وبلاگ
آیا چک‌ کردن گوشی فرزند درست است؟ نحوه مدیریت گوشی فرزند
آیا چک‌ کردن گوشی فرزند درست است؟ نحوه مدیریت گوشی فرزند

۱۹ دی ۱۴۰۲

آیا چک‌ کردن گوشی فرزند درست است؟ نحوه مدیریت گوشی فرزند

حضور آنلاین در کلاس‌های مجازی اصلی‌ترین دلیل خریداری موبایل و تبلت برای فرزندان بوده است. اما به نظرتان نحوه مدیریت گوشی فرزند با چک‌ کردن آن اقدام درستی است؟

استفاده از گوشی و تبلت این روزها به سن و سال‌های کم‌تری کشیده شده است. بسیاری از کودکان و نوجوانان گوشی شخصی خودشان را دارند. حضور آنلاین در کلاس‌های مجازی اصلی‌ترین دلیل خریداری موبایل و تبلت برای فرزندان بوده است. اما به نظرتان نحوه مدیریت گوشی فرزند با چک‌ کردن آن اقدام درستی است؟ آیا چک‌ کردن گوشی فرزند نقض حریم خصوصی است؟

در این مقاله قصد داریم نسبت به بررسی مزایا و معایب چک‌ کردن گوشی فرزند و چک‌نکردن آن اطلاعاتی را ارائه کنیم. اگر قصد دارید در این زمینه اطلاعاتی کسب کنید، همراه ما باشید.

بیشتر بدانید: نحوه صحیح مدیریت گوشی فرزندان که باید والدین بدانند!!

 

آیا چک‌کردن گوشی خردسال توسط والدین صحیح است؟

موضوع چک‌ کردن گوشی خردسال توسط والدین یک موضوع چالش‌برانگیز است. در بحث خردسال، نظارت و مدیریت بر عملکرد بخشی از تربیت خردسال محسوب می‌شود. به همین دلیل والدین می‌توانند تا حدودی نسبت به استفاده از ابزارهای پرنتال کنترل هوشیارانه عمل کنند و مدیریت دقیقی بر چگونگی استفاده خردسالان از این وسیله داشته باشند. به همین دلیل نظارت با ایمینو بهترین گزینه‌ای است که بدون القای حس کنترل می‌تواند روند مراقبت را ایجاد کند. یادتان باشد که والدین مسئول ایمنی خردسالان خود هستند؛ به همین دلیل نیازمند نظارت دقیق به عملکرد خردسال هستند تا امکان تربیت و آموزش استفاده از گجت‌های هوشمند را ارائه کنند. همین عوامل موجب می‌شود تا نیاز به پیگیری فعالیت‌های آنها در فضای مجازی وجود داشته باشد. این کار کمک می‌کند تا خردسالان در معرض آسیب کم‌تری باشند و قوانین استفاده از این گجت‌های تکنولوژِیکی به‌خوبی وضع و اجرایی شود.

تعامل با خردسالان در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد. شما می‌توانید به‌جای اینکه حس کنترل به خردسال القا کنید، با تعامل و آموزش در مورداستفاده از اینترنت و رفتارهای آنلاین مناسب صحبت کنید. ایجاد یک ارتباط دوسویه و صادقانه با خردسال به آن‌ها اعتمادبه‌نفس و آگاهی بیشتری از ریسک‌های مرتبط با فضای مجازی می‌دهد. شما باید با خردسال خود مرزهای مشخص برای استفاده از گوشی و اینترنت مشخص کنید و از آن‌ها بخواهید که مسئولیت استفاده از دستگاه‌های موبایل خود را درک کنند. برای اطمینان از عملکرد خردسال در چارچوب همین قوانین، باید با کمک محافظت والدینی‌ها (پرنتال کنترل)  شرایط را بسنجید. اگر از این ابزارها استفاده می‌کنید، مهم است که این کار را با احترام به حریم شخصی خردسال انجام دهید و آن‌ها را در مورد این موضوع آگاه کنید که شما از برخی اقدامات آن‌ها آگاه هستید و کار با موبایل و تبلت کاملاً اشتراکی است.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

آیا چک‌کردن گوشی خردسال توسط والدین صحیح است؟

آیا چک‌ کردن گوشی نوجوانان توسط والدین صحیح است؟

شاید برای کودکان به طور 100% امکان چک کردن گوشی فرزند توجیه شده باشد، اما برای نوجوانان شرایط متفاوت است. شما به عنوان والد باید به حریم شخصی نوجوان احترام بگذارید. چک کردن گوشی نوجوان بدون اطلاع و بدون دلیل معقول می‌تواند احساس ناامنی و نقض حریم شخصی آن‌ها را ایجاد کند. والدین باید با نوجوانان در مورد موضوعات مرتبط با حریم شخصی و حقوق آن‌ها صحبت کنند. ابزارهای پرنتال کنترل مخصوص سنین نوجوانان تنها در مواقعی که قصد استفاده از امکانات پیشگیرانه دارید صحیح است. ابزارهایی که در ایمینو ارائه می‌شود، شامل استفاده از جی پی اس برای آگاهی از مسیر تردد فرزند، استفاده از بلاک کننده‌های تبلیغات درون برنامه‌ای، محدود سازی برخی وب سایت‌ها و… است. اما در شرایطی که احساس نا امنی می‌کنید و احتمال وقوع یک اتفاق یا ارتباط نا امن را می‌دهید، استفاده از پرنتال کنترل برای بررسی به موقع گزینه مناسبی است.

نظارت همه‌جانبه روان‌شناس کودک و نوجوان بر نحوه عملکرد شما و فرزندتان، مثل یک ناجی است که پیش از هرگونه مشکل می‌تواند عوامل هشداردهنده را شناسایی کند و زمینه را برای حل مشکل و عدم بروز موضوعات جدی‌تر فراهم کند. به توصیه روان‌شناسان شما باید در یک محیط امن همراه فرزندان باشید تا در صورت بروز مشکل، مزاحمت یا هر رویداد آنلاین دیگری، فضا برای مطرح‌کردن آن توسط نوجوان وجود داشته باشد. شما یک راهنما و الگو برای فرزند محسوب می‌شود. با تعیین قوانین از همان دوران کودکی می‌توانید حد و مرزهای استفاده از گوشی و اینترنت را مشخص کنید و فرهنگ جامع و مقررات کاملی در خانواده ایجاد نمایید.

بیشتربدانید : بهترین سن خرید گوشی برای فرزندم چیست؟ خرید اولین گوشی برای فرزند

نقض حریم خصوصی با چک‌ کردن گوشی فرزند

همان‌طور که از جزئیات ارائه شده تا کنون می‌توان برداشت کرد، چک‌ کردن گوشی فرزند بدون اجازه و به طور مخفیانه در سنین نوجوانی و جوانی می‌تواند نقض حریم شخصی فرزند باشد! حریم شخصی یکی از حقوق اساسی هر فرد است که شامل نوجوان و بزرگسال نیز می‌شود. اما سطوح متفاوتی از این شرایط را می‌توانید با مدیریت از طریق محافظت والدینی‌ها (پرنتال کنترل) تجربه کنید.

بچه‌های در سنین زیر 14 سال از نظر قانونی تحت نظارت والدین قرار دارند، پس نظارت و چک‌ کردن گوشی مصداقی از نقض حریم خصوصی نیست. اما همین شرایط برای فرزندان بالای 14 سال متفاوت است.

شما با اقدامات هیجانی و نقض حریم شخصی آن ها می‌توانید پایه‌های ارتباطی با فرزند را سست نمایید و ارتباط دو سویه و تعاملی‌تان را دچار مشکل کنید. اما برخلاف این اقدامات، استفاده از روش‌های نوین تحت نظارت روانشناسان حوزه کودک و نوجوان، به شما کمک می‌کند تا ضمن همدلی، درک متقابل، آگاهی بخشی و ایجاد یک ارتباط امن، نظارت کافی بر عملکرد فرزندات در دنیای مجازی و دیجیتال داشته باشید.

شما باید با فرزندان صحبت کنید، حدود ارائه اطلاعات به آن‌ها توسط مشاور روان‌شناس مشخص می‌شود که آیا نوجوان شما از وجود ابزار پرنتال کنترل آگاه باشد یا خیر! اما به طور کل، نظارت باید با اصول همراه باشد و آگاهی مهم‌ترین لطف والدین به کودک و نوجوانشان است.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

نقض حریم خصوصی با چک‌ کردن گوشی فرزند

اصول و نحوه مدیریت گوشی فرزند توسط والدین

مدیریت گوشی فرزند توسط والدین می‌تواند به‌عنوان یک ابزار مهم برای ارتباط با فرزندان و نظارت بر عملکرد آن‌ها در فضای مجازی است. آگاهی از نحوه مدیریت گوشی فرزند به شما کمک می‌کند تا به‌روز عمل کنید و بااطلاع از تمام جزییات، روند مناسبی را در پیش بگیرید.

  • برقراری ارتباط با فرزند: ارتباط با فرزندان در مورد چگونگی استفاده از گوشی و اینترنت بسیار مهم است. باید با آن‌ها در مورد رفتارهای آنلاین، ایمنی آنلاین، آسیب‌ها و حقوق حریم شخصی صحبت کنید. آگاهی دادن اولین و مهم‌ترین راه مدیریت گوشی فرزندان است.
  • تعیین مرزها و قوانین: به فرزندانتان بگویید که چه چیزهایی در فضای مجازی قابل‌قبول هستند و چه چیزهایی ممنوعیت دارند. تعیین مرزها و قوانین مشخص، به آن‌ها کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری‌های مناسب‌تری بگیرند. قوانین استفاده از موبایل و تبلت در خانه را مشخص کنید. بدیهی است که برای کودکان و نوجوانان زمان استفاده از موبایل حداکثر 2 ساعت آن هم در سنین بالای 8 سال است! پس باید با کنترل این زمان از طریق ایمینو بتوانید قوانین را از همان کودکی پابرجا نگهدارید.
  • استفاده از ابزار کنترل والدین: از ابزارهای محافظت والدینی (پرنتال کنترل) در دستگاه‌های موبایل فرزندانتان استفاده کنید. این ابزارها شامل تنظیمات محدودیت‌ها، نظارت بر فعالیت‌های آنلاین، و زمان‌بندی استفاده از گوشی، حذف تبلیغات درون برنامه‌ای، محدودیت اعلان‌ها و موارد این‌چنینی هستند.
  • نظارت بر محتوا: نظارت بر نوع محتوایی که فرزندان مشاهده می‌کنند، مهم است. مطمئن شوید که محتوای مصرفی آن‌ها مناسب سن و سالشان است. یادتان باشد این نظارت به معنی مطالعه چت دوستانه او با دوستان تایید شده نیست! این کار مصداق بارز تجاوز به حریم خصوصی است.
  • تعهد به حریم شخصی نوجوانان و جوانان: به حریم شخصی فرزندانتان در سنین نوجوانی و جوانی احترام بگذارید. زمان آموزش و نظارت مستقیم تا قبل زا 18 سالگی است و پس از آن باید حریم شخصی را مدنظر قرار هید. از آن یادتان باشد که بحث حریم خصوصی پس از سنین 18 سال مطرح می‌شود و قبل از آن با هدف نظارت بر عملکرد فرزندان، بررسی و مدیریت هوشمندانه مشکلی ندارد.
  • ایجاد زمان محدود برای استفاده از گوشی: تعیین زمان‌های مشخص برای استفاده از گوشی و کمک به فرزندانتان برای مدیریت زمان خودشان در فضای مجازی اهمیت زیادی دارد. ایمینو بهترین شکل ممکن این روند را اجرایی می‌کند.
  • نظارت با اجازه در سنین نوجوانی و جوانی: به فرزندانتان در سنین نوجوانی و جوانی اعتماد کنید و به آن
  • بررسی دوره‌ای: سعی کنید به‌صورت دوره‌ای از طریق پرنتال کنترل شرایط را ارزیابی کنید، تاریخچه جستجوها را مشاهده نمایید و زنگ خطرها را برای مشاور حرفه‌ای یادداشت کنید تا ضمن صحبت با روان‌شناس، شرایط را مدیریت کنید.

اصول و نحوه مدیریت گوشی فرزند توسط والدین

چرا نباید ضربتی عمل کنید؟

عدم چک‌ کردن گوشی فرزند و احترام به حریم شخصی آن‌ها موضوع بسیار مهمی است. اما در بعضی مواقع والدین برای حفظ سلامت روحی و جسمی فرزند، نیازمند نظارت جدی‌تری هستند که شاید از دید کلی نقض حریم خصوصی به نظر برسد! اما واقعیت ماجرا چنین نیست. حتی پلیس در مواقع خطر گوشی افراد را بررسی می‌کند تا اطلاعاتی ارزشمند برای حفظ جانشان کسب کند. پس در برخی مواقع خاص با مشورت روانشناس کودک و نوجوان می‌توانید نظارت‌تان را جدی‌تر اعمال کنید. اما رفتارهای ضربتی و ایجاد ترس یا بی اعتمادی در نوجوانان اصلا توصیه نمی‌شود! از عواقب اقدامات هیجانی و بدون کنترل می‌توان به این موارد اشاره کرد.

  • سلب حریم شخصی: زمانی که با آگاهی اقدام به نظارت و بررسی گوشی فرزند می‌کنید، قطعاً حس و حال نامطلوبی را ایجاد نخواهید کرد. در حالی که اقدامات هیجانی، اجبار، زور و رفتار این‌چنینی برای گرفتن گوشی و چک کردن آن می‌تواند نقض حریم خصوصی باشد. در چنین مواقعی گفتگو مهم ترین پارامتر برای همدلی، نظارت و ارزیابی شرایط است.
  • بی‌اعتمادی: چک‌ کردن گوشی فرزند آداب مشخصی دارد که تحت نظر روانشناس نوجوان به شما انتقال پیدا می‌کند. پس رفتارهای هیجانی نتیجه‌‌ای غیر از بی اعتمادی و سلب ارتباط دو سویه والدین نخواهد داشت.
  • قطع ارتباط: اگر برای چک‌ کردن گوشی نوجوان ضرورتی وجود داشته باشد، با صحبت و آگاهی می‌توان آن را انتقا داد. در حالی‌که رفتارهای هیجانی و نامناسب می‌تواند منجر به قطع ارتباط عاطفی نوجوان شود. پس از ارائه اطلاعات صادقانه، طبق نظر روان‌شناس کودک و نوجوانتان می‌توانید نظارت با پرنتال کنترل‌ها را شرح دهید یا به آن اشاره نکنید! هدف ما عدم بروز احساس بی‌اعتمادی و ناامنی برای فرزندان است.

چرا نباید ضربتی عمل کنید؟ | چک‌ کردن گوشی فرزند

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار
#ایمینو #باهات_هستم