وبلاگ
10 رفتار نادرست در تربیت فرزند که باید از آن دوری کنید
10 رفتار نادرست در تربیت فرزند که باید از آن دوری کنید

۲ آبان ۱۴۰۲

10 رفتار نادرست در تربیت فرزند که باید از آن دوری کنید

مدیریت رفتار شخصی والدین در کنار صبوری و آگاهی از رفتار نادرست در تربیت فرزند می‌تواند نتایج درخشانی را رقم بزند | رفتار نادرست چیست؟

همه ما عاشق داشتن فرزندان مؤدب، شاد، باهوش و سرزنده هستیم. برای تربیت چنین فرزندانی باید ابتدا بتوانید با نهایت صبوری آگاهی خودتان را در حوزه فرزندپروری افزایش دهید. آگاه بودن در این زمینه نخستین گامی است که می‌توانید به‌وسیله آن فرزندانتان را بدون خطا و اشتباه تربیت کنید. شاید تصور کنید که تمام کارهایی که باید انجام دهید، اعمال‌کردن اصول تربیتی است! اما بهتر است بدانید که شما مسئول رفتار اولیه خودتان هستید و فرزندتان دقیقاً بازخورد دهنده این رفتار خواهد بود. هرگونه برخورد تند شما می‌تواند پیامدهای ناخوش آیندی در بزرگسالی فرزندتان داشته باشد. به همین دلیل مدیریت رفتار شخصی والدین در کنار صبوری و آگاهی از رفتار نادرست در تربیت فرزند می‌تواند نتایج درخشانی را رقم بزند.

بیشتربدانید : بهترین سن خرید گوشی برای فرزندم چیست؟ خرید اولین گوشی برای فرزند

تأثیر رفتار والدین بر تربیت فرزندان چیست؟

رفتار والدین بر تربیت فرزندان تأثیر بسیار زیادی دارد. در تحقیقات انجام شده می‌توان دید که نمونه‌های برخی رفتارهای والدین چه تأثیری در شکل‌گیری خلقیات و روح و روان فرزندان دارد. نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که رفتار والدین تأثیری مستقیم در روان کودک دارد. این امر جنبه‌های مثبت و منفی زیادی دارد.  درواقع تأثیرات مثبت آن بسیار مطلوب و اثرات منفی آن بسیار جدی است! کودکان به والدین خودشان نگاه می‌کنند تا نحوه رفتار و چگونگی مواجهه با مشکلات یا روش حل مسائل را یاد بگیرند. والدینی که نمونه‌های مثبتی از رفتار اخلاقی، انضباط، مهارت‌های اجتماعی و حل مسائل را در قالب یک تربیت هوشمندانه ارائه می‌‌کنند، شاهد نتایج درخشان‌تری هستند

. از سوی دیگر، والدین می‌توانند با تعیین مرزها و قوانین، اجرای انضباط و نصیحتهای بزرگان، زندگیِ موفق را برای کودک و نوجوان رقم بزنند. انجام یک کار ساده از کودکی تبدیل به عادتی جدی در بزرگسالی است. پس این نهال جوان با دستان پدر و مادر رشد و جهت‌دهی می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌‌دهد، والدینی که عشق و حمایت به کودکان خود ابراز می‌کنند، معمولاً فرزندانی با اعتمادبه‌نفس پرورش می‌دهند.  والدین می‌توانند با تشویق، انگیزه دادن و ایجاد انتظارهای مثبت برای کودکان، آن‌ها را به پیشرفت ترغیب کنند. دقت شودحتی الگوی رفتاری خشم و برخورد‌های خشن نیز ممکن استدر فرزندان نهادینه شود.

رفتار والدین در مواجهه با موقعیت‌های استرس‌زا و عصبانی‌کننده، در ذهن فرزند باقی می‌ماند و در شرایط مشابه حتی در سنین بزرگسالی، احتمالاً رفتاری مشابه با والدین از او سر می‌زند. پس هوش هیجانی کودکان و نحوه رشد آن نیز وابسته به عملکرد تربیتی والدین است. کیفیت ارتباطات والدین با کودکان نیز تأثیر چشمگیری در این تربیت خواهد داشت! شما به‌راحتی متوجه تأثیرات شگفت‌انگیز رفتار والدین صبور در آرامش کودکان و نوجوانانشان خواهید شد! این امر بالعکس نیز وجود دارد و رفتار نادرست در تربیت فرزند اثرات گاه جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌کند. به همین دلیل در این بخش به‌طورجدی در خصوص 10 رفتار نادرست در تربیت فرزند مواردی را اشاره می‌کنیم تا آگاهانه در رشد فرزند عزیزتان از آن استفاده کنید.

تأثیر رفتار والدین بر تربیت فرزندان چیست؟

10 رفتار نادرست در تربیت فرزند

تربیت فرزند یکی از مهم‌ترین وظایفی است که پدر و مادرها از روزی که تصمیم به داشتن بچه می‌گیرند، برعهده دارند. کودکان در روزهای ابتدایی تولد و سال‌های اولیه، یک لوح سفیدرنگ در روحشان دارند که با رفتارهای والدین نقش و نگارهایی در این لوح ایجاد می‌شود که ساختار و نقشه زندگی کودک را می‌سازد. با هرگونه اشتباه و رفتار نادرست در تربیت فرزند، یک خط سیاه در این لوح حک می‌شود! قطعاً رفتار نادرست در تربیت فرزند می‌تواند آینده او را تحت‌تأثیر قرار دهد. به همین دلیل باتوجه‌به تحقیقات انجام شده توسط گروه توسعه ایمینو، قصد داریم جزئیاتی از 10 رفتار مخرب را برای شما والدین دغدغه‌مند ارائه کنیم. هرچند تعداد این اشتباهات زیاد است و آگاهی از آن‌ها نیازمند مطالعات بیشتری است. اما آشنایی با10 رفتار پر تکرار و رایج در این مقاله می‌تواند آگاهی شما را در این راستا افزایش دهد.

بیشتربدانید: نحوه صحیح مدیریت گوشی بچه ها

10 رفتار نادرست در تربیت فرزند

1-عدم آگاهی و تربیت به روز

به‌روز بودن شیوه‌های تربیتی یکی از پارامترهای بسیار مهمی است که باید به آن آگاه باشید. رفتار نادرست در تربیت فرزند می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات متعددی در بزرگسالی شود. زمانی که والدین تربیت به روزی ندارند و شیوه‌های تربیتی مادرانشان را برای کودک اعمال می‌کنند، قطعاً تناقضات رفتاری کودک با همسالان خود قابل‌ملاحظه است. شما به‌عنوان والد مسئول، باید مطالعات زیادی در حوزه کودکان، روند رشد، نحوه تربیت و فرزندپروری داشته باشید. به‌این‌ترتیب می‌توانید آگاهانه و به‌روز نسبت به تربیت فرزند اقدام کنید.

یادتان باشد، وقتی صحبت از ضرورت به‌روز بودن است، قیاسی از کودکان قدیم و جدید مجسم کنید! قطعاً دغدغه والدین درگذشته، نحوه کنترل کودکان و آموزش حضور در فضای مجازی نبوده است! والدین ما اصلاً نگرانی بابت چت با افراد ناشناس یا حریم خصوصی و ارسال عکس در فضاهای مختلف نداشتند! پس همین تفاوت‌ها است که ضرورت آگاهی و تربیت به‌روز را پر رنگ می‌کند.

2. والدین سرزنش‌گر

یکی از رفتارهای نادرست در تربیت فرزند، سرزنشگری است. شما تحت هیچ شرایطی نباید به‌عنوان یک والد، حس سرزنش را در کودک ایجاد کنید. چرا که اثرات ناخوش آیند چنین رفتاری به‌صورت اجتناب از شروع کارهای جدید، اضطراب در حوزه‌های مختلف، کاهش اعتمادبه‌نفس و عدم امکان اعتماد به دیگران بروز می‌کند. بر همین اساس باید هوشمندانه اقدام کنید و بدون هرگونه اشتباه، رفتارتان را در مواقع تمایل به سرزنش کنترل نمایید. دقت شود تذکر و تنبیه با سرزنش تفاوت دارد سرزنش به نقطه ای از بی ارزش انگاری خود و درون کودک ،نزد افکار خودش اتلاق میشود.

3. تحمیل آرزوها و علایق شخصی به کودک

به‌عنوان یکی دیگر از 10 رفتار نادرست در تربیت فرزند، می‌توان به تحمیل علایق و خواسته‌ها اشاره کرد. هیچ والدی نباید زندگی نزیسته خود را از کودک طلب کند! چرا که کودکان مسئول زندگی شخصی خودشان هستند و باید علایق، سلیقه و هویت خودشان را در یک خط مشی درست دنبال کنند. هرگونه تحمیل علایق و سلیقه می‌تواند نتایج ناخوش آیندی را داشته باشد و در بزرگسالی، ذهن کودک را نا امید سازد. برای مثال چنین رفتاری می‌توان به والدینی اشاره کرد که یادگیری ساز پیانو را برای فرزند اجبار می‌کنند درحالی‌که استعداد فرزندشان در سخنوری است! این تفاوت‌ها باید با درنظر گرفتن استعداد و علایق فرزند به رسمیت شناخته شود.

4. خود مراقبتی و درک الگو بودن والدین

بسیاری از والدین در قانون‌گذاری بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند. نوشتن قوانین و تفهیم آن برای فرزندان اقدام مطلوبی است، خصوصاً اگر چنین اقدامی با درنظرگرفتن آن برای کل اعضای خانواده انجام شود. مثلاً اگر قوانینی برای عدم استفاده از گوشی وضع می‌شود، والدین نیز موظف به رعایت آن هستند. این مثال در خوردوخوراک نیز صدق می‌کند. در خانه‌ای که پدر و مادر مرتب غذاهای فست‌فودی استفاده می‌کنند، وضع قانون برای سالم خوری فرزندان چندان صحیح نیست و نتایج درستی نخواهد داشت. این اشتباهات فرزندان را از شما دور کرده و بی‌اعتمادی را رشد می‌دهد. چرا که پدر و مادر الگوی اولیه فرزندان هستند و هرچه این الگو برای فرزندان پررنگ‌تر و معقول‌تر باشد، پذیرش آن آسان‌تر است.

5. نادیده گرفتن احساسات فرزندان

از اشتباهات رایج که مکرراً مشاهده می‌کنیم، می‌توان به عدم توجه و جدی‌گرفتن فرزندان اشاره کرد. اکثر ما در مواجهه با زمین‌خوردن کودک چه رفتاری را دیده‌ایم؟

“پاشو عزیزم چیزی نشده! هیچی نیست خودتو لوس نکن دیگه چیزی نبود که! ”

این جملاتی آشنا برای همه ما است! شاید به نظر چندان آسیب‌زا نباشد؛ اما همین چند کلمه می‌تواند حس نادیده‌گرفتن درد و رنج را در کودک ایجاد کند. همین رفتار برای فرزندان در نوجوانی نیز رخ می‌دهد. مثلاً با مشاهده ناراحتی فرزند از شکستن یک عطر محبوب، جملاتی مثل “بی‌خیال! مهم نیست! بیخود ناراحت نباش! ناراحتی نداره! ” تلاش می‌شود تا فرزند را از فکر و ناراحتی رها کنند؛ اما چنین برخوردی مصداق بارز نادیده‌گرفتن است. شما باید درد فرزندتان را در هر ابعادی که هست درک نمایید و همدلی را در اولویت قرار دهید. به فرزندتان بگویید درک می‌کنید که این موضوع یا رویداد چقدر برای او سنگین بوده و چقدر از بابت آن ناراحت هستید! به او اطمینان دهید که همراهش هستید و برای جبران یا عدم تکرار این رویداد او را همراهی می‌کنید. این بهترین عکس‌العمل برای درک‌شدن و دیدن رنج یا ناراحتی فرزندان در شرایط بحرانی است.

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار

6. ایجاد ترس و وحشت

“من دیگه مامان تو نیستم” “یه روزی بالاخره از این خونه میرم تو بمونی و پدرت” “من بفهمم کی اینکارو کرده، حسابشو میرسم” و…

این جملات برای ما بسیار آشنا است! جملاتی که بسیاری از پدر و مادرها به‌صورت ناخودآگاه از آن استفاده می‌کردند تا اهرمی برای کنترل کودک ایجاد کنند. اما بهتر است بدانید که حتی یک‌بار شنیدن چنین جملاتی منجر به آسیب‌های جدی روح و روان فرزندان می‌شود. ترس ازدست‌دادن، کمبود محبت، جبران افراطی، احساس گناه و صدها مشکل دیگر از جمله رایج‌ترین دلایلی است که افراد در بزرگسالی به روان‌شناس مراجعه می‌کنند. ریشه تمام این مشکلات ایجاد ترس و اضطراب در کودکی و نوجوانی است. والدین نقطه امن کودکانشان هستند و فرزندان باید به‌عنوان یک فضای امن در خانه بر روی پدر و مادرشان حساب کنند. فضای امن هیچ جایی برای ایجاد ترس و وحشت ندارد. پس تحت هیچ شرایطی از ترس و وحشت برای کنترل فرزندتان استفاده نکنید.

7.مقایسه مداوم و عدم تشویق فرزندان

به‌عنوان هفتمین رفتار نادرست در تربیت فرزند، می‌توان به مقایسه مداوم اشاره کرد. مقایسه اشتباه‌ترین کاری است که در روابط انجام می‌شود. شما تحت هیچ شرایطی نمی‌توانید 2 پارامتر متفاوت از هم را مقایسه کنید. حتی کودک با هم سن و سال‌های خودش نیز قابل مقایسه نیست! نوجوانان با همکلاسی‌های خودشان حتی در رده و هوش مشابه قابل قیاس نیستند! آدم‌ها هرکدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند، بهره هوشی، نحوه تربیت و رشد ذهنی یا قابلیت‌های هرکدام با دیگری متفاوت است. به همین دلیل تحت هیچ شرایطی نباید نسبت به مقایسه فرزندتان اقدام کنید. چنین کاری موجب بروز خشم، ترس، اضطراب، خود کم بینی و عدم اعتماد به نفس در بزرگسالی خواهد شد.

8. عدم تعامل با فرزند

یادتان باشد که فرزندان شما از همان کودکی قابلیت تعامل دارند. این شما هستید که باید با درک سن‌وسال کودک، تلاش کنید تا متناسب با فهم و دنیای او تعامل را ترتیب دهید. به همین دلیل باید صحبت‌کردن با فرزندان را جدی بگیرید و شرایط مختلف را برای آن‌ها شرح دهید. مثلاً با مشاهده یک دعوای خیابانی و پرسش کودک از شما که علت چیست، شما به‌عنوان والد باید شرایط را در دنیای کودکانه او شرح دهید. این تعامل باید در یک فضای امن باشد و اطلاعاتی که ارائه می‌کنید تحت هیچ شرایطی حس ناامنی را در دنیای کودک وارد نکند. برای آگاهی بیشتر در این شرایط باید حتماً تحت‌نظر متخصصین روان‌شناس کودک باشید تا دید بهتری از دنیای آن‌ها کسب کنید.

9. کودک سنگ صبور نیست

یک رفتار نادرست در تربیت فرزند، درد و دل با فرزندان یا بازگوکردن موضوعات بزرگسالان برای آن‌ها است. کودک باید در دنیای کودکانه خودش بازی کند، کشف کند و رشدکردن را لمس کند! درد و دل با کودکان یا سنگ صبور کردن آن‌ها موجب می‌شود تا کودک از دنیای زیبای کودکانه خارج شود. حتی این اقدام برای فرزندان در سنین بالاتر و نوجوانی و جوانی نیز آسیب‌زا است. والدین باید مشکلات شخصی، کاری و خانوادگی را شخصاً به کمک یکدیگر حل کرده و هیچ موضوعی را که در حیطه فرزندان نیست، به آن‌ها منتقل نکنند.

معجزه صبر در تربیت فرزند

 

صبر یکی از مهارت‌های مهم و اساسی والدین در تربیت فرزندان است. صبر نقشی کلیدی و مهم در توسعه و رشد کودکان دارد. این مهارت برای والدین بسیار ضروری است، زیرا تربیت کودکان در پروسه رشد و زندگی روزمره، با پستی و بلندی‌هایی همراه است که واکنش‌های هیجانی مثل داد زدن، خشم و پرخاشگری می‌تواند تاثیری جدی بر روان فرزند داشته باشد. رفتارهای منفی کودکان بخشی از پروسه تجربه و رشد آن ها است. به همین دلیل باید صبورانه، آگاهانه و همدلانه تلاش کنید تا این روزها را با موفقیت پشت سر بگذارید.

درک احساسات کودکانه با صبوری ممکن می‌شود. صبر به والدین اجازه می‌دهد تا کنترل بهتری بر رفتارهای شخصی‌شان داشته باشند و الگویی مطلوب برای زندگی و رشد در اختیار کودک قرار دهند. قطعا تکامل و تربیت فرزندان در یک محیط امن و آرام مهم ترین پارامتری است که باید مدنظر قرار دهید. پس سعی کنید با تکنیک‌های مدیتیشن و سلف کنترل، صبورانه و آگاهانه اقدام کنید.

معجزه صبر در تربیت فرزند

✅ لینک دانلود مستقیم ایمینو از کافه بازار
#ایمینو #باهات_هستم