وبلاگ
مزایا و معایب بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان چیست؟ نکات جالب و مهم
مزایا و معایب بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان چیست؟ نکات جالب و مهم

۲۴ دی ۱۴۰۲

مزایا و معایب بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان چیست؟ نکات جالب و مهم

شاید تصور کنید که بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان اصلاً مناسب نیست و ضررهای زیادی دارد! اما جالب است بدانید که استفاده درست و زمانبندی شده می‌تواند ضمن دارا بودن اثرات مثبت، زمینه ساز رشد ذهن و خلاقیت در کودکان شود!

دنیای امروز ما به شدت دچار بروز تفاوت‌های گوناگونی شده است. سرگرمی و بازی در کودکان رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و تعاملات جانبی با همسالان کم‌تر از قبل احساس می‌شود. وجود سرگرمی‌های متفاوتی مثل بازی‌های رایانه‌ای، کنسول‌های بازی و بازی‌های موبایل، اصلی‌ترین دلیل تغییرات کنونی است. شاید تصور کنید که بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان اصلاً مناسب نیست و ضررهای زیادی دارد! اما جالب است بدانید که استفاده درست و زمانبندی شده می‌تواند ضمن دارا بودن اثرات مثبت، زمینه ساز رشد ذهن و خلاقیت در کودکان شود!

در این مقاله به جدیدترین دستاوردهای علم روز در خصوص بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان می‌پردازیم و مزایا و معایب بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان را بررسی می‌کنیم. پس تا پایان در کنار ما باشید.

بیشتر بدانید: لیست کامل سبک‌های بازی‌های ویدئویی و بازه سنی متناسب با هر کدام

مزایای بازی‌های رایانه ای برای کودکان

در بسیاری از مواقع پاک‌کردن صورت‌مسئله یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که ذهن عامی افراد انجام می‌دهد. بزرگ‌نمایی ضرر و زیان‌های بازی‌های رایانه‌ای بخش مهمی از همین سناری است که تلاش می‌کند تا بدون درنظرگرفتن مزایا، استفاده از یک ابزار عالی و سرگرم‌کننده برای کودکان را هدف قرار دهد. خوشبختانه این روزها والدین آگاه با جستجو و افزایش اطلاعات می‌توانند ابعاد مختلفی از کاربردهای بازی‌های رایانه‌ای را درک کرده و نحوه مدیریت کودکان در استفاده از آن را بدانند. در ادامه به مزایای مهم بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان اشاره می‌کنیم.

مزایای بازی‌های رایانه ای برای کودکان

1. تقویت مهارت‌های فردی کودک

بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند به کودکان در توسعه مهارت‌های فردی متعددی کمک زیادی کنند. این بازی‌ها، به‌عنوان یک ابزار آموزشی جذاب، موردتوجه قرار می‌گیرند. چرا که با یک پلتفرم جذاب می‌توانند به کودکان این فرصت بهبود مهارت‌های مختلف و تجربیات گوناگون را ارائه کنند. بازی‌ها می‌توانند به بهبود مهارت‌هایی مثل حل مسائل، ارتباطات اجتماعی، تفکر منطقی، تعاملات مثبت، تجزیه‌وتحلیل، و حتی مهارت‌هایی مثل کار تیمی کمک کنند. کودکان در این بازی‌ها تجربیاتی ارزشمند را کسب می‌کنند و می‌توانند با رشد مهارت‌های فردی، در آینده عملکردی بهتر و حرفه‌ای‌تر داشته باشند. بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند به تقویت خلاقیت و تخیل کودکان کمک کنند. کشف دنیای پیرامون یا گسترش تفکرات در حوزه‌های مختلف بستر یک بازی، می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد و حس کشف، احساس مسئولیت و لذت پیروزی را در او نمایان کند. قطعاً چنین دستاوردهایی بسیار ارزشمند هستند و والدین برای استفاده اصولی از بازی‌ها، باید سازوکار ویژه‌ای را در نظر داشته باشند.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

2. تقویت تعاملات اجتماعی و کار گروهی

به‌عنوان یکی دیگر از مزایای بازی‌های رایانه‌ای، می‌توان به تقویت و بهبود تعاملات اجتماعی و کارگروهی اشاره کرد. خوشبختانه اگر استفاده از بازی‌های رایانه‌ای تحت یک برنامه‌ریزی نظارتی و مدیریتی والدین انجام شود، می‌تواند نتایج مطلوبی را همراه داشته باشد. استفاده از بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند به تقویت تعاملات اجتماعی و بهبود توانایی کودک در کارگروهی موثر باشد. این بازی‌ها امکان ارتباط با افراد دیگر را از طریق پلتفرم‌های آنلاین و بازی‌های چندنفره فراهم می‌کنند. همین موضوع موجب می‌شود تا روحیه کار تیمی در کودک نهادینه شده و حس توانمندی بیشتر در ارتباطات قوی با همسالان را احساس کند. توسعه همین مهارت‌ها در زندگی آینده کودک موفقیت‌های متعددی را رقم می‌زند.

بیشتربدانید : بهترین سن خرید گوشی برای فرزندم چیست؟ خرید اولین گوشی برای فرزند

3. تقویت ادراک حسی و هماهنگی بدن کودک

بدون هرگونه سوگیری ذهنی، عملکرد کودک در زمان بازی و سرگرمی مشاهده کنید. قطعاً هماهنگی عجیبی مابین دست، چشم و سایر حرکات مشاهده می‌کنید. بازی‌ها اغلب از چالش‌ها و بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که نیازمند تعامل دقیق بین حواس مختلف کودکان است. به‌عنوان‌مثال، بازی‌هایی که از حرکات بدنی کودکان برای کنترل شخصیت در بازی کمک می‌گیرند یا برای طی‌کردن مراحل مختلف نیاز به هماهنگی چشم، فرمان به مغز و حرکت به‌موقع انگشت دست دارند، می‌توانند به طور عمیق مهارت‌های کودک را افزایش داده و زمینه‌ساز یک تحول مطلوب در رشد او باشند. جالب است بدانید که بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند به توسعه توانایی‌های شناختی کودک کمک کنند. این موضوع برای درک احساسات لحظه‌ای و هماهنگی بدن موثر است/

 

4. تقویت و رشد خلاقیت کودک

یکی از دستاوردهای بازی و سرگرمی کودک، رشد و تقویت خلاقیت است. بخش مهمی از موفقیت ما در زندگی آینده وابسته به همین خلاقیت و وسعت تفکر ذهنی است. به همین دلیل باید برای رشد آن اقدامات متعددی انجام شود. خوشبختانه مسئولیت رشد این بخش از ذهن را می‌توان به کمک بازی‌های مناسب در زمان‌های مطلوب، اجرایی کرد. تقویت خلاقیت کودک در بازی‌های مناسب می‌تواند نتایج درخشانی را همراه داشته باشد.

 

5- تقویت تمرکز کودک

استفاده از بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان می‌تواند به تقویت تمرکز و توجه آن‌ها کمک کند. این بازی‌ها استراتژی‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند و ذهن کودک را پیوسته به چالش می‌کشند. کودک برای کشف و پیشروی در بازی، نیازمند توجه بیشتر و تمرکز است. همین مهارت به‌مرور با تکرار تقویت شده و می‌تواند در زندگی فردی و بزرگسالی او نیز اثرات فوق‌العاده‌ای داشته باشد. اما بهتر است به این نکته تاکید کنیم که تمام این موهبت‌ها در استفاده هوشمندانه و مدیریت شده کودک از بازی و سرگرمی رایانه‌ای حاصل می‌شود. نظارت والدین و مدیریت مسئولانه و صبورانه آن‌ها اصلی‌ترین دلیلی است که می‌تواند تمام مزایای بازی‌های رایانه‌ای را محقق کند.

 

معایب بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان

تلاش ما برای آگاه‌سازی والدین بسیار جدی است. به همین دلیل ضمن بررسی مزایای بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان، در این بخش معایب آن را نیز مورد هدف قرار می‌دهیم تا بتوانید با آگاهی کامل در مدیریت استفاده از بازی‌های رایانه‌ای کودکان اقدام کنید. یادتان باشد که بسیاری از این معایب، به دلیل عدم نظارت والدین، عدم آموزش و کنترل برای استفاده در زمان مناسب و میزان مقرر شده بروز می‌کند.

معایب بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان

1. عادت شدید به بازی‌های رایانه ای

یکی از معایبی که می‌تواند برای بازی‌های رایانه‌ای مدنظر قرارداد، عادت شدید به استفاده مکرر از آن است. این امر که گاهی به وابستگی منجر می‌شود، باید از سوی والدین کنترل شده و اقدامات مناسبی انجام شود. شما با تعیین زمان مشخص برای بازی‌های رایانه‌ای می‌توانید قوانین مشخصی برای استفاده از آن تعیین کنید. با این کار ضمن بهره‌گیری از تمام دستاوردهایی که در مزیت استفاده از بازی‌های کامپیوتری و موبایلی اشاره شد، می‌توانید اصول استفاده و حدومرز آن را مشخص نمایید. این اقدام از عادت و همیشگی شدن بازی جلوگیری می‌کند.

 

2. ترویج خشونت و اثرات منفی رفتاری

اگر به محتوای بازی‌های رایانه‌ای آگاه نباشید، ریسک زیادی برای اثرات نامطلوب آن بر ذهن و روان کودک وجود دارد. نظارت بر محتوای بازی‌های رایانه‌ای به‌اندازه فیلم‌ها در زندگی کودکان اهمیت دارد. بازی‌هایی که سناریو آن‌ها بر پایه کشت‌وکشتار و خشونت باشد، قطعاً اثرات نامطلوبی بر روان کودک بر جای می‌گذارد. به همین دلیل تاحدامکان بر محتوای بازی‌ها نظارت کافی داشته باشید و برای انتخاب آن‌ها از روان‌شناس مشاوره بگیرید.

 

3. کاهش تعاملات اجتماعی کودکان

اگر به هر دلیلی بازی‌کردن کودک زمان مشخص و محدودی نداشته باشد، قطعاً بیشتر زمان او صرف بازی‌کردن می‌شود و ارتباط او با دنیای واقعی و انسان‌ها قطع خواهید شد. تعاملات اجتماعی بخش مهمی از زندگی ما در کودکی، نوجوانی و بزرگسالی است! به همین دلیل باید برای استفاده کودک از بازی‌ها نظارتی قوی وجود داشته باشد و قوانین مانع از استفاده بی‌حدومرز کودک از بازی‌های رایانه‌ای شود. زمانی که کودک در این فضا صرف می‌کند باید در یک چارچوب قوانین مشخص باشد.

 

4. کاهش فعالیت‌های فیزیکی کودک

باز هم رد پای عدم نظارت و چارچوب‌بندی برای استفاده کودک از بازی‌های رایانه‌ای احساس می‌شود! زمانی که استفاده کودک از بازی‌های رایانه‌ای بی حد و اندازه باشد، قطعاً تمام زمانی که برای بازی و فعالیت‌های فیزیکی دارد، صرف بازی و نشستن مقابل رایانه یا گوشی می‌شود! در این شرایط باید به‌طورجدی با موضوع برخورد شود و سازوکار مشخصی برای مدیریت آن استفاده گردد.

 

5. مشکلات بینایی کودک

از معایب بازی و سرگرمی کودک به‌وسیله بازی‌های رایانه‌ای، می‌توان به مشکلات بینایی اشاره کرد. تمرکز بیش از اندازه بر روی بازی‌های رایانه‌ای و استفاده طولانی‌مدت از آن موجب می‌شود تا کودک پلک‌زدن را به دلیل تمرکز بالا از دست می‌دهد و سطح چشم خشک می‌شود. این کوچک‌تری پیامد عدم مدیریت بازی کودکان توسط والدین است. مشکلات بینایی از عواقب بازی بدون استراحت و بدون قوانین مشخص است. پس برای بازی و سرگرمی کودک باید برنامه مشخصی تعیین کرد.

مزایا و معایب بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان چیست؟ نکات جالب و مهم

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار
#ایمینو #باهات_هستم