وبلاگ
۶ نکته برای مدیریت و کاهش زمان استفاده کودکان از موبایل
۶ نکته برای مدیریت و کاهش زمان استفاده کودکان از موبایل

۱۴ مرداد ۱۴۰۲

۶ نکته برای مدیریت و کاهش زمان استفاده کودکان از موبایل

خیلی راحت زمان بازی یا فیلم دیدن فرزندمون با موبایل، از دست والدین خارج میشه و خیلی وقت‌ها برای پس گرفتن موبایل حوصله نداریم یا صلاح نیست با فرزند جروبحث کنیم.

اگر نگاهی به گذشته کنید، متوجه خواهید شد که سبک زندگی شما و فرزندانتان کاملاً متفاوت است. قدیم کودکان با یکدیگر تعامل داشتند، بازی می‌کردند و برای دیدن تلویزیون تحت یک ضوابط خاص اجازه‌هایی از سوی والدین دریافت می‌کردند. مابقی زمان مربوط به بازی و صحبت با هم سن و سالان بود. اما این روزها فرزندان ما از همان روزهای ابتدایی که خودشان را کشف می‌کنند و دست و پاهای خودشان را می‌شناسند، با یک صفحه رنگارنگ نورانی آشنا می‌شوند که سرگرمی‌های مختلفی برای آن‌ها دارد. حتی زمان خوردن غذا و خوابیدن نیز، برخی پدر و مادرها از همین روش استفاده می‌کنند تا کودک را سرگرم کنند. با نگاهی عمیق‌تر متوجه فاجعه‌ای که در کمین نسل امروزی است، خواهید شد. طبق توصیه‌های آکادمی اطفال آمریکا، کودکان در سن مدرسه نباید هر روز بیش از یک یا دو ساعت از گوشی و تبلت استفاده کنند. تأثیرات این لوازم الکتریکی و تکنولوژیکی بر روی روان کودکان و نوجوانان جدی است. به همین دلیل در این مقاله با درک اهمیت مدیریت و کاهش زمان استفاده از موبایل، قصد داریم روش‌های کارآمدی برای کاهش زمان استفاده کودکان از موبایل مطرح کنیم.

اگر شما نیز دغدغه‌مند در این حوزه هستید و مدیریت زمان استفاده از گوشی توسط فرزندان برایتان حیاتی است، همراه ما باشید تا جدیدترین روش‌های روز دنیا را باهم بررسی کنیم.

بیشتر بدانید: آیا بازی با موبایل کودکان، رقیب رشد طبیعی کودکان است؟

چرا باید برای کاهش زمان استفاده از موبایل اقدام کنید؟

تحقیقات گسترده‌ای وجود دارد که استفاده از تبلت و گوشی برای کودکان را اقدامی مضر می‌داند. در سال 2019 پس از بررسی‌های انجام شده، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که برای کودکان زیر 2 سال، استفاده از گوشی و تبلت ممنوع است! این امر موجب می‌شود تا رشد مغزی کودک در مهم‌ترین سنین رشد و نمو با مشکل مواجه شود. از سوی دیگر، این رقم برای کودکان زیر 7 سال و زیر 12 سال نیز محدود است و نهایت زمان استفاده روزانه 1 ساعت است. کاهش تحرک کودکان به دلیل استفاده مداوم از تبلت و گوشی، ضعیف شدن چشم‌ها به دلیل خیره شدن به تلفن همراه و خشکی چشم ناشی از پلک نزدن همگی از عوامل مهمی است که ضرورت مدیریت زمان استفاده از گوشی توسط فرزندان را ملموس می‌کند. حتی در موارد زیادی چاقی و اضافه وزن ناشی از عدم تحرک و بازی‌های مناسب در سنین رشد نیز پیامدهای استفاده از این وسایل تکنولوژیکی است.

چرا باید برای کاهش زمان استفاده از موبایل اقدام کنید؟

مدیریت زمان استفاده از گوشی برای کودکان چگونه است؟

مدیریت زمان استفاده از گوشی موبایل برای کودکان می‌تواند یک راهکار مهم و کلیدی در بهبود شرایط باشد. کاهش زمان استفاده کودکان از موبایل، با همین تکنیک‌های ساده ممکن می‌شود؛ به شرطی که آگاهانه و صبورانه اقدام کنید و برای رسیدن به هدف مستمر به چارچوب‌ها پایبند باشید.

  • مقررات زمانی وضع کنید: برای کاهش زمان استفاده از گوشی توسط فرزندان، باید مقرراتی را مشخص کنید. مثلاً شما مشخص می‌کنید که در چه زمانی فرزندان اجازه دارد تا از طریق گوشی شما بازی کند، آموزش ببیند یا ویدئوهای سرگرم‌کننده را مشاهده کند. پایبندی به این مقررات اهمیت زیادتری دارد.
  • اولویت‌دهی: شما به‌عنوان یک والد آگاه، برای کاهش زمان استفاده از موبایل توسط فرزندان، باید مشخص کنید که چه‌کارهایی را لزوما از طریق گوشی انجام می‌دهیم. این اقدام به شما کمک می‌کند تا بتوانید تسلط بیشتری در این شرایط داشته باشید.
  • هشدار تنظیم کنید: تنظیم آلارم‌ برای کاهش زمان استفاده کودکان از موبایل، روش مناسبی است. اما هوش کودکان بالا است و به‌راحتی پس از مدتی امکان خاموش‌کردن آلارم بدون سروصدا را می‌آموزند. پس قانون شما زیر سؤال می‌رود. در این شرایط باید از به‌روزترین اپلیکیشن‌های پرتال کنترل استفاده کنید. ایمینو یک روش عالی برای محدودسازی زمان استفاده از موبایل توسط کودکان است که می‌توانید با کمک آن به‌راحتی مدیریت زمان استفاده از گوشی توسط فرزندانتان را داشته باشید.
  • اعلان‌ها را خاموش کنید: کودکان به صدای زنگ حساس هستند و شنیدن زنگ پیامک یا اعلان برنامه‌های سرگرم‌کننده باری ان‌ها جذاب است. همین جذابیت پیگیری برای استفاده از گوشی را به همراه دارد. پس برای کنترل این شرایط می‌توانید اعلان‌ها را خاموش کنید.
  • کاهش استفاده از رسانه‌های اجتماعی: وقتی شما به‌عنوان والد تمایلی به شبکه‌های اجتماعی نشان ندهید و این فضا را سرگرم‌کننده، خنده‌دار یا کنجکاوی‌برانگیز ندانید، قطعاً کودک نیز از شما الگو گرفته و تمایل چندانی به این فضا نشان نمی‌دهد.

مدیریت زمان استفاده از گوشی برای کودکان چگونه است؟

راهکارهای کاهش زمان استفاده کودکان از موبایل

باتوجه‌به تمام آسیب‌هایی که در بالا به آن اشاره شد، قطعاً نیاز دارید تا با یادگیری روش‌های کاهش زمان استفاده از موبایل و تبلت توسط فرزندان، مراقبت‌های لازم را انجام دهید. این اقدامات ضمن بهبود حالات روحی کودکان در آینده، می‌تواند زمینه‌ساز رشد فکر آن‌ها را فراهم کند.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

1-گوشی و تبلت شخصی نداشته باشند

یکی از تکنیک‌های مطرح شده در بحث کاهش زمان استفاده کودکان از موبایل، عدم اختصاص‌دادن گوشی و تبلت شخصی برای کودکان است. دکتر استیون گورت‌میکر استاد علوم اجتماعی بهداشت در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، توصیه می‌کند: تحت هیچ شرایطی تلفن همراه یا تبلت شخصی در اختیار کودکان قرار ندهید. برای کنترل شرایط و وضع قوانین، شما نیاز به اهرم اختیار خودتان دارید. به‌جای دادن گوشی و تبلت، با کودکان تعامل داشته باشید، صحبت کنید، سرگرمی ببینید و بازی کنید.

2-استفاده از لوازم تکنولوژیک در فضاهای مشترک خانه

کودکان میل زیادی به شخصی‌سازی یا استفاده از تبلت و موبایل در فضاهای خصوصی دارند. شما می‌توانید با استفاده از ترفند‌های خاص، فضای مشترک خانه را برای استفاده از گوشی و تبلت یا کامپیوترهای شخصی انتخاب کنید. به‌این‌ترتیب نظارت بیشتری بر زمان استفاده کودکان از این لوازم خواهید داشت.

3-ساعات بدون گوشی را در خانواده نهادینه کنید

سعی کنید زمان بدون گوشی را به برنامه خانواده‌تان اضافه کنید. تفاوتی ندارد که در چه سطح و سن و سالی باشید، به‌هرحال نیاز به زمان‌هایی دارید که بدون تلفن همراه با خانواده تعامل داشته باشید، صحبت کنید، بازی کنید و دور هم غذا بخورید. یادتان باشد از سنین کم، استفاده از گوشی سر میز غذا، موقع خواب و … را محدود نمایید.

4. زمانبندی محدود داشته باشید

برای کاهش زمان استفاده از موبایل، باید یک قانون کلی برای لوازم صوتی و تصویری ایجاد کنید. به‌این‌ترتیب حساسیت فرزندان از گوشی و تبلت کاسته می‌شود و این قوانین را به‌عنوان قوانین کلی نگاه می‌کنند. همین امر ریسک مشاجرات و دعواهای فرزندان را کاهش می‌دهد.

5. ارزش سازی کنید و آن را نشر دهید

فرزند شما در تعامل با سایر کودکان است. قطعاً الگوی رفتاری سایر خانواده‌ها و قوانین آن‌ها برای استفاده از تلفن همراه متفاوت خواهد بود. شما باید ارزش‌های خانوادگی و قوانین را به شکلی صحیح در ذهن کودک نهادینه کنید. زیرا کودک برای یافتن پاسخ سؤالات خودش در خصوص دلایل وضع قوانین در خانه، باید اندوخته‌ای داشته باشد. پس گفتگو و تعامل را فراموش نکنید.

6. سرگرمی‌های جدیدی اضافه کنید

شما مسئول سرگرم‌کردن کودکان هستید. تمام فرزندان شما باید با روش‌های مؤثر، کارآمد و مناسب سرگرم شوند. به‌این‌ترتیب باید خلاقیتتان را درگیر کنید و برای این کار آستین بالا بزنید. وقت گذراندن با فرزندان، نیاز آن‌ها به مشاهده صفحه‌نمایش تبلت و گوشی را کاهش می‌دهد. به‌این‌ترتیب می‌توانید خیلی راحت برای زندگی‌تان برنامه‌ریزی کنید. لوازمی که به تحرک بچه‌ها کمک می‌کند، به‌عنوان سرگرمی مطلوب می‌تواند در خانه به کمک شما آید.

راهکارهای کاهش زمان استفاده کودکان از موبایل

7. کاربردهای آموزشی را نشان دهید

قطعاً بخشی از دنیای امروز ما معطوف به حضور تلفن‌های هوشمند است. به همین دلیل باید اندکی نرمش داشته باشید و ضمن استفاده از روش‌های کاهش زمان استفاده از موبایل و تبلت، ویژگی‌های مثبت آن را نشان دهید. شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های مناسب و سایت‌های مخصوص، آموزش را در این لوازم تکنولوژیکی آغاز کنید و استفاده از گوشی را منحصر به همین زمان‌ها نمایید. وقتی از گوشی برای آموزش مهارت، افزایش اطلاعات و موارد این‌چنینی استفاده کنید، کودک بعد آموزشی گوشی را پررنگ‌تر احساس می‌کند و ذهنیت او بر سرگرمی و اتلاف وقت با گوشی رشد نمی‌کند.

8. استفاده از اپلیکیشن‌های کنترل والدین

خوشبختانه در دنیای امروز ما، نیازهای کاربران خیلی فوری شناسایی می‌شود. تیم ایمینو با درک دغدغه‌های والدین در دنیای تکنولوژی، تصمیم به ساخت اپلیکیشن جامعی گرفتند که در آن می‌توان دنیایی از امنیت را تجربه کنید. ایمینو اپلیکیشنی است که نظارت والدین به نحوه استفاده از موبایل را ممکن می‌سازد. شما به‌راحتی می‌توانید با امکانات نرم افزایش این اپلیکیشن، در محیطی امن همراه کودکتان باشید. به‌این‌ترتیب که استفاده از نرم‌افزارها و گالری را محدود نمایید و در یک پوسته کودکانه امکانات مجاز کودک را در اختیار او قرار دهید. امکانات دیگری که در این اپلیکیشن به‌شدت محبوب است، سرویس محدودسازی زمان استفاده از تلفن همراه است. معمولاً زمانی که شما قصد گرفتن تلفن از کودک دارید، با مخالفت و بهانه‌گیری مواجه می‌شوید. اما اپلیکیشن با تنظیم خودکار و بدون دخالت شما، پس از گذشت زمان مجاز استفاده از تلفن همراه را غیرممکن می‌سازد. همین موضوع تنش‌های احتمالی بین کودک و والد را کاهش می‌دهد.

9. به روز باشید

کودکان شما به‌شدت باهوش هستند و همه چیز را درک می‌کنند. به همین دلیل باید با آن‌ها به‌روز رفتار کنید. باگذشت هر سال و افزایش سن کودکان، باید متناسب با بازخورد، آگاهی و جزئیات این‌چنینی، چتر حمایتی‌تان را گسترده و نظارتی عمیق داشته باشید؛ اما به کودکان زمان بیشتر و اختیارات بیشتری دهید. این موارد همگی باید تحت‌نظر یک روان‌شناس آگاهی با آموزش‌های لازم انجام شود. استفاده از ایمینو در نظارت مستقیم نحوه استفاده کودک از تلفن همراه مفید است. به‌این‌ترتیب می‌توانید کودک را بسیار نامحسوس مراقبت کنید و حسی از استقلال را نیز در او ایجاد نمایید.

10. پایان دادن به مصرف صفحه نمایش قبل از خواب

شما باید قوانینی را وضع کنید که خودتان به آن پایبند باشید. توصیه می‌شود که به کودک یاد دهید که استفاده از صفحه‌نمایش حداقل یک ساعت قبل از خواب ممنوع است! همان‌طور که پدر و مادر در این زمان گوشی ندارند، کودک نیز نمی‌تواند با استفاده از گوشی سرگرم شود. با تعیین یک‌زمان مشخص می‌توانید ضمن گرفتن گوشی از کودک، خواب با کیفیتی را برای او رقم بزنید.

11. استفاده تعاملی از گوشی

برای کاهش زمان استفاده از موبایل، باید حتماً از گوشی به شکل تعاملی استفاده نمایید. این اقدام به شما اجازه می‌دهد تا همراه با کودک ویدئوهای مناسب سن‌وسال او را ببینید، بازی کنید یا آموزش‌های مختلف را مشاهده کنید. این تعامل ضمن رشد و یادگیری اجازه می‌دهد تا کودک محیط امنی را در کنار شما احساس کند. به‌مرور می‌توانید در همین بستر آگاهی کافی را ایجاد نمایید.

12. ترکیب تکنولوژی با بازی‌های سنتی

این روزها اپلیکیشن‌های متفاوتی برای بازی وجود دارد که همان بازی‌های سنتی و تعاملی خودمان را به شکلی ساختاریافته درآورده‌اند. به‌راحتی می‌توانید با استفاده از این مدل بازی‌ها ضمن تعامل با کودک، از گوشی استفاده کنید و نظارت درستی داشته باشید.

13.هوشیار و به روز باشید

وضع قوانین به‌تنهایی کافی نیست. حتی استفاده از اپلیکیشن‌های پرنتال کنترل نیز به‌تنهایی کفایت نمی‌کند. شما باید یک والد آگاه باشید و با افزایش آگاهی و صبوری بتوانید این موارد را مدیریت کنید. برای مثال، اگر در نظارت بر نحوه استفاده کودک جستجوی خاصی را مشاهده کنید، واکنش شما در این شرایط بسیار حیاتی است. هر گونه واکنش اشتباه موجب می‌شود تا کودک احساس ناامنی کرده و دچار تروما شود. قطعاً درمان چنین شرایطی بسیار پیچیده و پر هزینه است. پس سعی کنید والد هوشیاری باشید و قبل از ایجاد مشکل، به دنبال راه‌حل آن باشید. مشاوره با یک روان‌شناس آگاه در حوزه کودک بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

14. با کودکتان صحبت کنید

تعامل با کودکان و صحبت با آن‌ها یک روش عالی برای افزایش آگاهی است. بنا بر سن‌وسال کودک می‌توانید برای مدیریت زمان استفاده از گوشی توسط فرزندان، آموزش‌هایی را ارائه کنید. این که کودک بدانید محدودیت‌ها در جهت مراقبت از او است، به‌راحتی امکان‌پذیرش او را افزایش می‌دهد. پس تلاش کنید تا ضمن کاهش زمان استفاده از موبایل، شرایط را برای کودک توضیح دهید.

 

ایمینو راهکاری نو برای استفاده فرزندان از گوشی هوشمند

خیلی راحت زمان بازی یا فیلم دیدن فرزندان با موبایل، از دست والدین خارج میشه و خیلی وقت‌ها برای پس‌گرفتن موبایل حوصله نداریم یا صلاح نیست با فرزند جروبحث کنیم.
این همه زمان صرف شده پای موبایل، می‌تونه اثرات منفی بر روی سلامت جسمانی و عادات فعالیت بدنی بچه‌ها داشته باشه. با ایمینو شما میتونین به‌راحتی برای موبایل قفل زمانی روزانه تعیین کنین و زندگی بهتری برای فرزندانمون بسازیم. 😊

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار
#ایمینو #باهات_هستم