وبلاگ
بهترین زمان برای خرید گوشی برای فرزندم کی است؟
بهترین زمان برای خرید گوشی برای فرزندم کی است؟

۱۴ مرداد ۱۴۰۲

بهترین زمان برای خرید گوشی برای فرزندم کی است؟

مامان و باباهایی داریم که برای فرزندشون موبایل شخصی خریدن و در مرحله رشد و بلوغ، درگیر ناهنجاری‌های محتوای اینترنت میشن

بهترین زمان برای خرید گوشی برای فرزندم کی است؟

احتمالا تا به حال با وضعیتی شبیه به این روبرو شده‌اید: فرزند نوجوان شما قرار بوده در ساعت مشخصی خانه باشد و حالا دیر آمده است. شما نگرانی خودتان را ابراز می‌کنید و شاید بگویید «من بهت گفتم که ما امروز روی آن مورد باید کار کنیم!». بی شک آنها از خودشان دفاع خواهند کرد و شما هم ادامه می‌دهید که «باید تمامش کنیم. فردا موعدش تموم می‌شه!». بعد از این مکالمه با آرامش به فرزندتان می‌گویید که از دیدنشان خوشحال هستید، اما دفعه بعد (اگر دیر به خانه آمدند) باید تماس بگیرند. فرزندتان با نگاهی عجیب به شما پاسخ می‌دهد: «با چه گوشی؟». در چنین موقعیتی حتما به این سؤال فکر می‌کنید که دقیقا چه زمانی باید به فرزندتان گوشی همراه بدهید؟

بعد از اینکه متوجه می‌شوید فرزند شما راه ارتباطی مستقیمی برای اطلاع رسانی در مورد دیر آمدن خود نداشته، این سؤال مهم هم در ذهنتان شکل می‌گیرد که چه سنی برای خرید گوشی همراه هوشمند مناسب است؟ حالا فرض را بر این بگذارید که مشکل مشابهی چند هفته قبل هم پیش می‌آمده و شما نمی‌توانید فرزندتان را در محل تمرین فوتبال پیدا کنید. احتمالا نگرانی شما بیشتر می‌شود و بین این مسئله که سن مناسب برای خرید گوشی فرارسیده و البته تمایل ندارید فرزندتان به شبکه‌های اجتماعی اعتیاد پیدا کند، تصمیم گیری سختی را تجربه می‌کنید.

بچه‌های امروزی ممکن است زودتر از آنچه والدین فکر می‌کنند به گوشی همراه نیاز داشته باشند؛ اما این بدان معنا نیست که آنها به جدیدترین گوشی موجود در بازار نیاز دارند. بیایید نحوه تشخیص اینکه فرزندتان به گوشی نیاز دارد یا نه، چه نوع گوشی تهیه کنید و چگونه برای استفاده از آن حد و مرز بگذارید، بیشتر صحبت کنیم.

بهترین زمان برای خرید گوشی برای فرزندم کی است؟

چرا بچه‌ها به گوشی‌های مختص به خودشان نیاز دارند؟

چند دلیل وجود دارد که با بررسی آنها متوجه می‌شویم چرا خرید گوشی برای فرزندتان می‌تواند زندگی را برای همه آسان‌تر کند و همچنین آنها را ایمن‌تر نگه دارد. همچنین می‌تواند به فرزند شما مسئولیت‌پذیری را بیاموزد، زیرا یاد او می‌گیرد از گوشی خود مراقبت کند، از گم شدن آن جلوگیری کرده و البته با تکنولوژی‌های جدید آشنا شود.

با توجه به ایمنی اولیه؛ چه زمانی باید به فرزندتان گوشی همراه بدهید؟

مهم است که فرزندانتان بتوانند در مواقع اضطراری به راحتی و بلافاصله با شما تماس بگیرند. احتمالا این احساس امنیت یکی از دلایل اصلی است که والدین حتی به فکر خرید گوشی همراه برای کودکان با سن کمتر از 12 سال هستند. پاسخ سوال چه زمانی باید به فرزندتان گوشی همراه بدهید؟ به ویژه زمانی مهم است که آنها به سنی می‌رسند که باید بدون نظارت شما، با همسالان خود وقت بگذرانند. اما والدین می‌خواهید که فرزندشان هر زمان که احساس می‌کند مشکلی پیش آمده، با آنها تماس بگیرد. حتی اگر با دوستان خود وقت می‌گذارند.

به‌علاوه، اگر فرزندتان پیاده‌روی می‌کند یا با اتوبوس به مدرسه می‌رود، ممکن است خیالتان راحت باشد او می‌تواند یک پیام کوتاه برای شما ارسال کند تا بدانید که در مسیر خانه است و با خیال راحت به مقصد می‌رسد.

نوجوانانی که رانندگی می‌کنند یا سوار ماشین دوستان خود می‌شوند، ممکن است نیاز به استفاده از گوشی برای تماس با والدین خود یا شماره اضطراری داشته باشند. کیتی وایدنکلر، مشاور حرفه‌ای دارای مجوز مستقر در کلرادو که با کودکان و نوجوانان کار می‌کند، خاطرنشان می‌کند: «اگر آنها در کنار جاده گیر کنند یا گم شوند، باید بتوانند مسیرها را دنبال کرده یا برای کمک تماس بگیرند. برخی از گوشی‌ها دارای ردیابی GPS داخلی هستند، مانند برنامه «Find My» اپل که به شما امکان می‌دهد با معرفی کردن فرزندتان، او را ردیابی کنید. برنامه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال، Life 360 شامل بسیاری از ویژگی‌های ردیابی، مکان و ایمنی است».

ارتباط با همسالان

این روزها گوشی‌های همراه راه اصلی ارتباط با دیگران هستند. داشتن یک گوشی مخصوص به بچه‌ها ممکن است به اجتماعی شدن و ایجاد روابط دوستانه کمک کند. ممکن است نوجوانان از گوشی خود برای برنامه‌ریزی کارهای مدرسه، فعالیت‌های گروهی یا حتی بازی با هم استفاده کنند.

رینا بی پاتل، یک روان‌شناس مثبت‌اندیشی و تحلیلگر رفتار دارای مجوز هیئت آموزشی می‌گوید: «گوشی‌ها می‌توانند ابزاری برای ارتقای مهارت‌های اجتماعی، مانند استفاده از FaceTime برای صحبت با دوستان و خانواده باشند».

فعالیت‌های فوق برنامه

وقتی به سوال چه زمانی باید به فرزندتان گوشی همراه بدهید؟ فکر می‌کنید در نظر داشته باشید که اگر فرزندان شما در فعالیت‌های فوق برنامه شرکت می‌کنند، داشتن گوشی به آنها اجازه می‌دهد در صورت نیاز با شما تماس بگیرند. برای مثال، ممکن است لازم باشد شما را در مورد تغییرات زمان‌بندی یا مکان‌ها فعالیت آنها مطلع کنند. این امر به ویژه در پایان فصل ورزشی یا سال تحصیلی که تمرینات و مطالعه افزایش دارند، مهم‌تر می‌شود.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

معایب بی توجهی به سوال چه زمانی باید به فرزندتان گوشی همراه بدهید؟

معایب بی توجهی به سوال چه زمانی باید به فرزندتان گوشی همراه بدهید؟

در کنار مزیت‌هایی که در مورد خرید گوشی برای فرزندان نام بردیم، این خرید ممکن است دارای نکات منفی هم باشد که باید به آنها توجه ویژه داشته باشیم.

اثرات منفی رسانه‌های اجتماعی

کودکانی که گوشی دارند ممکن است زمان بیشتری را در رسانه‌های اجتماعی بگذرانند. استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی در نوجوانان با مسائل مربوط به سلامت روان (مانند تصور منفی و افزایش آسیب به خود)، مرتبط است.

اثرات منفی بر خواب

تأیید شده است که استفاده از صفحه نمایش قبل از خواب تأثیر منفی بر کیفیت خواب دارد. کم خوابی در کودکان می‌تواند با کاهش سرعت پردازش و حافظه کاری مرتبط باشد. این بدان معناست که یادگیری برای کودکانی که خواب کافی ندارند، دشوارتر می‌شود.

دسترسی نامحدود به اطلاعات

این روزها هر اطلاعاتی را می‌توان در اینترنت جستجو کرد. طبیعی است نگران این موضوع باشید که فرزندتان به طور تصادفی با محتوای نامناسب روبرو شود یا به تنهایی در مورد مسائلی مطالعه کند که ترجیح می‌دهید با راهنمایی شما آنها را یاد بگیرند. البته گوشی‌ها تنها راهی نیستند که به کودکان اطلاعات ممنوعه می‌دهند، اما دسترسی به این فناوری مطمئنا این اتفاق را آسان‌تر می‌کند.

حواس پرتی

زمان بررسی پاسخ سوال چه زمانی باید به فرزندتان گوشی همراه بدهید؟ به این نکته هم توجه کنید که گوشی‌های همراه عامل حواس پرتی رانندگان هستند، اما می‌توانند حواس پرتی زیادی برای افرادی که با پای پیاده از خیابان عبور می‌کنند هم ایجاد کرده و منجر به تصادفات و جراحات بیشتر شوند. در حالی که برخی از مدارس استفاده از گوشی‌های همراه را در هنگام ناهار و بین کلاس‌ها مجاز می‌دانند، برخی دیگر آنها را ممنوع می‌کنند. در نتیجه ممکن است فرزند شما زمانی که به احتمال زیاد از خانه دور است نتواند گوشی داشته باشد یا از آن استفاده کند.

مشکلات رفتاری

گوشی‌های همراه همچنین فرزند شما را به دلیل ارسال یا دریافت عکس‌های نامناسب در معرض خطر قرار می‌دهند. همچنین امکان دارد یک کودک تماس‌هایی از سر شیطنت و شوخی برقرار کند. شاید یکی از همکلاسی‌هایش گوشی او را بگیرد و از آن برای برقراری تماس‌های نامناسب استفاده کند، اما شما فرزند خودتان را برای این مسئله سرزنش کنید.

کودک من در چه سنی به گوشی نیاز دارد؟

هیچ سن دقیق و مطلقی وجود ندارد که به آن اشاره کنیم و بگوییم که بچه‌ها به طور ناگهانی برای داشتن یک گوشی آماده شده‌اند. والدین باید بر اساس چند عامل تصمیم بگیرند که چه سنی برای خرید گوشی برای فرزندان مناسب است؟

کاربردی بودن

اگر داشتن یک گوشی باعث ساده‌تر شدن برنامه روزانه فرزندتان می‌شود، خرید آن منطقی است. اگر همیشه مجبور هستید با مربی آنها تماس بگیرید تا بدانید چه ساعتی کودکتان را از مدرسه یا محل تمرینات ورزشی به خانه بیاورید، یا فرزندتان همیشه گوشی شخصی را قرض می‌گیرد تا با شما ارتباط برقرار کند، شاید وقت آن رسیده است که خودش یک گوشی داشته باشد.

با توجه به مسئوليت پذیری فرزند؛ چه زمانی باید به فرزندتان گوشی همراه بدهید؟

برای اینکه بدانید چه زمانی باید به فرزندتان گوشی همراه بدهید؟ به مسئولیت پذیری او دقت کنید. فرزند شما باید یاد گرفته باشد که از اکثر وسایل مهم خود به خوبی نگهداری کند و تا حفظ و مراقبت از گوشی هم برای او مسئله‌ای جدی باشد. وایدنکلر خاطرنشان می‌کند: «اگر فرزند شما به راحتی وسایل خود را از دست می‌دهد، ممکن است وقت آن نرسیده باشد که گوشی شخصی برای او بخرید».

همچنین مسئولیت پذیری کافی برای داشتن یک گوشی به این معنی است که فرزند شما عاقلانه از آن استفاده خواهد کرد. اگر آنها بتوانند از قوانین پیروی کنند و به مرزها و محدودیت‌ها احترام بگذارند، احتمالا برای داشتن گوشی آماده هستند.

نظارت

به طور کلی، کودکی که همیشه تحت نظارت بزرگسالان است، لزوما به گوشی نیاز ندارد. بزرگسالان، مانند مادر و یک پرستار که بعد از مدرسه از کودک مراقبت می‌کند، در صورت نیاز با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. زمانی که فرزند شما بدون نظارت وقت خود را با همسالانش سپری می‌کند، خرید گوشی ضروری‌تر است.

سن دقیقی که می‌توانید فرزندتان را بدون نظارت رها کنید در هر کشور متفاوت است، اما باید ایمنی لازم را قبل از اینکه به او اجازه دهید وقت خود را بدون حضور بزرگسالان سپری کند، در نظر بگیرید. اگر مطمئن نیستید که زمان مناسب این کار فرارسیده یا خیر، می‌توانید با مشاوران متبحر در زمینه تربیت فرزند صحبت کنید.

یک گوشی هوشمند یا یک گوشی ساده برای شروع؟

گوشی‌های هوشمند بسیار فراتر از یک گوشی ساده هستند و به همین دلیل است که استفاده بیش از حد از آنها آسان است. اگر فکر می‌کنید جواب چه زمانی باید به فرزندتان گوشی همراه بدهید؟ را پیدا کرده‌اید و او از داشتن این وسیله سود می‌برد؛ اما نگران دسترسی بیش از حد او به شبکه‌های اجتماعی و خواب کافی هستید، می‌توانید گوشی برای او تهیه کنید که فقط تماس می‌گیرد و پیامک ارسال می‌کند.

پاتل خاطرنشان می‌کند: «در حدود سن 14 سالگی، لوب جلویی کودکان در حال رشد است و بر کنترل تکانه تأثیر می‌گذارد. من یک گوشی تاشو یا یک گوشی ساده را به جای گوشی هوشمند توصیه می‌کنم».

تعیین مرزها در مورد استفاده از گوشی

تعیین مرزها در مورد استفاده از گوشی

کودکان و بزرگسالان به طور یکسان می‌توانند از محدودیت‌های استفاده از صفحه نمایش بهره ببرند. اما ممکن است بچه‌ها برای تعیین این مرزها به کمک بیشتری نیاز داشته باشند. باید مطمئن شوید که آنها به این محدودیت‌ها پایبند هستند.

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) پیشنهاد می‌کند که یک برنامه استفاده از رسانه‌های خانوادگی در نظر بگیرید که شامل زمان‌های حضور در خانه بدون گوشی (مانند شام یا سایر وعده‌های غذایی) و مکان‌های ممنوعه برای استفاده از گوشی (مانند اتاق خواب‌ها) باشد. AAP همچنین به والدین توصیه می‌کند که مطمئن شوند. استفاده از صفحه نمایش خواب کامل و حداقل یک ساعت فعالیت بدنی در روز را از برنامه روزانه کودکان حذف نمی‌کند.

برخی از بچه‌ها ممکن است وسوسه شوند که در تمام ساعات گوشی خود را استفاده کنند، بنابراین عاقلانه است که والدین گوشی را یک شب یا تا زمانی که تکالیف و کارهای کودکان انجام شوند، در اختیار کودک قرار بدهند. برخی از والدین ترجیح می‌دهند زمان خواب وای فای را خاموش کنند یا حتی رمز عبور را تغییر دهند.

هنگام خرید اولین گوشی برای فرزند، به این نکات دقت کنین

 

هنگام خرید اولین گوشی برای فرزند، به این نکات دقت کنین

✍️ مامان و باباهایی داریم که برای فرزندشون موبایل شخصی خریدن و در مرحله رشد و بلوغ، درگیر ناهنجاری‌های محتوای اینترنت میشن. حالا که شما هم تصمیم گرفتین اولین تلفن همراه رو برای فرزندتون بخرین، اینجا ۵ نکته مهمه که باید رعایت کنین تا فرزندتون راحت و بدون مشکل به دنیای موبایل وارد بشه.

انتخاب متناسب برای سن

ترجیاً یه گوشی ساده با قابلیت‌های محدود رو انتخاب کنین که ویژه کودکان طراحی شده باشه. خیلی وقت‌ها اصلاً نیاز نیست گوشی هوشمند بخرید و با یک گوشی ساده نیاز اولیه فرزند راه میوفته. حتی در مرحله بعد گوشی‌های هوشمندی هست که دوربین نداره یا مشخصات فنی خیلی قوی نداره و هر نوع بازی کردن یا فیلم دیدن طولانی باهاش ممکن نیست. پس قبل از خرید، با فرزندتان درباره نیازها و انتظاراتش صحبت کنین و گوشی‌ای را انتخاب کنید که مناسبش باشه.

حد و مرزها و قوانین رو واضح بچینید

قوانین مشخصی برای استفاده از تلفن همراه تعیین کنین که فرزندتون رو به رفتار مسئولانه تشویق کنه. مثلاً فعال بودن برنامه‌های کنترل والدین یا ساعت خواب و حداکثر سقف ساعت استفاده روزانه یا نوع اینترنت کودک مورد استفاده می‌تونه از مباحثی باشه که قبل از خرید با فرزند صحبت کرده باشین.

چشم باز باشید

از برنامه‌های کنترل والدین مثل “ایمینو” استفاده کنین تا فعالیت‌ها و کاربردهای فرزندتون رو نظارت کنین و مطمئن شید که تجربه آنلاینش ایمن باشه.

آموزش مسائل امنیتی آنلاین

فرزندتون رو در مورد خطرات ممکن، حفظ حریم خصوصی و نحوه استفاده امن از اینترنت آموزش بدین. احتمال دزدیده شدن هویتش در اینترنت یا اطلاعات شخصیش یا هک شدن گوشی و تعامل با افراد غریبه و خطرناک یا محتواهای سیاه رو از قبل بهش بگین.

ارتباط مهربانانه

به فرزندتون بگید که می‌تونه همیشه با شما در مورد هر مشکل یا سوالی درباره تلفن جدیدش صحبت کنه.

🔸 امیدواریم با این نکات، بتونین فرزندتون را در استفاده صحیح و امن از تلفن همراه راهنمایی کنین. اگر سوال یا نظری داشتید، با ما در میون بذارین.

چند قانون مهم پس از اینکه فهمیدید چه زمانی باید به فرزندتان گوشی همراه بدهید؟

برخی از قوانین مهم دیگری که ممکن است زمان بررسی چه زمانی باید به فرزندتان گوشی همراه بدهید؟ در نظر بگیرید هم به شرح زیر هستند:

  • یک برنامه مناسب برای تعیین ساعات و محدود کردن استفاده از گوشی تهیه کنید تا با هزینه‌های اضافی زیادی مواجه نشوید.
  • به دنبال گوشی باشید که محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای از جمله امکان غیرفعال کردن دسترسی به وب و پیام‌های متنی را مجاز می‌کند. برخی از گوشی‌ها به شما امکان می‌دهند تماس‌های ورودی و خروجی را به شماره‌های خاصی محدود کنید.
  • گوشی را فقط در مواقع خاصی در اختیار فرزندتان قرار دهید.
  • یک برنامه ردیاب GPS را روی گوشی نصب کنید یا از فرزندتان بخواهید که موقعیت مکانی خود را به اشتراک بگذارد تا در صورت نیاز بتوانید به راحتی آنها را پیدا کنید.
  • در مورد مسائل جدی مربوط به استفاده از گوشی همراه، مانند مزاحمت های فضای مجازی، خطرات ناشی از حواس پرتی رانندگی و قوانین مدرسه برای استفاده از گوشی همراه با فرزندتان صحبت کنید.

کلام آخر

در حال حاضر خرید گوشی همراه برای اولین بار یک نقطه عطف برای کودکان است. اگر کودک شما نیاز دارد در طول روز با شما در تماس باشد، شاید خرید گوشی برای او انتخاب خوبی است. البته می‌توانید به جای گوشی هوشمند، یک گوشی ساده را در نظر بگیرید، زیرا ویژگی‌های محدودی دارند و بچه‌ها را از اعتیاد به بازی یا صرف زمان زیاد در رسانه‌های اجتماعی دور می‌کنند.

همچنین ممکن است بخواهید یک جلسه خانوادگی داشته باشید تا فضایی را برای همه اعضای خانواده فراهم کنید و هیجان و نگرانی‌های مربوط به داشتن گوشی را به اشتراک بگذارند. روی بررسی این نگرانی‌ها و همکاری در راه حل های مشترک کار کنید. مهم است که در نهایت گفتگوی شما یک نتیجه مشخص داشته باشد و همگی بر رعایت نکات آن توافق کرده باشید. به این ترتیب، هم نگرانی‌های مربوط به سوالاتی مانند چه زمانی باید به فرزندتان گوشی همراه بدهید؟ یا سن مناسب خرید گوشی برای کودکان را رفع می‌کنید و هم تمام اعضای خانواده می‌توانند در مورد رفتار خودشان پاسخگو باشند. هنگامی که شرایط تغییر می‌کند (مثلا سن فرزند شما بیشتر می‌شود)، این قراردادها را بازنگری کنید.

بیشتربدانید : کودکان حساس در زندگی دیجیتال، چه خلاهایی دارند؟

🌐 لینک دانلود ایمینو
ایمینو راهکاری نو برای استفاده فرزندان از گوشی هوشمند
#ایمینو #باهات_هستم 💚