکنند که می‌تواند باعث شود اطلاعات زیادی در مورد خود به اشتراک بگذارند. کودکان همچنین گاهی اوقات به طور خاص توسط قلدرهای سایبری یا خفتگیران آنلاین (سایبر بولینگ) مورد هدف قرار می‌گیرند.

اگر والدین آنها هستید، می‌توانید با صحبت‌کردن با فرزندانتان در مورد استفاده از اینترنت، آموزش خطرات آنلاین به آنها و یادگیری همه چیزهایی که می‌توانید در مورد اینترنت به آنها کمک کنید ایمن باشند تا بتوانید تصمیمات آگاهانه بگیرید.

بیشتر بدانید: آیا صفحه‌نمایش برای چشم مضر است؟

درک خطرات آنلاین

برای اینکه فرزندان خود را ایمن نگه دارید، باید خطرات مختلف آنلاین را بشناسید. برای مثال، کودکان و نوجوانان ممکن است محتوای نامناسبی را در اینترنت پیدا کنند، مانند تصاویر یا فیلم‌های مستهجن یا حرف‌های زشت. همچنین احتمال زورگیر یا آزار و اذیت  از سوی دیگران در اینترنت و دنیای مجازی وجود دارد. این بدان معنا نیست که فرزند شما زمانی که وارد فضای مجازی و اینترنت شد با همه این تهدیدات مواجه خواهد شد؛ بلکه تنها شما بزرگ‌ترهای عزیز باید برای اعضای کوچک‌تر خانواده خود یک آگاهی یا بستری ایمن به وجود آورید. پس، دانستن چند نکته در مورد خطرات می‌تواند به شما و فرزندانتان کمک کند تا تصمیمات هوشمندانه‌ای در اینترنت بگیرید.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

درک خطرات آنلاین

تاثیرهای مضر در دنیای دیجیتال امروز

هر زمان که کسی از کامپیوتر یا گوشی به شکل بسیار زیادی استفاده می‌کند، خطر فشار چشم، فشار مچ دست و سایر آسیب‌ها برای او وجود دارد. می‌توانید با مدیریت کردن مدت زمانی که عزیزانتان یا خودتان روی کامپیوتر و دستگاه‌های تلفن همراه می‌گذرانند، از آسیب های ناشی از آن جلوگیری کنید. برای جلوگیری از این آسیب های تلفن همراه و کامپیوترها در استفاده طولانی مدت بایستی مدت زمانی را برای خودتان و فرزندتان مقرر کنید و از اپ ایمینو برای کمک کردن به خودتون استفاده کنید.

دلیل دیگری نیز برای مدیریت کردن استفاده از اینترنت فرزندانتان وجود دارد: از آنجایی که کودکان و نوجوانان امروزه زمان بیشتری را به‌صورت آنلاین می‌گذرانند، وابستگی به اینترنت (اعتیاد به اینترنت در مواردی نادر) به یک مشکل مهم و دغدغه پدر و مادرها تبدیل شده است. استفاده از اینترنت می‌تواند چیز خوبی باشد، ولی اگر به وابستگی و فشار ذهنی تبدیل شود، می‌تواند بر زندگی بدون اینترنت کودک و نوجوان عزیز شما تأثیر بگذارد. برای جلوگیری از این امر نیز می‌توانید از اپلیکیشن های پرنتال کنترل استفاده کنید که در روند مدیریت گوشی فرزندان و عزیزان کم سن و سال شما می‌توانند به شما کمک کنند، یکی از این اپلیکیشن های پرنتال کنترل ایمینو می‌باشد.

 

در چه جاهایی آسیب‌های فضای مجازی و اینترنت رخ می‌دهد؟

مهم است که کودکان هر زمان که به اینترنت متصل هستند مراقب باشند، زیرا خطرات آنلاین فقط به وب‌سایت‌های نامناسب یا بازی‌های نامناسب محدود نمی‌شوند. چت‌های گفتگو، انیمیشن‌های نامناسب و حتی سایت‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانند برای کودک و نوجوان شما که در سن مناسبی قرار ندارد نامناسب و مضر باشند. اگر برای فرزندانتان تلفن همراه  به صورت جداگانه خریده‌اید، هنگام کارهای آنلاین بایستی همیشه مراقب باشند. در ادامه به چند مورد از موارد مضر در دنیای اینترنت می‌پردازیم:

  1. یکی از این موارد بازی‌های آنلاین نامناسب مانند بازی‌های خشن است که بسیار در عصبانی کردن و کم صبر کردن کودک و نوجوان شما تاثیر دارد.
  2. سایت‌های مستهجن، تصاویر و فیلم‌های نامناسب سن کودک و نوجوان که باعث بلوغ زودرس و اختلالات روانی در کودک می‌شود.
  3. فیلم‌ها، سریال و انیمیشن‌های نامناسب مانند فیلم‌های خشن و ترسناک که باعث کم خوابی یا بی خوابی کودک و نوجوان شما می‌شود.
  4. محتواهای تبلیغاتی که هدف آنها فروش محصولات یا خدمات به کودکان و نوجوانان است. قرارگرفتن در معرض این محتوا می‌تواند منجر به مصرف بیش از حد و ناتوانی در مدیریت مالی در کودکان و نوجوانان شود.

برای جلوگیری از این آسیب‌های اینترنت و فضای مجازی در گوشی یکی از راه‌ها استفاده از نرم افزارهای مراقب فرزند است که محتواهایی که فرزندتان می‌بیند، زمان استفاده گوشی و حتی دسترسی به اینترنت نیز توسط این اپلیکیشن‌ها مدیریت شده و به شما پدر و مادرهای عزیز کمک می‌کند تا با خیال راحت‌تری به فرزند خود اجازه حضور در فضای مجازی یا استفاده با گوشی را دهید.

در چه جاهایی آسیب‌های فضای مجازی و اینترنت رخ می‌دهد؟

نکات راهبردی استفاده ایمن از اینترنت که والدین باید به کودکان بگویند

  1. مطالب زیادی در اینترنت وجود دارد که ممکن است باعث ناراحتی فرزندتان شود. اگر چیزی ترسناک یا ناراحت‌کننده، وب سایت، برنامه یا ویدیو بایستی با فرزندتان درباره آنها صحبت کنید و به آنها بگویید که همیشه بهتر است در مورد آن با شما صحبت کند و از شما راهنمایی بخواهد.
  2. در فضای آنلاین نیز مانند دنیای واقعی به فرزندتان بگویید که با احترام رفتار کند. به آنها یاد دهید هنگام چت با دیگران، نظر دادن در مورد عکس‌های آنها یا بازی با هم مودب باشند و احساسات دیگران را در نظر بگیرند. چون‌که مهربان بودن خود باعث می‌شود اینترنت به مکان بهتری تبدیل شود و یاد بگویید کسی را از دور خارج نکنند یا دیگران را اذیت نکنند.
  3. فرزند شما می‌توانید چیزهای جدید فوق العاده ای را در اینترنت یاد بگیرد، اما اطلاعات نادرست زیادی نیز در آن وجود دارد. به آنها بگویید که هر کسی می‌تواند چیزهایی را به‌صورت آنلاین پست کند و همه چیزهایی که می‌بیند ممکن است درست نباشد. حتماً یادآور شوید که از اخبار جعلی، تبلیغاتی که سعی می‌کنند با دادن جایزه فرزندتان را به کلیک کردن وادار کنند پرهیز کنند و دانلودهای ناشناخته انجام ندهند؛ چون ممکن است این فایل‌ها دستگاه شما را ویروسی کند.
  4. قبل از استفاده از فضای مجای فرزندان خود را آگاه کنید که دوستان اینترنتی شما با دوستان دنیای واقعی متفاوت هستند و یاد دهید که نباید فرزندتان به چیزهایی را که می‌تواند به دوستان واقعی خود بگوید، به دوستان آنلاین نیز بگوید علت را نیز این‌طور بیان کنید که گاهی اوقات افراد در اینترنت وانمود می‌کنند شخص دیگری هستند. به فرزندتان بگویید که اگر در مورد چت با دوست اینترنتی خود احساس ناراحتی می‌کنید، حتی اگر آن دوست به فرزندتان می‌گوید رازدار باش، به او یاد بدهید که والدین همیشه فرزندان خود را دوست دارند و در راه صلاح و خیر آنها حرکت می‌کنند و بایستی این رازهایی که در فضای مجازی به وجود می‌آید را نیز با شما در میان بگذارد تا بهترین راه حل را مقابلشان بگذارید.
  5. متذکر شوید که رمز عبور، مکان، آدرس منزل، شماره تلفن، نام مدرسه و سایر اطلاعات شخصی فرزندتان فقط به شما و خودش تعلق دارد. این اطلاعات را با شخص دیگری به اشتراک نگذارد. به فرزندتان بگویید که اگر کسی به نام کاربری و رمز گوشی یا دستگاهشان دسترسی پیدا کند، می‌تواند اطلاعاتی را از حساب‌های آنها سرقت کند. شما باید برای هر حساب رمز عبور متفاوتی قرار دهید تا این اتفاق رخ ندهد.
  6. همیشه برای فرزندتان زمانی را برای استفاده با گوشی تعیین کنید؛ چون هنگامی که در حال تفریح آنلاین هستند و شما مشغول کاری، به راحتی می‌توان زمان را از دست بدید. با این حال، از برنامه‌های قفل صفحه نمایش و مدیریت استفاده از صفحه نمایش استفاده کنید تا بتوانید خوب زمان کار با گوشی فرزندتان را مدیریت کنید. شما والدین عزیز همچنین باید زمان کافی برای بازی با دیگران، ورزش، تکالیف مدرسه و دوستان را نیز برای فرزندتان مدیریت کنید.
  7. به فرزند خود یاد دهید که فرستادن عکس‌های خود به غریبه‌ها کار خوبی نیست و عکس‌های شخصی خود را فقط با اعضای خانواده به اشتراک بگذارند و مواظب باشید که هنگامی که در عکس ظاهر می‌شوند، لباس پوشیده داشته باشند.

نکات راهبردی استفاده ایمن از اینترنت که والدین باید به کودکان بگویند

معرفی یک ابزار فوق العاده برای مراقبت از فرزندان (پرنتال کنترل ایمینو)

اینترنت یک دنیای بزرگ و متنوع است که می‌تواند منابع آموزشی، سرگرمی و ارتباطی ارزشمندی را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهد. با این حال، اینترنت همچنین می‌تواند خطراتی را برای کودکان و نوجوانان به همراه داشته باشد، مانند کلاهبرداری، آزار و اذیت آنلاین و محتوای نامناسب.

پرنتال کنترل یک برنامه یا نرم افزار است که به والدین اجازه می‌دهد فعالیت‌های آنلاین فرزندان خود را کنترل کنند. پرنتال کنترل می‌تواند برای جلوگیری از دسترسی فرزندان به محتوای نامناسب، محدود کردن زمان استفاده از اینترنت و ردیابی فعالیت‌های آنلاین فرزندان استفاده شود.

در ادامه به چند مورد از ویژگی‌های این ابزار مفید اشاره خواهیم کرد:

  • مدیریت کردن زمان استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی
  • ردیابی موقعیت مکانی کودکان و نوجوانان
  • کنترل زمان استفاده از گوشی و تبلت
  • مدیریت بازی‌های نامناسب

نتیجه

اینترنت می‌تواند ابزاری قدرتمند برای یادگیری، رشد و ارتباط باشد. با آموزش فرزندانتان در مورد خطرات آنلاین و کمک به آنها برای اتخاذ تصمیمات عاقلانه، می‌توانید به آنها کمک کنید تا از اینترنت به طور ایمن و مسئولانه استفاده کنند. یکی از راه‌های استفاده ایمن و درست فرزندان از اینترنت در گوشی‌ها و تبلت‌ها داشتن نرم افزارهای نظارت و مراقبت والدین است که یکی از این نرم افزارها ایمینو نام دارد که می‌تواند آن را در کافه بازار دانلود کنید.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار
#ایمینو #باهات_هستم